PDA

Bekijk Volledige Versie : Tien meeuwen op stok is beter dan één op de grond

Napoleon
30-09-2006, 21:48
Hallo,

Er zitten zeker niet veel meeuwenkwekers op dit forum? :confused:
Er worden maar heel weinig onderwerpen over japanse meeuwen aangedragen en daarom gooi ik er maar één in de groep!

Heeft er iemand ervaring met japanse meeuwen die niet kunnen vliegen? -0-

Ik heb nu (en al twee keer eerder) een japanse meeuw gekocht die verder kerngezond is, maar niet meer dan een 30-tal cm van de grond kan komen, waarna ze als een blok beton weer op de grond vallen.
Erg lastig als ze minimaal 50 cm omhoog moeten om op stok te komen....
Geen probleem als ze 365,25 dagen per jaar in een broedkooi vertoeven, maar in een volière van 1,5 x 3 meter is dit een groot probleem.

De bewuste vogels waren altijd gewone zwartbruinen (niet gefriseerd o.i.d.), wel forse vogels maar zeker niet vet. Ook kwamen ze in alle drie de gevallen van verschillende kwekers.

Met zulke vogels kan ik in principe niets.
De bewuste vogel zit nu zo'n vier weken op de grond en haar (pop) situatie wordt een beetje hopeloos.
Wat kan ik er aan doen om deze vogel weer aan het vliegen te krijgen?
Hebben meer mensen ervaring met niet/slecht vliegende meeuwen?

Groet,
Napoleon

Jos van Valkenburg
04-10-2006, 00:54
Vreemd is het wel als je bedenkt dat ze niet te vet zijn.
Zwartbruine Japanse meeuwen hebben in de regel géén moeite met vliegen.
Controleer de vleugels eens op het missen van vleugelpennen en of er niet een aantal vleugelpennen zijn afgebroken.
Zo ja trek deze afgebroken pennen er voorzichtig uit. Niet allen tegelijk maar met tussenpozen van minimaal een dag.
In een ongunstig geval hebben ze alle vleugelpennen wel maar zijn versleten of kapot gevreten door vedermijt.
Dan moeten de vleugels behandeld worden met een voor de vogels onschadelijke mijten verdelger.
Ook dan moeten de pennen getrokken worden.
Is dat allemaal niet zo dan kan ik alleen maar bedenken dat de vogel om welke reden dan ook niet vliegen kan. Hart, of longproblemen misschien, is de vogel kortademig?
Is de vogel soms erg mager waardoor de conditie slecht is?
Ik hoor het nog wel hoop ik.
Sucses ermee.

m.v.g.
Jos van Valkenburg

Napoleon
11-10-2006, 12:26
Ik heb maar wat lagere stokken in het hok geplaatst waarop de bewuste vogel in het begin met veel moeite op kon komen.
Het lijkt er nu op dat de vogel weer wat conditie krijgt want ze kan nu zelfs al weer naar de wat hogere stokken fladderen.
Het lijkt langzaam aan toch nog goed te komen met deze vogel.

Groet,
Napoleon

vogelfreak
11-01-2007, 01:20
meschien dat die gekort wiekt is zover zover dat ze niet meer aan groeien meschien :confused:

Napoleon
11-01-2007, 13:24
De vogel is zeer zeker niet gekortwiekt.
Ondertussen vliegt zij al weer redelijk makkelijk rond -0- en kan ze zich weer aardig redden.

Groet,
Napoleon

vogelfreak
12-01-2007, 18:21
nou dat is dusz al weer goed suc6 er verder mee -0- -0- -0-

Alie
30-01-2007, 22:03
Hoi,
kan het zijn dat de vogel niet goed kan zien ,of blind???
ik heb een zebravink gehad met de zelfde klacht,en dat beestje bleek blind te zijn
Groet,Alie

Napoleon
02-02-2007, 18:58
De bewuste vogel vliegt alweer redelijk normaal rond in zijn kooi.
Dus ook geen problemen met blindheid of slecht zien.

Groet,
Napoleon