PDA

Bekijk Volledige Versie : wankele gould?

erik
01-10-2006, 21:58
:confused:
ik heb drie gouldamadines
een mannetje is heel erg wankel en vlieg niet zuiver naar een stok
(zijn coordinatie lijkt niet erg goed te zijn)
ik kan hem ook heel makkelijk pakken
ik weet niet wat zijn voeding was toen hij klein was omdat ik hem gekocht heb
wie kan mij informatie hierover geven?
en kan dit weer herstellen?
en kan hij nog voor de kweek ingezet worden?

groeten erik

Henk3
01-10-2006, 23:07
Deze gould zou ik niet voor de kweek inzetten. Waarschijnlijk heeft deze vogel iets niet in orde. Wat ie heeft weet ik niet. Is hij misschien te vet, zodat hij niet goed richting kan houden. En moeite met vliegen heeft? Zet even een foto van je vogel in het fotoalbum. In deze toestand zal de vogel ook wel niet aan voortplanting denken.

erik
02-10-2006, 08:56
ik kan helaas geen foto maken
hij is zeker niet vet maar hij zit wel wat dik in de veren

groeten erik

Henk3
02-10-2006, 12:46
Hoe zo dik in de veren. Dikker dan normaal lijkt me niet zo goed mogelijk. De vogel moet strak en glad zijn. Deze vogel kan natuurlijk ook een andere aandoening onder de leden hebben. Daarvoor zou je ermee naar de vogeldierenarts moeten gaan. Dat lijkt mij eigenlijk het beste. Ook voor je andere vogels. Stel je voor dat hij de één of andere ziekte onder de leden heeft.

erik
02-10-2006, 16:28
hij zit niet de hele tijd dik in de veren (soms ook heel strak)
ik heb hem al apart gezet
groeten erik

Ton Koek
02-10-2006, 18:11
Apart zetten is goed, ik zou hem ook lekker warm zetten. Afhankelijk van wat hij mankeert wil alleen al warmte soms ook een zetje geven in de goede richting. Ik geef zelf mijn vogels regelmatig wat nectar, dat kan ook bij verzwakte vogels gunstig werken.

Succes.

Henk3
02-10-2006, 19:18
Nog even terug komen op dik in de veren zitten. Ik denk dat je daarmee bedoelt dat de vogel zijn veren opzet en dus een beetje bol zit. Is de vogel dan misschien scherp op het borstbeen? Neemt hij wel voldoende voedsel op. Goulds zijn soms rare vogels. Als je ze pas aangeschaft hebt is het vaak het beste om wat voer van de vorige eigenaar mee te nemen en dit in open bakjes aan de goulds te voeren. Ze vertikken het soms om op een andere manier voer tot zich te nemen in de eerste tijd. Dan is het oppassen. Hang er daarom ook altijd (bij nieuwe aanschaf van vogels) een stengel trosgierst bij in. Kunnen ze wennen aan de nieuwe omgeving en ook aan het zaad wat jij verstrekt.-0-

erik
02-10-2006, 20:27
ja ik bedoel dat de vertjes wat opgezet zijn maar dat is niet de hele tijd zo
hij zit bij een tempratuur van 15 graden
hij eet ook prima
en is niet mager
hij had dit al toen ik thuis kwam met de vogel

groeten erik

mienanemoon
02-10-2006, 21:02
Probeer eens electrolytenmix.
Kun je bij de dierenarts halen en kost weinig. Is geen geneesmiddel maar een aanvulling.
Moet door het drinkwater en kan wel 1 tot 2x in de week gegeven worden.
Succes

Serinus
02-10-2006, 22:20
Hallo Mienanemoon,

Probeer eens electrolytenmix.
Vertel eens wat méér over dit product.

