PDA

Bekijk Volledige Versie : Bestrijden parasieten

Jan Venus
05-08-2006, 16:14
In een advertentie van Onze Vogels, juni 2006,nr.6, staat ter behandeling en/of voorkoming van parasieten, zoals luizen,mijten,schurft,lichte worminfecties en [B]bloedluis[B]. Gebruikt Bird-Parasite ( 1 druppel in de nek, op de schone huid is voldoende. Heeft iemand hier ervaring mee?

RobK
05-08-2006, 22:18
Met dit produkt heb ik geen ervaring. Wel soortgelijke, mits de werkzame stof Ivomec (of Ivermectine) is. Als dat zo is dan is het een aan te raden middel. Maandag even bellen. Wel aan de gebruiksaanwijzing houden! Als je in plaats van één druppel in de nek twee druppels doet geef je een overdosering van 100%.

Groet,

Rob.

imezilstra
06-08-2006, 07:32
:) Ik gebruik dit middel en werkt zeer goed, als je je aan de gebruiksaanwijzing houd.
Na het gebruik geef ik de vogels vitamines.
mvg ime:D

kanarie
06-08-2006, 11:32
hoi,

Ja ik heb ervaring met dat spul en het werkt fantastisch 1 ruppel in de nek en je bent klaar, dus ik kan het aanbevelen bird-parasite.

Mvgr

Richard

Ton Koek
06-08-2006, 12:14
In "anti-luchtpijpmijt" van Bogena zit dezelfde werkzame stof, dat gebruik ik af en toe, werkt ook prima tegen alle vormen van ongedierte.

Ger
06-08-2006, 21:57
We gebruiken altijd Anti luchtpijpmijt van Bogena,is 0.12 Ivomec.
Maar houd even de prijs in gaten,Anti luchtpijpmijt aangeboden door Bogena kost 10 ml iets meer dan 4 Euro,terwijl ex-Parasite voor duiven van Bogena de zelfde samenstelling heeft maar een flesje van 50 ml is en iets meer als 8 Euro kost.We nemen wel altijd het druppelaartje van het anti luchtpijpmijt flesje.En druppelen een druppel op de stuit [uitvrijven]en een druppel in de nek.
Ger.;)

Antoni Hopmann
06-08-2006, 22:05
Ik wil best geloven,dat een product gebaseerd op Ivermectine een prima product is. Het enige wat ik me nog afvraag,wie heeft er daadwerkelijk ervaring mee. Je zal toch eerst vogels moeten hebben gehad die vogelluis of andere parasieten hadden.
Hoe zit het in de broederij.Komt de Ivermectine in de eitjes of moet je het b.v. 6 weken voor de broederij gebruiken.
Het is natuurlijk wel handig net als bij hond of kat 1 druppeltje in de nek en klaar is Kees. Hoe lang beschermt dit product?
Vriendelijke groeten van
Antoni

Ton Koek
07-08-2006, 00:36
Ik heb het een aantal jaar gebruikt toen ik in een dierenwinkel werkte. Tegen verdermijt werkt het perfect, een behandeling is voldoende.
Bij luchtpijpmijt behandelde ik 3 keer, 1 druppel aan elke kant op de hals, na een week weer en dat nog eens.
Heel wat vogels mee "schoon gekregen".
De vogels lijken er totaal geen last van te hebben.
Hoe het zit met doorgeven van de giftige stof aan de eitjes weet ik niet.

Ivermectine is een toegelaten stof die zijn nut bij veel dierenartsen en veeartsen bewezen heeft, ook bij cavia's met schurftmijt wordt het met succes toegepast.
Bij mensen wordt het gebruikt tegen verschillende parasieten, o.a. worminfecties.

Antoni Hopmann
09-08-2006, 16:22
Beste Ton,
Hartelijk dank voor je uitleg.
Dit product moet je waarschijnlijk als voorzorg in huis hebben.

imezilstra
09-08-2006, 17:31
Op het flesje staat dat je het om de 4 tot 6 weken moet herhalen voor het beste resultaat.
ime

natuurgould België
05-09-2006, 01:51
Ik wil best geloven,dat een product gebaseerd op Ivermectine een prima product is..................
Antoni

Wie heeft er nog nooit gehoord van macrocyclische lactonen...?
Diegenen die al enigszins twijfelden, hebben niet helemaal ongelijk gehad.
Het is al vaker gezegd en herhaald :
Wonderen uit flesjes en potjes bestaan niet.
Of dacht u nog steeds van wel ?
Zij die na het onderstaande te hebben lezen, op zoek gaan naar alternatieven, hebben wellicht wat aan een google-zoekwoord : orthomoleculaire aanpak.

