Mededeling

Collapse
No announcement yet.

buffalo wormpjes + insectenval + lichtval

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • buffalo wormpjes + insectenval + lichtval

    Wie weet of je buffalo wormpjes zelf kunt kweken, en zoja hoe gaat dit.
    ime

  • #2
    Ik heb zelf geprobeerd "gewone"meelwormen zelf te kweken. Naar mijn idee zou het hetzelfde moeten gaan. Ik had alles volgens de boeken gedaan waarin wel het een en het ander te vinden is. ik had een houten kist met allemaal groen daar heb ik meelwormen in gedaan en gewacht tot het torren waren. Dit gebeurde en nu was het wachten volgens de boek. Nou ik heb lang genoeg gewacht maar nieuwe wormen zijn er nooit gekomen. Naar mijn idee kan je net zo makkelijk kopen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet!!

    groeten,
    Marco

    Opmerking


    • #3
      buffalo wormpjes

      Nou Marco ik geef momenteel voor 10 euro per week uit voor mijn insecteneters, dit is voor 520 euro per jaar en dat wordt nog meer wanneer het kweekseisoen aangebroken is.
      mvg Ime

      Opmerking


      • #4
        Inderdaad, imezilstra, ik heb ook insekteneters , en als je ze voldoende en afwisselend wil voeren, kost het je een hele hap.
        Ikzelf probeer ook zoveel mogelijk om zelf insekten te kweken. Krekels en wasmotlarven lukt bij mij het makkelijkst, maar bij de wasmotten is het probleem om de larven uit het spinsel te halen. Een zeer tijdrovende bezigheid. Meelwormen is ook te doen maar duurt veel te lang eer de cyclus rond is, dus weinig rendabel.
        Specifiek buffalowormen dan. Ik heb ze verschillende jaren met succes gekweekt, tot in de vakantie iemand anders mijn kweek verzorgde en naar de ...... hielp, en ik heb hem sindsdien nooit meer deftig in gang gekregen. Reden??????
        Je mag er van uitgaan, bij een goede kweek, dat je per week zoveel wormen kunt kweken dan dat je kevers hebt. Dwz dat je ongeveer 1 liter wormen kweekt van 1 liter kevers.
        Ik ging tewerk in de overbekende omgebouwde diepvries, met verwarmingslampen en een pc ventilator zodat de warmte verdeeld werd over de gehele ruimte. Verwarmen tot 30° of iets meer. Hoe warmer hoe sneller alles verloopt.Normale cyclus duurt vier weken.
        Je zet de kevers op eerste kuikenmeel dat je wekelijks afzeeft. Dus je houd kevers over en het afgezeefde kuikenmeel doe je in een nieuw bakje, zodat daar dan de wormpjes kunnen in groeien. Zo ga je iedere week op eenzelfde dag tewerk, en na 4 weken heb je je eerste "oogst".
        Voeren doe je de kevers en larven met een halve aardappel of een halve appel, of een wortel. Wel op een stukje jutte zak of bruin papier voeren, zodat je meel niet vochtig wordt. Normaal is dit het enige gevaar dat de kweek doet mislukken, dat is dat je meel vochtig wordt en dan krijg je meelmijt die alles verwoest.
        Ikzelf ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ik het niet meer voldoende rendabel in gang kreeg.

        Opmerking


        • #5
          buffalowormpjes

          tropic,
          ik gebruikte altijd in mijn voedseldierenkweek oude honingraten waarin de wasmot larven zich in nestelden.
          ik heb gemerkt dat ze dan veel minder inkapselen ( door de beperkte ruimte)en dat je het kleine beetje spindraad er dan vrij gemakkelijk er af krijgt.
          scheelde veel tijd.
          maar na jaren kweken van voedseldieren ben ik er achter gekomen dat het niet lonend is om zelf te kweken.(zet alles maar eens op een rij,denk aan stroom,arbeid,opslagruimte ,vriezers etc etc).
          warmte lampen,vriezers ed staan wel het gehele jaar te draaien,he.
          de aantallen die ik nodig heb/had waren niet te halen met de kweek(ook niet met het doorkweken en deze dan in de vriezer stoppen) ervan ,want hiervoor had ik niet de ruimte.
          bv een 6 wekencyclus ,betekent ook zes broedbakken.( en dat voor een soort voedseldier).
          wat ook een goede tip kan zijn is,zoek een paar man die voedseldieren nodig hebben en gaat praten over kortingen bij de kweker/groothandelaar,
          wij ,drie man in totaal hebben per week(buiten het kweekseizoen) nodig:
          4 a 5 kilo meelwormen
          3 kilo buffalowormen
          2 a 3 kilo moriowormen
          2 a 3 kilo wasmotten
          3 a 4 liter krekels/sprinkhanen.
          kijk en met zo'n afname (wekelijks) zijn er zeer voordelige prijzen te bedingen( het blijft natuurlijk een dure aangelegenheid maar nog betaalbaar).
          wat ik wil zeggen is,leg de twee mogelijkheden(zelfkweek/kopen) naast elkaar en kies in ieders eigengeval de beste optie.
          bijkomend feit is dat als je eigenkweek mislukt zit je gelijk om het hand.
          want een ziekte,schimmel e.d is in de ek voedseldieren een veel voorkomend iets.
          en dan krijg je ook nog het feit dat je extra kosten moet maken om de voedseldieren zelf van de nodige bouwstoffen moet voorzien voordat ze aan de vogels gegeven kunnen worden.(kost ook geld).
          wat ikzelf als het allergrootste VOORDEEL vind van ek voedseldier is dat je ze in elk ontwikkelingsstadium aan de vogels kan voeren,dit gelet op het feit dat je moet voeren naar de vraag /leeftijd van de nestjongen.
          mvg winterkoning

          Opmerking


          • #6
            goedkoop levend voer

            En goedkope oplossing is een insecten lamp, met aanzuigventilator.
            Zet deze zomers buiten, en het opvangbakje zit binnen enkele minuten vol.
            Lekker goedkoop, lekker simpel.
            Kilo's insectenvoer voor niets.

