PDA

Bekijk Volledige Versie : De Blauwvleugelkookaburra

vermeulen
24-08-2006, 19:36
Weet er iemand kwekers van de BlauwvleugelKookaburra ,of eventueel Australische websites die hier over gaan?

antje
24-08-2006, 23:11
Hoi,
Zit er een groot verschil tussen de 'gewone' kookaburra en de blauwvleugel? Volgens mij niet toch, afgezien van de mooiere kleuring in de vleugels uiteraard. Ik heb zelf 2 mannen zitten (van de 'gewone'), hiervan wordt er dit jaar nog 1 geruild om een koppel te worden en dan ga ik er ook mee proberen te kweken.
Waar ik de vogels van heb die weet er wel veel van, heb je specifieke vragen? Ik kan wel kijken of ik de antwoorden weet of er anders aan kan komen.
Echt sites met een hoop info hierover weet ik niet, wij hebben ook veel gezocht, maar weinig kunnen vinden.

vermeulen
25-08-2006, 09:50
Ik heb zelf 3-1 blauwvleugel's en1-1kwk met nog 2 jongen (3 zijn al naar een andere liefhebber) van de gewoone kookaburra.
Maar de blauwvleugel's zijn vind ik veel anders hoor (zie maar op www.uilskuiken.nu)daar heb ik wat foto's op gezet van beide soorten.
zoizo de kleuren ,de groote,het gedrag maar wat ook heel belangrijk is het geluid wat ze maken is heel anders.
Ik zoek wat meer liefhebers van deze vogels, ze zijn namelijk zo dun bezaaid dat er mischien wel een stamboek voor gemaakt moet worden.
Trouwens let op want met de gewone wordt ook heel vaak broer en zus gepaard!

Wat ik ook graag zou willen weten is hun natuurlijke leefomgeving,daar kun je vaak veel nuttige kweek tips uit halen.
jacco

antje
25-08-2006, 11:01
Dan heb je zeker veel meer ervaring dan mij. In welk opzicht verschilt de blauwvleugel dan ook in gedrag e.d.? Ik zal eens rondvragen of ik er wat meer van te weten kan komen.
Verder weet ik voor 100% dat het koppel wat uiteindelijk hier komt te zitten onverwant is. Gelukkig wel, want het blijft mij verbazen hoeveel vogelliefhebbers ervan overtuigd zijn dat het best een keer kan met broer en zus! Vind ik een erg slechte zaak!
Haal je de eieren uit het nest, of heb je natuurbroed jongen? Zelf wil ik het erg graag lekker z'n gang laten gaan en de ouders de jongen zelf groot laten brengen, maar dat schijnt nogal bewerkelijk te zijn. Heb je hier ervaring mee? En nuttige tips?
Groeten!

vermeulen
25-08-2006, 19:10
Ik heb de eerste jongen er af gehaald omdat het WEER begon te sneeuwen toen ze net 1 week oud waren en 1 van de kuikens al uit de broedblok was gegooid.

de 2e ronde hebben ze zelf groot gebracht .
3 prachtige jongen.

Wat heel belangrijk is , Veel voedsel aanbieden in kleine stukjes bijv. nestmuisjes
nestratjes
stukjes eendagskuiken
moriowormen
sprinkhanen
Alles met KARMIX bestrooien!!!!

Wat bij mijn vogels heel goed gaat is; Ik heb een bak met water in de kooi staan en daar doe ik dan levende visjes in .
Die worden goed gegeten en gevoerden als ik geen tijd heb om visjes te vangen koop ik gewoon bij een tuincentr. kleine goudvisjes

MAAR ZORG ALTIJD DAT ER TE VEEL ETEN AANWEZIG IS!!!!!!!!!!
Anders gooien de oudste jongen de kleinste uit de blok.

mijn koppel gaat niet in een vertcaal blok dus ligt mijn blok horizontaal
het is 80cm lang en de buiten diameter is ngeveer 50cm in doorsnee.

als je nog andere vragen hebt hoor ik het wel

Kirsten87
24-01-2007, 22:19
Als het niet zinvol is is fokken met verwante dieren idd niet slim. Soms moet het wel omdat een soort anders uitsterft en je zo toch een zuiver ras houdt zonder mengelingen met soortgelijke dieren.
Je zou vogelpark Avifauna een keer kunnen bellen, misschien hebben die tips? Hun hebben tenslotte ook blauwvleugelkookaburra's.

Zwartkopje
24-01-2007, 22:43
Deze duitser kweekt er wel mee, misschien heb je er wat aan.
http://www.tukan-world.de/tukan-world-vogelzucht-bestand.htm

Ton Koek
25-01-2007, 00:29
En gewoon omdat ze zo mooi zijn, deze uit Avifauna...

http://img.photobucket.com/albums/v248/tonnl/kooka.jpg

robby
30-04-2008, 22:26
goede avond wie kan er mij de maaten voor een kweekblok voor de gewoone kokabura geven en heeft er nog iemand kokabura's te koop gewoone of blauwe je kan mij mailen op schoonvaere@hotmail.com alvast bedankt

Henk3
30-04-2008, 23:28
Kijk maar of hier nog wat toegevoegde kennis voor jullie in zit.

http://home.hetnet.nl/~nbhogeveen/Vogels/Kingfishers.htm

http://www.birdsinbackyards.net/finder/display.cfm?id=280

http://www.currumbin-sanctuary.org.au/content/standard.asp?name=BlueWingedKookaburra

P.s. voor koop en verkoop is er b.v. www.vogelmarktplaats.nl

Henk3
01-05-2008, 08:15
Uit deze website vertaald: http://australian-animals.net/king.htm
Sommige woordjes zijn nog niet goed meegenomen in de vertaling maar dit kan wel gelezen worden denk ik.

