PDA

Bekijk Volledige Versie : Supplementen In Voeding

natuurgould BelgiŽ
25-09-2006, 09:07
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

tropic
26-09-2006, 09:02
Lester,
Om te beginnen wil ik zeer duidelijk stellen dat het niet persoonlijk is, dat ik je niet wil treffen in je waarden, dat ik je niet wil beledigen, dat ik niet onbeleefd wil zijn, en als ik dat toch zou zijn of doen, dat dit niet mijn bedoeling is. Ik hoop dat ik zo voorzichtig genoeg gestart ben, zodat je alweer niet bij de moderator hoeft te gaan janken.
Maar laat ons nu eerlijk zijn, of ik zou zeggen , wees gewoon eerlijk voor jezelf, als je deze topic leest kan je er toch niet anders over denken dan dat het pure sluikreklame is voor je goulds.
Ik vraag me af wat dit bijdraagt tot de verbetering van kweek of vogels, als je zinnen leest als "zij die onze goulds van dichtbij gezien hebben, zullen nooit vragen waarom" en een beetje verder staan nog zo een zinnen.
Volgens mijn persoonlijke mening (en ik vermoed van nog vele anderen) gaat dit om pure zuivere sluikreklame, en dan is mijn vraag KAN DIT op een forum????
Tot slot zou ik het op prijs stellen als je me kon antwoorden op mijn vroegere vraag over onkruidzaden in al zijn vormen, of past dat niet in je plaatje???

Met vriendelijke en beleefde groeten,

Richard

HansvdWeerdhof
26-09-2006, 15:30
Ik zie de schrijfstijl van sommige forumdeelnemers als een staaltje marketing politiek. Ik wil daarbij geen namen noemen, maar ik het gaat hierbij om meer dan 1 persoon.

Het probleem met sommige mensen is dat ze wel heel veel schrijven, maar tegelijkertijd niets zeggen en dus ook niemand wijzer maken.
Zoiets heet wollig taalgebruik, wel een woordenvloed met veel blabla en quasi wetenschappelijk taalgebruik en dito moeilijke woorden en maar weinig echte informatie. Kortom een stuk non-informatie.

Kijk, als ik bijvoorbeeld de bijdragen van Louis Polanen of Harry van der Linden lees, dan kun je daar pasklare informatie uit halen, wat hij adviseert of voert, hoeveel je ervan moet geven, waar het voor is enzovoorts.
Dat is informatie waar je iets aan hebt, of je er vervolgens wat mee doet is vraag 2, maar dat is weer een heel andere discussie.
Maar DAT is informatie, DAT is het beantwoorden van een vraag. DAT zijn bijdragen die een toegevoegde waarde aan een forum geven.

Bij sommige forumdeelnemers mis ik dat, die hebben wel bepaalde ideeen en inzichten, waarvan er sommigen de mijne niet zijn, maar dat mag, we hoeven het per slot van rekening niet allemaal met elkaar eens te zijn.
Maar deze personen droppen een wollig stuk tekst op het forum waar niemand, behalve de schrijver zelf iets aan heeft, met als doel om uiteindelijk hun "product" te kunnen verkopen.....
Marketing noemt men dat.
Helaas voor die "wolligen" is het zo dat bepaalde mensen hen door hebben, en dat de wat brutaleren daarvan het ook wel hardop durven te zeggen.
En dan is het spel op de wagen, dan is die wollige op zijn teentjes getrapt (bij sommigen zijn dat eerder teeeeeeeeeenen) en is meneer boos, want dat kan hij niet gebruiken in zijn zorgvuldig opgebouwde marketing strategie. Een huilbui bij de moderator of geergerde reactie afkomstig van de wollige zijde volgt.
Er ontstaan dan twee kampen, zeg maar de gelovigen en de ongelovigen, etcetera. Dit brengt niks.

Dus ik zou willen zeggen tegen deze "wolligen", schrijf eens wat u doet, waarom u dat doet, hoeveel u geeft en waarom.
Kortom geef eens wat informatie prijs, i.p.v. elke keer een monoloog op het forum plempen en verder op de vragen die erdoor ontstaan niet meer te beantwoorden onder het mom "met jou praat ik niet" of "lees mijn boek maar" of "ik verlaag me niet tot discussie want ik de enige in de wereld die gelijk heeft"
Is het spreekwoord m.b.t. dit laatste niet: er leiden meer wegen naar Rome?

