Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vogels kopen.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vogels kopen.

    [QUOTE=girlits] de mensen met een hokje voor de gezelligheid .Dit zijn volgens mij ook de mensen die op beurzen kopen ,die hoeven geen vogels om mee te kweken
    Ik wil hier even op reageren. Nee wij zijn van die mensen die inderdaad op beurzen zoals de vogelmarkt in de IJsselhallen te Zwolle vogels kopen. Maar we luisteren naar hun geluid die ze verspreiden en inmiddels weet ik ook al hoe of ze er gezond uit moeten zien. En het kleurverschil, geslacht of niet, jong of oud enz. Maar dat ringen en kweken van wild en natuurbroed is me nog niet duidelijk. Maar die vraag heb ik inmiddels al gesteld bij de bond. Dus daar wacht ik nog op. Wij zijn geen mensen met een voorgeschiedenis van vogels houden. Dus we moeten alles nog ontdekken.

    Dan wil ik ook reageren op het volgende ":als het maar zingt en gekleurd is.Als ik met mijn vogels op een beurs sta en vraag 35 euro voor een e.k.putter lopen ze door naar de volgende en kopen ze er een voor 25 euro met een kanariering."
    Tuurlijk als je niets weet hoe beurzen in elkaar zitten ga je toch voor de goedkopere prijs. Maar wat moet een leek zoals wij zijn nu weten waar de werkelijke dieren liefhebbers zitten. Die de prijs niet omhoog jagen omdat het hun echt om de liefde van hun vogels gaat. Ik kan dat niet aan die mensen zien hoor. Dus dan ga ik toch denken aan wat heb ik te besteden en welke vogels zou ik graag bij mijn vogels in de buiten en binnenvoliere er nog bij willen hebben. Dan maak het niet uit welke ringen ze aan hun pootjes hebben omdat je nog niet op de hoogte bent van die ringen. En ik zal heus niet de enige zijn die niet die wetenschap heeft als die zo'n beurs bezoeken. Kunnen we daar niet wat aan doen dan? erna

  • #2
    uitzending - leer eerst de basis.

    Beste allemaal,
    Ik heb alle bladzijden eens aandachtig gelezen. De uitzending heb ik zelf niet gezien, maar jullie reacties liegen er niet om. Ik leer hier veel van bedankt dus. maar toch wil ik iets kwijt. Ik ben een hobbyiste van vogels. Dus doe niets aan kweken. Daar weet ik ook niets over. Mijn vogels broeden (tenminste sommige) en daar ben ik blij mee. Maar als ze niet broeden ook goed. Maar dan komt het als ik een kweker zou willen worden dan moet ik ringen aanschaffen, kweekkaarten bijhouden en de hele rompslomp/ Nu ben ik door deze site er toevallig achter gekomen wat je allemaal moet doen of mag doen om een goede kweker te zijn. Maar de hoobyist komt niet aan het woord heb ik het gevoel. Ik ben twee jaar geleden naar de IJsselhallen te Zwolle gegaan omdat we een grote buitenvoliere en binnenvoliere hadden gemaakt en die moest toch gevuld worden met vogels. Daar hebben we mensen ontmoet die ons voorstelden om lid te worden van de vogelvereniging. Dat hebben we gedaan. Wij krijgen de vogelvriend enOnze Vogels. Mooie bladen maar wat er echt in ontbreekt is de eerste aanloop vol informatie wat je moet weten als je met vogels begint. Maar de bladen die ik tot nu toe ontving ontbreekt dus de basis. Verhalen over waarom wordt er geringd. Er staat wel u kunt weer ringen bestellen voor uw kweek.,.... Nu dan lees ik al verder want informatie waarom je ringen moet bestellen of waarvoor die ringen dienen welk doel er naar wordt gestreefd staat er niet.
    De basis ontbreekt in veel artikelen. En dat is voor iemand die nog nooit echt vogels heeft gehouden toch wel jammer. Dus mensen zoals ik en mijn man als die naar een markt gaanom vogels te kopen komen in een geheel onbekende wereld. We weten niet waar we op moeten letten, wie zijn handelaren, wie zijn kwekers. Ik kan dat niet bekijken. Dus zo komen er misschien ook wel zaken voor waar de hobbykoper niets van weet.