----------------------------------------------------------------------------------------------
(fragment)

Macrocyclische lactonen

De macrocyclische lactonen worden onderverdeeld in twee groepen. Abamectine, ivermectine, doramectine, eprimectine en selamectine behoren tot de groep van de avermectines. Moxidectine behoort tot de groep van de milbecynes.
Macrocyclische lactonen bezitten een breed spectrum met activiteit tegen nematoden, insecten en acariden. De eigenschappen van deze groep werden reeds eerder besproken (zie Geneesmiddelen voor transdermaal gebruik met antiparasitaire substanties actief tegen tegen ecto- en endoparasieten).
De langzame absorptie van het actief bestanddeel leidt tot een langdurige aanwezigheid ervan ter hoogte van de injectieplaats.

In sommige Europese landen wordt melding gemaakt van resistentie van bepaalde parasieten zoals bijvoorbeeld Haemonchus contortus tegen deze stoffen..
Er wordt aan herinnerd dat het gebruik van deze stoffen bij dieren die niet als doeldier in de bijsluiter werden opgegeven belangrijke risico's inhoudt. Er dient eveneens te worden herinnerd aan het risico voor het milieu wanneer deze substanties met de uitwerpselen worden uitgescheiden. Dit geldt ook voor de pour-on vormen.
(einde fragment)
Bron : http://www.bcfi-vet.be/nl/texts/NAPOOOL1CL2o.lasso
----------------------------------------------------------------------------------------------

Het aanwenden van deze chemische stoffen leidt op termijn uiteindelijk tot onomkeerbare verzwakking en degeneratie van de soort, en tegelijk tot resistentieverhoging van protozoaire, en dus ziekteverwekkende kiemen. En dan zwijgen we nog over alle "kleine" neveneffecten bij gebruik van deze chemische verbindingen, zoals de directe risico's voor het milieu.

Lester LIevens
Erpe-Mere
www.natuurgould.be

http://natuurgould.be/Frameset%20Speciaalhok%20Lievens%20In%20Japan.htm

.

Ton Koek
05-09-2006, 12:01
Op het flesje staat dat je het om de 4 tot 6 weken moet herhalen voor het beste resultaat.
Dat is waar, maar dat staat bijna overal op. Op een flesje AD-vit staat dat je elke dag een paar druppels moet geven...
Een (helaas toegestaan) trucje van de leveranciers om te zorgen dat je snel weer een nieuw flesje koopt.

Ik geef het nooit preventief, alleen als het nodig is.

natuurgould België
05-09-2006, 18:49
Het aanwenden van deze chemische stoffen leidt op termijn uiteindelijk tot onomkeerbare verzwakking en degeneratie van de soort, en tegelijk tot resistentieverhoging van protozoaire, en dus ziekteverwekkende kiemen. En dan zwijgen we nog over alle "kleine" neveneffecten bij gebruik van deze chemische verbindingen, zoals de directe risico's voor het milieu.

Wie was hier niet van op de hoogte ?
En wie wel ?

Lester

http://natuurgould.be/Frameset_collage.htm

.

Ton Koek
05-09-2006, 19:18
"Op de hoogte" is een groot woord, ik weet van het bestaan van deze mening. Er zijn er echter duizenden die een totaal andere mening hierover hebben, ik weet zelf niet wat ik ervan moet denken.

De tijd dat frabrikanten gevaarlijk gif verkopen zonder rancune lijkt mij ver achter ons te liggen. Merknamen zijn nu heilig, de fabrikanten zijn ook alleen maar gebaat bij goede resultaten, ook op langere termijn.

Is ooit resistentie tegen bv ivomec aangetoond?

Norwich
05-09-2006, 21:09
Ik heb persoonlijk ook geen ervaring met birdparasites.
Wel heb ik ervaring met het volgende product:
Prioderm lotion tegen luizen en neten, is te koop bij de Da drogist.
Word gebruikt bij het behandelen van hoofdluis/platluis bij volwassenen en kinderen.
Ik gebruik dit product al 6 jaar op aanraden van colegakwekers en heb er alleen maar positieve ervaringen mee.
Helpt prima tegen alle soorten vogelparasieten, mijn vogels hebben vanaf die tijd nergens last meer van.
Geef het 3x per jaar, 6 weken voor de kweek, einde van de rui en na de tt.
Een druppeltje onder de vleugels of nek en een druppel op de stuit.
Het heeft enkele weken nawerking, dus badwater achterwege laten in die tijd.
Ik geef het niet aan vogels jonger dan 3 maanden, heb ik zelf geen ervaring mee.
De inhoud van het flesje is 110 cc en kost 7 euro, is 3 jaar houdbaar.
Ik heb zelf 150 vogels en doe er gemiddeld 3 jaar mee.

