PDA

Bekijk Volledige Versie : onbevruchte eieren niet altijd de oorzaak van de man.

louis polane
25-07-2006, 16:29
we kunnen heel gemakkelijk controleren of het de man is waardoor onbevruchte eieren ontstaan of dat het door door steriliteit van de pop komt. Als we onbevruchte eieren hebben dan krijgt steevast de man de schuld, terwijl de kwaliteit van het eiwit en eidooier net zo belangrijk zijn, als de levensvatbaarheid van de zaadcellen.
Je kunt dit even om te leren het beste oefenen op een kippenei. Tik heel voorzichtig de eischil kapot, zodat zeker de eidooier niet beschadigd, als je dan goed in de eidooier kijkt zie je een witachtig schijfje aan de bovenkant in het eigeel drijven. Dit is de kiemschijf, hoe het ei ook draait de kiemschijf blijft altijd naar boven drijven in het eigeel. Dit is omdat het op deze manier tenalle
tijden de eerste warmte opvangt bij het uitbroeden.De kiemschijf is dus het eerste onderdeel van het ei waar de eerste bloedadertjes ontstaan en dit groeit dan uit tot een kuikentje. Bij onze vogels gebeurd natuurlijk het zelfde, doordat de vogels veel kleinere eieren hebben is het natuurlijk aan te raden om dit bij controle te doen met een vergrootglas. Het eidooier mag zeker niet kapot gaan, want dan zie je de kiemschijf niet meer drijven. De kiemschijf is dus het onderdeel in het ei wat uitmaakt of de pop vruchtbaar of onvruchtbaar is. Zonder kiemschijf is dus de pop onvruchtbaar!
Als dus de broedtijd verstreken is, kun je het beste op de manier als hier boven omschreven de eieren controleren, als ze onbevrucht zijn.. Ook komt het nog wel eens voor dat het eiwit erg waterig is, ook dan zullen de de eieren niet bevrucht raken. Ook dit controleer je dan meteen.
U zult zien dat op deze wijze veel minder mannen de schuldige zullen zijn. Uiteraard spelen voor een goede samenstelling van het eiwit en eidooier natuurlijk en goede en uitgebalanceerde voeding hierin een heel belangrijke rol.
Dikwijls speelt voldoende eiwitrijke voeding hierin een zeer positieve rol tot het oplossen van onbevruchte eieren.

louis polane
16-08-2006, 20:58
helaas zoeken het grootste gedeelte van de mensen toch nog altijd de schuld bij de man. zelf denk ik dat de verhouding onbevruchte eieren zeker voor 50% aan de pop ook ligt in de praktijk. bij mannen is het vaak zo dat ze een bepaalde periode per jaar goed vruchtbaar zijn. dikwijls is dit in de winter periode wat minder het geval. als popen onvruchtbaar zijn is dit heel vaak van blijvende aard, dit is wel mijn eigen ervaring. dit verschijnsel kwam af en toe voor bij mijn grasparkieten poppen als ze een jaar of twee geweest waren. dit geld voor de standaard grasparkiet. de kleintjes hebben hier gewoon gelukkig veel minder last van. eurp. cultuurvogels zullen heel vaak een periode hebben dat ze onvruchtbaar zijn, de teelballen krimpen buiten het broedseizoen.

louis polane
15-11-2006, 22:58
gezien het aantal keren dat dit onderwerp gelezen is, kunnen we dus vaststellen dat dit fenomeen maar weinig voorkomt. Men heeft zeker zeer weinig last van onbevruchte eieren.

Nico
25-03-2007, 13:30
gezien het aantal keren dat dit onderwerp gelezen is, kunnen we dus vaststellen dat dit fenomeen maar weinig voorkomt. Men heeft zeker zeer weinig last van onbevruchte eieren.

Nou, hier zijn er veel eieren onbevrucht. De oorzaak vind ik erg moeilijk te achterhalen. Het gaat om 7 koppels glosters waarvan 2 koppels alle eieren wel bevrucht hadden, dus aan licht of voeding ligt het niet want dat is voor alle 7 koppels gelijk.