    Dus laten we ook eens kijken naar de basis voordat we de bovenkant van de vuiligheid bekijken. Als de basis elke keer ergens staat vermeld dan pas kan volgens mij dit niet voorkomen. Og laten we een basis flyer meegeven aan elk nieuw lid waar moet je aan denken, of een telefoonnummer met iemand die bij je komt als je meer wilt leren. Dus was die hele uitzending niet nodig geweest. We moeten maar zo denken je wordt geen kweker voordat je als hobbyist bent begonnen. Een baby weet ook niet wat het is om te kunnen praten voordat het de basis niet legt door te krijsen en te kirren.

    Opmerking


    • #3
      @ erna007. Heb je er wel eens aan gedacht om een goed boek over vogels te kopen?
      Ik bedoel voordat je jezelf vogels aanschaft?
      Goede vogelboeken zijn duur, dat zijn niet die gidsjes van 5,95 uit de Bruna, als je een goed boek te duur vindt dan kun je vaak ook in de bibliotheek nog wel wat vinden. En anders kun je op elke vogelmarkt nog wel oude jaargangen van Onze Vogels kopen.

      Als ik bijvoorbeeld het gestuntel lees over "witstaartvinken" en ook in andere onderwerpen, dan vraag ik me toch even iets af, iets over toeten noch blazen.
      Als je niet eens weet hoe je eigen vogels heten wordt het allemaal vrij lastig hoor.
      Daarnaast vind ik het jammer dat je deze off-topic reactie in dit uiterst belangrijke onderwerp (RTL nieuwsuitzending van 2 augustus) zet, nieuw onderwerp openen en stel je vraag.

      Er zijn nu eenmaal beginners en gevorderden.
      Gevorderden mogen best (onderling) over onderwerpen praten die jou boven je pet gaan, dat geldt zowel voor bepaalde forum onderwerpen als voor informatie in vakbladen, in het vakblad der metselaars wordt ook niet elk jaar de functie van cement uitgelegd. In het vakblad der vogelboeren staat dus ook niet ieder jaar alles over het hoe en waarom van ringen.
      Jij hebt hier al diverse beginnersvragen gesteld en die zijn vrijwel allemaal beantwoord. Prima toch?
      Dus mogen de mensen die al wat langer bezig zijn misschien onderling ook spreken over onderwerpen die voor hun interessant of belangrijk zijn?
      Als je het niet begrijpt hoe bepaalde zaken in elkaar zitten dan kun je op een forum als dit een vraag daarover stellen.

      (@Moderator: wellicht splitsen na M.Pieper en er 2 onderwerpen van maken)
      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

      Opmerking


      • #4
        Het blijft hobby.

        Erna het is niet de bedoeling iemand te dwingen informatie te lezen over hoe het moet.Mensen die echt geintereseert zijn in vogels zullen zich voor de koop verdiepen in de soort,voedsel ,gedrag,wel of niet geringd moeten zijn enz.Het is aan de leek of beginnende kweker of hij er zich in wil verdiepen,je kunt net zoveel flyers meegeven als je wilt het moet wel gelezen worden .Kopers die zich niet in de vogels verdiepen zullen er ook nooit iets over lezen,ringen is een noodzaak om te kunnen achterhalen waar ik de vogel bij de kweek inzet niet alleen om te kijken of hij legaal is de verantwoordelijkheid ligt bij de koper of we serieus worden genomen of niet groeten Rob.

        Opmerking


        • #5
          @ Erna over het al dan niet ringen van vogels

          V.w.b. kleinere tropische vogels en kanaries: Het ringen van zebravinken, kanaries, zilverbekjes, bandvinken, kwartel of duiven is niet verplicht.
          Het ringen van vogels heeft alleen belang voor identificatie doeleinden, voor jezelf dus. Kweekadministratie, uit welke (voor)ouders komt een bepaalde vogel.

