Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Barmsijs in Pastel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Barmsijs in Pastel

    Ik zou graag jullie mening willen horen over de Barmsijs in pastel.
    Dat deze vogel bestaat weet ik als barmsijskweker als geen ander. Wat ik echter vreemd vind is dat er zeer weinig wildkleur pastellen te zien zijn. Weinig kwekers zijn in het bezit van deze vogels. Daar tegen over komen we op TT wel de Agaat pastel de isabel pastel en dan ook nog deze in overgoten vorm veel vaker tegen. Ik moet zeggen ik zie vaak het verschil niet en ik denk de eigenaar en keurmeester ook niet. Als ik bv vaak de agaat pastellen zie denk ik dat dit een slechte agaat is. Ook ik heb deze agaat pastellen op het hok gehad en er meegekweekt (A/P x A/P) er kwamen ook weer normale donkere agaten uit. Tevens werden sommige van deze agaat pastelen het tweede jaar na de "grote rui". donkerder. Zou het niet zo kunnen zijn dat we slechte agaten gewoon voor de verkoop agaat pastellen zijn gaan noemen?
    Dit zelfde geld voor de Isabel en de bruine.

    Graag jullie mening hier over!!!!!

    Greetings Lucky

  • #2
    barmsijs pastel

    hallo , ik ben het helemaal met winterkoning eens, dollar tekens verschijnen al snel in menig oog als er over een nieuwe mutant wordt gesproken, vederonderzoek zal het zeker uitwijzen,in samenwerking met een kweekadm. en kweker.Ik heb vernomen dat we bij putter agaat en eumo over de zelfde mutant spreken (weet niet zeker) dit zou bij de barmsijzen ook het geval kunnen zijn

    Opmerking


    • #3
      Eumo bijna altijd een aganet

      Hallo Rob, je hebt gelijk de eumo bij de putter is volgens mij ook een lichte vorm van het agaat. Men spreekt hier vaak over aganetten. Waarschijnlijk ontstaan door het gebruik van satinetten. Dus een combinatie van mutaties. De echte eumo putter zou autosomaal recessief vererven. Deze aganetten vererven gewoon geslachtgebonden recessief.
      Bij de barmsijs zit dit volgens mij anders daar de pastel barmsijs bijna nooit in de collectie van de kwekers voorhanden is maar waar dan wel de een of ander mutantpastel in ruime aantallen aanwezig is.

      Greetings Lucky

      Opmerking

      Working...
      X