Ik heb vaker eieren geopend, na 14 dagen broeden is het eiwit bijna altijd heel waterig. (Op de kiemschijf heb ik nog nooit gecontroleerd) Ook was de inhoud van het ei vaak bruin-gele smurrie. Was in dit geval er wel een vruchtbeginsel dat dan afgestorven is?

louis polane
26-03-2007, 22:09
Als je eieren vies bruinachtig van binnen zijn dan zijn je eieren wel bevrucht geweest maar de kiem is dan afgestorven. Dat geeft die vaak vieze bruine kleur, maar ook stinken de eieren dan vaak.
Probeer eens meer gemalen brandnetels door je eivoer te doen en gebruik eens een poosje kokosolie door je eivoer. Maak dit even vloeibaar door een paar minuten in het lauwe water te zetten. Bevat zeer veel vit. en heeft bacterie dodende werking.

Nico
27-03-2007, 23:11
Ik vermoed dat ik te weinig vitamine verstrek. Ik ging ervan uit dat in een goed zaadmengsel aangevuld met eivoer voldoende vitamine zitten.
1x per week gaf ik ze wel appel of manderijn, meer voor de lekkerigheid. En ook 1x tot 2x per week een stuk of 4 diepvries-buffalowwormpjes.
Verder heb ik voor de kweek een week lang multivit door het water gedaan.
Zal dit de vitaminebehoefte te weinig dekken?

Boris
16-04-2007, 16:09
Als je eieren vies bruinachtig van binnen zijn dan zijn je eieren wel bevrucht geweest maar de kiem is dan afgestorven. Dat geeft die vaak vieze bruine kleur, maar ook stinken de eieren dan vaak.
Probeer eens meer gemalen brandnetels door je eivoer te doen en gebruik eens een poosje kokosolie door je eivoer. Maak dit even vloeibaar door een paar minuten in het lauwe water te zetten. Bevat zeer veel vit. en heeft bacterie dodende werking.

Vraag over gemalen brandnetel. Last van afgestorven en onbevruchte eiëren.
Maal brandnetel zeer fijn in oude koffiemolen. Dan door eivoer maar graag een indicatie wat betreft hoeveelheid en tijdsduur. Eiëren zijn niet bruin van binnen maar rood door afgestorven vrucht. Misschien als ze lager blijven liggen treedt dat op.
Bij voorbaat dank. Boris.

louis polane
17-04-2007, 23:41
De brandnetel is een zeer vit. rijke plant, is zeer goed voor de bloedzuiverende werking, daarnaast erg ijzerhoudend. Mensen die uit conditie geraken knappen vaak op door brandnetels. Je kunt er thee van geven, wel dagelijks verversen. Pluk alleen de jongen niet in bloei staande planten. Wat ook heel goed kan is gehakte brandnetels door je eivoer mengen. Als fazanten en tragopanen kwekers geen gehakte brandnetels geven aan hun kuikens krijgen ze ook hun jongen nagenoeg niet groot. Dit zegt dan toch wel veel over de kwaliteit van deze plant. Asl je thee geeft dan steeds om de week geven. Door het eivoer kan het gehele jaar gegeven worden.
Kokosolie heeft bac.t dodende werking en heeft een natuurlijke antibiotica werking. Veel eieren sterven af doordat de ouders geinfecteerd zijn met het een en ander. Dit wordt uiteraard door gegeven aan de eieren. Kokosolie heeft voor papegaaien en ara´s broedstimulerende effecten, voor mensen in de tropen dient het als spijsolie maar houd eveneens het cholesterolniveau laag. Daarnaast bevat het veel vit. en houd de mensen daar gezond, men heeft daar nauwelijks last van onze welvaartziekten. Kokosolie koop je in iedere toko en doe je regelmatig door je eivoer, breng het flesje eerst in lauw water zodat het kokosvet in olie veranderd en meng het dan er door heen.
Daarnaast is het ook goed om door het drinkwater wat knoflook te doen. Een teentje op 10 l. is voldoende, dit heeft ook een sterk bac t. dodende werking en houd de vogels gezond en luizen vrij. Deze natuurlijke producten zullen ertoe bijdragen dat je vogels zonder veel kunst en vliegwerk na enkele maanden het beter zullen doen.
Ook het geven van natuurlijke klei zullen een hoop kwalen guntig beïnvloeden.
Als je twijfeld aan dit verhaal, adviseer ik je op Google te zoeken op deze trefwoorden en je zult bladzijden informatie krijgen en er dan achter komen dat je spijt hebt dat je dit niet eerder bent gaan gebruiken.

