PDA

Bekijk Volledige Versie : roept u maar,welke soort is het?

winterkoning
29-09-2006, 14:44
ik zou graag van u willen weten welke soort vogel dit is,ikzelf heb in een oude
onze vogels een zeer gelijkende klauwier gezien maar deze had een witte onderbuik (alleen bij de man) en de mijne was daarentegen zeer donker grijs.
het waren overjarige vogels,en lang in mijn bezit geweest,en zijn niet verkleurd in de tijd dat ik ze had.
het kan natuurlijk heel goed een ondersoort zijn geweest,ik schrijf bewust geweest want ik heb ze niet meer.
ik heb er een nest van gehad met eieren en toen is mijn pop gestorven en in nog geen twee weken tijd volgde de man.
deze vogels zijn mij echter altijd blijven intrigeren.
mischien weet arjan het wel?en heb je al een verlanglijstje?

brand maar los:
mvg :winterkoning:)

Birdfarm
03-10-2006, 07:20
www.orientalbirdimages.org/birdimages.php?action=birdspecies&

Staat hij hier tussen?

http://ibc.hbw.com/ibc/phtml/especie.phtml?idEspecie=7163

of zie je hier herkenning van de soort?

Greetzzz

Arjan
03-10-2006, 14:10
Hallo Winterkoning

Helaas ik heb geen idee.
Maar ik weet wel hoe je er waarschijnlijk achter kan komen op het forum van de vogelarena zit een clubje mensen die daar verdraaid goed in zijn om vogels te determineren de volgende link brengt je daar naar toe.
http://www.vogelarena.com/forum/forum_read.php?id=2521&recordnum=0

En als je het dan weet wil ik dat graag horen.
Misschien kan ik je dan wel verder helpen echter moeten we eerst weten waar deze vogel vandaan komt.
veel succes

Arjan
15-10-2006, 23:08
Soms duurt het even Winterkoning.
Ik heb een nieuwe site gevonden. met daarop een aantal foto's van de
De Pteruthius flaviscapis flaviscapis maar ook van twee ondersoorten
Pteruthius flaviscapis cameranoi
Pteruthius flaviscapis validirostris
Helaas zijn jouw foto's weggevallen
Ik denk dat de cameranoi de vogel is die jij zoekt grijze onderbuik en hoewel er geen maten staan vermeld lijkt het mij een forse vogel.
Als het hem is dan komt hij uit Maleisië.
En dan heb ik via een maleis forum ook nog wel wat contacten die je het één en ander over deze vogel kan vertellen.
Het verlanglijstje? Man daar komt geen eind aan.
Maar door intensief zoeken op het net en heel veel reizen lukt het mij nog om koppels samen te stellen. Verkeerde koppels te corrigeren en ja vrijdagavond een nieuwe Zwartkopbuulbuul man gehaald ik had nog een jonge pop in reserve gehouden dus kan ik weer een tijdje door nu met twee redelijk onverwante koppels alhoewel mijn kweekpop komt al echt een beetje op leeftijd dus blijf ik wel doorzoeken.
Het typische is dat deze man een slag groter is dan die die ik gewend ben en hij zingt hard terwijl mijn man heel zachtjes zijn ouvertures fluit.
Misschien toch een ondersoort?
Vandaar dat ik weer eens verder ging spitten zodoende vond ik deze site:
http://www.cjvlang.com/Birds/index.html#TOP
voor de rest weet je het wel.
Passiriformes/ sylviidea/ sylviinea/ blz 4
Mocht het hem niet zijn heb je in ieder geval weer een prachtige site met heel veel foto's

Arjan
16-10-2006, 10:36
Ja Winterkoning de spoeling wordt dun.
Het helpt wel enorm als je zelf wat aan te bieden hebt.
Vaak is het dan ook met een gesloten beurs het is en blijft een kwestie van gunnen.
Over die namen dat is natuurlijk best een moeilijke materie en een bericht in de gauwigheid ja dan is een foutje zo gemaakt.
Maar voor een grotere accuratesse zit je natuurlijk niet op het goede forum.
Op het forum van de speciaal club mag je wat meer verlangen.
Ik weet niet of jij daar lid van bent dus hier maar even het adres:
http://www.vogelspeciaalclub.nl/forum/
Ringindicatie lijsten kloppen vaak van geen kant daar doe ik ook niets mee .
Ik ring uitsluitend als de vogel uit het nest gevlogen is dat voorkomt veel ongelukken en dan zoek ik gewoon de maat die bij de poot past.
Anders dan bij de Europese Cultuur hebben de vogels die ik kweek geen verplichte maat.

