Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse-nachtegalen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • japanse-nachtegalen

    Mag men japanse-nachtegalen,1 x per jaar ter voorkoming van ziekten esb-3-33% geven.?????
    groetjes cubavink.

  • #2
    esb

    Ik heb mijn nachtegalen nog nooit esb gegeven, mijn goudvinken en andere inheemse vogelsoorten wel.
    Ime

    Opmerking


    • #3
      Ik begrijp echt niet waarom iedereen (of tenminste de meesten hier) hun vogels steeds willen volproppen met allerlei medicijnen.
      Vertrek volgens mij van een zo gevarieerd mogelijke voeding en je nachtegalen zullen het wel stellen.
      Als je de richtlijnen moest volgen die sommigen hier geven (waarschijnlijk met de beste bedoeling), dan moet je een apotheekkast vol bij je vogels zetten, en ik ben nu net van het tegengestelde overtuigd.

      Opmerking


      • #4
        Voorkomen is beter dan genezen!

        Beste tropic, ik ben het met je eens dat het voer zo gevarieerd mogelijk moet zijn uiteraard aangepast aan de vogelsoort.
        Maar je kunt natuurlijk ook nog enkele andere dingen doen ter voorkoming van ziektes. Aller eerst vogelhokken dienen schoon en droog te zijn. 2e Je kunt bv aangezuurd water geven. Dit wil zeggen per liter drinkwater een eetlepel appelazijn. (Minder bacterie vorming in water en verhoogd zuurtegraad in maag en darmstelsel.) 3e Zorg voor voldoende scherpe maagkiezel zodat de spijsvertering optimaal functioneerd. Zo kunnen we nog wel een aantal dingen opsommen die wij als vogelhouders wel weten maar niet altijd doen.

        Het preventief kuren is niet af nog aan te raden. Hangt van het soort vogels dat je hebt af. En hoe ze gehuisvest worden. Binnen in een goed droog schoon kweekhok of in een open beplante voliere. Bij mij als cultuur vogel kweker bv is een haakbek nauwelijks vatbaar voor cocidiose terwijl een groenling het al krijgt als je het woord "cocs" uitspreekt. Het kuren tegen wormen lijkt mij bij cultuur vogels overbodig terwijl dit bij parkieten en papegaaien geheel anders uitziet. Dus overweeg eerst of kuren in jouw geval wel noodzakelijk is.
        Oh ja, als je dan al kuurt weet dan waar tegen je kuurt en doe het dan goed en met juiste middel. Het preventief kuren is van geval tot geval te bezien. En je moet uiteraard weten waar tegen je jouw vogels wilt beschermen. Er bestaat geen wondermiddel dat onze vogels tegen alles beschermd.

        Greetings Lucky

        Opmerking

        Working...
        X