          Bij de aankoop/verkoop van vogels is het dragen van een ring met een kleur/jaartal een indicatie dat het al dan niet een ouwe knar betreft, ongeringde vogels kopen is wat dat betreft altijd een gok.

          Als je aan een TT wilt meedoen dan kun je op een plaatselijke TT wel meedoen met ongeringde vogels, de zogenaamde Open Klasse of C-vogels, maar als je naar grotere of belangrijkere shows wilt moeten de vogels geringd zijn omdat de vogels van een bepaald broedjaar moet zijn en ze ook jouw eigen kweeknummer moeten dragen.

          Het ringen is dus niet verplicht maar wel aan te raden.

          Alleen voor de kwekers van Europese soorten (mus, putter, goudvink, groenling, spreeuw etc) is er een ringplicht, die kwekers moeten van de overheid al hun nakweek ringen met speciale ringen met de juist diameter en ringcode..
          Hier is een ongeringde vogel of een onjuist geringde vogel (geen code, of een te grote maat) een illegale vogel die bij controle in beslag genomen kan/zal worden.
          kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

          Opmerking


          • #6
            aanvulling op de reactie van Hans

            De ringplicht geldt niet alleen voor de Europese vogels, maar voor alle vogels genoemd in de bijlage 1 van de Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens. De ringplicht geldt eveneens voor alle soorten die opgenomen zijn in bijlage A bij de basisverordening.

            Opmerking


            • #7
              Harrie,
              Lijkt me een geweldig idee om deze lijst eens hier te publiceren,indien mogelijk.M.vr.g. Ger.

              Opmerking


              • #8
                vriendelijke groet
                Henk

                Opmerking


                • #9
                  ringen

                  Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
                  @ Erna over het al dan niet ringen van vogels

                  V.w.b. kleinere tropische vogels en kanaries: Het ringen van zebravinken, kanaries, zilverbekjes, bandvinken, kwartel of duiven is niet verplicht.
                  Het ringen van vogels heeft alleen belang voor identificatie doeleinden, voor jezelf dus. Kweekadministratie, uit welke (voor)ouders komt een bepaalde vogel.

                  Bij de aankoop/verkoop van vogels is het dragen van een ring met een kleur/jaartal een indicatie dat het al dan niet een ouwe knar betreft, ongeringde vogels kopen is wat dat betreft altijd een gok.

                  Als je aan een TT wilt meedoen dan kun je op een plaatselijke TT wel meedoen met ongeringde vogels, de zogenaamde Open Klasse of C-vogels, maar als je naar grotere of belangrijkere shows wilt moeten de vogels geringd zijn omdat de vogels van een bepaald broedjaar moet zijn en ze ook jouw eigen kweeknummer moeten dragen.

                  Het ringen is dus niet verplicht maar wel aan te raden.

                  Alleen voor de kwekers van Europese soorten (mus, putter, goudvink, groenling, spreeuw etc) is er een ringplicht, die kwekers moeten van de overheid al hun nakweek ringen met speciale ringen met de juist diameter en ringcode..
                  Hier is een ongeringde vogel of een onjuist geringde vogel (geen code, of een te grote maat) een illegale vogel die bij controle in beslag genomen kan/zal worden.

                  kijk dit is nu een reactie waarop ik echt zat te wachten, ik bedoel dit positief. ik leer hier wat van. toppie. bedankt he.

