Mededeling

Collapse
No announcement yet.

meelwormenvoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • meelwormenvoer

    Ik kweek zelf meelwormen en ik doe dit ongeveer een jaar
    Het kweken zelf gaat goed.
    Maar ik wil graag weten wat is het beste voer voor de groei van de jonge meelwormen.

    afz: Jos

  • #2
    Ik zweer bij het meelwormensubstraat van Avian. Sinds ik dat gebruik, ook voor de kweek van meelwormen, geen meelmijt meer, geen schimmel en forse, dikke wormen en de torren leveren ongelooflijk veel jonge wormpjes.
    Omdat ik denk dat alles wat de wormen binnenkrijgen uiteindelijk in de vogels terecht komt, strooi ik ook regelmatig wat stuifmeelpoeder in de bakken.

    Voor het vocht leg ik er eens per week een wortel in en af en toe wat paardebleombladeren.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      buffalo's

      Hallo Ton,
      Ik ben bezig om een kweek op te zetten van buffalo's. Ik neem aan dat ik dat avian substraat ook voor zou kunnen gebruiken?

      Kun je nog wat meer vertellen over jou kweek??
      Gebruik je alleen dit substraat, dus geen zemelen, opfokmeel oid?

      Opmerking


      • #4
        Voor buffalowormpjes is vooral warmte veel nodig, daar waag ik me niet meer aan, dat luistert zeer nauw.

        De meelwormen zitten op een laag van dat substraat van ongeveer een halve centimeter dik, meer niet. Ik gebruik geen zemelen omdat ik het erg lastig vond die weer van de wormen te scheiden, het werd me te rommelig.
        Bovendien voegt zemelen niets toe aan voedingsstoffen.

        Om de week zeef ik de hele bak en vervang ik het substraat, het spul is dan donker en zo'n beetje verteerd.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          meelwormen

          Maar kweek je dus wel meelwormen?

          Het afgezeefde substraat bestaat dan dus uit de meelwormeneieren/larven??

          Opmerking


          • #6
            Meelwormen kweken kan alleen met de torren, de wormen "jongen" niet.

            Ik gebruik oude kantoorlaatjes, van kunstof, ongeveer 8 cm hoog. In een la de wormen als voer, in de andere de torren voor de kweek.
            Zodra de meelwormen verpoppen (ze worden krom, kleiner en dikker) doe ik er een aantal apart in een lade.

            Daar worden het torren. Die zitten ook op het meelwormensubstraat. De torren leggen eitjes en na verloop van tijd krioelt het van de kleine meelwormen.
            Alleen die wormen schep ik er uit.
            Ik doe dat met een grote keukenzeef. Ik schep een hele bodemlaag, inclusief torren en wormen uit de la, daar zeef ik het poederige afval uit en dan doe ik met de hand de torren terug in de la.
            De meelwormen in de zeef doe ik in de andere la, bij de andere wormen.

            De torren leven maanden lang, af en toe gooi ik er wat nieuwe bij uit de meelwormenla. De torren willen wel graag wat meer vocht hebben, die geef ik behalve bladeren ook stukken wortel.

            Hopelijk is het nu duidelijker.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              aves meelwormenvoer

              Hallo

              Na dit allemaal gelezen te hebben,vlug een paar van die bussen gekocht en dan aan de gang.
              2 liter meelwormen en hupla de poeder er in en de meelwormen er boven op,daar er op de bus staat Behandelde meelwormen kunnen worden ingevroren.
              De voedingswaarde blijft gewaarborgd.
              Na een dikke 24 uur de handel uitgezeefd en ingevroren.
              Helaas was het geen succes, de wormen werden na het ontdooien allemaal zwart.
              Ik gebruik nu de poeder op een andere manier omdat weggooien altijd nog kan.
              Iedere dag neem ik een portie en strooi er een beetje poeder over en laat ze een dag staan voor ik ze voer.
              Ik weet niet of het een betere worm wordt,maar de vogels eten er niet zo geweldig van dus ?
              Als iemand me kan vertellen wat ik fout gedaan heb,dan hoor ik het graag.

