Mededeling

Collapse
No announcement yet.

brilvogels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • brilvogels

    Wie heeft er brilvogels en zijn deze makelijk te kweken.
    mvg Ime

  • #2
    brilvogels

    Hoi,
    Ik heb een koppel Kikuyu brilvogeltjes in de voliere. Ze zitten er sinds dit voorjaar in. Zijn erg lief voor elkaar, zijn bijna altijd in elkaars nabijheid te vinden, zitten samen als 1 vogeltje tegen elkaar aangedrukt op stok, maar hebben deze zomer niks gedaan. Altans..... geen nestje gemaakt oid.

    Opmerking


    • #3
      brilvogels

      deze vogels eisen een hoop dingen lees hier onder maar

      Het verschil tussen man en pop is niet echt makkelijk het popje zou iets fletser zijn maar dat is per soort brilvogel verschillend. Het beste zou je dan een DNA test kunnen doen voor de zekerheid, letten op gedrag van de vogels kan ook enig verschil geven (zoals jij doet).
      Als nestmateriaal word veel pluizig materiaal gebruikt zoals katoenen watten, zaadpluis van distel/paardebloem/populier, spinrag, kapok als je er aan kunt komen. Voornamelijk lichte (witte)materialen worden hiervoor gebruikt. Ze maken hiervan een soort van hangnestje in een horizontale vork van een boompje (zoals de wielewaal het doet), bij mij was een jong berkje van 1,5 meter hoog favoriet. Als ik zag waar de vogeltjes wilden nestelen maakte ik daar van het teenstuk (afknippen) van een nylon/pantykousje vast gemaakt met een drietal ijzerdraadjes/binddraad een soort van zakje onder het toekomstig nestje. Dit werd zonder meer geaccepteerd en werd later hun favoriete nestplaats. Ze kunnen tot wel 5 legsels per jaar grootbrengen zonder problemen. Dit vooral ook door hun korte broedtijd (10/12 dagen) en snelle uitvliegtijd (ook 10/12 dagen) Op het moment dat er jongen zijn gaf ik Cede eivoer gemengd met een hard gekookt ei (blender) en ontdooide miereneitjes buiten het universeel en fruit wat ik normaal voerde. Jongen groeien uitzonderlijk snel, dus op tijd zijn met het ringen tenzij een maatje groter (2,3mm/2,5mm) ik zou zeker niet kleiner gaan ringen. De ringen had ik altijd omwikkeld met een smal strookje hansaplast om de ring te neutraliseren (vleeskleurig).
      Probeer eerst eens of de brilvogeltjes wel broedlustig zijn door het verstrekken van een paar plukjes watten. Je bent er dan ook snel genoeg achter of je een koppel hebt. Heb je geen beplanting in de voliere kan je eventueel een paar grote potten met elk een wilgenstok erin plaatsen of bij de plaatselijke tuincentrum een afgeprijste plant in pot halen

      dit bovenstaande bericht heb ik ook van iemand anders gehad
      en ben het zelf ook aan het uitproberen en kijken of het werkt
      wie weet ik sta er versteelt van
      ik heb dat een panty in een appel boom gehangen met een paar watten
      en ze vliegen er wel op af wie weet word het nog wat
      probeer dit eens.

      p.s. de brilvogels kunnen wel knus tegen elkaar aan zitten maar dat wil nog niet zeggen of het een mannetje of popje is

      groetjes mike

      Opmerking


      • #4
        Hey

        Tekst komt me bekend voor.

        Greetzzz

        Opmerking


        • #5
          brilvogels

          Oorspronkelijk geplaatst door Birdfarm
          Tekst komt me bekend voor.

          Greetzzz
          ja bedankt jaap voor de tips
          het werkt echt

          groetjes mike

          Opmerking


          • #6
            koppel

            Dat knus tegen elkaar zitten geen koppel hoeft te zijn is mij al duidelijk geworden met japanse nachtegalen.
            Ik had een man en een pop gekocht, maar dit bleken later twee mannen maar ze zaten ook knus tegen elkaar aan.
            mvg ime

            Opmerking


            • #7
              Niemand meer ervaring met brilvogels?

