Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Grasparkieten met kuif

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Grasparkieten met kuif


  • #2
    Waterhoofdjes?????

    [QUOTE]Behalve met het in aanleg geringe aantal vitale kuifnakomelingen, wordt de kweker geconfronteerd met een reeks gedragsafwijkingen bij zijn kuifvogels. Bij ongeveer een kwart van de heterozygote kuifvogels en veel homozygoten komen psychomotorische bewegingsstoornissen en andere storingen in de levensverichtingen voor.
    De voornaamste daarvan zijn:
    - voortdurend trillen over het gehele lichaam;
    - voortdurend scheef houden van de kop;
    - ronddraaien op de bodem van de kooi; poppen die dit gedrag vertonen,
    kunnen als ze voor de fok ingezet worden de eieren beschadigen;
    - niet goed kunnen vliegen, ongecoördineerd fladderen;
    - niet voltooien paringsdaad; homozygote kuifmannen zijn menigmaal niet in
    staat de copulatie tot een goed einde te brengen en vallen stuiptrekkend op
    de grond;
    - produceren van kleine eieren door homozygote kuifpoppen[QUOTE]


    Mooi verhaal, veel tekst ook, maar waar zijn we eigenlijk allemaal mee bezig.

    Opmerking


    • #3
      Hallo Birdfarm,
      Ik beschrijf alleen hoe het zit. Dat gaat ook niet in een paar regels, omdat daarvoor het onderwerp veel te ingewikkeld is. Alleen volledigheid is duidelijkheid.
      Als er mensen zijn die na dit gelezen te hebben, besluiten geen kuifvogels meer te fokken, is dat hun goed recht waarvoor ik respect kan opbrengen. Door het onderwerp te negeren, halve waarheden te verkondigen of onzin hierover te verkopen, misleidt men de mensen die deze vogels houden en daarvoor moet men bij mij niet zijn.
      Groet
      Harrie

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Harrie van der Linden
        Hallo Birdfarm,
        Ik beschrijf alleen hoe het zit. Dat gaat ook niet in een paar regels, omdat daarvoor het onderwerp veel te ingewikkeld is. Alleen volledigheid is duidelijkheid.
        Als er mensen zijn die na dit gelezen te hebben, besluiten geen kuifvogels meer te fokken, is dat hun goed recht waarvoor ik respect kan opbrengen. Door het onderwerp te negeren, halve waarheden te verkondigen of onzin hierover te verkopen, misleidt men de mensen die deze vogels houden en daarvoor moet men bij mij niet zijn.
        Groet
        Harrie

        Ik waardeer jouw eerlijkheid in deze materie, daar zijn wij allen mee gebaat.
        Maar ik heb meer problemen met jouw visie over diervriendelijkheid, getuige je uitspraak (ander topic) waarin je zegt dat bioindustrie verboden moet worden.
        Bij de kuifparkiet komt 48% van de embryo's niet aan in de fase van kippen een ander percentage kan niet uitkippen en van de overgebleven vogels lijd 25% aan een of andere afwijking, is dit dier vriendelijk?

        Greetzzz jaap

        Opmerking


        • #5
          Hallo Birdfarm,
          Omdat ik een diervriendelijk mens ben fok ik ze niet en heb er ook geen. Toch kan ik een goede kuifparkiet best waarderen en ook naar waarde beoordelen als ik een goede op de keurtafel krijg. Toch ben ik een echte dierliefhebber, maar ook een realist. Kuifparkieten zijn er nu eenmaal als gevolg van een natuurlijke mutatie. Het pennen trekken van vogels om een puntje meer op de wedstrijd te krijgen vind ik vele malen erger, maar ook daar kan ik helaas niet meer aan doen, dan het zelf na te laten.
          Groet
          Harrie

          Opmerking


          • #6
            Harrie

            Ok, ik zie dat jij in jouw rol van keurmeester er niet onder uit kunt, omdat dit soort vogels aangeboden word op de TT. Ik voel daarbij ook de ondertoon dat je dit soort vogels dan ook moet keuren naar gelijke maatstaven alsdan de andere mutanten. Ik richtte mij teveel op jouw laatste zin in de eerste post van dit topic, waarvoor excuus.
            Succes met jouw keurmeesterschap.

            Greetzzz jaap

            Opmerking

            Working...
            X