Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Boskoop

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Boskoop

    Een vriend van mijn zoon , heeft de afgelopen keer ,op de beurs van Boskoop een paar papegaaiamadines gekocht.

    Deze jongen is net begonnen, en maakt als zovelen de fout dat hij alles te snel koopt.

    Toen hij thuis kwam ,heeft hij de vogels in zijn bovenste gedeelte van zijn voliere gedaan en kwam toen tot ontsteltenis dat de vogels gelewiekt waren.

    Ze zitten dus nu konstant op de grond.

    Ik vraag mij af , is dit normaal.

    Ik meen te weten dat het verboden is, zeker bij eenden e.d.

    Maarbij kooivogels , ik vind dit dierenmishandeling.

    Naar mijn inziens moet deze z.g.n. liefhebber (dierenbeul), aangepakt worden door de dierenbescherming c.q eventueel de bond, en anders misschien een brief naar de beurshal zodat deze man in het vervolg geweerd word.

    Wat is jullie mening hier over, Ben.

  • #2
    Weet je zeker dat ze geleewiekt zijn? En niet dat bijvoorbeeld de borstspieren wat onder ontwikkeld zijn (ze kunnen in een kleine broedkooi gekweekt zijn en zodoende hun borstspieren niet of amper trainen).
    Want dit is voor het eerst dat ik hoor van leewieken bij tropen ook gezien niemand er belang van heeft om papegaaiamadines te leewieken. Ze worden in kooien of volieres gehouden en dan heeft leewieken helemaal geen zin.

    Opmerking


    • #3
      Boskoop

      Oorspronkelijk geplaatst door Daniel
      Weet je zeker dat ze geleewiekt zijn? En niet dat bijvoorbeeld de borstspieren wat onder ontwikkeld zijn (ze kunnen in een kleine broedkooi gekweekt zijn en zodoende hun borstspieren niet of amper trainen).
      Want dit is voor het eerst dat ik hoor van leewieken bij tropen ook gezien niemand er belang van heeft om papegaaiamadines te leewieken. Ze worden in kooien of volieres gehouden en dan heeft leewieken helemaal geen zin.

      Ik heb zelf al jaren vogels, en ik weet zeker dat ze gelewiekt zijn , Ben

      Opmerking


      • #4
        Wat is gelewiekt???
        Gr.Mirjam

        Opmerking


        • #5
          Boskoop

          Bij leewieken word een stukje van de vleugel geamputeerd, zodat het niet meer aangroeid, dit ten opzichte van kortwieken , waar alleen de slagpennen ingekort worden, deze komen na de rui weer gewoon weer terug .

          Tegenwoordig is dit bij de wet verboden. Ben

          Opmerking


          • #6
            The proof of the pudding is in the eating

            Opmerking


            • #7
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Hoi Ben,



                ik wilde enkel voorzichtig zijn juist omdat het zo ongebruikelijk is bij amadines om ze te leewieken. En ook zo zinloos. En zoals eerder gezegd Inderdaad onnodige kweling voor de vogels.

                Opmerking


                • #9
                  Kan het niet zo zijn dat deze vogels in het nest door hun ouders beschadigd zijn. Toch door de kweker gered zijn en groot gebracht, bv. onder meeuwen, en er nu geleewiekt uitzien. Dit lijkt mij een logische verklaring. Want het leewieken van dit soort vogels heefd anders totaal geen zin. Trouwens ik hoor er nu ook voor het eerst van.

                  Greetings Lucky

                  Opmerking


                  • #10
                    hopenlijk geen erfelijke aandoening.

                    Lijkt mij ook sterk dat je kleine tropen gaat leewieken,denk alleen maar eens aan het bevruchten dat kan dan al moeilijkheden opleveren.De handelaar heeft het misschien totaal niet gezien,als koper dit opmerkt zijn ze moeilijker te verkopen.Zullen wel jongen zijn die bij een broodkweker vandaan komen, zijn er ringnummers dan is dat toch te achterhalen,als het erfelijk zou zijn kunnen ze beter niet gebruikt worden voor een eventuele kweek vrg Rob.

                    Opmerking

                    Working...
                    X