Groeten, Serinus

Henk3
03-10-2006, 12:49
Je zegt dat je vogel dit al had toen je ermee thuiskwam. Doe eens even navraag bij de kweker waar je deze vogels gehaald hebt. Misschien heeft hij meerdere gevallen gehad. Mocht dit zo zijn dan mag je wel zeggen dat je bedonderd bent waar je bij stond. Misschien wil hij ze terug nemen. Als je vogels koopt, neem dan de tijd. Bij een serieuze kweker zal dit geen probleem zijn. Ga er eens een poosje bij zitten en kijk hoe de vogels bezig zijn. Je zegt ook dat de vogel goed eet. Maar eet hij werkelijk of pikt hij maar wat naar de zaadjes. In ieder geval zo'n vogel zou ik niet in mijn hok willen. Wil de vorige eigenaar hem niet van je terug nemen dan zou ik het wel weten. Je zou eigenlijk al je vogels terug moeten brengen.-0-

erik
03-10-2006, 14:35
ik weet dat ik daarin vfout ben geweest maar mijn moeder heeft ze voor mij opgehaald en ik was er niet bij
ik had natuurlijk wel kunnen bellen maar het is ondertussen wel weer even geleden
groeten erik

Henk3
03-10-2006, 21:05
Leer hier dan in ieder geval van en ik hoop voor jou dat het geen ernstige ziekte mag blijken. Je kan in iedergeval de vogeldierenarts nog raadplegen. Dat lijkt mij bij zieke vogels eigenlijk altijd de enig juiste weg. Veel succes verder en laat je hierdoor niet ontmoedigen. Gewoon doorgaan.-0-
Wat ik nog even kwijt zou willen is dit, zie het niet als jou of je moeder d'r fout. Wat je niet weet kan je ook niet aangerekent worden. De volgende keer let je vast en zeker beter op. En degene die dit leest leert er ook zeker weer wat van.

erik
03-10-2006, 22:02
ik zal zeker niet stoppen
ik heb al een aantal jaar dieren
en ben nu 16
dus nog veel jaartjes dieren te gaan:p

groeten erik

dijkkamp
04-10-2006, 00:30
als de vogel daadwerkelijk al ziek was toen hij verkocht was cq mee gegeven is dan mag de verkoper zich wel ............... schamen als je dit doet bij een seniorlid is het ook niet netjes maar die zou beter moeten weten maar om dit eventueel te doen bij een jeugdlid nou %&*#@#*&^% dat bedoel ik dan maar

erik ik kan niet zien waar je woont maar als het waar is mag bij mij zo een een nieuwe man ophalen

erik
04-10-2006, 08:13
ik woon in loenen(bij apeldoorn)
ik heb zelf nu 2 mannen en een pop
een koppel zit te broeden en de man die een beetje vaag is zit apart:p
groeten erik

dijkkamp
04-10-2006, 09:43
dat is mooi ik in vaassen (bij apeldoorn maar dan aan de andere kant)
ik stuur je nog wel even een persoonlijk berichtje

Ton Koek
04-10-2006, 11:51
Klasse Henk!

Henk3
04-10-2006, 13:00
Hardstikke goed zeg! Zeer te waarderen.
Maar hier is het probleem van de zieke vogel nog niet mee opgelost. Ik zou toch willen adviseren om eerst naar een vogeldierenarts te gaan voor eventueel mestonderzoek of met de vogel. Dit om eventuele besmetting te voorkomen want anders heeft dit goede gebaar van Dijkkamp niet zo veel nut.-0-

erik
04-10-2006, 16:24
de mest is in ieder geval ook normaal het enigste is het rare vliegen eigenlijk
ik verwijdt dit ook niet de verkoper want ik weet ook niet hoe het is gebeurd.
opruimen doe ik de vogel ook niet want ik heb wel plaats genoeg
en voor de rest is hij ook heel mooi
groeten erik

erik
04-10-2006, 16:26
ik wil henk in ieder geval alvast heel erg bedanken
ik vindt het al een mooi gebaar dus..:rolleyes: :p
ik vindt het ook niet erg om hem te kopen
zou u mischien ook een pop verkopen?

groeten erik

dijkkamp
04-10-2006, 17:10
ik had het via een pb willen doen maar goed dan doen we het zo wel om anderen ook even gerustestellen ik neem even contact op met erik zodat wij een afspraak kunnen maken en ik even bij hem langs ga neee sorry aanga
dan kan ik meteen even kijken naar de gould of ik eventueel wat kan ontdekken aan de vogel visueel gezien dan want ik ben geen dokter en kan dan meteen even kijken hoe hij het heeft en eventueel nog meer adviezen geven. en mischien is het wel hellemaal niet verstandig om als de vogel echt ziek is dat hij dan er een nieuw koppel bij in brengt ook al wordt die geschonken

erik kom er net achter dat jij geen persoonlijke mail wilt ontvangen via dit forum stuur mij even een pb met telefoon nr zodat we wat kunnen afspreken

