Mededeling

Collapse
No announcement yet.

texas clearbody

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • texas clearbody

    Hallo allemaal,

    Ik heb een vraag over de kleurslag texas clearbody.
    In de standaardeisen van de clearbody wordt een "onzichtbare" of zo vloeiend mogelijk overgang van het masker naar de lichaamskleur gevraagd. Nou valt het mij op dat de ene clearbody veel meer lichaamskleur toont dan de andere. Het zijn vaak de vogels met langere bevedering die meer kleur tonen. Welke kleurslagen kun je nu het best gebruiken om toch zo dicht mogelijk bij de standaard te komen.

    Vriendelijke groeten,

    laurent
    Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

    http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

  • #2
    Hallo Laurent
    Theoretisch zou je de Texas clearbody met elke kleurslag kunnen combineren, maar tot op heden zijn de grijze en grijsgroene Texas clearbodies het mooist.
    Je moet streven naar een medium bevederingstype bij dit soort vogels. Zodra het bevederingstype meer opschuift in de richting van het buff-veertype wordt de bevedering te los en dat gaat tevens ten koste van de kleur. Een ander moeilijk punt bij deze kleurslag is de stuitkleur. Deze is vaak te diep van kleur en dat staat haaks op de standaardeis die uniformiteit van kleur eist. Selectie en nog eens selectie is hier de boodschap. Ook hier valt de diepere kleur van de stuit het minste op bij de grijze en grijsgroene texas clearbodies.
    Bij de Easly clearbodies (dominante clearbodies) is de stuitkleur gemakkelijker goed te krijgen.
    Succes,
    Harrie

    Opmerking


    • #3
      clearbody

      Hallo Harrie,

      Bedankt voor het advies. Ik heb mijn clearbody vogels vandaag bekeken en inderdaad de geelste (de mooist getekende vogels) hebben aan de wangvlek te zien allemaal de grijsfactor in zich. Zou naast de grijsfactor ook de donkerfactor invloed kunnen hebben? Want om alleen grijze of grijsgroene clearbodies te kweken vind ik ook jammer.
      Ik heb ook wel eens ergens gehoord dat clearbodymannen die split ino zijn (dus enkelfaktorig) ook geler of witter van kleur zouden zijn dan dubbelfactorige.

      vriendelijke groet,

      Laurent
      Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

      http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

      Opmerking


      • #4
        Hallo Laurent,
        Indien je de ino-factor combineert met de cb-factor wordt de kleur inderdaad wat lichter. De vleugelpennen bleken dan eveneens zeer sterk op. Je kan deze zeer sterke opbleking vergelijken met de vleugelpennen van een pallid roseicollis die met de ino-factor is gecombineerd. De pallid moet bleek bruine vleugelpennen hebben, gecombineerd met ino zijn de vleugelpennen nagenoeg wit. Je kunt je misschien wel indenken wat de keurmeester daarvan zegt. Hetzelfde zal hij opmerken en bestraffen als je de cb-factor combineert met de ino-factor. Niet doen dus.
        Natuurlijk kun je wel degelijk groene en blauwe en zelfs violette clearbodies fokken, ook de donkerfactoren kunnen worden ingeschakeld en dat doe je trouwens al als je violette clearbodies zou willen fokken. Het is alleen veel moeilijker de kleur uniform te krijgen over het gehele lichaam dus ook op de stuit. Door streng op dit onderdeel te selecteren is het echter zeer wel mogelijk in elke kleurslag uniform gekleurde clearbodies te verkrijgen, het duurt alleen wat langer en uit ondervinding weet ik dat de mens meestal de gemakkelijkste weg kiest.
        Harrie

        Opmerking


        • #5
          Hallo Harrie,

          Ik wil je bedanken voor je uitleg. Hier kan ik verder mee!

          Laurent
          Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

          http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

          Opmerking

          Working...
          X