Voorlopig zou ik het inderdaad maar op de cameranoi houden kleurverschillen ja welk jaargetijde? Welk voedsel neemt een vogel in een bepaalde streek op?

Ik heb nog wel even een nieuwtje. Mijn witkop roodborsttapuit hebben weer een jong. Vannacht geboren. Dus ik heb dadelijk weer wat door de tuin vliegen.

winterkoning
16-10-2006, 11:15
arjan,
natuurlijk ben ik lid van de v.i club.en van de bec,sec,anbvv,nbvv,kbof,kev etc etc,kost veel maar men blijft wel uptodate wat er gaande is in de vogelwereld en kan er soms lering uittrekken.
en ik weet van jouw manier van ringen en ringen maken(lees alles heel goed).
en wonderbaarlijk blijft er altijd veel en lang hangen.
machtig dat je nog een jong heb liggen,hou je wel een beetje rekening met het feit dat er dadelijk weer een invasie is van roofvogels.(vrije vlucht).
jouw manieren van kweken/omgaan met vogels bevalt mij wel ,alleen is dit in mijn situatie niet mogelijk.
mvg:winterkoning:)

Serinus
16-10-2006, 12:19
Hallo,

Nou wordt ik tóch wel een beetje benieuwd naar jullie manier van vogels houden Arjan en Winterkoning.
Kun jullie (op dit forum) eens wat dieper op de materie ingaan?
Misschien in een nieuw "Topic" om deze Thread "zuiver" te houden....

Ik begrijp dat je je vogels "vrij" laat vliegen als ze jongen hebben, Arjan?
M'n buurman doet dat óók, maar heeft helaas weinig succes met het groot brengen van z'n jongen, (voornamelijk Japanse Nachtegalen).

Groeten, Serinus.

ps; ik heb géén vruchten en insecteneters, maar ben altijd benieuwd naar de methoden van ánderen!

Arjan
17-10-2006, 10:42
Inderdaad Serinus

Maar als je buurman het ook doet ken je het principe.
Persoonlijk vind ik het een prachtige manier om vogels te houden.
Het levert kerngezonde jongen op en de ouders blijven ook in topconditie
Natuurlijk zitten er ook haken en ogen aan. De locatie moet er geschikt voor zijn. Het katten bestand mag niet te groot zijn. etc etc.
Dat het bij jouw buurman niet echt lukt verwonderd mij.
Als het hier gekweekte nachtegalen zijn moeten ze het vangen van voer natuurlijk wel eerst leren. Je kan niet verwachten dat een vogel die nog nooit buiten een volière geweest is meteen als een volleerde ouder zijn kostje bij elkaar kan scharrelen. Ik denk dat het zo iets is.
Ik zou graag zijn verhaal hierover horen.

Serinus
17-10-2006, 13:03
Hallo Arjan,

Ja, ik vind het een geweldige manier om met je vogels om te gaan.
Achter in z'n tuin staat een grote notenboom, en als je dáár dan nachtegalen in rond ziet scharrelen, práchtig!
Maar op de één of andere manier lukt het hem toch maar slecht om jongen op stok te krijgen, zo áf en toe een succesje....
Hij voert óók wel bij, ze hoeven het niet alleen te doen met wat ze "buiten" kunnen vangen.
Maar blijkbaar komen ze tóch "iets" te kort om met succes jongen groot te brengen.

Groeten, Serinus.

Zwartkopje
17-10-2006, 14:33
Is er voldoende groen om insecten te trekken?
Wordt er gesproeid??
Verbaas me er ook over.

Arjan
17-10-2006, 16:05
Ik moet er toch wat meer over weten.
Hoe oud zijn de jongen als ze het loodje leggen?
Wat voert hij bij?
Kan hij zien of de jongen wat mankeert voordat ze doodgaan?
Het is normaal dat Jap nachtegalen maar twee jongen per nest grootbrengen ook al hebben ze 4 eieren en 4 jongen en is er genoeg te eten ze zullen er 2 grootbrengen.
Het is een vreemde zaak.

tropic
17-10-2006, 17:44
winterkoning, en hoe los jij dit dan op?
Ik probeer ook een overvloed aan verschillende insekten te geven, probleem is dan volgens mij dat de pop zo driftig wordt dat ze haar nest in de steek laat en een nieuw bouwsel begint.
Heb jij hiervoor een pasklare oplossing??
Ik heb bv. het voorbije seizoen zo een tweetal nesten niltava's verloren.
Graag jou mening

Serinus
17-10-2006, 20:02
Hallo,

Nou, ik denk dat het i.d.d. een sameloop van omstandigheden is.
M'n buurman werkt (lange dagen) en is dus weinig écht bij z'n vogels.
Hij heeft open volières, dus het weer wil óók wel eens roet in het eten gooien.

Verder voert hij (in mijn ogen) nogal véél meelwormen bij.
Trouwens óók krekels en, ik geloof, wasmotlarven.
Verder goed universeel en eivoer.

Da's wat ik jullie zo kan vertellen.
De rest zou ik eens na moeten vragen bij hem.

Bedankt voor het "meedenken", groeten, Serinus.

Serinus
17-10-2006, 21:12
Hallo Winterkoning,

"Gráág gedaan"....

Groeten, Serinus

Arjan
17-10-2006, 22:04
Nou gesprek stof ten over.
Helaas kan ik nog niet uit eigen ervaring praten mijn geruilde voor die pop die niets deed bleek ondanks nestbouw toch weer een man te zijn.
Maar ik heb dat van Ime Turksema en dat is toch een autoriteit op het gebied van de Jap. nachtegaal.
Hij is nu zelfs overgestapt op de Shama puur uit frustratie dat hij elke keer weer maar twee jongen overhield die wreedheid wilde hij niet meer meemaken.
Ik heb uit zijn verhaal begrepen dat dat een natuurlijk gedrag is.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere kwekers van de Jap.nach.
in hoeverre die ook meerdere jongen hebben.
Het zou best wel eens uniek kunnen zijn 4 jongen grootbrengen uit één nest.
Dan wat je verder verteld Winterkoning over de meelworm en de wasmot daar heb je helemaal gelijk in. Daarmee krijg je de jongen wel zo ver dat ze uitvliegen maar dan na een week gaan ze toch allemaal dood.
Krekels zijn veel beter. Weide plankton is veruit het beste.
Het is trouwens ook nog per soort verschillend.
Sommige soorten gaan al heel snel op fruit over vooral mijn Buulbuuls voeren na 7 dagen al volop fruit terwijl de gaailijsters pas na 2 weken fruit gaan voeren en de tapuiten heb ik überhaupt nog nooit een stukje fruit zien voeren.
Mijn advies aan je buurman Serinus is stoppen met bijvoeren van meelwormen en wasmotten een enkele kan geen kwaad. Krekels zijn prima.

http://i14.photobucket.com/albums/a328/ArjandeWeger/Black-headed2.jpg
Mijn Zwartkop buulbuul man
Ik zal trouwens morgen zelf weer de laarzen aan moeten trekken ik heb twee jonge witkop roodborst tapuiten in het nest liggen van twee dagen oud.
Pa vertikt het om zelf op jacht te gaan. Dus moet Opa het weer doen.
De vorige keer kwam hij ook pas na 5 dagen in actie.
Wel even leuk om te vertellen hoe ik dan de eerste dagen doorkom.
Ik laat mijn vogels pas los als er jongen zijn vroeger deed ik dat al eerder en bij koppels die dit al een paar jaar gewend zijn zet ik hem al open als er eieren gelegd zijn. Maar dat is toch riskant. (heeft mij dit jaar een nest Jap spotlijsters en een nest witoor buulbuuls gekost) In beide gevallen schoot Ma in de stress en ging de man achterna.
Nu wacht ik tot de jongen uitgekomen zijn. Vaak is het dan zo dat de man niet direct naar buiten wil dus moet het voer van mij komen.
Ik zorg dan altijd dat ik een paar kilo meelwormen op voorraad heb voordat de eieren uitkomen geef ik al in een apart schaaltje witte meelwormen die ik bestrooi met vit. en min. die meelwormen ga ik vervolgens knippen deze bijna brij staat klaar als de jongen uitkomen. Naast het gewone voer.
Zodra de jongen er zijn komen de dure krekels aan bod nmr. 8
Het bakje even in de koelkast zetten dat scheelt een hoop werk. Elke krekel wordt ontdaan van kop en poten behalve die sappige bovenkant van de achterpoten. Daarvan geef ik elke keer een stuk of 10 verder een 20 kleine witte meelwormen waar ik ook de kop vanaf knip verder van alles wat ik in de tuin tegen kom aan vliegend spul ook dit wordt weer bestrooit en verknipt tot een bijna brij. Dit krijgen ze driemaal per dag wat over blijft gaat naar de Shama's.
Dit gaat prima voor de eerste dagen maar dan moet er toch echt wat anders komen. Morgen maar eens kijken wat er te vinden valt.