Henk3
04-10-2006, 21:22
Dijkkamp je bent een echte vogelsportman. T.z.t. zal je er hopelijk wel eens op terug gaan komen.

erik
05-10-2006, 19:35
meneer Dijkkamp is bij mij geweest
en heeft ontdekt dat er een bloeduitstorting of ontsteking in zijn vleugel zit
dus dat is waarschijnlijk de oorzaak dat hij zo raar vliegt
ik wil iedereen bedanken voor zijn reactie

groeten erik

Henk3
05-10-2006, 20:39
Nou Erik dan is het waarschijnlijk en gelukkig niks besmettelijks. Misschien trekt het dan nog bij. Dan zou het kunnen zijn dat de vogel beschadigd is geraakt bij het uitvangen. Dus treft de verkoper in dezen geen blaam.
Misschien wat geraakt met de rand van het vangnet? Het kan zijn dat de vogel hierdoor is verzwakt in zijn vleugel en dan is het logisch dat ie niet goed kan vliegen. Nou veel succes verder dan maar. Als de vogel het weer goed doet laat het dan nog eens weten.-0-

erik
05-10-2006, 20:43
ja ik zal het in de gaten houden:p
ik had de verkoper zowieso niets verweten want ik wist ook niet hoe het was ontstaan.
maar ik ben blij dat het in ieder geval geen ziekte is-0-

groeten erik

dijkkamp
06-10-2006, 22:13
nou mensen ik ben dus bij Erik geweest en kom tot de conclusie dat de vogel naar mij bescheiden mening niet ziek is , voorzover je een onderhuidsebloeding op de vleugelbocht en het missen van enkel staart veren en stuit veren geen ziekte is.

de vleugelbocht mist wat kleinere veertjes en er is een zwelling zichtbaar waarin naar mijn mening bloed zit de huid is niet beschadigt ,zou een gevolg kunnen zijn van het uitvangen.

de vogel heeft geen complete staart mist bijna de helft ,zou ook een gevolg kunnen zijn van het uit vangen.

op de rug cq stuit mist hij ook veren en dit ziet er het zelfde uit als je wel eens tegen komt bij goulds maar dan op de kop.

tijdens het in de hand hebben van de vogel verzette deze zich wel en ik had een volle vogel in de hand en het borstbeen was niet scherp.

op mijn vraag of Erik de gebrekken die de vogel vertoond niet had gezien bij de kweker vertelde jij mij dat de vogels via internet waren gekocht(zonder dat hij ze had gezien) en dat zijn moeder de vogels voor hem heeft opgehaald.
op mijn vraag wat de verkoper gezegt heeft over de problemen die hij heeft met het vogeltje zij Erik dat de verkoper niet op de hoogt was van dit alles.

Erik heeft een aantal lessen gehad hoe hij het in het vervolg dus niet moet doen.

ik heb hem een man beloofd die krijgt hij ook ondanks dat het niet helemaal een kwestie was/is van ............

Henk3
07-10-2006, 21:21
Beste Dijkkamp,
Het verhaal is nu dus compleet geworden. Het zou dus goed zijn als de vragenstellers een beetje meer zouden vertellen over de gehele breedte. Zodat er geen verkeerde conclusies getrokken worden. Al waren deze wel onder voorbehoud gedaan.
Henk ik vind het toch heel goed van je dat je bent gaan kijken. Voor mij zou dat toch al snel een uurtje heen en een uurtje terug zijn geweest. In het vervolg dus eerst maar wat meer vragen stellen om misverstanden te voorkomen.:)

Henk3
08-10-2006, 14:05
Ik ben het voor een groot deel wel eens met je tekst. (Wel veel moeilijke woorden) Voor het gedeelte dat ik niet helemaal eens ben verwijs ik naar mijn optie om een (vogel) dierenarts te raadplegen. Dit is naar mijn mening altijd het beste. 3x geschreven nu in deze aflevering.
Groeten.-0-