Mededeling

Collapse
No announcement yet.

antwoorden zoeken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • antwoorden zoeken?

    Beste allemaal,
    Sinds 1 jaar hebben we een vrije buiten c.q. binnenvoliere voor tropisch vogels. We hebben o.a zebravinken, japanse meeuwtjes, diamantduiven, rijstvogels, grasbandvinken?, napoleonwevers, blauwfazanntje, oranje kaakje. De vinken en meeuwtjes die broeden en vliegen dat is een lust voor het oog. De rst heeft wat startersproblemen denk ik dan. De napoleonwevers weven zich rot maar geen nest en dus geen legsel. Wat moet je dan doen? De diamantduiven zijn steeds aan het paren, denk ik dan, maar verder doen ze niks, wat moet je doen om ze te helpen? De laatste twee heb ik maar een van dus daar moet er nog een partner bij komen of een kompleet nieuw stel.
    Dus wie kan me meer vertellen over de broedproblemen in een vrije voliere.
    Ik wil nl. niet met kweekkooien werken maar de vogels zelf laten bepalen wanneer ze gaan leggen en in welk kastje ze dat willen doen. Dus we hebben open en gesloten kastjes opgehangen. Maar dat werkt dus niet bij de wevers en duiven. Het voer dat we geven is tropisch voer met eivoer en kalk gemengd. Daarnaast geef ik ook nog meelwormen en onbespoten sla van eigen teelt. Ze hebben elke dag vers drinkwater en kunnen zich naar hartelust badderen in een fontuintje. Waar dan ook druk gebruik van wordt gemaakt. Dus dat zit wel goed. Het nestmateriaal is verschillende soorten die ik kan kopen via de dierenspeciaalzaak. wie o wie heeft wat antwoorden.

  • #2
    hoe doen jullie het

    Hallo erna007,
    Hoe groot is je voliere en hoeveel vogels zitten erin,want je hebt er nogal wat en wevers en bandvinken zijn vaak onruststokers.
    Zelf zou ik niet voor die combinatie kiezen maar ieder zijn meug
    Verder denk ik dat de vogels die levend voer nodig hebben niet aan hun trekken komen zoals de blauwfazanten en oranjekaakjes,meeuwen en zebravinken lusten het ook wel maar kunnen zonder, als het er is eten ze het echter wel terwijl de eerder genoemde soorten niet zonder kunnen, de eerste dagen zeker niet.
    mvg,
    Kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

    Opmerking


    • #3
      hoe doen jullie het?

      de buitenvoliere is ruim drie meter lang en 175 cm breed. of net andersom, het is maar hoe of je het bekijkt. Vanuit de huiskamer gezien zie bijlage is de eerste optie een feit. Ik hoop dat de bijlage te vinden is, want dit is de eerste keer dat ik het doe. De beplanting is op dit moment buxus en een laagvormige conifeer. Verder hebben we verschillende nestkastjes geplaatst en zitstokken in allerlei soorten. We hebben een fontein hangend aan de muur en een waterbakje hangend aan het gaas. Verder hebben we een platte schaal voor de vogels waarin ze zouden moeten badderen maar daar maken ze geen gebruik van ze zitten liever in de fontein onder de waterstraal. Het eten hebben we in een hangende voederbak waar verschillende gaten zitten voor meerdere vogels. De gierst heb ik op drie plaatsen hangen.
      We hebben van de volgende soorten stelletjes. nl. zebravinken, japanse meeuwtjes, grasbandvinken(?), rijstvogels, napoleon wevers, diamantduifjes, wichenausen. Van deze hebben we dus een stel. Dit jaar hebben de grasbandvinken(?) een nest van vier jongen gehad. waarvan 2 albino's en 2 normale jongen zullen we maar zeggen. toen hebben we nog een nest gehad van 2 jongen. waarvan ook weer een albino en normale. de zebravinken hebben wel gelegd maar zijn niet uit gekomen. de japanse meeuwtjes idem dito ligt waarschijnlijk aan de warmte???. Vorig jaar hebben deze namelijk wel gejongd. Deze jongen heb ik in het najaar verkocht. Anders krijg je zo'n over compleet gevoel. Naast deze vogels bezit ik helaas nog 1 oranje kaakje en 1 blauwfazantje. Kan alleen niet zien of ze nu een mannetje of vrouwtje zijn. daarvan is mijn kennis nog te weinig. Dus nu 22 vogels.
      Bijgevoegde Bestanden

      Opmerking


      • #4
        antwoorden zoeken

        Hallo erna007,
        Aardige maat die voliere,aan de ruimte ligt het niet ,ik denk toch als je meer wilt kweken dat je die wevers en die grasbandvinken(wat bedoel je daar eigenlijk mee,Ik ken wel band vinken) er uit zou moeten halen of voor lief nemen zoals het nu gaat.
        Wat zijn wichenausen voor vogels?of bedoel je bichenows.
        En voor wat betreft je blauwfazant kijk eens op scapnl.com dit is de speciaalclub afrikaanse prachtvinken dan kun je zien wat voor soort blauwfazant je hebt er zijn nl. drie soorten die regelmatig voor komen,blauwfazant,blauwkopblauwfazant en angolablauwfazant.
        mvg,
        Kingfisher.
        Mvg,
        Kingfisher.

