PDA

Bekijk Volledige Versie : buffalo wormpjes + insectenval + lichtval

imezilstra
12-08-2006, 14:33
Wie weet of je buffalo wormpjes zelf kunt kweken, en zoja hoe gaat dit.
ime:confused:

marco86
12-08-2006, 14:58
Ik heb zelf geprobeerd "gewone"meelwormen zelf te kweken. Naar mijn idee zou het hetzelfde moeten gaan. Ik had alles volgens de boeken gedaan waarin wel het een en het ander te vinden is. ik had een houten kist met allemaal groen daar heb ik meelwormen in gedaan en gewacht tot het torren waren. Dit gebeurde en nu was het wachten volgens de boek. Nou ik heb lang genoeg gewacht maar nieuwe wormen zijn er nooit gekomen. Naar mijn idee kan je net zo makkelijk kopen. Zo duur zijn ze nou ook weer niet!!

groeten,
Marco

imezilstra
12-08-2006, 16:07
Nou Marco ik geef momenteel voor 10 euro per week uit voor mijn insecteneters, dit is voor 520 euro per jaar en dat wordt nog meer wanneer het kweekseisoen aangebroken is.
mvg Ime:D

tropic
12-08-2006, 16:46
Inderdaad, imezilstra, ik heb ook insekteneters , en als je ze voldoende en afwisselend wil voeren, kost het je een hele hap.
Ikzelf probeer ook zoveel mogelijk om zelf insekten te kweken. Krekels en wasmotlarven lukt bij mij het makkelijkst, maar bij de wasmotten is het probleem om de larven uit het spinsel te halen. Een zeer tijdrovende bezigheid. Meelwormen is ook te doen maar duurt veel te lang eer de cyclus rond is, dus weinig rendabel.
Specifiek buffalowormen dan. Ik heb ze verschillende jaren met succes gekweekt, tot in de vakantie iemand anders mijn kweek verzorgde en naar de ...... hielp, en ik heb hem sindsdien nooit meer deftig in gang gekregen. Reden??????
Je mag er van uitgaan, bij een goede kweek, dat je per week zoveel wormen kunt kweken dan dat je kevers hebt. Dwz dat je ongeveer 1 liter wormen kweekt van 1 liter kevers.
Ik ging tewerk in de overbekende omgebouwde diepvries, met verwarmingslampen en een pc ventilator zodat de warmte verdeeld werd over de gehele ruimte. Verwarmen tot 30° of iets meer. Hoe warmer hoe sneller alles verloopt.Normale cyclus duurt vier weken.
Je zet de kevers op eerste kuikenmeel dat je wekelijks afzeeft. Dus je houd kevers over en het afgezeefde kuikenmeel doe je in een nieuw bakje, zodat daar dan de wormpjes kunnen in groeien. Zo ga je iedere week op eenzelfde dag tewerk, en na 4 weken heb je je eerste "oogst".
Voeren doe je de kevers en larven met een halve aardappel of een halve appel, of een wortel. Wel op een stukje jutte zak of bruin papier voeren, zodat je meel niet vochtig wordt. Normaal is dit het enige gevaar dat de kweek doet mislukken, dat is dat je meel vochtig wordt en dan krijg je meelmijt die alles verwoest.
Ikzelf ben er uiteindelijk mee gestopt omdat ik het niet meer voldoende rendabel in gang kreeg.

