Mededeling

Collapse
No announcement yet.

apartere voedseldieren voor Europese insecteneters

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • apartere voedseldieren voor Europese insecteneters

    Hallo iedereen,

    Sinds enige tijd houd ook ik me bezig met de Europese insecteneters. Ik heb nu een mooie collectie van wat spechtensoorten, hop, draaihals, staartmeesjes en ander gevogelte.
    Ik voer diverse insecten; krekels, moriowormen, meelwormen, buffalo's en maden. Alle voedseldieren worden behandelt en verrijkt met een vitaminenpreparaat voordat ik ze voer.
    De voedseldieren verstop ik wel in mijn voliere zodat ze de hele dag bezig zijn. Voor de spechten laat ik de meelwormen zich in een kurkplaat verstoppen een dag van tevoren zodat de spechten die er weer uit moeten hakken/peuteren..
    De ijsvogels hebben een iets verwarmde vijver met levende visjes, en voor de hop hark ik de meelwormen en voedseldieren door het zand.

    Maar dit alles gaat niet echt direct over mijn vraag. Is er iemand die ervaring heeft met miereneieren? Mijn draaihals zou dat heerlijk vinden. Ik heb er wel van gehoord dat het ingevroren leverbaar zou zijn, maar in welke hoeveelheden? prijs? en hoelang blijft het goed na het ontdooien?

    En wat voor mening hebben jullie over wasmotten?

    Groeten, Arnout

  • #2
    voedsel

    ha,iemand die gelijke interesse heeft als ikzelf op het moment.
    leuk dat je jou vogels bezig houd.
    miereneitjes he,op voorhand je weet dat het verboden is om deze in het bezit te hebben he?
    te koop worden ze aan geboden voor 20 a 25 euro de liter (ingevroren).
    na het ontdooien zijn ze vrij beperkt houdbaar en zullen snel verkleuren.ikzelf deed ze voor de draaihalsen vervangen voor gehakselde pinky's welke zijn bepoederd.( met pinky's bedoel ik de vliegmade en niet de eendags muisjes,welke je wel weer kan geven aan de ijsvogels).
    1 a 2 maal een draai in de moulinex en je heb dezelfde vorm als de miereneitjes.( wel hakselen in bevroren toestand).
    als je jongen hebt is het wel aan te bevelen om miereneitjes te voeren daar dit in de natuur hoofdvoedsel nummer 1 is.(om jongen groot te brengen).
    ik weet niet of jij groene spechten heb,maar hiervoor geld hetzelfde (miereneitjes/pinky's).
    ik voerde de ijsvogel gewoon met meelwormen/moriowormen en spiering (bevroren en deze kan je desgewenst inspuiten met vloeibare vitamines).
    zoals je leest voerde ik anders als jij,ik wil het mezelf gemakkelijk maken.
    hou jij de ijsvogels in de kas?
    ik niet maar heb in het verleden wel dode vogels gehad omdat deze waren gestorven aan kou/ tocht (longonsteking) omdat ze niet op tijd opdroogde na een duik in het water(badderen/vissen).
    hoe doe jij dit?
    ik deed boven hun favoriete uitkijkpost een warmte lamp hangen om ze zo sneller te laten drogen.
    mijn ervaring met hop is dat ik ze niet meer expres in de grond laat wroeten,voer gewoon in bakken aanbieden.
    je hou ze niet tegen want ze peuren graag maar ik probeerde ze zo droog mogelijk te houden (oa de bodem) want ze hebben echt een hekel aan vocht.
    verder succes ermee en ik ben blij dat er steeds meer mensen bij komen die dit soort vogels houden.( zolang het nog kan).
    mvg winterkoning

    Opmerking


    • #3
      winterkoning

      Hoi Winterkoning en andere lezers,

      Dit is niet direkt een antwoord op bovenstaande maar een leuke mededeling.
      Vandaag zijn je wilde soortgenootjes uitgevlogen. In iedergeval 3 jonkies.
      Uit een nestkastje gewoon buiten aan de muur. Is dat niet wat laat voor deze vogeltjes? Ik heb hier niet zoveel verstand van. Ze scharrelden en piepten vanmorgen rond in de achtertuin, achter moedertje aan.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        bij ons zijn deze week zwaluws uit gevlogen
        mvg roy (vogelfreak)
        kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

        Opmerking


        • #5
          voedsel dieren

          heeft niet echt met het onderwerp te maken he,het hierbovenstaande.
          het is helemaal niet gek dat er nu nog vogels uitvliegen.
          het is pas eind augustus hoor.( het natuurbroedseizoen is dit jaar ook zeer laat opgang gekomen).
          vaak is het zo dat er na een eerste of een tweede verloren broedsel er nog een derde komt( bij de diverse vogelsoorten).heeel normaal hoor.
          wat de zwaluwtjes betreft deze waren al laat in het land gekomen en gaan dus ook weer laat weg.
          in de tussentijd word hier gebroed ,dus ook dit is heel normaal.
          het zullen wel de laatste broedsels zijn die mogenlijkerwijs groot worden getrokken.
          mvg
          winterkoning

          Opmerking


          • #6
            Hoi,

            bedankt voor de uitgebreide reactie!
            Mijn voliere is goed gelegen en de ijsvogel heeft dan ook weinig last van kou en wind. Mijn buitenvijver is iets verwarmd en hij vangt de visjes zelf. (elritsjes e.k. en goudvissen e.k.). In de winter is er in het nachthok ook een waterbok met eveneens levende visjes. Voor alle vogels zijn er dan een aantal warmtelampen dus als hij het koud heeft dan komt dat dus wel goed.

            Mijn hop vind dat scharrelen en peuteren heerlijk dus ik blijf het buiten verstoppen.

