PDA

Bekijk Volledige Versie : info gezocht over dom.wida

bozzee
04-08-2006, 19:30
Hallo vogelvrienden,

wie kan er mij wat meer vertellen over de dominicaner wida, we hebben er een vluchtje bij gemaakt waar zich nu nog enkel een aantal kanaries in huisvesten. De vlucht is 2m x 2m x +/- 80cm breed. Ikzelf ben meer thuis in de kromsnavels, maar kan ik deze vogels samen houden of moet de wida apart. Is er moeilijk aan te komen omdat je ze relatief weinig te koop ziet staan, zijn er verder nog speciale dingen waar ik op moet letten?
Ik heb al wel een beetje info gezocht op het internet, maar kan er maar weinig over vinden.

Gr.Edwin.

gardenofeden
04-08-2006, 21:53
De Dom. wida is een agressieve vogel. Zeker in broedtijd.Als je er mee wilt kweken moet je diverse mannen bij een pop zetten. Zodat de pop keus kan maken.In het wild zitten ze veel in hoog grasland waar dan bij het balzen de man steeds omhoog springt. Hoop dat je aan deze informatie iets hebt. Groet Piet

Ton Koek
05-08-2006, 00:46
De dominicanerwida is mooi maar ook een aparte vogel. Het is een zogenaamde broedparasiet. Ze leggen hun eitjes in het nest van andere soorten, heel vaak napolonnetjes of oranjekaakjes.
Kweken zal dus erg lastig worden, maar als u niet per sé hoeft te kweken kan het wel samen met uw andere vogels.
Slechts een paar weken per jaar zullen ze de kanaries wat opjagen, voldoende beschutting is dan normaal gesproken voldoende om alles goed te laten verlopen.

bozzee
06-08-2006, 10:33
Bedankt voor de info, het is niet echt een streven om met deze vogel te kweken. Het is meer een gezelschapsvoliëre, waar we een paar mooie vogeltjes in willen hebben.
Er zullen voor de kanarie's volgend jaar wel een aantal nestkastjes in komen te hangen en verder zien we het wel.

Gr.Edwin.

kingfisher
06-08-2006, 14:46
Volgens mij draai je het verhaal om en heb je meerdere poppen en een man nodig plus het feit dat je een waardvogel nodig hebt omdat een wida parasiteert op andere vogels net als de koekoek met dit verschil dat de eieren niet uit het nest worden gegooid .
Waardvogel is per soort wida verschillend en bij de dominicaner is dat het St.helenafazantje of napoleonnetje.
Ze kunnen in een gezelschapsvoliere gehouden worden alleen kan de staart wat onrust veroorzaken maar dit zijn de andere vogels gauw gewend.
Zelf meerdere soorten wida's gehad en is altijd goed gegaan al is de dominicaner wat feller als de paradijs wida maar tot vechten is het nooit echt gekomen.
Zie onze vogels oktober 1987 en blz 324 jaargang 1979
De Dom. wida is een agressieve vogel. Zeker in broedtijd.Als je er mee wilt kweken moet je diverse mannen bij een pop zetten. Zodat de pop keus kan maken.In het wild zitten ze veel in hoog grasland waar dan bij het balzen de man steeds omhoog springt. Hoop dat je aan deze informatie iets hebt. Groet Piet