PDA

Bekijk Volledige Versie : Mijn kwartels eten zand!

oot
11-09-2006, 20:27
Hallo!

Ik heb een dringend vraagje; vorige week heb ik kwarteltjes van 4 weken oud gekocht. Als bodembedekking heb ik houtvlokken gebruikt, maar de verkoper zei dat zand ook kon. Dus ik heb ook nog een beetje schelpenzand in een hoekje gestrooid maar na een half uurtje was het weg! Ze hebben het allemaal opgegeten, en mijn vraag is dus of dit ernstig is?

b.v.d. Audrey

azantinga
11-09-2006, 20:40
Als het een week geleden was, is het niet zo erg geweest.
Ik zal ze niet eerder zand geven als ze volledig in de veren zitten. Dan gaan ze er in baderen.
Zolang ze nog niet zover zijn zal ik ze gewoon op zaagsel of iets dergelijks houden.
Hou het gewoon bij wat water en opfokvoer dan zullen ze het best redden.

Stefan Verhoeven
11-09-2006, 20:53
Zand kan zeker schadelijk zijn voor jonge kwartels. Het is zelfs één van de belangrijkste doodsoorzaken bij jonge kwartels. De jonge kwartels moeten nog leren wat eetbaar is en wat niet, daarbij, omdat ze kleiner zijn, raken de darmen van jonge kwartels sneller verstopt dan van volwassen dieren. Dus als je de mogelijkheid hebt zet ze dan op een andere bodembedekking. Lukt dat niet, dan hopen op het beste, er zijn natuurlijk ook kwartels die gewoon groot komen op een zandbodem.

oot
11-09-2006, 21:17
Bedankt voor de reacties!
Ze zaten al op een houtvlokken bodem, maar ik heb het zand in een hoekje gestrooid om te kijken wat ze prettiger vonden als bodembedekking. Kan ik ze iets geven om de schade te beperken?

b.v.d. Audrey

Birdfarm
12-09-2006, 08:46
We spreken hier over kwartels van een maand oud. Dus zal het niet zo'n vaart lopen met deze schade. Waarschijnlijk hebben ze gewoon een zandbad genomen en daarmee het zand onder de houtvezel verspreid, zoals Azantinga al vertelde.:rolleyes:

Greetzzz

oot
13-09-2006, 17:19
Een zandbad kan het niet zijn geweest want ik heb ze ervan zien eten en onder de houtvlokken ligt ook geen zand meer. Maar ze doen niet raar vandaag dus ik denk dat het wel meevalt. Ze eten trouwens wel heel erg veel, kan dat kwaad? ik moet het voerbakje 2x per dag bijvullen, als voer heb ik grit, een geelkleurig gemalen voer met vitamines, tropisch vogelvoer, en nog 3 verschillende soorten voer door elkaar gemengd. Buiten dat voer geef ik ze ook nog elke dag een beetje sla, stukje komkommer en een meelworm. Misschien lijhkt het maar zo of ze zoveel eten omdat ik er 3 heb, maar ik heb begrepen dat ze normaal alleen van afvalvoer leven dus ik vind het wel erg veel, niet dat ze zich dalijk dik of zelfs dood eten

groetjes audrey

azantinga
15-09-2006, 20:41
Als ze het voer opeten dan is het geen probleem.
Ik zou ze niet te veel grit geven, om dezelfde reden als het zand.
Sla en komkommer is ook geen probleem. Zolang je het maar op tijd weghaalt, om problemen met schimmels te voorkomen.
Meelwormen zou ik ze niet geven, aangezien ze hier te fel van worden. Buffalowormpjes of pinkies is een beter alternatief. Als je wel meelwormen blijft geven, moet je ze van te voren wel dood maken.

stefan13
05-04-2008, 13:28
Mijn kwartels legde 3 weken terug 2 eitjes.(1 haan 1 hen)
Ze legde ze gewoon midden in de voliere.
Nu legt het hennetje geen eieren meer.
is het beter dat ik een plant of een heg in men voliere zet?voor onder te broeden.
En dat ik er nog een hennetje bij neem.

H.Koman
06-05-2008, 22:36
wat beschutting is altijd goed voor de kwartels en ik heb meestal twee en soms door omstandigheden wel 3 hennetjes bij de haan lopen.

succes