Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe moet dat nou verder in de toekomst?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe moet dat nou verder in de toekomst?

    Hoe moet het nu verder met de tropen?hun taak om deze materie ter hand te nemen?
    Of zie ik het misschien verkeerd en zal het allemaal zo'n vaart niet lopen?

    Wie wil hierop eens inhoudelijk reageren?

    Groeten, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

  • #2
    Hoi Serinus,



    ik moet eerlijk bekennen dat ik met dezelfde zorgen zit. Maar dan vooral met euplectes soorten (wevers en niet parasiterende wida's) amper nog te krijgen, met name poppen is een probleem. Weinig eigen kweek.

    Een paar jaar geleden heb ik de scap gevraagd of er bij hen ook aandacht was voor wevers en wida s en toen kreeg ik helaas een negatief antwoord

    Opmerking


    • #3
      Importen vogels en de toekomst

      Oorspronkelijk geplaatst door Serinus
      Hoe moet het nu verder met de tropen?hun taak om deze materie ter hand te nemen?
      Of zie ik het misschien verkeerd en zal het allemaal zo'n vaart niet lopen?

      Wie wil hierop eens inhoudelijk reageren?

      Groeten, Serinus.
      Beste Serinus
      Ik wil best wel even inhoudelijk reageren.

      Het is inderdaad een probleem waar in het verleden niet iedereen bij nadacht.
      Nu sinds vorig jaar de importen stilliggen, begint men pas te voelen waar het straks misloopt. Men ging er te gemakkelijk van uit dat er telkens wel weer nieuwe vogels binnen kwamen. Op de door mij gehouden lezingen waarschuw ik al jaren op het zuinig zijn van de vogels die we hebben, en daar zorgvuldig mee om te gaan, en mee te kweken. De importen zullen niet onbeperkt blijven doorgaan, dat is de ontwikkeling die nu is versneld door de situatie door de vogelgriep, waardoor een importstop is afgekondigd.
      Men dacht te makkelijk over de gevolgen van de importstop.

      Ik wil je wel gerust stellen, want ieder dient nu de handen ineen te slaan, om die bestanden die we hebben met elkaar uit te wisselen. Ik heb zelf de laatste tijd ook al diverse losse vogels uitgewisseld naar serieuse liefhebbers die er mee willen kweken, en daar ook alle moeite voor willen doen.
      Ik hoop dat er zo meer zijn. Je ziet
      nu al dat de prijzen voor deze vogelsoorten enorm aan het stijgen zijn.

      Ik wil je wel gerust stellen dat de bonden echt niet stil zitten in deze, en zeker niet de bonden die zijn verenigd in C.O.M. Nederland. (A.N.B.v.V. - BEC - PS -N.B.v.V.)
      Er wordt regelmatig over gesproken, en er zijn zeker contacten geweest, en nog in deze met het ministerie en de internationale vereniging van Im- en exporteurs. Er is duidelijk gewezen op de gevolgen die dit heeft voor onze hobby, en de toekomst van de bestanden aan vogels die wij in onze liefhebberskringen hebben.
      Maar de importstop is een Europese regel, die in Brussel wordt afgekondigd en telkenmale verlengd.


      Sportieve groeten
      Bart Braam

      Opmerking


      • #4
        Hallo,

        Daniel;
        Een paar jaar geleden heb ik de scap gevraagd of er bij hen ook aandacht was voor wevers en wida s en toen kreeg ik helaas een negatief antwoord
        Ik wil je wel gerust stellen, want ieder dient nu de handen ineen te slaan, om die bestanden die we hebben met elkaar uit te wisselen.
        Er wordt regelmatig over gesproken, en er zijn zeker contacten geweest, en nog in deze met het ministerie en de internationale vereniging van Im- en exporteurs. Er is duidelijk gewezen op de gevolgen die dit heeft voor onze hobby, en de toekomst van de bestanden aan vogels die wij in onze liefhebberskringen hebben.
        mijn
        The proof of the pudding is in the eating

        Opmerking


        • #5
          idem

          Heb dezelfde gevoelens.
          Zelfs niet al te moeilijk te kweken soorten zijn tegenwoordig met een lichtje te zoeken.
          Het lijkt er ook op dat verschillende mensen deze soorten aan het opkopen zijn(kweken of hopend op straks nog hogere prijzen??)
          Verder zitten deze vogels volgens mij ook bij mensen die wat vogeltjes hebben en dus al helemaal niet meegekweekt wordt.
          De vraag is ook wat je nu koopt iets is waar je iets mee kunt.
          Wilde muskaatvinken kweken omdat ik daar vroeger ook mee gekweekt had, heb dus een aantal gekocht, maar helaas allemaal mannen!!

          Bart, in welke richting gaan die gesprekken? Vragen de bonden om de importstop(tijdelijk) te beeindigen, meer strevend naar het samenbrengen van kwekers??

          Opmerking


          • #6
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Hallo,

              Zwartkopje;
              Verder zitten deze vogels volgens mij ook bij mensen die wat vogeltjes hebben en dus al helemaal niet meegekweekt wordt.
              gestructureerde samenwerking te komen!

