Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dood goudvinken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • dood goudvinken

    kan iemand mij vertellen waarom mijn jonge goudvinken die nu drie weken oud zijn en al op de stok zitten toch nog dood gaan voer ze pinky`s ,buffelowormpjes, zaad en ook eivoer wat doe ik verkeerd of kan het met de warmte te maken hebben ze zitten n.l. buiten heb ze inmiddels naar binnen verplaatst in de hoop dat er nog een in leven blijft van de vijf nu een dag later heb ik gezien dat er allemaal ontlasting aan de anes blijft zitten kunnen ze verstopt zitten en wat kan ik daaraan doen

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door geert4
    kan iemand mij vertellen waarom mijn jonge goudvinken die nu drie weken oud zijn en al op de stok zitten toch nog dood gaan voer ze pinky`s ,buffelowormpjes, zaad en ook eivoer wat doe ik verkeerd of kan het met de warmte te maken hebben ze zitten n.l. buiten heb ze inmiddels naar binnen verplaatst in de hoop dat er nog een in leven blijft van de vijf
    Als de vogels niet van een ziekte sterven. (Neem aan dat je dit reeds hebt gecontrolleerd.)
    Denk ik dat je snel het levend voer moet weg laten en de vogels op zaad moet zetten. Ik denk namelijk dat ze teveel eiwitten krijgen en zich hiermee zelf vergiften. Als dit zo is ben ik bang dat het te laat is om nog iets van deze vogels te redden.
    Vroeger heb ik deze problemen ook wel eens gehad. Het bleek toen aan dit euvel te liggen. Ik kweek nu wel geen goudvinken meer maar wel hoofdzakelijk Cultuurvogels.
    Deze worden bij mij nadat ze zelfstandig zijn en afgezet. Op hard zaad( met extra pirella )gezet met iets eivoer met laag eiwitgehalte (wintermengeling of krachtvoer)af en toe iets "onkruid" of trosgierst voor de verveling.

    Hoop dat je de rest kan redden.
    Groeten Lucky

    Opmerking


    • #3
      hoi lucky bedankt voor je tip heb ze inderdaad helemaal bekeken en kan niets aan ze zien behalve dat ze wat in mekaar zitten en geen eten van de ouwelui meer aan nemen hoop er bij het volgende nest wel wat aan je advies te hebben

      Opmerking


      • #4
        dode goudvink

        heb je voor het broedseisoen de vogels een Esb kuurtje gegeven, zoniet dan kunnen de jonge vogels sterven aan coccidiose.
        Twee maal per jaar een kuurtje geven 1 maal voor de kweek en de tweede na de kweek.
        Esb3 is te koop bij de dierenarts.

        Opmerking


        • #5
          Dood goudvinken

          Geert heb je er op gelet of de ouders nog voeren ,het zou kunnen dat ze de zaadbakken nog niet gevonden hebben.Had zelf problemen met de jongen als ze zelfstandig voer tot zich namen,vaak verstopping,door nu scherpe maagkiezel over het voer te strooien ben ik van dat probleem af.Schijnt dat ze de bakken met scherpe maagkiezel niet zelf op zoeken zodra ze zelfstandig worden.Dit doe ik zo'n 14 dagen dan hebben ze het wel gevonden succes ermee Rob.

          Opmerking


          • #6
            dood goudvinken

            hallo, jonge goudvinken zijn pas na 30 of 35 dagen zelfstandig, ontlasting aan de bevedering wijst er op dat de jongen toch iets mankeren . de oudervogels houden tot het uitvliegen het nest schoon maar met dit extreme weer is een besmetting zeer groot, ook ik heb op dit moment zoiets dergelijks er gaan er dan ook verschillende dood, je kunt kuren met baycox of esb3 maar of het zal helpen is nog maar de vraag. eivoer moet je wel blijven geven met wat geweekt zaad er door gemengd, ander levend voer kun je nu inderdaad weglaten, ik hoop dat er nog wat overblijven, voor nog een ronde wordt het nu wel wat te laat in het seizoen,je kunt het volgend jaar beter nog eens proberen,succes Rob1

            Opmerking


            • #7
              mensen allemaal bedankt voor jullie reactie de ouders probeerde nog wel te voeren maar ze pakte het niet meer aan esb krijgen ze twee keer per jaar misschien toch te veel levend voer gegeven zijn inmiddels allemaal dood volgend jaar proberen we het gewoon weer met wat ik nu weet hoop ik dat het dan beter gaat

              Opmerking


              • #8
                Jonge goudvinken.

                Beste Geert;
                De doodsoorzaak van jou jonge goudvinken vast stellen via de pc is lastig. Toch zijn er een paar dingen die je kunt doen. Zorg dat de kweekbox of kooi schoon zijn en ik geef mijn jonge goudvinken altijd voor ze apart gezet kunnen worden altijd een kuurtje tegen coccidiose. Ook gebruik ik in mijn boxen coccidiosekorrel die ik gewoon bij een dierenspeciaalzaak koop. Dit word ook bij duiven gebruikt. Dit meng ik dan met beukenhoutsnippers. Verder kan ik je zeggen dat jonge goudvinken met dertig dagen apart kunnen. Geef ze in het begin wel nog veel kiemzaad. Blijf ook nog wat eivoer geven maar doe dit wel met mate in verband met eiwitvergiftiging. Voer na een paar dagen ook de zaad wat op zodat ze hier aan kunnen wennen. Ik doe er wel vanaf het begin al wat zaad bij voor de jonge die het al kunnen eten. Ik hoop dat je er iets aan zult hebben. Succes
                Groet Goudvink

                Opmerking


                • #9
                  dood goudvinken

                  Ik lees met verbazing hoe snel men adviseerd om esb-3 te geven voor of na de kweek. terwijl iedereen er over eens is dat men zo weinig mogelijk moet kuren. ik heb dit seizoen van twee koppels goudvinken, 20 jongen op stok,
                  ZONDER een esb-3 kuur voor of na het broeden, de eerste jongen zijn door de jeugdrui heen ZONDER esb-3 kuur, ik geef mijn vogels GEEN levend voer
                  niet voor, tijdens of na de kweek. alleen de eerste 14 dagen krijgen ze bdiepvries buffalo wormpjes. GEEN gekiemt zaad, niet voor niet tijdens en niet na de kweek. ALLE uitgevlogen jongen zijn super gezond en zitten nooit bol, ik heb een raad aan alle goudvinken kwekers, geef je vogels niet te veel voedsel waar besmettings risiko in zit, dan worden een heel aantal ziektes voorkomen en hoef je niet te kuren.

                  Opmerking

                  Working...
                  X