Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek gordelgrasvinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kweek gordelgrasvinken

    Hallo allemaal,

    Ik heb twee koppels gordelgrasvinken (overjarig) die beiden al drie nesten met 5 jongen hebben gehad. Na een paar dagen zijn de jongen allemaal dood gegaan. Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe op te lossen !!!

    Alvast bedankt, Edwin

  • #2
    Dan moet je wel wat meer vertellen dan dit.
    Hoe oud waren ze precies?
    Zat er voer in de krop toen ze dood waren?
    Of was de krop leeg?
    Wat geef je ze? Naast zaad en water bedoel ik.
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

    Opmerking


    • #3

      Opmerking


      • #4
        Als ze in het begin wel voeren, volgens jou, en later niet meer, dat is vreemd en vrij ongebruikelijk.
        Meestal is het zo dat ze of wel voeren vanaf het begin en dat blijven doen, of ze vertikken het vanaf het begin.

        Doodgaan op een leeftijd van 2 a 3 dagen heeft waarschijnlijk niets met ziekten te doen, want dat soort problemen komen meestal pas na een dag of 5 voor het eerst aan het licht. De jongen gaan dan meestal tussen de 5e en de 8e dag dood met een volle krop.
        Ik ga er verder van uit dat je geen last van bloedluis hebt.

        Weet je zeker dat de ouders voeren? Zit er 's avonds op de 2e levensdag voer in de krop, dus ik bedoel een redelijk gevulde krop of is die dan leeg?
        Als de ouders hun jongen op die leeftijd niet (meer) voeren dan zijn de jongen binnen een dag dood. Dat gaat heel snel, ze krijgen dan vanwege de honger darmstoornissen en dan is er geen redden meer aan.

        Als de ouders niet voeren dan kun je een paar dingen doen, zorgen voor aantrekkelijker voer, en dan met name je eivoer.
        Droog eivoer zo uit het pak is niet aantrekkelijk, geef eens aan wat voor eivoer je geeft en wat je er eventueel door doet.
        Insecten mag, maar hoeft niet bij Gordels, die doen het ook wel zonder insekten, maar ook die insekten kunnen wel je eivoer interessanter maken.
        Voer je meelwormen? Iets anders aan insecten, of helemaal geen?

        Hoe is de huisvesting? Broedkooien? Hoe groot zijn die? Voliere? medebewoners?
        Wat ook wel eens wil helpen is het verplaatsen van de koppels, zitten ze nu bijvoorbeeld in een hooggeplaatste en lichte kooi doe ze dan eens in een kooi op een lagere verdieping, donkerder, of andersom.
        Gaat het dan nog niet dan kun je ook nog overwegen om de koppels te wisselen (omparen, man van ene koppel tegen pop van andere koppel) want als je een koppel hebt wat niet klikt dan komen er soms wel eieren en wordt er soms wel gebroed, maar worden de jongen echt niet grootgebracht, er zit verschil in "een koppel bestaande uit een man en een pop" en een "broedkoppel".

        Nogmaals geef eens wat meer info, dan is er misschien een oorzaak aan te wijzen.
        kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

        Opmerking


        • #5
          Ik durf niet met zekerheid te zeggen na hoeveel dagen de jongen exact dood zijn gegaan, maar in ieder geval binnen 3 dagen. Wel allemaal dood zonder voer in de krop. Overigens zijn uit 1 nest 2 jongen ca. 7 dagen oud geworden. Daarna dood zonder voer in de krop.

          In het begin gaf ik eivoer (Orlux voor tropische vogels) nat. Daarna droog geprobeerd. Ook meelwormen geprobeerd maar die eten ze niet.

          De vogels zitten in broedkooien van 60x40x60 (lxbxh).


          Edwin

          Opmerking


          • #6
            Als er jongen binnen 3 dagen zonder voer in de krop doodgaan dan kun je er wel van uitgaan dat ze niet gevoerd worden.
            De redenen daavoor kunnen verschillend zijn, meelwormen raad ik af tijdens de kweek van prachtvinken, ten eerste worden de ouders daarvan te fel, met als gevolg dat ze alleen willen broeden en niet voeren en ten tweede zit er niet veel voedingswaarde in meelwormen. Leuk voer voor grote insecteneters niet voor prachtvinken.
            Zoals ik al zei zijn insecten niet echt noodzakelijk voor het slagen van de kweek van Gordels, maar als je wat geeft neem dan buffalo's, pinkies of miereneitjes.

