PDA

Bekijk Volledige Versie : Kernbijters

Edwin
28-07-2006, 18:40
Hallo allemaal,

Ik zou graag kernbijters gaan houden. Soort ben ik nog niet echt uit. Wie heeft hier ervaring mee ? Ik zou graag weten of ze bij andere vogels kunnen worden gehouden, of ze een aangenaam geluid voortbrengen, of ze winterhard zijn en wat ze het beste te eten kunnen krijgen.

Alvast bedankt, groeten, Edwin ;)

tropic
28-07-2006, 22:25
:confused: welke kernbijters wil je gaan houden, of aan welke soorten denk je dan??

Edwin
29-07-2006, 13:21
Had eigenlijk nog niet zo'n idee. Liefst een soort die een aantrekkelijke zang heeft, bij andere vogels kan en niet vreselijk ingewikkelde eetgewoonten er op na houd.

Heb net bij iemand een koppel Europes Appelvinken zien zitten, mogelijk komen die in aanmerking.

pitylus
29-07-2006, 13:55
Beste Edwin ,

De voeding van kernbijters speeld niet veel een rol , je kan ze bij manier van spreken vuilbakken noemen . Het zit zo dat kernbijters over het algemeen gemakkelijk te houden zijn bij andere vogels . Maar er zijn ook héél wat problemen daarbij . Ten eerste wanneer zij met jongen liggen gaan ze min of meer hun terretorium afbakenen en al wie te dicht komt krijgt een hap op hun poot of zo , het zou wil eens kunnen gebeuren dat een of andere vogel gekwetst geraakt . Ook nog een probleem wanneer er andere vogels bij zitten en die hebben jongen dan zijn de kernbijters er nogal vlug bij om de jongen te stelen , wanneer kernbijters jongen hebben moeten ze 4 of 5 x daags vers opfok en insecten krijgen maar doordat er nog andere vogels ook van deze maaltijden eten blijft er niet zoveel meer over per beurt om hun jongen te voederen en dan worden de kernbijters meer agressief , nee eerlijk ik zou ze liever apart plaatsen in boxen of in een voliere met andere vogels erbij .

veel succes .

P.J.Nicolaas
03-03-2012, 00:26
Beste Edwin,
Diverse soorten: zwartkop - Rozenborst - Gele - Zwartrug kernbijter. Daarvan is de Rozenborst de beste zanger. Voer ; mengsel kanarie en grote parkietenzaad in verhouding 1 : 2. Extra toevoeging van : teunisbloem- gras - distel - neger - blauwmaan - zonnepitten - hennep - weegbree - boekweit - florpitten -etc. zaden. Af en toe verandering van samenstelling is aan te bevelen. Verder is natuurlijk maagkiezel en grit gewenst en kan worden gegeven fruit, verse onkruidzaden, vogelmuur, etc. Levend voer, zeker in het broedseizoen is wenselijk. Meelw- Morio- Buiffalo wormen en evt. krekels, miereneiren, etc. Eivoer dient u ze zeker te leren eten. Het gaat te ver om daar hier een goed recept voor te geven. indien gewenst kan ik dat op aanvraag beschikbaar stellen. Gelet op het formaat vogel zijn ze niet geschikt voor een kooitje voor kanarie / tropen kweek. Ze verlangen wel iets meer ruimte en komen dan beter tot hun recht. Op aanvraag kan ik u bepaalde lectuur aanbevelen. Prachtige maar geen goedkope vogels.

t.a.v. je opmerking over eetgewoonten. ELKE vogel verlangt meer dan dat bakje zaad. Alleen op zaad is geen enkele vogel in conditie te houden. t.a.v. opmerkingen van andere liefhebbers weet dat ook een kleine Cubavink vel kan zijn. Elke vogel bewaakt zijn gebied en zeker in de broedperiode.

Toch zijn de kernbijters mooie vogels die je veel plezier kunnen bieden.
veel succes en nog vragen laat het weten.

kingfisher
03-03-2012, 17:56
Bericht uit 2006?

populier
03-03-2012, 18:31
LOL Tja PJ Nicolaas is niet zo meer van deze tijd;)

Vinkie
03-03-2012, 18:38
LOL Tja PJ Nicolaas is niet zo meer van deze tijd;)

Tja en als de topic starter het nu nog niet weet gaat het ook niet meer lukken :D

populier
03-03-2012, 22:16
Hoop dat de topicstarter het überhaupt nog leest, die is sinds 18-08-06 niet meer actief op dit forum:D

Lucky
04-03-2012, 10:32
Beter laat dan nooit:D :D :D

En Edwin maar wachten................. wachten............... wachten.

Ben86
04-03-2012, 10:48
Hallo allemaal,

Misschien helpt het de topic starter niet maar volgens mij zijn er een heleboel
mensen die dit lezen en er wel iets mee kunnen dus gewoon lekker doorgaan zo zou ik zeggen.

gr. Ben

kingfisher
04-03-2012, 14:45
Hallo allemaal,

Misschien helpt het de topic starter niet maar volgens mij zijn er een heleboel
mensen die dit lezen en er wel iets mee kunnen dus gewoon lekker doorgaan zo zou ik zeggen.

gr. Ben

Ben ik wel weer met je eens Ben,maar dan had ik het bericht anders opgesteld maar goed het doet er verder niet toe.
Het is wel goede info da's weer een ander verhaal.