PDA

Bekijk Volledige Versie : bloedluis

mvogels
20-08-2006, 17:22
Geachte heer,

Vorigeweek 13-08-2006 heb ik bij een handelaar in vogels een spuitbus gekocht tegen bloedluis. Het merk van die spuitbus is ARDAP.
Hij vertelde mij dat je ook daar de vogels mee kan inspuiten.
Nu blijk dat de vogels al ruim een week zitten te poetsen aan de veren zij hebben dus goed jeuk een irritatie. Nu is mij de vraag hoe komen die vogels van hun jeuk af.

vriendelijke groet M. Vogels

Ton Koek
20-08-2006, 18:27
Ardap is in Nederland niet toegelaten, net als Ocepou.
Weet je zeker dat je het op de vogels moest spuiten?
Dergelijke gevaarlijke stoffen worden meestal alleen (illegaal) gebruikt om kooien te ontsmetten.

Tegen de jeuk, het is ruitijd, dus veelvuldig poetsen is heel normaal. Geef je vogels dagelijks badwater met een klein beetje badzout, dat scheelt iets. Verder goed voeren om ze snel door de rui doorheen te helpen (o.a. krachtvoer).

Serinus
20-08-2006, 19:43
Hallo Mvogels,

Waaróm heb je dat middel gekocht?
Waarschijnlijk omdat je bloedluizen hebt geconstateerd?
Als je bloedluis hebt gezien op je vogels, heb je natuurlijk voorál bloedluis in je kooi!
Ik weet natuurlijk niet hoe je dat bestrijdingsmiddel hebt gebruikt, maar als je alleen je vogels ermee hebt behandeld, zal dat niet veel afdoen tegen de bloedluizen die zich verstopt hebben in de naden en kieren in de kooi(en) zélf.
Dus, het zou best kunnen dat je, door je behandeling, enkele bloedluizen hebt verdelgd die zich óp je vogels bevonden.
Maar de grote meute die zich toen verstopt hield, leeft zich nu weer uit op je vogels.
Vandaar (misschien) dat ze zich nog steeds zo poetsen.....

Daarom; speur nauwkeurig de huisvesting van je vogels af, op zoek naar bloedluis!
Bestrijdt ervolgens de bloedluis in je kooi, op een grondige manier.
Vervolgens (tegelijkertijd) ook je vogels behandelen met een diervriendelijk middel, denk dan bv eens aan "Homeshield".
Let op; dit middel is een goed middel om bloedluizen "onder controle te houden", het is géén bestrijdingsmiddel!
http://www.homeshield.nl/

Groeten, Serinus

Lucky
21-08-2006, 20:21
"Homeshield".
Let op; dit middel is een goed middel om bloedluizen "onder controle te houden", het is géén bestrijdingsmiddel!
http://www.homeshield.nl/

Nooit van gehoord, goede tip bedankt Serinus. Interessant.:rolleyes:
Is ook zeer waarschijnlijk goed te gebruiken als profilactisch middel.

Greetings Lucky

Rooie Theo
14-12-2008, 15:23
Geachte heer,

Vorigeweek 13-08-2006 heb ik bij een handelaar in vogels een spuitbus gekocht tegen bloedluis. Het merk van die spuitbus is ARDAP.
Hij vertelde mij dat je ook daar de vogels mee kan inspuiten.
Nu blijk dat de vogels al ruim een week zitten te poetsen aan de veren zij hebben dus goed jeuk een irritatie. Nu is mij de vraag hoe komen die vogels van hun jeuk af.

vriendelijke groet M. Vogels

Waarschijnlijk heb je het middel te lang op de vogels gespoten ?
ARDAP is een zeer goed middel voor bloedluizen en zwarteluizen even (een tel) achter tegen de veren in spuiten,de broedkooien inspuiten en de nestjes.

Gr Rooie Theo

henk
14-12-2008, 19:03
Mag ik er op wijzen dat ARDAP in ons land niet is toegestaan.
Ik weet dat het in België en Duitsland volop te koop is.
In Nederland dus niet legaal.

Vriendelijke groet,
Henk, moderator

Ton Koek
14-12-2008, 22:22
Ik had al zo'n vermoeden... :)