http://i14.photobucket.com/albums/a328/ArjandeWeger/Witkop5.jpg

Als het goed gaat zien ze er over een maand zo uit.
P.S. Ik ben trouwens nog op zoek naar een pop Jap nachtegaal dat is het laatste wat nog op mijn verlanglijstje staat. Dus als iemand er nog één heeft?

Arjan
18-10-2006, 23:48
Het was weer een spannende dag.
De weide plankton viel goed tegen behalve wat spinnen niets wat groter was dan 1 mm. Dus pa moest er echt uit want die is beter in jagen dan ik.
Dus maar een bakje met krekels voor de opening gehangen en ja hoor vanmiddag om 3 uur kwam hij er eindelijk uit. Maar jagen ho maar flierefluiten mot zoeken met de merels en toen ontdekte hij zijn jong die nu een volwassen man is. Ik had gedacht dat dat meteen mot zou worden maar dat pakte anders uit. Hij ging boven het jong zachtjes serenades brengen en baltsen prachtig gezicht. Ik begon meteen wel even te twijfelen aan de geslachtsbepaling dmv DNA onderzoek echter ik denk dat hij nog te jong is om als man herkend te worden.
Het is altijd weer spannend om te zien of de man de weg terug kan vinden en of hij zijn taken goed gaat uitvoeren.
Maar het is zo bij zo een prachtig gezicht.
Dit is hem:
http://i14.photobucket.com/albums/a328/ArjandeWeger/thWitkoproodborst1.jpg

Ik ga naar Waspik met 4 soorten de Diadeem Timalies. De Witoorbuulbuul
de Grijze Sibia en het jong van de witkoproodborsttapuit. Zondag zijn wij daar zeker. Ik hoop je daar weer te zien. Het was trouwens de Bruinmasker.
Echt een perfect resultaat hoor Winterkoning je hebt toch niet toevallig nog een popje zitten hè.
Ik heb nu in totaal 16 koppels zitten.
Waarvan 8 bewezen kweekkoppels.
3 die ik gewijzigd heb omdat ze niet wilden of onvruchtbaar waren.
4 nieuwe koppels die zich nog moeten bewijzen
1 dus niet koppel.
Wij hopen in Waspik wel wat jongen een nieuw tehuis te geven dan krijgen we weer wat ruimte en kan ik weer wat gaan bouwen.

Met de zwartkop pop gaat het al stukken beter ik vind de ademhaling nog wat gejaagt maar mijn vrouw denkt daar anders over, wij laten haar nog een paar dagen in de warme kas zitten en dan zien wij wel.
Het zijn trouwens huiskrekels die wij voeren.

winterkoning
19-10-2006, 08:05
arjan,
nee geen popje meer voor jouw of voor een ander(alles = weg,ruimte gebrek he),het waren meer mannen dan poppen en zoals je wel weet gaan de poppen sneller van hand dan dat ze gekweekt kunnen worden.
mannen gingen ook goed weg trouwens hoor,zeker als het om ek en goed geringde vogels betreft.
dat ringen is in deze dan weer een voordeel t.o.v een ongeringde vogel.
huiskrekels worden bij mij beter opgenomen dan die donkere(zwarte) veldkrekels,waarom? geen idee!
pracht resultaat trouwens dat je weer met vele soorten aanwezig zal zijn,vorige jaren zat er mooi spul ben benieuwd hoe het dit jaar zal zijn.
mvg:winterkoning:)