Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zang

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Zang

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier en zal mij en mijn kanarie even voorstellen.
    Ik heet Jeroen en kom uit Numansdorp heb nu 2 jaar een zangkanarie waarschijnlijk een waterslager maar dat weet ik niet zeker. Hij heet Pietje.

    Nu heb ik al heel wat meegemaakt in die 2 jaar dat ik hem hebt.
    Toen ik hem in september 2004 gekocht hebt heeft hij het tot mei 2005 heel goed gedaan hij kon er geen genoeg van krijgen van het zingen tot laat in de avond ging hij door. Ik wist toen nog niets van de aantal lichturen.
    In mei is hij veren gaan verliezen dus ik dacht hij gaat in de rui wel erg vroeg maar het kon werd mij vertelt. Dus ik wat meer aandacht aan hem besteed qua voeding en dergelijke maar hij werd steeds zieker en bleef veren verliezen.
    Toen ben ik me eens gaan verdiepen in de verzorging van een kanarie, had dat natuurlijk van te voren moeten doen maarja zoals zovele koop je eerst een vogel en dan als het misgaat ga je je eigen erin verdiepen.
    Toen ben ik achter een paar hele belangrijke punten gekomen zoals voeding in het aantal lichturen.
    Ik heb veel met een kanariekweker gemaild en heb zo veel informatie gekregen om mijn kanarie weer bovenop te helpen.

    Aan het eid van november 2005 waren de veren weg en begon hij alweer te zingen maar dit was weer van korte duur er vlogen al snel weer veren door de kamer ik dacht dat hij in de stokrui zat en heb hem weer extra aandacht gegeven.
    In januari ging het heel slecht met hem hij zat heel veel dik op zijn stokje en zat veel naar adem te happen. Ik weer informatie ingewind en kwam erachter dat hij wel eens last kon hebben van luchtmijt en veerluis (omdat hij nog steeds veren verloor), ik heb een medicijn bij hem toegediend tegen luis en mijt doormiddel van een pipetje en hem hem een paar dagen met rust gelaten.
    Na die dagen ging het weer goed met hem hij begon weer te roepen en begon weer druk te doen. Het zingen kwam ook wel weer een beetje opgang.

    Nu is hij vanaf juli in de rui gegaan en zit er nog een beetje in hij heeft nog veel stoppels op zijn kopje maar zijn veren zien er weer mooi uit en het worden er ook al veel minder die rondvliegen door de kamer. Dus het zal wel op zijn eind lopen.

    Nu is mijn vraag als hij nu zometeen uit de rui is gekomen en wil gaan zingen hoe kan ik hem hierin trainen zodat hij weer zijn oude zang terug krijgt? Nu klinkt het nogal schor hij zit zo nu en dan al te zingen maar het klinkt niet van harte.

    Hieronder mijn verzorging.
    - elke dag 2 theelepels vers voer
    - elke dag vers drinkwater (soms met extra vitaminen erin)
    - elke dag vers badwater (2 keer per maand een snufje duiven badzout erin)
    - elke dag een klein bakje ei/krachtvoer tijdens de rui
    - bakje grit ter beschikking
    - schelp in de kooi
    - bodembedekking gebruik ik schelpenzand
    - eens per week maak ik zijn kooi schoon
    - elke zondag mag hij rondvliegen

    Ik hoor wel wat jullie reactie's zijn.

    Jeroen

  • #2
    http://www.vogelcafe.nl/forums/showthread.php?t=170
    The proof of the pudding is in the eating

    Opmerking


    • #3
      Bedankt alvast voor de reactie.

      Het aantal lichturen is inderdaad heel belangrijk daarom hou ik mij daar ook stipt aan.
      's Avonds om 19:00 uur de doek erover en de andere ochtend om 08:00 uur de doek er weer vanaf. Dit doe ik het hele jaar door. Zomers helpt het niet echt omdat het dan toch nog te licht is in de kamer maar hij weet gewoon dat als de doek erover gaat hij moet gaan slapen, dus hij wordt dan rustiger en gaat nog wat eten.

      Jeroen

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door jerilo
        Bedankt alvast voor de reactie.

        Het aantal lichturen is inderdaad heel belangrijk daarom hou ik mij daar ook stipt aan.
        's Avonds om 19:00 uur de doek erover en de andere ochtend om 08:00 uur de doek er weer vanaf. Dit doe ik het hele jaar door. Zomers helpt het niet echt omdat het dan toch nog te licht is in de kamer maar hij weet gewoon dat als de doek erover gaat hij moet gaan slapen, dus hij wordt dan rustiger en gaat nog wat eten.

        Jeroen

        Opmerking

        Working...
        X