              John

              Opmerking


              • #8
                Geen idee wat er mis gegaan is, maar je hebt het over bussen. Wat voor poeder is dat?
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  The proof of the pudding is in the eating

                  Opmerking


                  • #10
                    meelwormen

                    Hallo (Ton),

                    Ik heb weleens gehoort dat meelwormen slecht zijn voor de vogels, te harde huid. Vooral voor de jongen. Ik heb zelf afrikaanse prachtvinken.

                    Als ik het goedbegrijp is het substraat de voeding voor de wormen. Hoe lang duurt het totdat de meelwormen toren zijn?

                    Hoeveel meelwormen worden er gevoerd per dag of per twee dagen?

                    Ik hoor het graag!
                    Ruben

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo Ruben,

                      Ik heb weleens gehoort dat meelwormen slecht zijn voor de vogels, te harde huid
                      The proof of the pudding is in the eating

                      Opmerking


                      • #12
                        aves meelwormenvoer

                        Het zijn geen bussen net zoals vroeger,maar een plastic containertje met een inhoud van 500 gr.
                        Calsium,vitamine A en D3 TEKORT BIJ VOGELS KAN VOORKOMEN WORDEN DOOR DE TE VOEREN MEELWORMEN AVES MEELWORMENVOER TE GEVEN.
                        En dan zoals al eerder genoemd,de manier waarop en dat ze ook ingevroren hun goede eigenschappen behouden.
                        Ik heb meelwormen ook wel eerder ingevroren zonder problemen dus daar kan het niet aan liggen.
                        Maar nu kan ik de wormen grotendeels weggooien en dat kan niet de bedoeling zijn.

                        John

                        Opmerking


                        • #13
                          meelwormen

                          Ik heb het ook eens geprobeerd om zelf meelwormen te kweken,maar het duurd te lang,iedere maand haal ik 3 liter zuivere wormen levend,en in de diepvries heb ik rezerve meelwormen,pinkes,en buffolo wormpjes die ik tussen hun eivoer meng maar dat enkel als er jongen zijn,die drie liter zijn iedere maand op,en kan ze heel goed in leven houden,al het oud brood van de buren laat ik drogen,draai het door een hakselaar en dat is het eten voor de wormen plus rauwe aardappel en appel(niet door de hakselaar)in stukken,in de winter zorgen dat ze niet bevriezen men moet ze niet warm zetten gewoon afdekken en vorstvrij,in de zomer zoals nu verpoppen ze wel sneller maar ook die worden graag gegeten zelfs de kevers.Dat meelwormen moeten gedood worden voor klein vogeltjes heb ik nog nooit gedaan, klein brilvogeltjes en blauwkop fazantjes slikken ze toch niet direkt in ,hij gaat van links naar rechts in hun bek en slaan er mee op hun zitstok
                          groetjes Richard

                          Opmerking


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ruben
                            Hallo (Ton),

                            Ik heb weleens gehoort dat meelwormen slecht zijn voor de vogels, te harde huid. Vooral voor de jongen. Ik heb zelf afrikaanse prachtvinken.

                            Als ik het goedbegrijp is het substraat de voeding voor de wormen. Hoe lang duurt het totdat de meelwormen toren zijn?

                            Hoeveel meelwormen worden er gevoerd per dag of per twee dagen?

                            Ik hoor het graag!

                            Als jonge vogels de wormen heel inslikken ,is er kans dat de wormen niet snel genoeg gedood worden door de maagsappen ,en zo de maag kunnen beschadigen.

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik haal iedere maand drie liter meelwormen en houd die een ganse maand in leven,verkruimeld droog brood wat bloem(gewoon) appel en aardappel in stukken daar halen ze hun vocht uit,natuurlijk in de warme maanden en dagen gaat het verpoppen iets sneller,maar zelfs verpopte en de kevers worden door mijn vogels gegeten,wat betreft een kleine vogel die een meel worm inslikt, wees gerust die meelworm gaat in hun bekje van links naar rechts en dat is om hem te doden,ofwel slaan ze er mee op hun zitstok,ik heb blauwkop fazantjes en bril vogeltjes ze weten heel goed wat ze moeten doen
                              groetjes Richard.

                              Opmerking

                              Working...
                              X