winterkoning
20-08-2006, 18:13
tropic,
ik gebruikte altijd in mijn voedseldierenkweek oude honingraten waarin de wasmot larven zich in nestelden.
ik heb gemerkt dat ze dan veel minder inkapselen ( door de beperkte ruimte)en dat je het kleine beetje spindraad er dan vrij gemakkelijk er af krijgt.
scheelde veel tijd.
maar na jaren kweken van voedseldieren ben ik er achter gekomen dat het niet lonend is om zelf te kweken.(zet alles maar eens op een rij,denk aan stroom,arbeid,opslagruimte ,vriezers etc etc).
warmte lampen,vriezers ed staan wel het gehele jaar te draaien,he.
de aantallen die ik nodig heb/had waren niet te halen met de kweek(ook niet met het doorkweken en deze dan in de vriezer stoppen) ervan ,want hiervoor had ik niet de ruimte.
bv een 6 wekencyclus ,betekent ook zes broedbakken.( en dat voor een soort voedseldier).
wat ook een goede tip kan zijn is,zoek een paar man die voedseldieren nodig hebben en gaat praten over kortingen bij de kweker/groothandelaar,
wij ,drie man in totaal hebben per week(buiten het kweekseizoen) nodig:
4 a 5 kilo meelwormen
3 kilo buffalowormen
2 a 3 kilo moriowormen
2 a 3 kilo wasmotten
3 a 4 liter krekels/sprinkhanen.
kijk en met zo'n afname (wekelijks) zijn er zeer voordelige prijzen te bedingen( het blijft natuurlijk een dure aangelegenheid maar nog betaalbaar).
wat ik wil zeggen is,leg de twee mogelijkheden(zelfkweek/kopen) naast elkaar en kies in ieders eigengeval de beste optie.
bijkomend feit is dat als je eigenkweek mislukt zit je gelijk om het hand.
want een ziekte,schimmel e.d is in de ek voedseldieren een veel voorkomend iets.
en dan krijg je ook nog het feit dat je extra kosten moet maken om de voedseldieren zelf van de nodige bouwstoffen moet voorzien voordat ze aan de vogels gegeven kunnen worden.(kost ook geld).
wat ikzelf als het allergrootste VOORDEEL vind van ek voedseldier is dat je ze in elk ontwikkelingsstadium aan de vogels kan voeren,dit gelet op het feit dat je moet voeren naar de vraag /leeftijd van de nestjongen.
mvg winterkoning:)

vogelman
31-12-2006, 19:44
En goedkope oplossing is een insecten lamp, met aanzuigventilator.
Zet deze zomers buiten, en het opvangbakje zit binnen enkele minuten vol.
Lekker goedkoop, lekker simpel.
Kilo's insectenvoer voor niets.

Bakje in de voliere en de vogels hebben het zo door

http://www.ecosect.nl/index.html?lang=nl&target=d26.html

Ik heb zelf een van het merk MO-El

http://www.mo-el.com/inglese/products/consumers/pdf%20consumer/ELETTROINSETTICIDI%20AD%20ASPIRAZIONE/39506.pdf

alexd
12-06-2007, 10:35
de laatste link werkt niet.

Je hebt me trouwens wel nieuwsgierig gemaakt. Kun je wat meer vertellen, b.v. waar je het apparaat koopt, wat het kost en misschien heb je wat foto's?

winterkoning
12-06-2007, 11:01
deze werkt bij ons en bij een vriend het beste(foto is gemaakt bij vriend in de voliere).
na enige modificatie is hij zo gemaakt dat de vogels er niet bij kunnen(de ventilator)dmv gaas en hangt halverwege in de kooi bij hem,de lamp trekt de insekten aan,de ventilator zuigt de insekten in een lucht stroom welke je kan laten eindigen in een opvangbakje.
wij doen dit niet(de aangelokte insekten halen de lamp nog geen eens,zijn ze al opgegeten).
de vogels wennen er snel aan (UV LAMP)en als de lamp aan gaat dan zitten zij al klaar op hun positie om aan tevallen.
we hebben ze toen gekocht bij de makro , 20 stuks en ik dacht dat ze toen(3 jaar geleden) 35 euro kosten (MAAR WEET DIT NIET ZEKER MEER).
merk was amcor geloof ik.
hopende je van dienst te zijn.
mvg

tropic
12-06-2007, 11:27
winterkoning,

Is het misschien mogelijk een foto te plaatsen van het gehele toestel?
Ik bedoel, van iets grotere afstand genomen, ze het gehele toestel zichtbaar wordt.
Ikzelf heb vorig jaar geprobeerd om zulk toestel na te bouwen, met lamp en ventilator. Waar het misloopt weet ik niet, maar er komen bijna geen insekten in terecht, op enkele motten na.
Alvast bedankt

winterkoning
12-06-2007, 11:32
beste tropic,
wil ik wel voor je doen maar eventjes geduld hebben dan aub.
ik zal dan een foto moeten maken(deze foto stond toevallig in mijn bestand),zonder nesten etc te storen (bij mij thuis)
en anders neem ik vanmiddag er wel een bij mijn vriend/kennis die zit nu precies tussen twee rondes in (en kan dus weinig kwaad).
geduld aub en het zal goed komen.

