PDA

Bekijk Volledige Versie : diamantduifjes

erna007
12-08-2006, 15:06
Sinds dit jaar heb ik een compleet stel diamantduiven. Wie kan mij meer vertellen over de vrije fok. Dus niet in kweekhokken. maar gewoon in de buiten en/of binnenvoliere.

tropic
12-08-2006, 17:09
Gewoon enkele kanarienestjes bijhangen en de rest doen ze zelf. Broedsel bestaat uit twee witte eieren. Duiven beginnen algemeen vrij vroeg (als eersten) in het voorjaar met broeden en durven algemeen laat op het seizoen doorgaan.
Als je zeker een koppel hebt, en er zijn geen andere vogels die eieren of nest roven, mag dit geen enkel probleem vormen.
Succes:)

erna007
13-08-2006, 12:13
Gewoon enkele kanarienestjes bijhangen en de rest doen ze zelf. Broedsel bestaat uit twee witte eieren. Duiven beginnen algemeen vrij vroeg (als eersten) in het voorjaar met broeden en durven algemeen laat op het seizoen doorgaan.
Als je zeker een koppel hebt, en er zijn geen andere vogels die eieren of nest roven, mag dit geen enkel probleem vormen.
ik heb geen kanaries in mijn voliere hoe kom ik dan aan die nestjes, of kan ik ze zelf maken c.q. kopen?

erna007
13-08-2006, 12:15
Helaas tropic heb ik geen kanaries in onze voliere. Dus wat nu te doen. Kan ik ze maken c.q. kopen????

erna007
13-08-2006, 12:17
Beste tropic, helaas bezitten we geen kanaries dus hebben we het probleem niet opgelost. Kan ik zelf wat in elkaar fabriceren of kan ik nestjes kopen die ze gebruiken. Help!!!

tropic
13-08-2006, 12:43
Kanarienestjes zijn de plastic oranje voorgevormde nestjes die je in iedere vogelzaak kan kopen. Ze bestaan er ook in een soort voorgevormd vierkant huisje, zodat je vogels rustig zitten. Bij de losse nestjes kan je er gewoon een stuk brem naast hangen.

tropic
13-08-2006, 12:52
Ziehier een foto van de bedoelde nestjes,http://www.firmaheesakkers.nl/images/prijslijst/55.jpg

erna007
13-08-2006, 12:57
bedankt. nu kan ik morgen eens verder gaan met de diamantduifjes. Laat het nog wel weten als ze echt gaan broeden.

pirke64
14-08-2006, 12:02
Diamantduifjes zijn erg gemakkelijke broeders als je eenmaal een goed koppeltje hebt. Ik heb meestal 3 tot 5 nestjes per seizoen, Vaak zet ik ze uit elkaar omdat ze anders nog door zullen gaan.

Ze zitten bij mij in een twee van mijn volieres, beide zijn goed beplant en 6x1,5x2 (lxbxh). De ene is een volere met enkele kanaries en een goudvink, de andere wordt alleen bewoont door een koppel rode kardinalen (en de duifjes).

Succes!

Pedro

petra
14-08-2006, 18:12
Sinds dit jaar heb ik een compleet stel diamantduiven. Wie kan mij meer vertellen over de vrije fok. Dus niet in kweekhokken. maar gewoon in de buiten en/of binnenvoliere.

Hallo erna,

als je de nestjes van kanaries gebruik zou ik wel even met een draadje
het viltje wat je er in leg vast zetten .
anders heb je kans dat ze met de nagels het vilt er uit trekken en dan vallen de eitjes stuk.

heb zelf grote tortelduiven gehad hebben in zo'n klein nestje 2 jonge grootgebracht.

was gewoon zielig om te zien hoe ze zaten maar wilde geen schaal om in te broeden dus maar toegegeven.

zou wel het viltje even met u2 in spuiten en laten drogen i.v.m.bloedluis.

groetjes petra.:)

erna007
15-08-2006, 12:29
Hallo erna,

als je de nestjes van kanaries gebruik zou ik wel even met een draadje
het viltje wat je er in leg vast zetten .
anders heb je kans dat ze met de nagels het vilt er uit trekken en dan vallen de eitjes stuk.

heb zelf grote tortelduiven gehad hebben in zo'n klein nestje 2 jonge grootgebracht.

was gewoon zielig om te zien hoe ze zaten maar wilde geen schaal om in te broeden dus maar toegegeven.

zou wel het viltje even met u2 in spuiten en laten drogen i.v.m.bloedluis.

groetjes petra.:)
Beste Petra,
Als ik je goed begrijp hang je de nestjes zo op zonder ondersteuning van een plankje of zoiets. Ik dacht dat je zo'n nestje dan ergens oplegde of in een nestkastje moest plaatsen. Want dat doen ze wel. Ze zitten in een te klein nestkastje met die tralies, je kent ze wel he. Maar daar kunnen ze volgens mij nog niet echt paren ook te weinig ruimte. Dus we hadden ons al voorgenomen om eenplank met opstaande rand te maken en die op te hangen en dan maar afwachten als ze daar wilden gaan paren en broeden. Kan ik dit toch nog doen en dan zo'n kanarienestje erbij in vastzetten?
erna007

erna007
15-08-2006, 12:36
Diamantduifjes zijn erg gemakkelijke broeders als je eenmaal een goed koppeltje hebt. Ik heb meestal 3 tot 5 nestjes per seizoen, Vaak zet ik ze uit elkaar omdat ze anders nog door zullen gaan.

Ze zitten bij mij in een twee van mijn volieres, beide zijn goed beplant en 6x1,5x2 (lxbxh). De ene is een volere met enkele kanaries en een goudvink, de andere wordt alleen bewoont door een koppel rode kardinalen (en de duifjes).

Succes!

Pedro
Bedankt maar even een vraagje. Waarom heb je de diamantduiven en kardinalen bij elkaar zitten en niet bij die andere vogels. Is dit omdat ze allebeide wat forser uitvallen?
erna

kingfisher
15-08-2006, 15:23
Hallo erna007,
die tralienestkastjes voor kanaries heb je ook in een grotere maat speciaal voor duifjes,een goede vogelzaak moet ze hebben of op een vogelbeurs als in boskoop(ik weet niet waar je woont dus als voorbeeld).envoorzover ik weet paren diamantduiven altijd op stok doen de zwartmaskers bij mij ook.
groeten Kingfisher
Beste Petra,
Als ik je goed begrijp hang je de nestjes zo op zonder ondersteuning van een plankje of zoiets. Ik dacht dat je zo'n nestje dan ergens oplegde of in een nestkastje moest plaatsen. Want dat doen ze wel. Ze zitten in een te klein nestkastje met die tralies, je kent ze wel he. Maar daar kunnen ze volgens mij nog niet echt paren ook te weinig ruimte. Dus we hadden ons al voorgenomen om eenplank met opstaande rand te maken en die op te hangen en dan maar afwachten als ze daar wilden gaan paren en broeden. Kan ik dit toch nog doen en dan zo'n kanarienestje erbij in vastzetten?
erna007

vogelfreak
24-08-2006, 13:37
ik heb ook een koppeltje diamantduifjes ze hebben bij mij nu 2 eitjes dusz meschien dat ze de jongen goed groot brengen ik gebruik daar een kleine broedschaal voor had ik gekocht bij de welkoop meppel

mvg roy