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Harrie van der Linden
                    De ringplicht geldt niet alleen voor de Europese vogels, maar voor alle vogels genoemd in de bijlage 1 van de Regeling afgifte en kenmerken gesloten pootringen en andere merktekens. De ringplicht geldt eveneens voor alle soorten die opgenomen zijn in bijlage A bij de basisverordening.
                    Natuurlijk Harrie, maar ik zette er toch boven al dat hetgeen ik zei gold voor kleine tropische vogels en kanaries.
                    Erna is van het type beginner, en heeft geen kromsnavels en beginners hebben niks aan informatie over Cites 1 vogels, want die hebben ze niet, want die kosten veel $$$
                    En dan nog, er zijn ook enkele soorten kleine tropen die op Cites 1 staan zoals Gordelgrasvinken en Kapoetsensijzen en die worden echt niet in beslaggenomen als ze niet geringd zijn, enige probleem is dat dergelijke vogels niet/moeilijk geexporteerd kunnen worden naar landen buiten de EU.
                    Deze soorten zijn er in gevangenschap zo ontzettend veel, als ze daar op zouden moeten gaan letten dan kunnen de elke week wel een paar honderd vogels in beslag nemen.
                    Het wordt natuurlijk anders als je een ongeringde Spix Ara probeert te verkopen, maar ik denk niet dat die bij Erna in haar voliere zitten, of denk je daar anders over Harrie ?
                    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                    Opmerking


                    • #11
                      beginners hebben niks aan informatie over Cites 1 vogels, want die hebben ze niet, want die kosten veel $$$
                      Waarom zou dat niet kunnen ??
                      Hoeveel liefhebber beginnen niet met 1 vogel in de huiskamer?
                      Kan dus ook een papegaai of kaketoe zijn.
                      Kopen er op de duur 1 bij, beginnen te kweken en voor je het weet breid de collectie zich uit.

                      Henk
                      vriendelijke groet
                      Henk

                      Opmerking


                      • #12
                        even reageren

                        Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
                        @
                        .....................
                        Er zijn nu eenmaal beginners en gevorderden.
                        Gevorderden mogen best (onderling) over onderwerpen praten die jou boven je pet gaan, dat geldt zowel voor bepaalde forum onderwerpen als voor informatie in vakbladen, in het vakblad der metselaars wordt ook niet elk jaar de functie van cement uitgelegd. In het vakblad der vogelboeren staat dus ook niet ieder jaar alles over het hoe en waarom van ringen.
                        Jij hebt hier al diverse beginnersvragen gesteld en die zijn vrijwel allemaal beantwoord. Prima toch?
                        Dus mogen de mensen die al wat langer bezig zijn misschien onderling ook spreken over onderwerpen die voor hun interessant of belangrijk zijn?
                        Als je het niet begrijpt hoe bepaalde zaken in elkaar zitten dan kun je op een forum als dit een vraag daarover stellen.

                        (@Moderator: wellicht splitsen na M.Pieper en er 2 onderwerpen van maken)
                        Ik wil over dit hele stuk wel wat kwijt. Toen ik het voor de eerste keer las schoot me een gedeelte in mijn verkeerde keelgat. nl. het volgende deel:
                        Er zijn nu eenmaal beginners en gevorderden.
                        Gevorderden mogen best (onderling) over onderwerpen praten die jou boven je pet gaan, "..........Dus mogen de mensen die al wat langer bezig zijn misschien onderling ook spreken over onderwerpen die voor hun interessant of belangrijk zijn?
                        Als je het niet begrijpt hoe bepaalde zaken in elkaar zitten dan kun je op een forum als dit een vraag daarover stellen."

                        Ik dacht dat dit forum geen onderscheid maakt tussen gevorderden en beginners.
                        Maar zelfs bij mij thuis in mijn kindertijd mochten de kleinen ook meepraten met de groten want daar leerde je alleen maar van zeiden mijn ouders. Ik doe het zelfde met mijn kinderen en kleinkinderen. Oke ik ben een beginner maar wil toch niet door een gevorderd iemand terug worden gezet om vervolgens in het zelfde stuk weer terug wordt gefloten van stel maar vragen hoor. Dus wat is het nu is het ja of nee. Juist als er over zaken worden gepraat waar een beginner zeker bij de basis al merkt dat het scheef groeit vindt ik dat ik juist die opmerking best mocht plaatsen. Maar dan vind ik dat de webmaster bovenaan het artikel de volgende keer maar moet zetten alleen reacties van gevorderden. Want als een huis gemaakt wordt van stro dan blaas je hem zo weg. Dus met andere woorden als de basis niet in orde is waar blijven we dan
                        erna 007"

                        ............""Als ik bijvoorbeeld het gestuntel lees over "witstaartvinken" en ook in andere onderwerpen, dan vraag ik me toch even iets af, iets over toeten noch blazen.
                        Als je niet eens weet hoe je eigen vogels heten wordt het allemaal vrij lastig hoor."