            Wel moet je zorgen dat ze goed eivoer eten, droog eivoer zo uit het pak in de bak schudden dat werkt meestal niet.
            Je moet het aantrekkelijk maken voor je vogels, dus altijd rul eivoer aanbieden ipv droog, rul is wat anders dan nat.
            wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen is zo'n witte langwerpig ovale zaadbak vullen met droog eivoer (Cede, Orlux, whatever) met een kop erop en dat samen met een hardgekookt ei (minimaal 10min koken) in een mixer doen.
            Dit levert mooi rul eivoer op.
            Verder kun je dat ook doen met couscous, kan ook met ei en couscous, wat ook goed werkt is kiemzaad erdoor.
            Als je vogels matig eivoer eten is en blijft het een moeilijk verhaal.
            Je zult moeten investeren in je eivoer (en dan vooral in de tijd die je er aan besteed)

            Verder moet ik zeggen dat je kooien aan de kleine kant zijn voor natuurbroed, je moet toch wel rekenen op minimaal 80x40x40 lxbxh als je kooien in de lengte korter worden dan nemen je kansen op een geslaagde kweek evenredig snel af met de lengte van de kooi.

            Als ze desondanks nog steeds niet voeren (bij een grotere kooi en opgeleukt eivoer) dan klikt het koppel niet en moet je wisselen.
            kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

            Opmerking


            • #7
              Hoe zo te een te kleine kooi? Bij mij waren ze niet te stoppen. Gewoon in een kooitje van 40 x 30 x 30. Midden in de huiskamer terwijl iederen er langs liep. De man heeft geen enkele keer de jongen weggejaagd. Echte broedmachines. Overigens kun je rul eivoer ook gewoon kopen.
              Vraagje: bedelen de jongen wel genoeg om voer?

              Opmerking


              • #8
                Ik heb dit probleem ook wel gehad bij zebravinken. Mij is toen verteld dat de vochtigheidsgraad in het nest misschien wel aan de lage kant was. Hierdoor wordt het vlies wat onder de eischaal zit taaier.
                De jonge vogels die ter wereld komen zijn al zo verzwakt door de moeite met uitkomen dat ze niet meer om voer bedelen en daardoor ook niet gevoerd worden.
                Regelmatig badwater aanbieden of een luchtbevochtiger kunnen goede oplossingen zijn. Zelf heb ik sinds ik iets vaker badwater aanbied weinig van dit soort problemen meer gehad.

                Wat betreft de groote van de kooien; mijn achterbuurman kweekt gordels in kooien van 40x40x40 en heeft weinig problemen. Hij is zelfs een paar jaar achter elkeer kampioen geweest met zijn gordelgrasvinken. Je kunt dus misschien stellen dat wanneer de andere omstandigheden goed zijn dat de grootte van de kooi er minder toe doet.
                Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                Opmerking


                • #9
                  Sperren?

                  Oorspronkelijk geplaatst door bernadette
                  Overigens kun je rul eivoer ook gewoon kopen.
                  Oorspronkelijk geplaatst door bernadette
                  Vraagje: bedelen de jongen wel genoeg om voer?
                  Cruciale vraag want de ouders kunnen zoveel voer aandragen maar als de jongen niet sperren (vaak ziekte) dan zal geen enkel jong overleven.

                  Greetzzz

                  Opmerking


                  • #10
                    Wordt het altijd rul gemaakt vet olie of vetten? Toen ik het kocht (op de vogelbeurs van de plaatselijke vogelvereniging) heb ik er speciaal opgelet of het rul was gemaakt. En het antwoord was dat het met honing was gedaan. Kan dat ook of was het een verkooptruc?

                    Opmerking


                    • #11
                      het rul maken van fabriekseivoer gebeurt meestal met sorbitol, bekend uit de kauwgom
                      kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

                      Opmerking


                      • #12
                        Avian eivoer wordt inderdaad met honing rul gemaakt.
                        Zelf vind ik het toch iets te droog, maar dit terzijde.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          Ach, ze eten het alsof het chocolade is. Wat een leven. Hadden wij maar gezonde chocola of gebak.

                          Opmerking


                          • #14
                            Kweek Gorselgrasvinken.

                            Hallo,

                            Bericht gelezen over het doodgaan van de jonge gordelgrasvinken.
                            Je moet de oudervogels tijdig laten wennen aan eivoor gemengd met universeelvoer.
                            Bij het geven van vers drinkwater wanner er jongen zijn dan moet je geen ijskoud water geven. Het is beter om water te geven op kamertemperatuur, dat is beter voor de ingewanden van de jongen.
                            Succes,
                            Jaap Gloster

                            Opmerking

                            Working...
                            X