PDA

Bekijk Volledige Versie : Catharina snavel

Marijke
19-08-2006, 12:55
Ik heb 1 catharina waarvan de snavel doorgroeit. Vorige jaar door een vogelarts na laten kijken en die kon niet echt de oorzaak vinden. En heeft de snavel afgeslepen. Is iemand bekend met dit probleem en wat er aan te doen.?

Daniel
19-08-2006, 15:53
Geef je voldoende knaag mogelijkheden zoals bijvoorbeeld verse wilgentakken?

Harrie van der Linden
19-08-2006, 19:32
Een abnormale snavelzetting – meestal door erfelijke aanleg – kan de groei van een kruissnavel veroorzaken of ertoe leiden dat onder en bovensnavel niet goed in elkaar vallen. Doordat hierdoor het natuurlijke
afslijpen van de snavel niet goed functioneert dan wel geheel achterwege blijft, ontstaat een enorme snavelgroei, in het bijzonder van de bovensnavel. Een en ander bemoeilijkt de normale voedselopname en maakt deze uiteindelijk geheel onmogelijk. Daarom is het zaak de snavel met regelmatige tussenpozen - afhankelijk van de groeisnelheid van de hoornuitwas – in te korten c.q bij te snijden. Het verkorten van de snavel kan met een scherpe stevige schaar. Zelf gebruik ik voor een dergelijke ingreep een kleine scherpe tang die ook gebruikt wordt om een stukje ijzerdaad af te knippen. Hiermee kan men vrij eenvoudig de normale vorm en grootte van de snavel weer in orde brengen. De grootste moeilijkheid bij deze behandeling is het bijknippen van de bovensnavel, omdat de bloedverzorging - in overeenstemming met de toenemende lengte van de snavel - eveneens steeds verder opschuift in de richting van de snavelpunt. Beschadigingen van de capillaire bloedvaten, hebben onaangename, moeilijk te stoppen bloedingen tot gevolg. Mocht er tijdens het korten van de snavel onverhoopt toch een bloeding optreden dan is het aan te bevelen het wondje met een stukje celstof (witte pleister) even af te plakken. Aangezien de snavelpunt bij papegaaiachtigen voorzien is van een groot aantal tast- of voellichaampjes, is aan te nemen dat de snavelpunt bijzonder pijngevoelig is. Om deze reden dient het dichten van de wond door middel van aluin of een warmtebron achterwege te blijven.
Harrie

rob 2
19-08-2006, 19:39
Marijke geef je wel voldoende harde pitten en andere knaag mogelijkheden anders word het alleen maar erger.Kijk eens bij andere liefhebbers van catherinas welk mengsel ze geven,volgens mij moeten er veel harde zaden gevoerd worden zoals safloorpitten enz zodat de snavel op een natuurlijke manier slijt en een optimale vorm krijgt sportgroeten Rob.;)

wil
20-08-2006, 12:51
Ik heb het ook met een catharina gehad, dat de bovensnavel te ver doorgegroeid was. Wij vijlen het bij met een nagelvijl. Niet een metalen, maar een vijltje van papier en dan met de witte kant. Het duurt wel even voor je klaar bent als de snavel ver is doorgegroeid, maar het is veel veiliger. Wij hebben nooit problemen gehad dat het ging bloeden of zo.

Marijke
21-08-2006, 09:39
Ik heb wilgentakken opgehangen maar de vogels doen er niks mee. We zien de vogels ook nooit aan een steen knagen. Heb er verschillende soorten hangen.
We hebben de snavel gevijld en zagen dat de snavel ook iets scheef sluit. Kijken of we het met regelmatig een klein stukje vijlen weer recht krijgen.