Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Luchtmijt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Luchtmijt

    Goedemorgen allemaal,

    Ik ben bang dat mijn kanarie weer luchtmijt heeft.
    Hij maakt soms smakkende geluiden, gaat veel met zijn snavel langs de stok, en zit soms met zijn snavel op een kiertje open, en roepen doet hij wel maar het klinkt heel schor, zingen is ook minder geworden tot bijna helemaal niet meer.

    Nu heb ik gisteren een vapona-strip opgehangen bij zijn kooi. Moet ik het nu even een paar dagen aan kijken of moet ik toch maar een medicijn gaan halen.

    En hoe kan ik een kanarie het beste overdag vangen hij is zo snel, iemand hier tips over.

    Jeroen

  • #2
    luchtpijpmijt

    Als u zoekt op het forum, kunt u al genoeg informatie hierover vinden.

    Opmerking


    • #3
      Heb ik ook gedaan. En heb dit al eens meer meegemaakt maar ik weet het nu niet zeker.

      Ik hou niet zo van medicijnen geven als het niet nodig is, maar hij klinkt nu wel heel erg zielig. Hij voelt zich niet ziek ofzo hij is levendig zat.

      Wat mij wel opvalt is dat hij veel aan zijn stokje's zit te kauwen/pikken is dit ook een teken van luchtmijt?

      Ik wil het gewoon zeker weten voordat ik medicijnen gaat geven.

      Jeroen

      Opmerking


      • #4
        Hallo Jeroen,
        Als jij je vogel in je hand neemt en je houdt hem dan aan je oor en als je dan een "knisperend"geluid hoort dan heeft hij luchtpijpmijt.
        Met die vaponastrip moet je heel voorzichtig zijn,het blijft wel gif en ook voor je eigen gezondheid is het gevaarlijk en het is niet voor niets dat het uit de handel is genomen.
        Zo'n vaponastrip mag je wel bij zijn kooi hangen maar je moet hem dan in een plastic zakje doen en daar dan wat gaatjes in prikken zodat je vogel niet ineens de volle laag krijgt.
        Waarom geef je hem niet gewoon een druppel in zijn nek tegen luchtpijpmijt voor jou is dat niet zo moeilijk jij kunt hem zo vangen en dan weer terugzetten in zijn kooi!!Wel even het badwater eruit halen want als hij zich gaat wassen met die druppel in zijn nek en
        dan van dat water drinkt gaat hij dood aan vergiftiging.
        Als je iedere week wat knoflookpoeder over het krachtvoer strooit en een uitgeperst teentje knoflook in het water doet (wel even proeven of het niet te sterk is)heb je met luchtpijpmijt geen problemen meer.
        Succes en groetjes,Mirjam

        Opmerking


        • #5
          Dat is nog eens een tip bedankt hiervoor.

          Hoe kan een vogel die altijd binnen zit en goed verzorgt wordt aan luchtmijt komen?

          Jeroen

          Opmerking


          • #6
            Misschien tocht??
            Groetjes,Mirjam

            Opmerking


            • #7
              Mijten zijn altijd aanwezig, zonder dat iemand er last van heeft, latent aanwezig heet dat.
              Pas als een dier even wat verzwakt, inderdaad bijvoorbeeld door tocht, slaat de mijt toe door zich explosief te veremenigvuldigen. Net wat minder weerstand en het is raak.

              Tocht bij de kooi kun je eenvoudig controleren door even een brandende kaars naast de kooi te zetten, beweegt de vlam dan is er tocht.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Hallo Jeroen,
                Toevallig zag ik dat je ook nog vroeg hoe of je overdag je kanarie kon vangen!!Het verstandigste is je kooi in een kleine ruimte(wc bv)te zetten ,wel de wc deksel dichtdoen!!!!
                Je kooi is toch niet zo groot????Dan met je hand erin en dan met je hand vangen(of een klein netje kan ook)wel met je hele hand je pietje pakken hoor dus niet aan een pootje of vleugel!!en...raam dicht.
                Heb je anders niet iemand in de buurt die dit voor je kan doen?
                En die druppel in de nek:wel even de veertjes aan de kant blazen en dan op de huid 1druppel!!!!!in de nek net iets boven zijn schouderblad.
                Succes maar weer,ik hoor het wel of het lukt,Mirjam

                Opmerking


                • #9
                  Aanvulling op het onderwerp luchtzakmijt
                  De luchtzakmijt behoort tot de zogeheten viscerale mijten met de wetenschappelijke naam Sternostotum tracheocolumCarduelis carduelis) en goudvinken (Pyrrhula pyrrhula

                  Opmerking


                  • #10
                    Ik heb hem inmiddels een druppel anti-luchtmijt van bogena gegeven.
                    Hij vond het niet leuk maar was na eventjes op de grond te hebben gezeten weer snel op zijn stokje en zat even te roepen.
                    Heb daarna snel de doek erover heen gedaan zodat hij lekker kon gaan slapen.

                    Vanochtend was hij levendig zat hij zat al lekker te eten dus het zal wel weer goedkomen met hem.

                    Ik wacht het een aantal dagen af en zal kijken of er verbetering in gaat komen.

                    M.v.g.
                    Jeroen

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door jerilo
                      Ik heb hem inmiddels een druppel anti-luchtmijt van bogena gegeven.
                      Hij vond het niet leuk maar was na eventjes op de grond te hebben gezeten weer snel op zijn stokje en zat even te roepen.
                      Heb daarna snel de doek erover heen gedaan zodat hij lekker kon gaan slapen.

                      Vanochtend was hij levendig zat hij zat al lekker te eten dus het zal wel weer goedkomen met hem.

                      Ik wacht het een aantal dagen af en zal kijken of er verbetering in gaat komen.

                      M.v.g.
                      Jeroen
                      Hallo jeroen,

                      je moet die druppel ivermec naar 7 dagen herhalen hoor.
                      en als je het moeilijk vindt om hem te vangen moet je dat s'avonds doen als hij slaapt( is niet zielig hoor minder stress voor de vogel zelf dan het vangen).

                      groetjes petra.

                      Opmerking


                      • #12
                        het is wel een tip van het vangen maar als ik zijn deurtje open doet van de kooi is hij alweer wakker, dan is het toch nog steeds hetzelfde probleem?

                        Ik heb wel een andere manier gevonden ik doe het in het donker hij is minder snel gewend aan de donker als een mensenoog. Dan bedoel ik in een kamer met het licht aan en dan ineens het licht uit doen.

                        Ja ik weet dat ik de behandeling moet herhalen dat komt ook helemaal voor elkaar.

                        Jeroen

                        Opmerking

                        Working...
                        X