            Bakje in de voliere en de vogels hebben het zo door



            Ik heb zelf een van het merk MO-El

            Opmerking


            • #7
              de laatste link werkt niet.

              Je hebt me trouwens wel nieuwsgierig gemaakt. Kun je wat meer vertellen, b.v. waar je het apparaat koopt, wat het kost en misschien heb je wat foto's?
              Wat een leuke hobby hebben wij toch!

              Opmerking


              • #8
                deze werkt bij ons en bij een vriend het beste(foto is gemaakt bij vriend in de voliere).
                na enige modificatie is hij zo gemaakt dat de vogels er niet bij kunnen(de ventilator)dmv gaas en hangt halverwege in de kooi bij hem,de lamp trekt de insekten aan,de ventilator zuigt de insekten in een lucht stroom welke je kan laten eindigen in een opvangbakje.
                wij doen dit niet(de aangelokte insekten halen de lamp nog geen eens,zijn ze al opgegeten).
                de vogels wennen er snel aan (UV LAMP)en als de lamp aan gaat dan zitten zij al klaar op hun positie om aan tevallen.
                we hebben ze toen gekocht bij de makro , 20 stuks en ik dacht dat ze toen(3 jaar geleden) 35 euro kosten (MAAR WEET DIT NIET ZEKER MEER).
                merk was amcor geloof ik.
                hopende je van dienst te zijn.
                mvg
                Bijgevoegde Bestanden

                Opmerking


                • #9
                  winterkoning,

                  Is het misschien mogelijk een foto te plaatsen van het gehele toestel?
                  Ik bedoel, van iets grotere afstand genomen, ze het gehele toestel zichtbaar wordt.
                  Ikzelf heb vorig jaar geprobeerd om zulk toestel na te bouwen, met lamp en ventilator. Waar het misloopt weet ik niet, maar er komen bijna geen insekten in terecht, op enkele motten na.
                  Alvast bedankt

                  Opmerking


                  • #10
                    beste tropic,
                    wil ik wel voor je doen maar eventjes geduld hebben dan aub.
                    ik zal dan een foto moeten maken(deze foto stond toevallig in mijn bestand),zonder nesten etc te storen (bij mij thuis)
                    en anders neem ik vanmiddag er wel een bij mijn vriend/kennis die zit nu precies tussen twee rondes in (en kan dus weinig kwaad).
                    geduld aub en het zal goed komen.

                    Opmerking


                    • #11
                      Ik heb een iets duurdere, alhoewel hij nog duurder is in sommige winkels.


                      Hier een foto van een vangst. 1 nacht. Het is nogal wisselend. Je vangt ook klein grut en dat is ook mooi voor kleine tropen etc.

                      Opmerking


                      • #12
                        nou zwartkopje ik wilde net nog eventjes vertellen dat de vangsten soms wel tegenvallen (bij jouw niet dus).
                        bij mij wisseld het toch ook wel zeer sterk hoor ,ik denk dat dit met de weersinvloeden heeft te maken,wat denk jij.
                        lekker he zo'n vangst,ik weet niet welke vogeltjes er bij jouw van profiteren maar bij mij vinden ze het bijna allemaal wel smakelijk.
                        bied jij ze levend aan of niet,ik gooi ze altijd eventjes in de koeiling of vriezer.
                        gr en foto is zeker niet meer nodig hé met de aangeboden link? scheelt mij weer wat moeite doen).
                        mvg

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                          nou zwartkopje ik wilde net nog eventjes vertellen dat de vangsten soms wel tegenvallen (bij jouw niet dus).
                          bij mij wisseld het toch ook wel zeer sterk hoor ,ik denk dat dit met de weersinvloeden heeft te maken,wat denk jij.
                          uhh. Bij mij dus ook
                          Heeft natuurlijk met de temperatuur te maken. Daar zijn insecten van afhankelijk. Ook de periode natuurlijk op bepaalde punten in het jaar (winter weinig insecten )

                          lekker he zo'n vangst,ik weet niet welke vogeltjes er bij jouw van profiteren maar bij mij vinden ze het bijna allemaal wel smakelijk.
                          Tja, het is echter zo weer op


                          ...bied jij ze levend aan of niet,ik gooi ze altijd eventjes in de koeling of vriezer.
                          Enkele geef ik direct, bijv. als prikkel om ander voedsel op te nemen.
                          De meeste doe ik in de vriezer. Je kan ze daar ook lang in bewaren.

                          Ik heb de lamp op aanraden van een vogelvriend gekocht, geen miskoop. Bij hem werden ineens meer jongen groot itt daarvoor. Ook een andere kweker heeft inmiddels een dergelijk lamp angeschaft en is zeer tevreden.
                          Moet alleen nog eens aan de slag om het vangbakje groter te maken.


                          En deze hebben er van geprofiteerd, overigens hier met meelwormpjes

                          Opmerking


                          • #14
                            goh wat "lijken" wij insektetende vogels kwekers toch op elkaar:



                            mvg

                            Opmerking


                            • #15
                              goh wat "lijken" de kwekers toch op elkaar met hun "gevogelte":


                              succes weer

                              Opmerking

                              Working...
                              X