Zwartkopje
12-06-2007, 11:34
Ik heb een iets duurdere, alhoewel hij nog duurder is in sommige winkels.
http://www.conrad.nl/goto/?product=615277

Hier een foto van een vangst. 1 nacht. Het is nogal wisselend. Je vangt ook klein grut en dat is ook mooi voor kleine tropen etc.
http://i5.photobucket.com/albums/y169/irollori/vangst.jpg

winterkoning
12-06-2007, 11:42
nou zwartkopje ik wilde net nog eventjes vertellen dat de vangsten soms wel tegenvallen (bij jouw niet dus).
bij mij wisseld het toch ook wel zeer sterk hoor ,ik denk dat dit met de weersinvloeden heeft te maken,wat denk jij.
lekker he zo'n vangst,ik weet niet welke vogeltjes er bij jouw van profiteren maar bij mij vinden ze het bijna allemaal wel smakelijk.
bied jij ze levend aan of niet,ik gooi ze altijd eventjes in de koeiling of vriezer.
gr en foto is zeker niet meer nodig hé met de aangeboden link? scheelt mij weer wat moeite doen).
mvg

Zwartkopje
12-06-2007, 11:58
nou zwartkopje ik wilde net nog eventjes vertellen dat de vangsten soms wel tegenvallen (bij jouw niet dus).
bij mij wisseld het toch ook wel zeer sterk hoor ,ik denk dat dit met de weersinvloeden heeft te maken,wat denk jij. uhh. Bij mij dus ook
Heeft natuurlijk met de temperatuur te maken. Daar zijn insecten van afhankelijk. Ook de periode natuurlijk op bepaalde punten in het jaar (winter weinig insecten :D )

lekker he zo'n vangst,ik weet niet welke vogeltjes er bij jouw van profiteren maar bij mij vinden ze het bijna allemaal wel smakelijk.
Tja, het is echter zo weer op :)

...bied jij ze levend aan of niet,ik gooi ze altijd eventjes in de koeling of vriezer.Enkele geef ik direct, bijv. als prikkel om ander voedsel op te nemen.
De meeste doe ik in de vriezer. Je kan ze daar ook lang in bewaren.

Ik heb de lamp op aanraden van een vogelvriend gekocht, geen miskoop. Bij hem werden ineens meer jongen groot itt daarvoor. Ook een andere kweker heeft inmiddels een dergelijk lamp angeschaft en is zeer tevreden.
Moet alleen nog eens aan de slag om het vangbakje groter te maken.

En deze hebben er van geprofiteerd, overigens hier met meelwormpjes
http://i5.photobucket.com/albums/y169/irollori/voederen-1.jpg

winterkoning
12-06-2007, 12:23
goh wat "lijken" wij insektetende vogels kwekers toch op elkaar:
http://img517.imageshack.us/img517/7724/boomkleverod1.jpg (http://imageshack.us)
http://img293.imageshack.us/img293/3131/boomklever1yb2.jpg (http://imageshack.us)

mvg

winterkoning
12-06-2007, 12:38
goh wat "lijken" de kwekers toch op elkaar met hun "gevogelte":
http://img525.imageshack.us/img525/1024/boomkleveradr7.jpg (http://imageshack.us)
http://img257.imageshack.us/img257/7125/boomkleverbep4.jpg (http://imageshack.us)
succes weer

Henk3
12-06-2007, 12:40
Ja, ik dacht al heb ik nou een foto gezien of niet? Maar er staat al weer een hele mooie voor in de plaats.

Henk3
12-06-2007, 12:50
Ik vindt het helemaal top deze foto's. En ach wat je vrienden nog niet zijn kunnen het misschien altijd nog worden. Het zou ook te mooi zijn als ieder met de zelfde gedachten kronkels rondloopt. Dan wordt het ook saai toch?

http://home.hetnet.nl/~bec-info/boom.htm

Birdfarm
12-06-2007, 16:48
Wijze woorden Henk3.;)
Ik vind een foto er af en toe tussen veel fleuriger, en zeker van die mooie.
Zoals Ton heeft ook af en toe van die mooie foto's, moet mijn dia's ook maar eens scannen kan ik die ook plaatsen.:rolleyes:

Greetzzz

molineti
12-06-2007, 21:17
Ik heb er een jaar over getwijfeld,maar na het zien van de vangst van zwartkopje ga Ik er toch maar eens 1 bestellen.

