PDA

Bekijk Volledige Versie : Bruinrug Goudmus

Tropischevogels65
15-08-2006, 20:22
Kan deze gekoppeld worden aan een mexicaanse roodmus en is de vogel nog is staat om zich zelf voort te planten...
Wie kan mij helpen ?

kingfisher
15-08-2006, 20:37
het antwoord weet ik niet voor je maar kun je niet beter raszuiver blijven? denk dat je daar wijzer mee ben.
Denk ook dat die roodmus te groot is maar dat zegt niet altijd wat.
Mvg,
kingfisher

Serinus
15-08-2006, 20:59
Hallo,

Hoewel beiden het woord "mus" in hun naam dragen, zijn het twee totaal verschillende vogels.

Kijken we naar de wetenschappelijke naamgeving, dan zien we dat de Bruinruggoudmus eigenlijk Passer luteus heet, dus een échte mus, verwant aan de Huis- en Ringmus die we hier (nog) genoeg zien rondvliegen.
De Mexicaanse roodmus heet op z'n "zondags" Carpodacus mexicanus, een totaal andere vogel.

Of beide vogels kunnen bastaarderen, is niet zeker.
Mexicaanse roodmussen worden volop gebruikt in de "Hybridenkweek".
Ze worden gekruist met Serinus-soorten (oa kanarie), Pyrrhula (Goudvinken),
Carduelis (Putter) en Loxia (Kruisbekken).

De Passer-soorten, de échte mussen om het zo maar eens te stellen zijn verwant aan de wever-soorten.
Zo ver als ik weet zijn deze soorten nooit gekruist met anderen......

Maarrrrr.... de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ben je geïnteresseerd in de Hybridenkweek, probeer dan het boek van Aloïs van Mingeroet maar eens op de kop te tikken, "Kruisingen kweken en Tentoonstellen".
Er gaat een wereld voor je open!

Vogelboekhandel J&J zal ze nog wel op voorraad hebben.

Groeten, Serinus

rob 2
15-08-2006, 21:19
Ben je echt van plan dit toe te passen,lijkt mij geen ideale combinatie en wat bedoel je met of hij nog in staat is zich zelf voort te planten.Wat kun je met de jongen doen??? als die er toch zouden komen raszuiver jongen kun je vaak beter bij liefhebbers onderbrengen,dat moet je ook overwegen vr.gr. Rob.

Tropischevogels65
16-08-2006, 11:08
Dank jullie wel voor de reactie's. Moet dus op zoek gaan naar een één of twee poppen.

Weet iemand een kweker in noord nederland??? ik hoor graag. Kom van deze vogel namelijk alleen maar de mannetjes tegen.
Ronald

Serinus
16-08-2006, 12:44
Hallo,

Mexicaanse Roodmussen worden volop gekweekt, dat zal niet zo moeilijk zijn.
De Bruinrug Goudmus, is een ánder verhaal.....
Hier wordt nauwelijks serieus mee gekweekt, de meeste kans maak je als je, óf een oproepje doet op Vogelmarktplaats, óf de catalogussen van de grotere vogelshows even nakijkt.

Van import, dat waren de meeste vogels die meestal aangeboden werden, zou ik me de komende jaren niet veel voorstellen.
De vogelgriep heeft die (volgens mij) voor langere tijd om zeep geholpen....

Succes, groeten, Serinus

Madi
18-08-2006, 21:30
Goudmussen broeden zelf heel goed als je je aan bepaalde regels houd.
daarom houd ze raszuiver dan hou je teminste iets van waarde over
bij mij broeden ze gewoon in de voliere met gemak 4 nesten achter elkaar .

Groetjes Dirk