                        Ik wil je even op de hoogte stellen dat elke vogel die ik heb aangeschaft ik de namen en voeding etc. wel weet. Maar als ik hier erop gewezen wordt dat er geen wichenows bestaan dan ga je toch zoeken en dan komen we er samen wel uit. De bandvinken werden me verkocht door een kweker die vertelde me dat het grasbandvinken waren, en gaf allerlei informatie erover. Dat die mij de verkeerde naam geeft kan ik niks aan doen. Dat een andere vriend vertelt dat ze dat niet zijn maar volgens hem bandvinken waren zou jij dan ook niet gaan twijfelen als je in mijn schoenen stond. Sorry als je je er aan ergert maar ach laten we maar zo zeggen elke vogel heet gelukkig niet alleen maar pietje.
                        Maar als ik dit nu nog eens lees vraag ik me eigenlijk af waarom jij je eraan ergert/ Is iedereen niet begonnen als beginner die niets wist. Wees blij dat een vrouw van 52 jaar met een nieuwe hobby begint en er alles van wil weten. Een vrouw die helaas geen pietje in een kooitje mag hebben vanwege haar longen. Maar opgeven ken ik niet dan maar een buitenvoliere en een binnenvoliere. De binnenvoliere verzorgt mijn man en ik de buitenvoliere. Zo nu weten jullie mijn hele hebben en houden en dan hoop ik dat ik hiervan in de toekomst van wordt verschoond.
                        Toch blijf ik hier komen en blijf reageren op alles wat ik lees en waar ik vraagtekens bij zet. . erna007

                        Opmerking


                        • #13
                          1 kanariepietje?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Broto
                          Waarom zou dat niet kunnen ??
                          Hoeveel liefhebber beginnen niet met 1 vogel in de huiskamer?
                          Kan dus ook een papegaai of kaketoe zijn.
                          Kopen er op de duur 1 bij, beginnen te kweken en voor je het weet breid de collectie zich uit.

                          Henk
                          Nee Henk ik ben begonnen met een valkparkiet maar kreeg hoe langer hoe meer last van de longen. Moest op aanraden van de longarts de vogel eruit doen. Nou echt niet. En zo ben ik begonnen met een kleine buiten voliere. Die hebben we inmiddels uitgebreid tot een volledig grotere. Zie andere reactie vandaag bij dit onderwerp.
                          Groetjes erna

                          Opmerking


                          • #14
                            Hoi Erna007.
                            Lekker doorgaan vrouwke
                            We hebben hier allemaal dezelfde rechten,ook wij zijn een keer begonnen met vogels,en hebben er ook wel naast gegrepen.
                            En laat de wijsneuzen lekker hun gang gaan,[ook zij waren eens beginners]ze zullen wel met het verkeerde been uit bed gestapt zijn,of er zal hun wel een ander s.....t dwars gezeten hebben,ken gebeuren,we zijn nou eenmaal allemaal mensen.
                            Ger

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door HansvdWeerdhof
                              Erna is van het type beginner, en heeft geen kromsnavels en beginners hebben niks aan informatie over Cites 1 vogels, want die hebben ze niet, want die kosten veel $$$
                              Dit is waar ik op reageerde.
                              Vind niet dat je kunt zeggen dat een beginner geen dure vogels zal hebben.
                              Ken genoeg mensen die begonnen zijn zoals ik hierboven heb omschreven.
                              En verder maakt het niets uit of je beginner bent of al 40 jaar vogels heb, je kunt altijd van elkaar leren, dus 2 groepen is onzin.

                              Henk
                              vriendelijke groet
                              Henk

                              Opmerking

                              Working...
                              X