PDA

Bekijk Volledige Versie : neophemas

coweboy
25-08-2006, 18:51
ik heb een vraag over neophemas ik heb op het ogenblik 1 koppeltje turqoisines in een gezelschapsvoliere nu wil ik nog 1 koppeltje aanschaffen + blauwvleugels kan dit bij elkaar of is dit afwachten.:confused: :(

Ton Koek
25-08-2006, 22:33
Soms gaat dat goed, soms niet, een prettiger antwoord kan ik niet verzinnen. :-)

Met voldoende ruinte (voorwaarde 1), wat schuilplaatsen en in de broedtijd ruim voldoende nestblokken gaat het vaak goed.
Tijdens het broeden de vogels scherp blijven observeren. Zorg dat je de mogelijkheid hebt de vogels apart te zetten als het wel mis gaat.

Als schuilplaatsen, wat bossen coniferentakken staat ook nog erg leuk...

Harrie van der Linden
25-08-2006, 22:40
In een hele grote volière zou het misschien wel eens goed kunnen gaan, maar ik geef u weinig kans van slagen.
Hieronder geef ik u de gedragingen van de beide neophemasoorten, misschien kunt u daar wat mee om het juiste besluit te nemen.

Blauwvleugelparkiet
Betrekkelijk stille vogel met weinig bewegingsdrang, zeer vreedzaam en rustig van aard; gemakkelijk te houden, ook voor beginners; knaagbehoefte nauwelijks aanwezig; de behoefte om te baden verschilt per individu; goed bestand tegen het Nederlandse klimaat en zeker niet zwakker dan de meer algemeen gehouden neophemasoorten, echter gevoelig voor mist en natte kou zoals we dat hier in herfst en winter kennen; aanleg tot vet worden; vogels scharrelen graag op de grond en zijn mede daardoor gevoelig voor worminfecties

Turquoisineparkiet
Tamelijk sterke vogel met een zacht melodieus stemgeluid; niet schuw; gemakkelijk te houden; in de broedtijd onverdraagzaam tegenover soortgenoten en andere neophema’s, vooral de man vertoont agressie. De knaagbehoefte is gering; de behoefte om te baden verschilt per individu; goed bestand tegen droge vorst, echter gevoelig voor natte kou en mist; vogels scharrelen graag op de grond en zijn mede daardoor gevoelig voor worminfecties.
Harrie

EvdB
28-08-2006, 23:21
het probleem tussen deze soorten (+splendid + elegant) vind ik dat de mannetjes in het seizoen alle popjes aantrekkelijk vinden; er zijn uiteraard wel zichtbare verschillen; maar de poppen lijken in zeker zin behoorlijk op elkaar... de mannen gaan achter elkaars poppen aan en dit levert irritatie op met kans op vechten etc.
Koppelen met bv bourksen gaat veel beter.