Birdfarm
18-04-2007, 09:02
Men heeft daar nauwelijks last van onze welvaartziekten.:confused: Dus als wij met z'n allen aan kokosolie gaan, dan is het einde hartinfarcten, etc. :hmmmm Dan is er een hele grote markt aan de andere kant van de oceaan.
Sorry hoor, maar de afwezigheid van welvaartsziekten kun je niet toedichten aan het gebruik van kokosolie.

Greetzzz

Ton Koek
18-04-2007, 11:25
Sorry hoor, maar de afwezigheid van welvaartsziekten kun je niet toedichten aan het gebruik van kokosolie.
Mee eens, niet aan het gebruik van kokosolie alleen.

Uit vele onderzoeken is echter wel degelijk gebleken dat het voedingspatroon van de westerse mens de echte doodsoorzaak nummer 1 is. Kokosolie is één van die producten die de druk een klein beetje kan verlichten.
We vreten ons dood, las ik ooit ergens. Zit een behoorlijke kern van waarheid in.
Als je die kennis gebruikt om je vogels gezond te houden kan ik dat alleen maar toejuichen.

louis polane
18-04-2007, 20:31
Het valt mij op dat deze persoon bij elk advies wat ik hier geef altijd probeerd er iets sarcastisch uit te halen. Deze persoon is prima in het proberen onderuit te halen van hetgene wat ik hier steeds neerzet. Als de persoon een beetje meet belezen zou zijn dan zou hij zulke domme aanmerkingen niet maken. Voor sarcasme lijkt dit forum mij niet de aangewezen plek.

Birdfarm
19-04-2007, 09:34
Ik weet het dit is off topic, maar ik moest toch even iets zeggen.
Laat mij dan domme opmerkingen maken, ga jij dan als een belezen iemand jou antwoorden controleren voor je je post verzend.:hmmmm

Greetzzz

Ton Koek
19-04-2007, 10:38
Het is niet slim op twee taalfouten te maken in een berichtje waarin je iemand verwijt fouten te maken... :D

Kom op, we komen hier om over vogels te lezen en te schrijven. Niet zo op elkaar letten en alleen de postitieve dingen opnemen.

Henk3
19-04-2007, 12:46
Gisteren zag ik op nog geen 10 meter afstand een mooi koppeltje putters nestmateriaal zoeken in een boompje vlak naast mijn raam. Veel leuker dan dit gekibbel om niks. We leven in een democratie en dan mogen meer meningen mogelijk zijn. Hou het gewoon bij de vogels en niet op de persoon.

louis polane
19-04-2007, 12:52
Dit is mijn laatste berichtje op dit forum, ik kap er mee!

Henk3
19-04-2007, 16:43
Jammer Louis,

Ik had gehoopt dat je het professioneel en sportief zou oppakken. Laat het ff bezinken.:hmmmm

Antoni Hopmann
19-04-2007, 17:06
Kokosolie voor mensen in de tropen dient het als spijsolie maar houd eveneens het cholesterolniveau laag. Daarnaast bevat het veel vit. en houd de mensen daar gezond, men heeft daar nauwelijks last van onze welvaartziekten.

Sorry hoor!
Hier klopt volgens mij iets niet.
Zowel cocosolie als palmolie bevatten een hoog percentage VERZADIGDE VETTEN en worden dan ook ten zeerste afgeraden door cardiologen.
Je zal deze olien dan ook niet terugvinden in een cholesterolverlagend dieet.
Als spijsolie heeft olijfolie de voorkeur.

Ton Koek
19-04-2007, 17:24
Kokosolie is wel degelijk goed:

Lang is gedacht dat kokosolie ongezond was omdat het een hoog gehalte verzadigde vetzuren bevat. De vetzuren in de kokosolie zijn echer een categorie apart en mogen niet vergeleken worden met andere verzadigde vetzuren. Het verschil zit 'm in de vetmoleculen.

Alle vetten en olien bevatten vetzuren. Er zijn twee methoden om de vetzuren te classificeren. De eerste is op basis van de verzadiging. De vetzuren zijn dan in te delen in verzadigde, enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Een andere manier om de vetzuren in te delen is op basis van de lengte van de koolstofketen in de vetzuren. De vetten zijn dan in te delen in korte keten, middellange keten en lange keten vetzuren. De overgrote meerderheid van vetten en olien in ons dieet, zo'n 98-100% bevatten lange keten vetzuren. Kokosolie is opgebouwd uit middellange ketens, beter bekend als medium-chain triglycerides.