Blue-gevleugelde Kookaburra
Wetenschappelijke naam: Dacelo leachii
Familie: Halcyonidae
Orde: Scharrelaarvogels

Hoe ziet het eruit?
Beschrijving
De Blue-gevleugelde Kookaburra is een grote ijsvogel met een grote vierkante kop en een lange-factuur. Het heeft een opvallende lichtblauwe ogen. De kop is gebroken wit met bruine strepen, de schouders zijn hemelsblauw en het heeft een blauw uniform rump.The keel is gewoon wit en de underparts zijn wit met zwakke scalloped oranje-bruine bars.The terug is voor de helft bruin. De mannetjes hebben een donker blauwe staart, terwijl de vrouwtjes de staart van zijn geblokkeerd rood-bruin of zwart. Anders de seksen zijn gelijk. De benen en voeten zijn grijs en de rekening is donker boven en geelachtig. Jonge exemplaren hebben bleker strepen op de kop met donkere mottlings. Er is geringe geografische variatie met plumage meer buff in het noordwesten van Australië (race clifoni). De Blue-gevleugelde Kookaburra is ook bekend als de Barking of gehuil Jackass of Leach's Kookaburra. Als ze zijn verlegen en vaak rustig in de bladeren kunnen zij over het hoofd worden gezien.

Vergelijkbare soorten
De Gewone kookaburra, D. novaeguineae, is iets groter, met een iets langere bill.The Blue-gevleugelde Kookaburra heeft ook een hoofd dat is witte strepen, met een wit in plaats van donkere ogen en geen donkere patch achter het oog. De Blue-gevleugelde Kookaburra heeft een heldere blauwe vleugel patch en romp. De oproep is ook heel anders.
Waar gaat het leven?
Distributie
De Blue-gevleugelde Kookaburra is te vinden in kustwateren en subcoastal gebieden in Noordwest-en Noordoost-Australië, Straat Torres-en Zuid-Nieuw-Guinea. Het is wijdverbreid in de Golf Land van de uitbreiding van Zuid-Queensland tot ongeveer Toowoomba. Het is ook op grote schaal in de top van NorthernTerritory. Het is niet in het Tachtig Mile strand gebied in West-Australië scheiden van het Pilbara Craton bevolking.

Habitat
Blue-gevleugelde Kookaburras worden gevonden in tropische en subtropische open bossen, moerassen paperbark, hout op waterlopen, herschikkingen, canefields en landerijen.

Seizoensgebonden bewegingen
Blue-gevleugelde Kookaburras zijn zittend met de plaatselijke seizoensgebonden verplaatsingen.

Wat gaat er gebeuren?
Feeding
Blue-gevleugelde Kookaburras eten een breed scala van ongewervelde en gewervelde dieren. Zij verbruiken voornamelijk insecten, reptielen en kikkers in de nattere maanden, en vis, rivierkreeft, schorpioenen, spinnen, slangen, regenwormen en kleine vogels en zoogdieren op andere momenten. Na een gecontroleerde duik met hun factuur open, voedsel greep uit de grond. Het wetsontwerp heeft een speciale groef aan het eind van de bovenste onderkaak die helpt bij de organisatie van prooi. Na terugkeer naar een baars, de prooi wordt geslagen en vervolgens ingeslikt. Ze tonen aan extra zorg bij slangen zijn de prooi. Pellets van objecten worden niet verteerd en regurgitated gevonden onder overdag zitstokken, roosting sites en nesten.
Breeding
Het nest site van de Blue-gevleugelde Kookaburra is meestal hoog (tot ongeveer 25 m) in de natuurlijke holle boom, soms in boom termietenheuvel nesten, of in een gat knippen in het zachte hout van een Baobab boom. Doorgaans is de vloer van de kamer lager is dan de ingang, met een totale lengte van 50 cm. De fok-pair deel de incubatietijd van de eieren en de daarop volgende voeding, die zich uitstrekt voor een tot twee maanden, en zijn vaak bijgestaan door assistenten (helpers), voornamelijk uit het voorgaande jaar is de koppeling.

Leven met ons
Leven met de mens
Blue-gevleugelde Kookaburras hebben te lijden onder het verlies van habitat als gevolg van clearing-land, en vaak worden gedood op de wegen.

Referenties
Higgins, P.J. (ed) 1999. Handboek van de Australische, Nieuw-Zeeland en Antarctica Vogels, Deel 4 (Papegaaien te Dollarbird). Oxford University Press, Victoria.

Pizzey, G. en Knight, F. 1997. Field Guide to the Birds of Australia. Angus en Robertson, Sydney.

Schodde, R. en Tideman, S.C. (eds) 1990. Reader's Digest Complete Book of Australische vogel (2nd Edition). Reader's Digest (Australië) Pty Ltd, Sydney.

Strahan, R. (ed) 1994. Cuckoos, Nightbirds en ijsvogels van Australië. Angus en Robertson / Australische Fotografische indexcijfer van de Australian Wildlife, Sydney.

Morcombe, M. 2000. Veld gids voor Australische vogel. Steve Parish Publishing.

Slater, P, Slater, P, en Slater, R 1989. De Slater Field Guide to Australische vogels. Lansdowne. Herziene uitgave.
Leden
E-mail:
Wachtwoord:

Site Map | Copyright © 2006, Australian Museum | Pagina bijgewerkt op: 22-aug-06

Henk3
01-05-2008, 11:11
http://www.birdsaustralia.com.au/images/stories/birds/kookaburra.mp3