Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tips gevraagd voor kweek van Spitsstaartamd.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Tips gevraagd voor kweek van Spitsstaartamd.

    Naast mijn Goulds heb ik eind 2005 een koppel Spitsstaarten gekocht . De vogels doen het goed en zien er prima uit maar de kweek wil niet lukken. Iedere keer weigeren de vogels namelijk de jongen te voeren. Ik heb al diverse dingen geprobeerd [Teurlings tropenzaadmengelingwel/geen levend voer , extra eivoer Cede en gekiemd zaad , wel/geen groenvoer ] maar niets helpt . Hier wil ik bij vermelden dat ik diverse koppels Goulds heb zitten welke hun jongen uitstekend grootbrengen met het door mij geboden voer . Het valt mij wel op dat de Spitsstaarten behoorlijk wat onrustiger zijn dan de Goulds , dit is waarschijnlijk de aard van het beestje dus daar kan ik moeilijk iets aan veranderen . Wie heeft er tips voor mij ? Bij voorbaat dank , Wim .

  • #2
    Wat soms helpt, mogelijk ook bij spitsstaartjes, is de vogels kleine beetjes zure appel voeren zodra er jongen zijn. In appel zit een stofje (pectine) dat het voeren stimuleert.
    Verder zou ik ze alleen op zaad zetten, spitsstaarten voeren vaak voornamelijk zaad. Ook trosgierst is dan makkelijk verteerbaar.

    Succes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3
      ik zou wel eivoer blijven geven, en kiemzaad, dit laatste niet overdadig.

      levend voer zeg je, toch geen meelwormen he?

      doe ze eens in een andere kooi, zitten ze nu hoog en licht bovenin doe ze dan eens een paar lagen naar beneden naar een relatief donkere kooi. of andersom.
      hoe oud zijn de vogels? je zegt dat je ze hebt sinds eind 2005, maar voor succesvol natuurbroed kweken moeten de meeste vogels toch niet heel veel jonger zijn dan een jaar, de 'simpele' soorten even daargelaten
      hoe groot is die kooi waar ze nu in zitten eigenlijk?
      wat voor nestkast gebruik je?

      het kan van alles zijn, ook zijn een man en een pop die samen bevruchte eieren produceren niet altijd een kweekkoppel, koppel erbij kopen en splitsen wil ook wel eens helpen.
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        Hallo Wim bedoel je met onrustig dat ze elke keer dat je in het hok komt ze het nest verlaten.Probeer de nesten eens op andere plaatsen,ik had de ingang van het nest altijd zo geplaatst dat ze me konden zien aankomen.Misschien dat ze dan meer rust krijgen en het met de kweek beter gaat succes ermee Rob.

        Opmerking


        • #5
          In antwoord op jullie reacties

          Allereerst bedankt voor de snelle reacties !
          Ik heb vorige week al proberen te reageren maar het verzenden lukte steeds niet en dus heb ik het maar opgegeven na 3 pogingen , ik hoop dat het nu wel lukt en ik niet weer voor niets aan het typen ben .
          De vogels waren geplaatst in een broedkooi van 120x40x40 ivm hun onstuimige aard en als nestkast benutte ze eerst een korfje en later een kanariekastje welke ze zelf volbouwden , een gesloten kastje werd niet geaccepteerd . Door de bouw van de kooi kan ik alleen maar aan het front een nestgelegenheid aanbieden . Als levend voer heb ik alleen maar buffalowormpjes gevoerd omdat ik de "bijwerking"van de meelworm als broedversneller al kende en voor de rest krijgen ze het menu zoals al beschreven . Ze zitten nu in de buitenvoliere en proberen daar ook te nestelen maar ik zorg ervoor dat ze iedere avond binnenzitten , voornamelijk vanwege de katten en nu ook vanwege het weer . Een volgende broedpoging zal dus moeten wachten tot volgend seizoen en dan zal ik zoveel mogelijk deze tips benutten .

          mvrgr ,

          Wim .

          Opmerking


          • #6
            Groeten,

            Arjan

            Opmerking

            Working...
            X