        Opmerking


        • #5
          antwoorden zoeken

          nee die foto is niet exact. mijn bandvinken(?) zijn me verkocht als witsaartvink. maar zijn staart is beslist niet wit. heeft wel zoals die vink op de foto een zwarte vlek op zijn keel. ik zal komende week foto;s maken en je alsnog laten zien hoe of ze eruit zien. misschien dat ik dan eindelijk de naam kan ontdekken hier. maar alvast bedankt.

          Opmerking


          • #6
            antwoorden

            Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
            Hallo erna007,
            Aardige maat die voliere,aan de ruimte ligt het niet ,ik denk toch als je meer wilt kweken dat je die wevers en die grasbandvinken(wat bedoel je daar eigenlijk mee,Ik ken wel band vinken) er uit zou moeten halen of voor lief nemen zoals het nu gaat.
            Wat zijn wichenausen voor vogels?of bedoel je bichenows.
            En voor wat betreft je blauwfazant kijk eens op scapnl.com dit is de speciaalclub afrikaanse prachtvinken dan kun je zien wat voor soort blauwfazant je hebt er zijn nl. drie soorten die regelmatig voor komen,blauwfazant,blauwkopblauwfazant en angolablauwfazant.
            mvg,
            Kingfisher.
            ik heb die pagina is opgezocht en het blijkt dat ik een blauwfazant heb, en inderdaad op een andere site heb ik ontdekt door een foto dat het bichenows zijn. dus heb je voor mij nog tips?
            bedankt alvast erna007

            Opmerking


            • #7
              Spitsstaart?

              Oorspronkelijk geplaatst door erna007
              nee die foto is niet exact. mijn bandvinken(?) zijn me verkocht als witsaartvink. maar zijn staart is beslist niet wit. heeft wel zoals die vink op de foto een zwarte vlek op zijn keel. ik zal komende week foto;s maken en je alsnog laten zien hoe of ze eruit zien. misschien dat ik dan eindelijk de naam kan ontdekken hier. maar alvast bedankt.

              Witstaartvink? Bedoel je Spitsstaarten?
              Is familie van de gordelgrasvink, maar is wat slanker en heeft een rode(gele) snavel en twee verlengde staartveren die spits uitlopen. Hier bestaan ook mutanten van.

              Opmerking


              • #8
                nog geen foto, maar wel een beschrijving van....

                Oorspronkelijk geplaatst door Birdfarm
                Witstaartvink? Bedoel je Spitsstaarten?
                Is familie van de gordelgrasvink, maar is wat slanker en heeft een rode(gele) snavel en twee verlengde staartveren die spits uitlopen. Hier bestaan ook mutanten van.

                Spitsstaarten ken ik niet.

                Maar de mijne hebben een donkerrood/oranje snavel.
                Het kopje heeft een grijsblauwe band met witte wangen.
                De keel heeft een zwarte stip vrij groot, bedekt eigenlijk de gehele keel en deel van de borst.
                De onderkant is een lichte vorm van bruin,beige en dan net achter zijn/haar pootjes heeft hij/zij een zwarte streep die komt van de bovenkant naar beneden.
                De onderkant van de staart is wit.
                De rug heeft grijsbruin voor een gedeelte, tot de nek daar gaat het over in het blauwgrijs.
                De staart heeft een lange staartveer en aan beide kanten korte staartveren maar die zijn dan ook zwart.

                De albino's die ik er van heb zijn echt helemaal wit of parelmoer. Je kunt de verschillende kleuren van de anderen bij deze soort ontdekken als verschillende veerrichtingen. Geweldig mooi om te zien.

                Opmerking


                • #9
                  witstaart

                  erna007 tik eens Poephila(latijnse naam) in op google plaatjes en ik denk dat je je witstaartje gevonden hebt ook de andere soorten als gordelgrasvink staat erbij en ook je bichenows en maskeramandines.
                  groeten kingfisher
                  Oorspronkelijk geplaatst door erna007

                  Spitsstaarten ken ik niet.

                  Maar de mijne hebben een donkerrood/oranje snavel.
                  Het kopje heeft een grijsblauwe band met witte wangen.
                  De keel heeft een zwarte stip vrij groot, bedekt eigenlijk de gehele keel en deel van de borst.
                  De onderkant is een lichte vorm van bruin,beige en dan net achter zijn/haar pootjes heeft hij/zij een zwarte streep die komt van de bovenkant naar beneden.
                  De onderkant van de staart is wit.
                  De rug heeft grijsbruin voor een gedeelte, tot de nek daar gaat het over in het blauwgrijs.
                  De staart heeft een lange staartveer en aan beide kanten korte staartveren maar die zijn dan ook zwart.

                  De albino's die ik er van heb zijn echt helemaal wit of parelmoer. Je kunt de verschillende kleuren van de anderen bij deze soort ontdekken als verschillende veerrichtingen. Geweldig mooi om te zien.
                  Mvg,
                  Kingfisher.

                  Opmerking


                  • #10
                    vervolg antwoorden zoeken

                    Inderdaad, ik heb via google gekeken. we zijn eruit. Gelukkig, het zijn spitstaartamadines. En de witte jongen zijn de crem-ino spitstaartamadine. Dus nu kan ik ook gerichter zoeken naar informatie omtrent deze vogel.
                    de phoephila lijkt er niet echt op. bedankt iedereen die mee heeft gedacht en gezocht. Toppie

                    Opmerking

                    Working...
                    X