Ik heb er weinig fiducie in dat deze woorden iets zullen helpen, want enige van die wolligen hebben op andere forums al bewezen dat ze onder geen enkele voorwaarde bereid zijn tot het voeren van een volwassen discussie of zelfs maar het prijsgeven van wat informatie.
Wat interessanter is, is het te gelde maken van hun product of het bevredigen van hun ego.
Maar misschien is er nog een sprankje hoop, je weet het niet, tot die tijd zal ik die wolligen verder negeren, dat is het beste, doodzwijgen.

natuurgould BelgiŽ
26-09-2006, 19:29
Supplementen ja ? - Supplementen neen ?
----
Naast drink/badwater en een seizoens-aangepaste zachtvoerbereiding en speciaalzaadmengeling, gebruiken wij verder ondermeer ook, seizoensgericht :
3 soorten (gemengd) grit /maagkiezel/ovengedroogde eierschelpen
sepia
bio-kleigranulaat (groen)
middengrove houtskool
biggencompost
stuifmeel
spirulina/chlorella/kombu/kelp
biergist/melkgist
lookpoeder (en verse look)
bananenpoeder (en verse banaan)
appelpoeder (en verse appel)
havermout
verse wortel
gekookte witvis/caseÔne/buffalo's/pinkies/kippe-eieren
propolis
echinacea
fruit-en groentezuren/appelazijn
thijm/rozemarijn/oregano/kruidnagel/salie/munt
gecombineerde plantaardige oliŽn (linoleengericht)
bijvoet/varkensgras/vogelmuur/conifeertoppen
peterselie/tuinkers

Vogels kweken kan je op verschillende manieren.
Er zijn mensen die hun vogels beperken tot de ťťnzijdigheid van pellets.
Onze vogels zitten aan de andere kant van het (voedings)spectrum.
Voor natuur en evolutie valt ťťn en ander te zeggen.
.....
Is dit kiezen voor de arbeidsintensieve(re) benadering ? Ja.
De beloning is daarbij telkens navenant. Eťn blik zegt daarbij meer dan 1000 woorden.
.....
Zij die onze gouldamadines van dichtbij gezien hebben, zullen nooit vragen waarom.
.....

Bovenstaande info naar aanleiding van een verzoek van de heer Polane.
Hierbij een verkorte versie om de draad op te pikken.
Lester

Ger
26-09-2006, 19:41
Lester.
Geef de speciale zaadsamenstelling eens vrij op dit forum,want volgens mij stel je die zelf samen.Gooi ze er maar eens op,en Compleet he alle 18 verschillende zaden.
M.Vr.Gr.Ger.

natuurgould BelgiŽ
26-09-2006, 22:09
Lester.
Geef de speciale zaadsamenstelling eens vrij op dit forum,want volgens mij stel je die zelf samen.Gooi ze er maar eens op,en Compleet he alle 18 verschillende zaden.
M.Vr.Gr.Ger.

Dag Ger,
alles goed in Nederlands-Limburg ?
Zoals je wellicht weet is de gouldmix-samenstelling in het verleden reeds gepubliceerd in het Spectrum, het kwartaalblad van de Speciaalclub. Mijn vader stelt die gouldmix inderdaad zelf samen, de leverancier mixt wel de zaden voor ons. Hou je wel er rekening mee dat de mengeling progressief wordt aangepast, en dus naar de noden van het seizoen evolueert van 14 naar 19 zaden. De zaden die er op en af gaan zijn timothei, chicorei, dotterlein, en teunis. Verder wordt de 14 tot 19 componenten zaadmix naargelang van de seizoenen tevens bijgemixt en/of versneden wanneer aangewezen. Daartoe hebben we ook meestal een 25kg zak gele millet, een zak japanse millet, en een zak plat witzaad staan.
In de lievens-gouldmengeling "speciaal-kweek" zit

plat wit
panis geel
Japanse millet
Gele millet
Witte millet
Graszaad 1
Graszaad 2
Panis rood
Leindotter
Sesamzaad
Slazaad wit
Timotheizaad
Anijszaad
Teunisbloemzaad
Weegbreezaad
Peterseliezaad
Chicoreizaad
Blauwmaanzaad
Nigerzaad