              Ton;
              Eventuele jongen worden tzt via de scap bij andere liefhebbers ondergebracht.
              21 Oktober is er weer een dagje vogelen in Elst (U), ik wil het daar best even ter sprake brengen
              Speciaalclubs met een goede database (zoals de ScAP) zouden een zeer nuttige bijdrage kunnen leveren aan het instandhouden van de vogelliefhebberij.
              Precies!

              Groeten, Serinus
              The proof of the pudding is in the eating

              Opmerking


              • #8
                Groeten,

                Arjan

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    reacties

                    Oorspronkelijk geplaatst door azantinga
                    Naar mijn idee heeft de importstop ook zijn voordeel.
                    Er is veel minder vraag naar wildvang vogels waardoor er dus veel minder uit het wild gevangen wordt.
                    Dit heeft dus als voordeel dat de populaties zich nu goed kunnen herstellen.
                    De vraag is natuurlijk of ten eerste er een herstel mogelijk is, immers populaties passen zich aan de predatie(het vangen kan natuurlijk ook gezien worden als predatie). M.a.w., en die vraag heb ik elders ook al eens gesteld, is er nu een explosie bij bijv. vuurvinken in afrika??
                    Ten tweede is een korte importstop misschien wel goed, maar voor mijn gevoel zitten/zaten we net in een overgang van niet of slecht kweken naar goed kweken. Dus misschien nu juist net de slechtste tijd voor een importstop. Als het tijdelijk is heeft het echter misschien ook een aantal niet zo serieuze kwekers wakker geschud.


                    Ja, inderdaad, alleen woon ik helaas niet in afrika, azie, amerika :-) en vergeet niet dat vogelliefhebbers liefhebbers zijn en ook vaak kennis en kunde hebben over wilde vogels. M.a.w. ze ook eerder willen beschermen/helpen.

                    Serinus
                    Ik bedoel dus dat deze mensen helamaal niet aan kweken denken, niet georganiseert hebben en gewoon voor de leukheid wat hebben.

                    Opmerking


                    • #11
                      Het mooiste zou zijn als je met een aantal gelijkgestemden (andere liefhebbers van dezelfde groep vogels) een samenwerkingsverband aangaat. Een soort werkgroep, uit deze werkgroepen zijn al meermaals succesvolle speciaalclubs ontstaan.
                      Je zou bijvoorbeeld al kunnen beginnen met nu al een stamboom aan te leggen.
                      Als er vogels te koop komen, eerst die aanbieden aan de leden van de werkgroep, niet te bang zijn om een keer een man of een pop uit te lenen, van eenlingen kweek je namelijk niks.
                      Enzovoorts.
                      Het is nu een mooi moment om de krachten te bundelen, iedereen zit nu met de handen in het haar, want er is niet "effies" meer een losse pop te koop bij de plaatselijke handelaar.
                      As je adressen zoekt van gelijkgestemden pak je de catalogussen van Apeldoorn of Zutphen er eens bij.

                      Misschien (in het geval van Serinus met zijn Cini's) zou je eens bij de werkgroep Amerikaanse sijzen kunnen informeren, of die het zien zitten om hun interesse gebied uit te breiden. Zijn toch zeer nauwverwante soorten.
                      Voor alles geldt: niet geschoten is zeker mis
                      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo,

                          Gelukkig komen er de laatste dagen weer wat reacties op dit onderwerp!
                          Napoleon;
                          En anders gaan we toch allemaal over op de kweek van zebravinken.
                          Het mooiste zou zijn als je met een aantal gelijkgestemden (andere liefhebbers van dezelfde groep vogels) een samenwerkingsverband aangaat.
                          mijnDat baart mij zorgen.......
                          The proof of the pudding is in the eating

                          Opmerking


                          • #14
                            Serinus, hoe had je dat dan gedacht om de bonden het e.e.a. te laten organiseren? In welke richting denk je dan?

                            Is het niet zo dat het een zaak (de verantwoording zelfs) is van de desbetreffende liefhebbers om de koppen bij elkaar te steken?
                            Zo'n werkgroep kun je ook vormen zonder bestuur, clubblad, etc, etc, gewoon een groepje kwekers clusteren, kweekervaringen en vogels uitwisselen.
                            Als je een simpele website opent kun je met heel beperkte middelen al iets opstarten.
                            Er zal toch iemand als eerste op moeten staan en het initiatief nemen.
                            Als je niks doet en de import blijft zoals het is, dan is het over 4-5 jaar gedaan met een heleboel soorten, ook relatief makkelijk te kweken soorten.
                            kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                            Opmerking


                            • #15
                              Hans, je hebt gelijk. Laat men maar eens op www.Bush-Budgies.net kijken. Dat is ook een klein clubje van gelijkgezinden. Zoiets kunnen anderen voor hun vogels ook opstarten en daar heb je alleen wat goede wil voor nodig en iemand die het opstart. Succes
                              Harrie

                              Opmerking

                              Working...
                              X