Lijkt mij een zeer rijke aanvulling:)

Groeten Rene

Ton Koek
12-06-2007, 23:41
Als de insecten op een UV-lampje afkomen, zou het dan net zo goed werken als ik zo'n lampje achter in de volière een uurtje laat branden als het donker wordt?
Ik wil niet dat de vogels de hele nacht licht hebben, daar werden ze veel te onrustig van toen ik dat wel had.

tropic
13-06-2007, 08:38
Je kan je insektenval ook op een andere plaats zetten dan in of aan je voliere hé ton.
De vangst kan je s morgens in je voliere doen.;)

winterkoning
13-06-2007, 08:57
inderdaad tropic,
maar wat ik vergat te schrijven (en was dus niet duidelijk genoeg),is dat je de val idd in een voliere kan plaatsen
maar dit ligt aan de bewoners ervan,bij de insekten eters (inheems/uitheems)zijn er nu eenmaal vogels die meer in de schemer/s'nachts aktief zijn.
(wil niet zeggen dat ze midden in de nacht voeren),maar ze jagen wel en is gewoonlijk natuurlijk gedrag;denk aan bv blauwborst,roodborst,tapuit,roodkeelnachtegaal,bra ziliaans dwerguiltje ,siberische blauwe lijster , grauwe klauwier etc etc dus de vogelssoorten met de grote ronde ogen die duiden op schemer en nacht jagers.
bij mij is het nu s'nachts een kakafonie aan territoriaal gezang,en zijn aktief met jagen en zingen.
maw het licht stoort hen niet ,het is eerder in hun voordeel.
mede daarom zijn de kleinere uitgave van een insektenval aangeschaft,kijk als je met een lichtbak aankomt met weet ik veel hoeveel aan wattage ,ja dan...... (het is ook niet de bedoeling dat je hele omgeving paarsblauw gekleurd raakt),wat ook een voordeel is als bv de vogels geschrokken zijn van iets (bv kat) kunnen zij altijd weer hun nestje/roestplek terug vinden.
maw, met een klein beetje gezond verstand ,kan je dit zelf afstemmen naargelang je eigen vogels en hun gedrag.(zo zou ik nu altijd voor een grotere lichtbak gaan(want leverd meer op is mijn idee) ,want je kan altijd een gedeelte afplakken danwel een van de TL's draaien zodat deze dan uit geschakeld staat).
mvg

tropic
13-06-2007, 09:51
Klopt winterkoning, maar ik formuleerde dit antwoord aan ton, die niet de hele nacht licht wilde laten branden.
Trouwens, hier brand altijd een lampje van 5 watt om de opgeschrokken vogels hun stok of nest terug te laten vinden.;)

Ton Koek
13-06-2007, 10:35
Dank, maar ik heb maar een heel klein stukje tuin, waarvan de helft volière is. :)
Er brandt al een tuinlamp, maar die hangt 2 meter voor de volière, dus het is nooit helemaal donker. Ik dacht er aan alleen een uv-lampje dus achter in te hangen, simpel uit kostenoverweging. De insectenvangers die ik vond zijn best prijzig.
Een nieuwe vraag die opkomt; is een UV-lamp schadelijk voor de ogen van de vogels?

winterkoning
13-06-2007, 12:11
dat had ik wel begrepen tropic ,(geen probleem) wilde mij alleen verduidelijke of het antwoord/de bevinding/mening aanscherpen om zo de INFO die ik geef completer te maken.
wat jij dus doe ,met jouw 5 watt lampje doe ik dus in principe met mijn insektenlamp/val en zo "vang ik dan twee vliegen in een klap".;)

