Mededeling

Collapse
No announcement yet.

raszuiver bleekkoprosella's ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • raszuiver bleekkoprosella's ?

    wat mij opvalt in de vogelsport is dat nieuwe mutaties meestal vrij vlug erg populair zijn. Zeker als ik kijk naar vogels welke vrij gemakkelijk te kweken zijn, zoals de roodrug mutanten. Ik wil niet ingaan over de kwaliteit van deze mutanten, maar je ziet ze veel.
    Wat ik nu zo vreselijk zonde vind, dat is dat je van sommige vogels nagenoeg geen mooie of rassuivere vogels meer tegen komt en dat is heel jammer. Ik ben zeker geen mens die tegen mutanten is, maar ik zie wel graag goede kwaliteit, dit geheel los van soort of mutant.Nou als ik nu kijk naar het huidige bestand zuivere raszuivere bleekkop rosella's dan is het met deze vogel zeer slecht gesteld. Ik ben zelfs bang dat de meeste mensen ook niet meer weten hoe ze er uit moeten zien. Ik durf te stellen dat momenteel meer dan 90% van de vogels niet raszuiver zijn. Hoe ziet een zuivere vogel er nu eigenlijk uit?
    Een raszuivere bleekkop heeft GEEN blauwe borst, de borst is geel en de buik is lichtblauwachtig, zonder paarse gloed. De wangen zijn zuiver wit, zonder blauw erin. In parrots of the world van forshaw, staat een vogel welke een goede buikkleur heeft alleen zijn de blauwe gloed in de wangen fout.(een grote fout)
    De vogels die je nu tegen komt zijn exemplaren welke tussen de ondersoort blauwwang rosella en bleekkop in zit. Deze vogels zijn te herkennen aan een geheel blauwe borstkleur lopen de totaan de keel, bij de mannen nijgt deze zelfs naar paars. Dat is nu juist het kenmerk van de blauwang en ook zijn de wangvlekeken niet mooi zuiver wit.De blauwwang is wat kleiner van formaat en het blauw nijgt naar paars het geel in het rugdek is wat minder diep geel dan bij de bleekkop, hiervan is het rugdek prachtig diep geel zwart omzoomd.
    Ik hoop als de nieuwe standaard rosella's uitkomt van de nbvv dat het wat beter en duidelijker omschreven staat als nu het geval is tussen beide soorten, dit scheelt een hoop tussenvorm vogels.
    Het zijn beide zulke prachtige vogels die zeker het waard zijn om raszuiver gehouden te worden. Vroeger zag je veel meer zuivere vogels, maar helaas is de laatste jaren er toch maar oplos gekweekt. Ik vind wel dat het om de kwaliteit moet gaan en niet om de kwantiteit in een liefhebberij. Helaas is het zo dat mensen vaak impulsief vogels kopen en er plots op verlieft worden zonder de soort goed van te voren te kennen. Dat is een fout die ik ook gemaakt heb. Nu moet ik eerst vantevoren weten hoe een goede vogel eruit moet zien alvorens ik tot aanschaf van die soort over ga. Dat bespaart je geld en na afloop een hoop ergernis. Ik zeg altijd maar zo, een goede vogel eet net zoveel als een slechte vogel. Alleen goede vogels raak je wel makkelijker kwijt aan andere liefhebbers.

  • #2
    bleekkop rosella's

    ik ben toch benieuwd hoeveel vogels aan boven gestelde eisen voldoen. Als ik op internet kijk in vogelarena, dan moet ik toch constateren dat niet een te vekoop aangeboden exemplaar aan de eisen voldoet.

    heeeeeeeeel jaaaaammer!

    Opmerking

    Working...
    X