              Opmerking


              • #8
                Heb zelf ook brilvogeltjes gehad,omdat je ze zo slecht kon sexen heb ik er meteen 6 aangeschaft hieruit kwamen 2 koppels.Het waren indische,nestmeteriaal namen ze alleen kokkosvezel terwijl ik veel pluis,paardehaar,hondehaar lichte kleuren gaf, ze voerden volop buffelo's en kleine meelwormen en wat zo al in de voliere kwam aan insecten werd meteen gevangen.Na zo'n 12 dagen vlogen ze uit,in het begin verloor ik op dat moment jongen,later bleek dus dat ik te weinig levend voer gaf was nl bang dat ze te snel aan een andere ronde zouden beginnen,toen ik de bakken zo vol deed dat er s'avonds nog levend voer in zat ging het goed groeten Rob.

                Opmerking


                • #9
                  ringmaat

                  Oorspronkelijk geplaatst door Birdfarm
                  Niemand meer ervaring met brilvogels?
                  wat is eigenlijk de ring maar van brilvogels en op welke dag moet je ze ringen

                  Opmerking


                  • #10
                    ringmaat brilvogels

                    Kijk eens op


                    Je vindt onderop deze (lange) pagina alles over ringmaten.

                    Vriendelijke groet,
                    Henk

                    Opmerking


                    • #11
                      Ringmaat?

                      Ik ga vaak een maatje groter, de lijst geeft te vaak een te kleine ringmaat aan.
                      Heb je een nestje van 3 jonge blauwkroontjes geringd, dus zo trots als een pauw, hebben ze alle 3 een afgeknepen voet bij het uitvliegen.
                      De schade was dermate groot dat ze alle 3 het leven hebben gelaten.
                      Ik weet het door vallen en opstaan word men wijs, maar ik neem geen risico's meer.


                      Greetzzz

                      Opmerking


                      • #12
                        Ringmaat of brilvogel?

                        He winterkoning dat ringen blijft nog wel een paar jaar een heet hangijzer,hoe lang hebben we niet gewacht tot we meerdere cultuurvogels mochten houden maar hier ging het om ervaring met BRILVOGELS .En volgens mij is de nek omdraaien van cultuurvogels ook strafbaar vr.gr.Rob.

                        Opmerking


                        • #13
                          winterkoning

                          je hebt helemaal gelijk ik ring de vogels helemaal niet ja met losse voet ringen niet dan heb ik zeker straks dat ik ze ring en dan de jongen de volgende dag dood nou de wet is de wet maar mijn vogels gaan voor en in het wild worden ze ook niet geringt en er wordt ook niks mee gedaan dusz ik ring ze niet

                          mvg don-roy
                          mvg roy (vogelfreak)
                          kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                          Opmerking


                          • #14
                            Ringen

                            Beste winterkoning, volgens mij ben je een cultuurvogel kweker in hart en nieren. Je hebt gelijk wat betreft de moeilijkheidsgraad met het ringen op jonge leeftijd en de wet die ons gekke zo niet onmogelijke maten voor schrijft. Als je dan zoals ik over niet al te goede ogen beschikt heb je een probleem. Er moet een weg komen zodat vogels die telaat of die de ring in het nest verloren hebben, nageringt kunnen worden.
                            Ik hoop dat dit eindelijk door de mensen die de wetten maken begrepen wordt.
                            Deze heren en dames moeten eerst eens meer kennis van de materie waarover ze beslissen opdoen. En met de echte kwekers praten en samen werken. Zodat er wetten en regels komen waarmee iedereen tevreden is.
                            Ik weet dat er door div. mensen van verschillende bonden gepraat wordt maar schijnbaar praten zij tegen een muur.

                            Tot dat deze het licht zien moeten we ons maar schikken.

                            Greetings Lucky

                            ps het gaat eigenlijk over brilvogeltjes maar ik kon het niet nalaten. sorry!

                            Opmerking


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                              natuurlijk gaat het over brilvogels maar birdfarm gooide erook blauwkroontjes doorheen,en ik las van het ringenprobleem.


                              Maar ik heb het excuus dat de blauwkroontjes in de zelfde ruimte verbleven als de brilvogels.
                              En de topicstarter vroeg naar ringmaten.



                              Greetzzz

                              Opmerking

                              Working...
                              X