De lengte van het vetzuur is erg belangrijk. Ons lichaam verwerkt de verschillende lengtes vetzuurketens op verschillende manieren. De effecten van middellange ketens vetzuren zijn totaal anders dan die van lange ketens vetzuren. De middellange ketens vetzuren hebben geen negatieve effecten en helpen bij de bescherming van het hart tegen artherosclerosis en hartziekten. Er zijn slechts een paar goede bronnen van middellange keten vetzuren. De bekendste zijn kokosolie en palmpitolie.

Bron: LowcarbMagazine.nl

Antoni Hopmann
19-04-2007, 17:45
Het kan best zijn,dat er een artikel over het onderwerp heeft gestaan in een magazine.
Ik baseer me gewoon op de uitspraak van de cardiologie en de voorschriften
voor een cholesterolverlagend dieet.
Het Mediterrane Dieet waarin veel olijfolie (onverzadigde vetzuren 70%) wordt gebruikt is het dieet uit de praktijk in Z.Europa,waar minder hart-en vaatziekten voorkomen.
Vroeger leefden de vogels ook een lang aantal jaren en ik denk,dat het derhalve allemaal niet zo veel zal uitmaken.

John Besseling
19-04-2007, 17:50
Hallo Louis,

hopelijk bedenk je je nog, en kapt er niet mee.
er zullen op dit forum genoeg mensen zijn,waaronder ikzelf, die jouw reacties met plezier en interesse lezen.

Groeten John Besseling

Birdfarm
20-04-2007, 12:03
Zo, wat een consternatie hier, en dat om niets eigenlijk. Ik mag van mening verschillen toch als het gaat om een werelddeel gaat dat geheel anders is dan onze westerse maatschappij. Onze levensstijlen en voedingsgewoonten zijn toch heel anders dan die van de derde wereld landen? Nergens geef ik aan dat kokosolie slecht zou zijn, toch? Maar het is te naïef om te denken dat kokosolie welvaartsziekten op zou lossen. Is dit sarcastisch, ik zeg eerder cynisch. Althans dat is wat ik denk. Ik lees hier veel mee op het forum, en ik reageer daar waar ik het nodig vind om een kanttekening te plaatsen, mijn mening, niet meer, niet minder. En natuurlijk kan eenieder daar zijn eigen mening over hebben maar om dan de handdoek in de ring te gooien kan niet de bedoeling zijn. Dat is zeker niet de bedoeling van een (lees dit) forum. Ik heb niet de bedoeling om iemand onderuit te halen, ik plaats een kanttekening bij hetgeen dat word aangehaald en in mijn opinie onjuist overkomt.

Greetzzz

Henk3
20-04-2007, 16:03
Volgens mij staat het één ieder vrij om te reageren op wat er geschreven wordt, dat is toch de opzet van een forum. De persoon moet mijns inziens gerespecteerd worden over en weer. Het kan nu eenmaal niet zo zijn dat alle neuzen dezelfde kant op staan. Zou ook een saaie bedoening zijn. Kritiek hebben op een ander is vaak gemakkelijker dan kritieken ontvangen. En als het niet gekker wordt dan dat hier het geval was, nou dan valt het nog wel mee hoor. Misschien draait Louis nog wel weer een beetje bij en anders maar niet. Dat is helemaal aan hem. Wat mij betreft valt ie zo weer in, geen punt.:huh

Boris
20-04-2007, 21:42
Dit is mijn laatste berichtje op dit forum, ik kap er mee!

Denk dat er andere liefhebbers de dupe van worden.
In ieder geval bedankt voor alles.

Mirjam
21-04-2007, 20:27
Louis Polane,
Ja Boris hier sluit ik me helemaal bij aan!!
Heel jammer dat we van de kennis en ervaring van Louis Polane geen gebruik meer kunnen maken ,hopelijk mist hij onze vragen en vergeet/vergeeft ?? hij de nare opmerkingen die gemaakt zijn.
Louis in ieder geval bedankt.
Groetjes,Mirjam

Ton Koek
22-04-2007, 11:43
Helemaal mee eens, Louis kom op, je bent meer dan welkom hier!