PDA

Bekijk Volledige Versie : witte aanslag

christ
18-08-2006, 21:03
Hallo allen.
Ik heb een vraag over mijn zebravinken.
Deze hebben een witte aanslag op hun snavel (zie foto)
Wat kan dit zijn ,en wat kan ik hier aan doen.
Groet christ

louis polane
18-08-2006, 21:30
ik denk dat je dit heel vlug kunt verhelpen asl je deze plek een paar keer per dag met olie behandeld of vloeibare parafine. het is net zo iets als scally face bij grasparkieten.

laat ons het weten als dit helpt!

HansvdWeerdhof
19-08-2006, 13:28
Dat zijn graafmijten, te vergelijken met schurftmijten en dus uiterst besmettelijk, die mijten zitten in tunnels in huid en hoorndelen en die parasiteren op het bloed van de vogel.
Het gegraaf van deze mijten in de snavel veroorzaakt een witte poederachtige uitslag aan de buitenkant van de snavel.
Wat kun je er aan doen?
1. smeren met vaseline achtige zalf (vaseline, parafine, of met epitholzalf uit de dierenwinkel) Daarmee smeer je de tunnels dicht en stikken de mijten. Hou er wel rekening mee dat er ook eieren aanwezig zijn en die komen gewoon uit, dus je moet dit een paar keer herhalen.
2. naast dit smeren met vette zalf kun je ook een druppel Ivermectine op de krop (op de kale huid) doen. Invermectine komt in de bloedbaan en alle mijten die parasiteren op het bloed van de vogel gaan hieraan dood.
Ivermectine, Ivomec, kun je in de dierenwinkel kopen onder de naam Bogena Anti-luchtpijpmijt. Dit werkt ook tegen genoemde snavelmijten.

Herhalen tot de problemen verholpen zijn, 2 keer per week smeren en 2 keer per week een druppel Ivermectine in de nek doen.
Zoals gezegd het is besmettelijk, verspreiding gaat via de zitstokken en de randen van voerbakken en dirnkflessen, dus ook andere vogels in dezelfde kooi behandelen, voor sommigen waar je niks uiterlijk ziet is 1 keer wel voldoende. En de voerbakken en stokken schoonmaken.

alexd
18-09-2006, 11:28
Is het dan de bedoeling dat je anti luchtpijpmijt in de nek druppelt?

Zo ver ik weet moet dit middel opgelost worden in water of zit ik er naast? (Het is namenlijk al een aantal jaren geleden dat ik het midel gebruikt heb voor mijn kwartels.)

Mirjam
18-09-2006, 12:17
Hallo Alexd,
Nee absoluut niet in het water het is zwaar gif!!!
Doen wat Hans zegt en zelfs het badwater eruit halen want als ze met die druppel in de nek gaan badderen en dan ervan drinken gaat hij alsnog dood!!!
DUS NOOIT IN HET DRINKWATER!!
Groetjes,Mirjam

alexd
18-09-2006, 18:01
vandaar ook mijn vraag:)

Ik heb het spul niet in huis maar ooit wel gehad. Kon me alleen de wijze van gebruik van het spul niet meer herinneren. Ik heb eigenlijk nooit last van schurftmijten en kan tot dusver met vaseline af.

Maar in elk geval bedankt!

christ
26-09-2006, 23:15
Louis polane vroeg laat het even weten als het helpt.
Ik moet eerlijk bekennen het helpt perfect
Heb het wel zo gedaan zo als hans v d weerhof het beschreven heeft.
Het is wel wat werk maar het resultaat mag er dan ook zijn.
Wil nog wel even zeggen dat ik voor het insmeren van de snavel (zuur vrije) vaseline gebruikte.
Bij deze allen bedankt.
Groet christ