            Die miereneieren zijn beschermd ja. Dat weet ik. Maar ik kreeg ze laatst bij iemand aangeboden, zelfde prijs, en die zouden uit Tsjechie komen of ergens die richting op...? Zijn die ook beschermd? ook de ingevroren?
            Niet dat je het kan zien dus het zal haast wel...maar ja..

            Wat heeft u verder voor vogels zitten?
            Nog dieren in de verkoop toevallig? want ze worden inderdaad nog niet vaak aangeboden, dit soort soorten, dus ik ben altijd opzoek naar nieuwe!

            Groeten, Arnout

            tsoko4awr@hotmail.com

            Opmerking


            • #7
              Leuk om te lezen dat je de voedseldieren verstopt, lijkt me heel goed om de vogels bezig te houden.
              Heb je het over de europese ijsvogel?? Heb je een broedwand gemaakt?

              Over wasmotten hoor ik veel goeds, ik vraag me alleen af of ze niet te vet zijn.
              Heb laatst ook over een ander vliegelarve gelezen. Deze zouden een beter ca/P verhouding hebben..
              Kent iemand dit voedsel?

              Opmerking


              • #8
                De Europese ijsvogel ja. Ik heb een broedwand ja. Pas mijn voliere op ieders wat wils aan. haha
                Voedsel verstoppen houd de vogels inderdaad bezig en je ziet dan ten minste hun natuurlijke gedrag weer. erg leuk!

                Opmerking


                • #9
                  Hoe heb je de wand gemaakt? Ben altijd nieuwsgierig Heb vorige week een wand gezien voor bijeneters, ook slim gebouwd.

                  Nog wat anders, elritsen? hoe kom je daar aan? Ben op zoek geweest maar schenen niet meer verhandeld te mogen worden.

                  Opmerking


                  • #10
                    De wand heb ik gemaakt van verschillende componenten om te kijken wat ze het meest preverenen. Waaronder, leem, aangestampte tuinaarde en klei. Tot nu toe is er helaas nog geen interesse voor geweest.

                    Elritsen mogen inderdaad niet meer verhandeld worden. Het gebeurt echter nog wel. Met nakweek dieren. Deze zijn goud gekleurt en dus duidelijk geen wildvang dieren.
                    Ze worden dan anders genoemd. Mona lisa, Gouden Lisa....

                    Ik kweek ze zelf in de vijver en ze zijn erg productief. Mocht je er interesse in hebben dan kan ik er best een paar kwijt.

                    Groeten, Arnout

                    Opmerking


                    • #12
                      voedsel dieren

                      probeer eens gewoon een pvc pijp in een houten wand welke bewerkt is met grond /leem /zand.licht schuin naar achter geplaatst.
                      diameter 75 of 80 mm,pijp eerst behandelen met een blanke lak en als deze bijna droog is even een handje zand er door heen gooien(voor houvast).
                      pijp iets schuin omhoog plaatsen en vullen met een mengsel van scherp zand en leem.(niet schrikken , snaveltjes gaan wel aanzienlijk slijten als ze gaan graven).
                      pijp ong 1,5 m houden met aan het eind daarvan een nestkast met een klep aan de bovenkant.
                      de pijp op een voor jouw goed bereikbare plaats hangen want je moet er altijd bij kunnen.( controle/jongen ringen etc).
                      je kan meerdere pijpen kwijt als je dit wil in zo'n wand.( je kan zo'n wand zo groot maken als je zelf wilt natuurlijk) maar je moet ze eigenlijk gewoon dwingen om de pijp te kiezen die voor jouw het gunstigst is.
                      zwartkopje heeft de foto's laten zien,dus doe je voordeel ermee.

                      miereneitjes zijn onder de europese wet beschermd,en je mag ze niet in bezit hebben al komen ze uit africa.
                      je bent op voorhand schuldig (bij controle)en het is aan jouw om te bewijzen dat het van een mierensoort afkomt welke niet beschermd zijn.

                      over de vogels die ik nu heb praat ik niet en ik heb ook niks te koop.(zoals je mischien gemerkt hebt praat ik in de voltooidverledentijd)
                      als ik jouw was zal ik eens bij onze oosterburen kijken,daar is het een en ander nog wel te regelen.
                      succes
                      winterkoning

                      Opmerking


                      • #13
                        apartere voedseldieren voor Europese insecteneters

                        Misschien twee tips die welkom kunnen zijn

                        In de herfst en winter verzamel ik afgevallen bladeren van de bomen en laat die drogen, waarna ik deze in de voliere strooi en dan zo de voedseldieren erbij ... houden ze van om te zoeken ...

                        In de lente en zomer bij het maaien van het gras (zonder messtoffen), strooi ik deze onmiddelijk in de voliere en dan voedseldieren erbij .

                        Op regelmatig tijdstip verwijder ik dit

                        Mijn onderlaag is beton, waar ik eerst turf strooi...

                        Mvg
                        Werner
                        Mvg

                        Werner

                        Opmerking


                        • #14
                          koivoer als vogelvoer?

                          hallo kreeg pas ee ntip van iemand om koivoer te voeren die op basis is van zijderupsen dit ivm de energie en vethuishouding van de rupsen een prima opfokvoer voor je vogels dus.
                          had wel de groothandelaar gevonden maar die levert niet aan particulieren alleen grootverpakkingen .
                          moet dus op zoek naar kleine verpakkingen en natuurlijk zonder dat er medicijnen zijn toegevoegd of dergelijke.
                          ps heb je weleens brandnetels leeggeschud dan weet je ook niet wat je tegenkomt hoor aan insecten.
                          mvg wim

                          Opmerking


                          • #15
                            Gedroogde zijderupsen kun je o.a hier bestellen:
                            Groet Ton,
                            www.allevogels.nl

                            Opmerking

                            Working...
                            X