Mededeling

Collapse
No announcement yet.

leeftijd vogel voor tt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • leeftijd vogel voor tt

    Ik heb mijn eerste zelf gekweekte valkparkiet, die is nu 8 weken tegen de tijd dat onze vogelvereniging een tt heeft is hij 14 weken.
    ik vraag me af of dit te jong is voor een tt of kan ik hem gewoon laten mee doen.

    mijn tweede vraag is, moet je het geslacht van je vogel weten als hij mee doet?

    jullie begrijpen het al ik ben een beginneling en weet helemaal niets van tt.

    wie kan mij het een beetje uitleggen, ik heb in ieder geval de tips gelezen.

  • #2
    vraag 1: ja dat kan, maar verwacht er niet teveel van, je zult met een dergelijk jonge vogel absoluut geen kampioen worden.

    vraag 2: nee dat hoeft niet.
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

    Opmerking


    • #3
      is het dan wel slim om te gaan of kan ik beter een jaar wachten.

      Opmerking


      • #4
        Als je wat ervaring op wilt doen zou ik nu weldegelijk een paar vogels inzenden. Met deze ervaring weet jij volgend jaar waar het mis is gegaan en waar niet. Wees kritisch en maak het allemaal eens mee, je doet jezelf er een plezier mee.

        greetzzz

        Opmerking


        • #5
          dank jullie wel voor de antwoorden, ik zou er graag een paar inzetten, maar ik heb maar 1 jong dit jaar.
          Maar ik ga het zeker doen om ervaring op te doen.

          Opmerking


          • #6
            Nou Inka met een jonge valkparkiet van 14 weken kun je op een tentoonstelling geen eer behalen. Zo'n vogel krijgt als hij of zij in goede conditie verkeert hooguit 82 punten. Om te beginnen is zo'n vogel van 14 weken nog lang niet volgroeid en krijgt voor zijn formaat al enkele strafpunten. Verder is de staartbevedering niet op lengte en dat kost ook weer punten. De vogel is op die leeftijd nog lang niet op kleur, men kan op die leeftijd aan de uitmonstering nog niet eens zien of het een man of een pop is. Ook de tekening is nog lang niet wat het zijn moet. Reken maar voor kleur en tekening voor een dergelijke jomge vogel op 6 strafpunten. Het element houding zal ook nog niet ideaal zijn. Dat is de ervaring die je op kunt doen, maar dat is als jonge vogelliefhebber wel een rotervaring en daarvoor wil ik je voor behoeden. Ergens aan meedoen is prima, maar als het resultaat op voorhand bekend is, zou ik er maar niet aan beginnen. Wacht liever nog een jaar.
            Harrie

            Opmerking


            • #7
              valkparkiet

              Mischien is het mogelijk om de oude vogels in te sturen in de open klasse ze worden dan wel gekeurd maar dingen niet mee naar prijzen wel kun je dan op de keurbriefjes zien hoe er gekeurd wordt en weet je volgend jaar waar je op moet letten succes eddie

              Opmerking


              • #8
                maar de oudere vogels zijn niet door mij gekweekt, kunnen ze dan wel mee doen?

                en van de 7 volwassen vogels die ik heb zijn er maar 2 geringd en een derde heeft wel een ring maar die is gewoon grijs.

                Opmerking


                • #9
                  De meeste verenigingen hebben een openklasse, hierin kan men alle vogels showen die niet meer gevraagd worden volgens het vraagprogamma.
                  Dit zijn o.a. vogels die niet geringd zijn, ouder zijn dan gevraagd wordt,of vogels die men heeft aangekocht.
                  Je kunt dit terug vinden in het tentoonstellingsreglement van je vereniging, of je vraagt het even na bij je tentoonstellingssecretaris.

                  Groeten,

                  Alex

                  Opmerking


                  • #10
                    beste inka

                    ik ben zelf normaal altijd van mening dat beginnen de leden hun jonge vogels in moeten sturen ook al zijn ze niet helemaal goed. want daar leren ze van.

                    Maar een jonge vogel van 14 weken moet je absolut niet in sturen veel te jong van deze vogel kun je niets leren omdat deze niet volgroeid is niet op kleur en de tekening is nog niet voledig en krijgt dan nog niet het iedee hoe de vogel echt moet zijn.want dat is het belanrijkste om het begin te leren hoe moet mijn TT vogel er uit zien

                    Mijn mening is ook dat je beter wat oude vogels in moet sturen in de open klasse en daar kun je meer van leren

                    veel succes met de leuke vogelhobby verder wat je ook doet de keus ligt bij je zelf en geniet van de TT

                    m.v.g
                    Marcel
                    Gr Marcel Levers

                    Opmerking


                    • #11
                      nee het insturen van een 14 weken jonge vogel heeft geen zin.

                      daar in tegen kun je de ouder vogels wel in sturen.
                      dit moet dan in de OK zoals eerder is aangegeven.
                      het maakt niet uit of ze geringd zijn of niet (niet alle vogels).
                      misschien krijg je van een andere (bezoekende) kweker een goed kweek advies.
                      en je weet wat je hebt zitten als kweekvogels.
                      http://members.home.nl/maurice.pieper

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door M.Pieper
                        nee het insturen van een 14 weken jonge vogel heeft geen zin.
                        Ik heb wel eens in Apeldoorn een prijs gewonnen met een vogel van die leeftijd hoor, dus zeg nooit nooit.
                        Bij sommige soorten (Catharina parkieten bijvoorbeeld) is het zelfs vaak een voordeel als ze nog vrij jong zijn, daar doen hele jonge vogels het vaak beter dan volwassen exemplaren.

                        (ik zou liever een redelijk jonge vogel insturen dan een niet gevraagde kleurslag of zo een niet gevraagde wordt nooit niks, een jonge vogel, mits redelijk in de veren is vaak wel wat van te zeggen)
                        kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                        Opmerking


                        • #13
                          Mee eens Hans.
                          maar ik dacht dat een valkparkiet iets anders was dan een Zebravink
                          http://members.home.nl/maurice.pieper

                          Opmerking

                          Working...
                          X