wat ogen betreft; doe dit dus nu al jaren en heb zelf niet het idee dat het schadelijk is,alleen zeker weten kan ik het niet want ik heb daar dus nooit een wetenschappelijk rapport van gelezen oid.
kijk voor mensen ogen is het /kan het schadelijk zijn UV maar een vogel oog is anders van opbouw en genereerd het UV en kleur anders dan wij.dus :confused: voor mij,maar hoor het graag (wetenschapelijk onderbouwd aub,men kan wel van alles zeggen).
want het zal dan denk ik te maken gaan hebben met de hoeveelheid blootstelling aan uv licht en de sterkte van het uv licht .(daarom wederom weer gezegd ,want dat was dus ook een vraag die mij toen bezig hield,een wat kleiner model in de voliere met een wattage van 15 watt uv licht,is in onze situatie(lamp in voliere geplaatst) meer dan zat want het is/zijn de enige lichtbron(en) in de tuin).
kijk gaat men vangen buiten de voliere zou ik zeggen ,knallen en zet de val zo neer dat de vogels niet direct erin zouden kunnen kijken.
mijn mening.
gr

Birdfarm
13-06-2007, 17:22
"vang ik dan twee vliegen in een klap".;)

Leuke woordspeling.:D

Je hebt 3 soorten UV licht; UV A, UV B en UV C 1 van de 3 is gevaarlijk (ik dacht UV C) en dood onder anderen bacteriën, schimmels, virussen en algen. Deze word dus gebruikt bij aquaria en vijvers voor het doden van algen en het bestrijden van ziekten. Let wel deze lampen zijn van kristalglas omdat die UVlicht wel doorlaat en gewoon glas niet. Deze lampen zijn naar buiten toe altijd afgeschermd uit beveiliging voor mens en dier. De vliegen val met UV zullen dus niet gevaarlijk zijn voor onze vogeltjes of voor de mens.

Greetzzz

EJ Huisman
15-06-2007, 09:47
Het lijkt mij ook in veel gevallen een mooie manier om verschillende insekten te kunnen vangen.
Heeft er iemand nog tips/ideën/merken/types/Watt/waar gekocht?
op internet zijn er verschillende te vinden, met veel prijsverschil
bijv.
- Aplina insectenverdelger 2x 4 Watt met ventilator € 18,95 excl. bezorgen

- MOEL insectenverdelger 45 Watt met ventilator en opvangbak met filter € 72,00 excl. BTW en bezorgen

en nog veel duurdere van € 200,00 of meer

Wat is handig en aan te raden?
Welke aanpassingen zijn noodzakelijk om hem veilig in de volière te kunnen hangen?

Alvast bedankt voor de tips

gr. Erik-Jan

Akosua
17-06-2007, 09:24
De insektenval heb ik in het verleden ook gebruikt, ben er echter om de volgende reden mee gestopt. De meeste insketen zijn verkoold en dus geen echte toevoeging op het vogeldieeet. Ik vind verbrand vlees ook niet lekker.
De grotere insekten worden nogwel gegeten de kleinere niet meer (verkoold).
Je kan beter een zgn lichtval maken die men gebruikt voor het levend vangen van allerlei insekten.

molineti
18-06-2007, 10:46
Ik heb nu sinds 2 dagen de insectenval in gebruik,er worden redelijk wat (vooral) kleine insecten mee gevangen:) .

Deze verdwijnen als sneeuw voor de zon,als ik ze voer aan mijn spreeuwen,nachtegalen en lijsters.

Al met al een goede aankoop!

groeten Rene

alexd
19-06-2007, 08:58
Ik heb dit draadje even een paar dagen niet gevolgd, maar dank u dames en heren. Veel nuttige info en foto's. Ik weet alleen nog niet of ik wel een insectenval aan ga schaffen.

Voor de paar goudvinken die ik heb kan ik eerst nog wel toe met ingevroren meelwormen,buffalo's en pinky's.

Best wel grappig om te zien hoe een onderwerp kan veranderen naarmate het langer loopt. Daarmee bedoel ik; kijk eens naar de titel "buffalo wormpjes" :)

ele
02-10-2012, 00:31
De golflengte van licht heeft invloed op de hoeveelheid en soorten nachtvlinders die er worden gevangen.
Kortere golflengtes ("UV-licht is het kortst en infrarood het langst") trekken meer nachtvlinders en meer soorten aan:
http://www.lichtopnatuur.org/images/files/Kars_Veling_Vlinderstichting.pdf

mvg. Eelke