Met vriendelijke groet Norwich

Mirjam
05-09-2006, 22:07
Hallo Lester,
Sorry maar van macrocyclische lactonen heb ik nog nooit gehoord!!!
Het is voor mij allemaal acadabra wat je daar "verteld"
Mag ik vragen hoe of je op natuurlijke basis luchtpijpmijt behandeld??
Mijn vogels krijgen knoflook door het krachtvoer en verse knoflook door het water,meestal ben ik dan van het probleem opgelost.
Je verteld wel heel veel maar kan het ook in het Hollands??Ik stroop het hele internet af om maar zoveel mogelijk informatie te krijgen maar helaas het wordt me wel erg ingewikkeld zo.
Sorry,groetjes,Mirjam

Milouketjuh
29-05-2010, 08:19
Ik heb onze kanarie gisteravond anti-parasiet van Beaphar toegediend met als werkzame stof Ivermectine.
Op de verpakking staat dat de inhoud van de pipet toegediend te worden en dat zo overdosering haast niet mogelijk is.
Maar onze kanarie reageert nu nergens meer op, eet/drinkt niet.....
Zou hij toch een overdosering hebben gehad? Wat te doen bij een overdosering?
Kan het dat het misschien in zijn oogjes/oortjes terecht is gekomen?

wim1950
29-05-2010, 10:55
Gebruik dit middel dit jaar voor het eerst het resultaat is overweldigend.Vorigjaar met moeite 38 jongen op stok van 24 koppel.Dit jaar nu al 100 jongen op stok van 25 koppel halverwege 2e ronde zal uitkomen op ong.125 jongen .Men heeft mij verteld dit middel werkt 2 maanden.Ik heb de vogels vlak voor de broed dit middel onder de vleugel 1 druppel toegediend

Antoni Hopmann
29-05-2010, 11:57
Gebruik dit middel dit jaar voor het eerst het resultaat is overweldigend.Vorigjaar met moeite 38 jongen op stok van 24 koppel.Dit jaar nu al 100 jongen op stok van 25 koppel halverwege 2e ronde zal uitkomen op ong.125 jongen .Men heeft mij verteld dit middel werkt 2 maanden.Ik heb de vogels vlak voor de broed dit middel onder de vleugel 1 druppel toegediend

Dat zegt mij helemaal niets,Wim.
Elke kweker maakt goede en slechte kweekjaren mee,met of zonder Ivermectine.

Cobblepot
29-05-2010, 20:06
Zijn er ook planten die parasieten weren?

Ik lees bijvoorbeeld dat lavendel "luis" weert, maar dan gaat het altijd over bladluis. Misschien werkt ie ook tegen gewone luis?

Ton Koek
29-05-2010, 23:25
Planten die luiswerend werken, zijn o.a. kamille, boerenwormkruid en alle soorten look, dus ook knoflook. De laatste geeft een prachtige bloem ook.

wim1950
30-05-2010, 13:11
Dat zegt mij helemaal niets,Wim.
Elke kweker maakt goede en slechte kweekjaren mee,met of zonder Ivermectine.

Sorry,maar ik ben onduidelijk geweest in mijn uitlatingen.
Ik bedoelde te zeggen,dat ik alleen maar last had van bloedluis,zo erg,dat het ene nest jongen na het andere dood ging.
Zodoende ben ik terecht gekomen bij Ivermectine en nu gaat het dus veel beter.

Hopenlijk begrijp je het nu.Wens je nog een fijne Zondag.Groetjes Wim.

Antoni Hopmann
30-05-2010, 17:11
Sorry,maar ik ben onduidelijk geweest in mijn uitlatingen.
Ik bedoelde te zeggen,dat ik alleen maar last had van bloedluis,zo erg,dat het ene nest jongen na het andere dood ging.
Zodoende ben ik terecht gekomen bij Ivermectine en nu gaat het dus veel beter.

Hopenlijk begrijp je het nu.Wens je nog een fijne Zondag.Groetjes Wim.

Duidelijk Wim.
Zelf gebruik ik geen Ivermectine,maar behandel alles tegenwoordig voor de broederij met Mite Killer.
Het is een milieuvriendelijk product op basis van silicaten.
Het verdroogt zowel de luizen als de eitjes daarvan.

peter wauben
04-08-2010, 16:45
Beetje halfslachtig allemaal, waarom niet totaal ??.
Bedoel ermee te zeggen,hokken goed schoonmaken en houden met brander en U2 en aanverwante insekticiden, alles bepoederen met mitekiller homeshield of minusmite. En de vogels behandelen met parasita.
En dat eens twee jaar volhouden, vergeet vooral het TT seizoen niet, want daar komen de meeste kruis besmettingen vandaan (TT kooien) en uiteraard aangekochte vogels en gebruikte kooien.

frank4
04-08-2010, 22:55
Tja en wat te denken aan migratie van vogelluis?
Een veearts hier bertelde dat vogelluis vogels tot op een km of 2 konden ruiken.
Zodat bij een overpopulatie in bvb. een kippenhok ze gaan verhuizen.
Zelf ooit trekkende luis gezien op ons huis (is wit geverft)
Zag een onduidelijke streep onderaan de gevel dacht aan soort van schimmel
Je moet weten dat kweekruimte aan het huis vastzit.
En idd.toen had ik aan de anderz kant kippen.
Maar het kan ook door een mus of spreeuw of turkse tortel,die ff zich komt uitschudden in de buurt van je kweekhok of voliere.

Frank4