Niger zit er minimaal ook bij (100gr), hoewel onze gouldamadines het niet aanraken. Vermoed dat ze eerder de vetzuren uit dotterlein, slazaad en sesam prefereren.
Soms komt er ook preizaad, veldrammenas en spinaziezaad bij de mengeling, in kleine hoeveelheden. Lievens senior noemt deze laatste zaden "gouldjes-speelgoed".
Timothei moet je je echt es aanschaffen Ger. Het knetterende zaadje noemen wij het. Eén keer de goulds het kennen, zijn ze er gek op, vooral tijdens de rui.

De zaden die wij gebruiken worden niet “industrieel ge-olied”, noch chemisch voorbehandeld. Deze beproefde speciaalmengeling wordt tevens door enkele Nederlandse gouldhokken, zowel als door 2 Belgische zebrahokken gebruikt.
Doe ze de groeten in regio 3.
Vr.gr.
Lester

Extra noot tav Henri Keinemans :
Recent hebben we ook bleke perilla en het "gezondheidszaadje" chia toegevoegd, telkens 250gr per 25kg.

==============================================
"Natuurvoeding toepassen is een vorm van natuurbescherming"
www.natuurgould.be

Ger
27-09-2006, 04:46
Best Lester.
We hebben het eens gezien de samenstelling,maar waren ze verloren,konden ze ook niet meer terug vinden in het het laatste boekje van de hand van Ivan,
verder alles goed in Ned=Limburg.
We zullen er zeker gebruik van maken.
Met dank aan U.
Ger ;)

natuurgould BelgiŽ
28-09-2006, 08:30
Ger
was nog wat vergeten : extra trosgierst binnen het zadenpakket
Naast 25kg standaardmix (+ 25kg plat, 20kg jap.millet, 25kg mill.geel), staat er op ons hok tevens een doos van 25kg Anjou grappes of Franse trosgierst. Trosgierst krijgen gouldamadines bij ons volop bij het opstarten van elke kweekronde; tegelijk wordt de standaard-gouldmengeling bijgemixt met 350gr van zowel timothei, dotterlein, sesam, wit slazaad.(voor extra korte-keten-koolhydraten-vezel uit timothei, en gedifferentieerde vetzuren uit dotterlein, sesam en wit slazaad)

Tijdens de ruiperiode (en ook tijdens rustperiode) valt het aanbod trosgierst weg. Tijdens de rui wordt 25kg standaard-zaadmix wel aangevuld (bijgemixt) met 5kg plat wit + 350gr van zowel timothei, dotterlein, sesam, als wit slazaad. Tijdens de rust wordt er naar behoefte bijgemixt met japanse millet, en kortstondig ook met gele millet.

Lester Lievens
Erpe-Mere

"Natuurvoeding toepassen is een vorm van natuurbescherming"
www.natuurgould.be

L. Walraevens
24-12-2007, 11:17
plat wit
panis geel
Japanse millet
Gele millet
Witte millet
Graszaad 1
Graszaad 2
Panis rood
Leindotter
Sesamzaad
Slazaad wit
Timotheizaad
Anijszaad
Teunisbloemzaad
Weegbreezaad
Peterseliezaad
Chicoreizaad
Blauwmaanzaad
Nigerzaad

Eigenlijk ben je heel weinig met deze mengeling als je de percentages er niet bij vermeld. Ook al verandert de samenstelling naar gelang de periode. Half werk = geen werk!

L. Walraevens
02-02-2008, 15:09
Zoals steeds bij onze vriend Lester, krijg je wel iets qua info, doch indien men er dieper op ingaat, hult onze beste vriend zich in stilzwijgen.

Zowel Ger als ik vroegen de percentages bij 'de Lievens-gouldmengeling "speciaal-kweek"', alleen kunnen Ger en ik wachten tot we een ons wegen, we zullen het nooit te weten komen.