Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gekiemd zaad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Gekiemd zaad


  • #2
    The proof of the pudding is in the eating

    Opmerking


    • #3
      kiemen van zaden.

      De kiembakken in de handel,met die groeven er in zorgd vaak voor schimmel omdat deze moeilijk schoon te maken zijn dit kan ook moeilijkheden veroorzaken.Kiemzaad goed aanmaken vrij droog dat is de kunst doe dit al jaren in kunstof meelzeven.Zet zaad 24uur in bak water spoel het daarna goed uit en zet het tegen de randen van het zeef op zodat midden vrij blijft,hang het zeef in een bak zodat deze vrij van de bodem hangt het water lekt er uit en de volgende dag heb ik droog gekiemd zaad.Heb het bij de wormen in de kweekkast staan bij zo'n 26 graden in het donker groeten Rob.

      Opmerking


      • #4
        gekiemd zaad

        even een vraagje, ik heb je stukje gelezen en er rijst mij nu een bang gevoel. ik heb van iemand die ook vogels houd een zak gierst gekregen. onderaan de strengen waren kiemwordtels te zien. ik weet niet of je dit bedoeld. maar dit heb ik opgehangen in mijn voliere. wat gebeurd er nu. kunnen de vogels nu ziek worden. ja ik ben een leek. dus wat nu? want een zebravink had 1 dag bloed aan zijn staartveer zitten en bleef er aan pikken. maar vandaag was het alweer over. waar zij last van heefy gehad weet ik niet maar dat was niet mijn vraag. maar nu zit de angst er toch wel in.
        erna007

        Opmerking


        • #5
          Hallo Erna,

          Ik krijg de indruk dat je jezelf het hoofd op hol laat brengen door alle info hier.
          Bekijk deze Thread nog eens http://www.vogelcafe.nl/forums/showthread.php?t=375
          En neem het advies van mij eens ter harte.
          Ik denk dat je dan een stuk meer persoonlijke info zult krijgen....

          Groeten, Serinus
          The proof of the pudding is in the eating

          Opmerking


          • #6
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Wie zich aan de door mij verstrekte gegevens houdt, hoeft nergens bang voor te zijn. Rob geeft een goede beschrijving van zijn kiemmethode, alleen vind ik die temperatuur van 26 graden te hoog. Beter is te kiemen bij kamertemperatuur. In donker is uitstekend.
              Mijn bijdrage over dit onderwerp had als doel de liefhebber te wijzen op de gevaren die bij het kiemen kunnen opduiken als men het niet goed doet. Zie het maar als voorlichting.
              Het is vergelijkbaar met het verstrekken van eivoer. Op vrijwel elk pak fabrikaat eivoer staat niets toe te voegen, alleen wat water om het wat rul te maken. En wat doet de liefhebber? Juist, die doet er met de beste bedoelingen van alles doorheen en verstoort daarmee de wetenschappelijke vastgestelde voedingswaarden en doceringen die de fabrikant in het eivoer heeft gebruikt en daarmee ook het rendement wat men van dat eivoer zou mogen verwachten.
              Harrie

              Opmerking


              • #8
                hoofd op hol

                Oorspronkelijk geplaatst door Serinus
                Hallo Erna,

                Ik krijg de indruk dat je jezelf het hoofd op hol laat brengen door alle info hier.
                Bekijk deze Thread nog eens http://www.vogelcafe.nl/forums/showthread.php?t=375
                En neem het advies van mij eens ter harte.
                Ik denk dat je dan een stuk meer persoonlijke info zult krijgen....

                Groeten, Serinus

                ja je hebt gelijk, ik heb die pagina al bij mijn favorieten staan.
                erna

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Serinus,
                  De benodigde brandstof voor het lichaam zijn inderdaad suikers. De enkelvoudige suikers die in het bloed worden opgelost, zouden er echter vrijwel onmiddellijk weer uit zijn als ze niet door de cellen werden vastgehouden. Dit "vasthouden" wordt mogelijk gemaakt doordat enkele suikermoleculen samengevoegd worden tot een molecuul glycogeen, een suiker van een hogere samenstelling die in de cel achterblijft om als energiebron te kunnen worden gebruikt. De omzetting van suiker in glucogeen geschiedt door middel van enzymen. Over de wijze waarop de enzymen werken ga ik hier maar niet in, omdat het dan wel heel erg ingewikkeld wordt voor een forum als dit.
                  Je tweede vraag was hoe ik dacht over gekookte zaden.
                  Dat is prima. Bij de papegaaienvoeding wordt dit veel toegepast. Met mate verstrekt is het een uitstekend voedsel dat sneller afgebroken kan worden dan gewoon zaad.
                  Harrie

                  Opmerking


                  • #10
                    Prima info betreffende kiemzaad op dit forum....
                    Maar over de samenstelling ervan heb ik nog niets gelezen. Als tropenkweker gebruik ik namelijk zaad van een geheel andere samenstelling dan het kiemzaad wat m'n maar aan zijn Europese vogels verstrekt. Zelfs het kiemzaad voor putters/sijzen en goudvinken is verschillend.
                    Voor mijn tropen gebruikte ik in eerste instantie de 'fabrieksmengeling' voor kanaries. Toen ik af en toe enkele natte nesten bij de zebravinken aantrof ben ik overgegaan op een eigensamenstelling en heb ik geen problemen meer.
                    Mijn tropenkiemzaad bestaat uit zaden met nagenoeg dezelfde kiemtijd:
                    Witte,- plata,- Japanse en rode millet. Voor de rijstvogels en groenstuiten vul ik dit aan met wat kadjang idjoe, saffloorpittten, en rode/witte dari. En het bevalt me uitstekend.
                    De kiemprocedure is gellijk aan hetgeen hierboven al beschreven is.
                    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                    Opmerking


                    • #11
                      Er zijn allerhande kiemzaadmengsels in de handel. In principe kan men alle zaden kiemen die men in ongekiemde toestand ook aan zijn vogels geeft. Sommige zaden kiemen echter wat trager. Men krijgt dan een mengsel van gekiemde en slechts geweekte zaden. Mits goed gespoeld kan het geen kwaad en wordt door de vogels goed opgenomen.
                      Harrie

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo Harrie,

                        Één uitzondering zou ik toch graag willen noemen.
                        "Lijnzaad".
                        Zorg dat je dit niet in je mengeling hebt zitten.
                        In de reguliere "kiemzaadmengelingen" zul je het niet vinden, maar als men zélf wil gaan experimenteren........

                        Groeten, Serinus
                        The proof of the pudding is in the eating

                        Opmerking


                        • #13
                          Daar heb je gelijk in Serinus, mengsels met lijnzaad erin zijn niet geschikt om als kiemzaad te gebruiken.
                          Harrie

                          Opmerking

                          Working...
                          X