PDA

Bekijk Volledige Versie : rode kleurstof

imezilstra
23-09-2006, 21:13
Ik kweek rood schimmel en rood int. kanaries.
Ik gebruik hierbij de kleurstof van Orlux (cantax).
Wie heeft er ervaring met andere kleurstoffen.
De 1 zweert met dit merk de ander met dat merk, is er een kweker op deze site die verschillende kleurstoffen heeft gebruikt en wat is zijn ervaring.:confused:

Serinus
23-09-2006, 23:16
Hallo Imezilstra,

Ik gebruik géén kleurstoffen, ik heb daar de vogels namelijk niet voor...
Maar, het is als met alles in de commerciële wereld, de meeste produkten lijken sterk op elkaar.
Alle commerciële stoffen doen wat ze moeten doen; "Rood kleuren".
Bevalt het goed; blijf het dan gebruiken, als je problemen hebt met een bepaald merk; switch dán over naar een ander merk.
Wondermiddelen bestaan niet!

Ik hou ervan om oude jaargangen van vogeltijdschriften door te lezen.
Je ziet dan dat (zowiezo) de inzichten in vogelwereld o-n-t-z-e-t-t-e-n-d veranderd zijn!
Maar óók zie je dat er elke keer nieuwe "wondermiddelen" worden uitgevonden die je vogels nóg mooier/gezonder/roder/witter(!)/vruchtbaarder etc. etc. etc. maken.

Enkele jaren later zie je het merk niet meer terug, maar is er weer een ander merk dat het zélfde maar dán beter beloofd...

Er zullen óók mensen zijn die hun vogels géén kleurstof geven.
Maar als je met je vogels (kanaries in ieder geval) wilt spelen op de TT's, zul je wél moeten, áls je in de prijzen wilt vallen.
Dan haal je het niet met "wortelsap" alleen.....

Succes, Serinus.

narva
05-10-2006, 22:41
Ik gebruik zelf ook cantax van Orlux. Heb de laatste 15 jaar altijd rood intensief van Bogena gehad. Mijn oranje rood met zwart ivoor/opalen kleurden altijd wel goed door, maar bij de postuurkanaries (Yorken, Norwich)vond ik ze vaak wat vlekkerig. Daarom ben ik dit jaar overgegaan op cantax. De meesten zijn nog niet goed door de rui, maar volgens mij minder vlekkerig.

pat
21-11-2006, 18:17
Het toedienen van Cantax geeft de vogels een diepere rode kleur maar niet de mooie rode kleur, het is beter om bogena rood te gebruiken met daaran toegevoegd een beetje Cantax. Om de vogels echter geheel egaal en diep rood te krijgen moet men ook gele kleurstof geven. de grondkleur van roodvetstof is immers geel. verder moeten de vogels wel de aanleg hebben om mooi te kleuren

louis polane
26-11-2006, 22:41
Rozenbottelzaad en Denenzaad bevatten heel veel caroteen. Je krijgt er bvb je goudvinken prachtig natuurlijk diep rood mee, zo ook capuzensijzen. Waarom dan ook geen kanaries. Dit zaad doet zeker geen aanslag op de lever en is geheel natuurlijk. Natuurlijk vergt het wel even uit te zoeken wanneer het gegeven moet worden bij bepaalde roodfactorige kanaries, maar het zal ook zeker schelen met zelf geplukte rozenbottels in uw portemonnee. Het zaad is nogal grof, dus even malen in een koffiemolen, en mengen door het eivoer.

rob 2
26-11-2006, 23:06
Zelf pitten verzamelen is een tijdrovend goedje,in de bottel zit een harig spul net glaswol .Bij Quiko word het aan geboden voor €2.50 per KG daar kun je het niet zelf voor oogsten vrg Rob.;)

Bennie
15-07-2008, 19:56
Rozenbottelzaad en Denenzaad bevatten heel veel caroteen. Je krijgt er bvb je goudvinken prachtig natuurlijk diep rood mee, zo ook capuzensijzen. Waarom dan ook geen kanaries. Dit zaad doet zeker geen aanslag op de lever en is geheel natuurlijk. Natuurlijk vergt het wel even uit te zoeken wanneer het gegeven moet worden bij bepaalde roodfactorige kanaries, maar het zal ook zeker schelen met zelf geplukte rozenbottels in uw portemonnee. Het zaad is nogal grof, dus even malen in een koffiemolen, en mengen door het eivoer.

Hallo
ik las dit artikel
hoeveel denne en rozebottelzaad doet men op een kg eivoer

gr Bennie

Antoni Hopmann
15-07-2008, 20:09
Het is toch wel al te gemakkelijk om te zeggen,dat b.v. Cantax van Orlux
beter zou zijn dan b.v. Roodintensief van Bogena.
Alles heeft te maken met de intensiteit van de roodfactor,die de betreffende kanaries hebben.
Toen ik nog roodfactorige kanaries fokte,gaf ik de vogels totaal geen kleurstof. Je kan dan zien,welke vogels het best geschikt zijn qua roodfactor.
Die met het beste rood kruiste ik dan met elkaar om zo tot een acceptabel rood te komen.
Daarna ging ik de kanaries opvoeren met rood. Uiteraard hoefde ik lang niet zoveel hiervan toe te voegen. Op deze wijze had je vogels met een prima rood
die daarbij nog eens geen leverproblemen hadden.
Het is misschien een lange weg,maar loont zich wel.