Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koppel nachtegalen in 1 dag dood

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • koppel nachtegalen in 1 dag dood

    In mijn begroeide buitenvoliere zit (zat) een koppel janpanse nachtegalen.
    op dinsdag 8 augustus lag `s-morgens de man op zijn rug te spartelen.
    deze man heb ik bij een importeur gekocht; dus weet niet hoe oud hij is/was.
    Heb hem in een TT kooi gezet; en dacht dat hij binnen een half uur of eerder dood zou zijn. Vogel lag op zijn zij, ademde wel maar dat was dan ook alles.
    Tegen de middag leek hij op te knappen en zat zelfs weer overeind zij het op de bodem. Maakte wel rare en ongecontroleerde bewegingen en reageerde verder nergens op.
    Ik had de indruk dat zijn zenuwgestel aangetast was, wellicht door een of andere vergiftiging. Echter tegen een uur of zes `s-avonds lag hij weer op zijn zij .
    Toen ging ik nog eens goed in de voliere kijken naar de andere vogels, of daar iets mee was. Die zaten er allemaal pico bello bij. Echter tot mij grote schrik zag ik opeens de pop van de nachtegaal (een eigen-kweek vogel van 2003)
    dood op de grond liggen.

    De man bleef op zijn zij in het TT kooitje liggen en leek als het ware in coma.
    Als ik hem uit de kooi nam en zijn snavel in het drinkfonteintje bracht werkte hij het water welk aan zijn snavel bleef hangen wel naar binnen.
    Donderdags `s-morgens lag ook hij dood.

    Voor mij is het een groot raadsel. ik had beide vogels 2,5 jaar in bezit.

    Wijzigingen in omstandigheden in de voliere:

    drie weken geleden aan het vogelbestand toegevoegd:

    1 koppel rijstvogels, 1 koppel spitsstaarten en 1 koppel goulds. verder niets.

    Wijzging in voeding:

    Vogels kregen 3x per week meelwormen (een 20 stuks die samen door een 25 tal vogels opgepeuzeld werden) Omdat het vakantie werd en de verzorging door een ander uitgevoerd zou worden ben ik medio juli gestopt met meelwormen.

    Een dag of vijf voor het voorval heb ik drie rozenbottels en een stuk of 30 lijsterbessen in de kooi gelegd. De lijsterbessen waren nog niet helemaal rijp.
    De bottels en bessen heb ik in een natuurgebied geplukt en waren gegarandeerd niet bespoten.De bottels zijn half opgegeten en van de lijsterbessen lagen er nog een stuk of 15, dus ook de helft. Beide restanten heb ik na het voorval uit de kooi verwijderd.

    Ca twee maanden geleden heb ik in de kooi drie groene klimop-planten gezet waar door de vogels niet aan gegeten wordt.

    Verder is er totaal niets gewijzigd.

    De man zou overleden kunnen zijn door b.v. ouderdom; maar ook de pop op dezelfde dag geeft signaal dat er toch iets aan de hand moet zijn.
    Beide vogels waren perfect in conditie, strak verenkleed en volop zang van de man en lokroep van de pop. Het koppel had geen nest of jongen.

    Aan de buitenzijde van de kooi groeien diverse planten tegen het gaas waar ]alle vogels door het gaas aan pikken.

    Alle overige vogels waaronder: edelzangers, mozambique sijzen, rode kardinaal, zanglijster, dominicananerwidas, spitsstaarten, rijstvogels, goulds, div bastaard kan.x europees zien er perfect uit, zijn levendig en zingen dagelijks dat het een lust is.

    Heb diverse kenners geraadpleegd ook van de spec.club vruchten en insecten-eters, en mensen die ook nachtegalen kweken. Idereen staat versteld, en niemand heeft ook maar enige verklaring.

    Ik wil graag weer een nieuwe man aanschaffen maar ben toch huiverig.

    Wie heeft een idee of suggestie wat dit kan zijn ? ? ?

    Ik stel uw reactie zeer op prijs.

    Henk van Hout.

  • #2
    Dat is inderdaad wel heel merkwaardig.
    Sectie op de vogels zou mogelijk een oorzaak kunnen uitwijzen.

    Ik weet het ook niet maar ik denk zelf aan de "lijsterbessen", waren het echt de goede lijsterbessen of een andere soort die er sterk op leek? Zou het kunnen dat alleen de nachtegalen die bessen lustten? Kunnen het giftige bessen geweest zijn?

    Zie onderstaand stukje: bron http://www.kruidjes.be/kruiden/kruiden.php?recipeid=63
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

    Opmerking


    • #3

      Opmerking

      Working...
      X