PDA

Bekijk Volledige Versie : De Bloedmijt.

petra
24-08-2006, 18:23
Vandaag het boekje van de Speciaalclub Natuurbroed Gouldamadine Nederland
binnen gekregen.
en daar staat iets in over bloedmijt er zijn er onder u misschien die het wel kennen?
maar voor de gene die er nooit van gehoord hebben heb ik een mooie site voor op de computer gevonden in het boekje over bloedmijt wat er aan te doen is.

Dat is: www.refona.nl

Groetjes Petra::)

vogelfreak
24-08-2006, 19:46
goeie site heb ook effe rond geneusd

Mirjam
24-08-2006, 22:16
Hallo Petra,
Als je die Dutchy's bedoeld??nou dat is niet bedoeld voor een volière hoor!!
Die dutchy's zijn roofmijten die al die bloedmijten opeten en dan uiteindelijk zichzelf als laatste opeten,mijn zoon heeft ze bij zijn kameleon gezet omdat hij in zijn terrarium bloedmijt had!!
In een broedkooi zou dat wel kunnen want dan is de ruimte te overzien maar zeker niet in een volière .
Gelukkig heb ik nog nooit bloedmijt gehad en hoop het ook nooit te krijgen!!
Groetjes,Mirjam

Henk3
01-09-2006, 20:49
Weet je dat je lege bloedluis bijna met een vergrootglas moet zoeken, want ze zijn bijna niet of in ieder geval slecht te ontdekken. Pas als ze zich vol met bloed hebben gezogen dan is het één bloedbolletje. Wees er toch bedacht op want op een keer heb je ze misschien toch. Via een bezoek aan een andere kweker of een tentoonstelling. Je neemt ze mee aan je kleding. Het kan zelfs via de verenigingsavonden. Ook via de kleding, via via. Dit is misschien vergezocht maar het zou toch mogelijk kunnen zijn.

Bobo
14-09-2006, 22:34
Kwekers die ik gesproken heb waren allen zeer positief. Waren vaak binnen een week van de bloedmijt verlost.

louis polane
15-09-2006, 09:41
Als je regelmatig knoflookpoeder door je eivoer heen doet dan heb je nauwelijks last van bloedluis, want dit kom in de bloedbaan van de vogels en ze ruiken er dan ook naar wat bloedluizen net lekker vinden. Een mespuntje op een schaal eivoer is al voldoende.

azantinga
15-09-2006, 20:24
Vorige week spreek ik met een kweker die ze ook heeft in verband met bloedmijt.
Maar het is een tijdelijke oplossing. Ze ruimen eerst de bloedmijt op en vervolgens zichzelf.
Alleen de eitjes van de bloedmijt blijven achter en deze zullen later weer uitkomen.
Dus dan begint de cyclus weer opnieuw.

Hij heeft dit probleem voorgelegd een Refoma en die hebben er ook geen echte oplossing voor behalve het opnieuw uitzetten van de roofmijt.
Dus een definitieve oplossing is het niet.

gebbinkjes
17-09-2006, 14:21
hallo,
zelf doe ik het water in een emmer van 5 liter en doe daar 2 teentjes knoflook in en laat dat een dag staan voor ik het aan de vogels geef en dan heb je ook geen last van bloedluizen.

m.vr.gr.harry

Mirjam
17-09-2006, 17:23
Hallo Harry,
Heb je dat zelf eerst geproefd ??
Sorry,maar dat vind ik erg onhygiënisch om dat eerst een dag te laten staan.
Als je zo'n teentje uitknijpt en dan in een of anderhalve liter vers water doet dan is dat sterk genoeg!!en kun je het je vogels gelijk geven.
En...proef het eerst zelf voor je het je vogels geeft!!
Groetjes,Mirjam

Stef
12-11-2006, 21:51
Bloedluis is te bestreiden met een stoom reiniger,niet alleen de bloedluis pak je,maar ook de eitjes en ander ongedierte
De stoom reiniger heeft een tempratuur van ongeveer 200 graden.
De reinigers zijn te krijgen bij Blokker voor rond de 20 euro of bij mediamarkt
Suces Stef

Nico
17-11-2006, 20:40
Hallo Petra,
Als je die Dutchy's bedoeld??nou dat is niet bedoeld voor een volière hoor!!
Die dutchy's zijn roofmijten die al die bloedmijten opeten en dan uiteindelijk zichzelf als laatste opeten,mijn zoon heeft ze bij zijn kameleon gezet omdat hij in zijn terrarium bloedmijt had!!
In een broedkooi zou dat wel kunnen want dan is de ruimte te overzien maar zeker niet in een volière .
Gelukkig heb ik nog nooit bloedmijt gehad en hoop het ook nooit te krijgen!!
Groetjes,Mirjam

Waarom zou het niet kunnen in een voliere???? Je moet dan in het binnenhok van bijvoorbeeld 4 m2 ca 7 hoopjes met dutchy's maken.
In de buitenvlucht is het moeilijk bestrijden natuurlijk maar daar zitten ze nauwelijks, alleen misschien in de broedkasten maar daar kun je ook wat onderin gooien toch?

Nico
17-11-2006, 20:44
Vorige week spreek ik met een kweker die ze ook heeft in verband met bloedmijt.
Maar het is een tijdelijke oplossing. Ze ruimen eerst de bloedmijt op en vervolgens zichzelf.
Alleen de eitjes van de bloedmijt blijven achter en deze zullen later weer uitkomen.
Dus dan begint de cyclus weer opnieuw.

Hij heeft dit probleem voorgelegd een Refoma en die hebben er ook geen echte oplossing voor behalve het opnieuw uitzetten van de roofmijt.
Dus een definitieve oplossing is het niet.

Volgens REFOMA zelf zitten er dus in hun busje roofmijten in verschillende stadia, die dus ook in verschillende stadia uitkomen. Bovendien gaan de dutchys ook meteen zelf aan het leggen. Ze moorden eerst alle bloedmijten en vedermijten !!! uit voor ze elkaar op gaan eten.

Wel is het goed om bijvoorbeeld 1x per jaar enkele nieuwe roofmijten uit te zetten puur preventief om als er eens per ongeluk een bloedmijt via een aangekochte vogel of via kleding ofzo binnengekomen is.
Het beste is dit dan na het risicovolle TT-seizoen te doen.

rob 2
19-11-2006, 13:36
Zelf gebruik ik al jaren vlooienpoeder voor honden het merk maakt niet uit.Zo gauw er 4 eieren zijn strooi ik het poeder over de eieren en de pop gaat er opzitten,met als resultaat dat je ook de vedermijt bestreid.Dit kan dus binnen en buiten gebruikt worden,onder laden enz.;)

imezilstra
23-11-2006, 22:01
Rob gaan je jonge vogels dan niet dood wanneer je vlooienpoeder gebruikt.
Ime:confused: