Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Witoor Buulbuul

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Witoor Buulbuul


  • #2
    Normaal gezien gaan de buul buuls niet agressief worden, toch nog nooit zelf problemen mee gehad.
    Als je ze dezelfde voeding geeft als je shama zal het zeker lukken.
    Wel opletten dat je ze niet teveel meelwormen geeft, nu en gedurende de opfok van de jongen, daar ze daardoor wel zo driftig kunnen worden dat ze hun jongen achterlaten om een nieuw nest te beginnen.
    Alvast veel sukses met het verdere verloop

    Opmerking


    • #3
      Witoor Buulbuul

      Bedankt voor je reactie.
      Ik zal er mijn voordeel mee doen en ze het zelfde voeren als mijn Schama's.

      vr.gr.
      Remco

      Opmerking


      • #4
        wiroorbuulbuul

        Bij de kweek van vruchten en insecteneters is de kwaliteit van voeding het belangrijkste. Vaak wordt gezegd dat je niet teveel meelwormen moet voeren. Hoewel ik geen ervaring heb met buulbuuls, heb ik al jarenlang ervaring met japanse nachtegalen grijskaplijsters en merels. De meelwormen die je koopt worden gekweekt op kilo's en niet op voedingswaarde. Daarom voer ik de meelwormen altijd met beokorrels van witte maolen die ik heb laten weken in water met veel multivitamine. Als ze daar 24 uur van hebben gegeten kook ik ze 5 minuten en bewaar ze in de diepvries. Op deze manier krijg je een voer wat voldoende voedingsstoffen bevat. succes

        Opmerking


        • #5
          Witoor Buulbuul

          Bedankt Engbert voor je reactie.

          Zelf zorg ik altijd dat er voldoende Winterpeen en appel als voeding voor de meelwormen in de bak ligt en doe vaak de restanten van mijn universeel bij de meelwormen en natuurlijk zemelen.

          Opmerking


          • #6
            buulbuuls

            Hoi,
            Nu voor het eerste jaar heb ik een koppeltje witoorbuulbuuls zitten. Ik geef ze 's morgens en 's avonds wat meelwormen die ze moeten delen met hun medebewoners. Universeelvoer en fruit. Verder jagen ze het grootste deel van de dag door de voliere en halen heel veel uit de lucht. Er zit een watertje in de vlucht en er staat een bakje fruit in een hoek met een kous erover, dit trekt ook een hoop insecten aan. Inmiddels zitten er uit de 3 legsels van dit jaar 5 jongen op stok en ligt het eerste eitje van het volgende legsel al weer klaar!
            Ze hebben nog nooit enige agressie naar andere vogels getoont, uiteraard verdedigen ze de jongen wel als het erop aan komt, maar dan blijft het bij verjagen. Ze doen nooit geen kwaad.

            Opmerking


            • #7
              Witoor Buulbuuls

              Hallo Antje,

              Bedankt voor je antwoord.
              Momenteel heb ik drie jongen (zondag geboren) De voorkeur gaat uit naar wasmotlarven, maar die zijn ook in trek bij mijn andere vogels. Meelwormen eten ze wel, maar die heb ik nog niet zien voeren. Dat geldt ook voor mijn diepvriesvoer (pinky's en buffalo's) Ik hoop dat ze dat ook nemen.

              Vanavond ga ik de Schama's uitvangen, zodat ze meer ruimte hebben. Alleen de Brilvogeltjes parasiteren nogal op de pop van de Witoor. De man voert beter.

              Groetjes.

              Opmerking


              • #8
                Witoor Buulbuuls

                Antje,

                Toch nog een vraag.
                Geef jij jouw Witoor BB alleen maar meelwormen en verder wat ze zelf kunnen vangen voor hun jongen.

                Gaarne jouw reactie.

                vr.gr.

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Remco,

                  Alleen meelwormen en wat ze kunnen vangen is denk ik te weinig, ze hebben ook vitamines en minaralen nodig.
                  vr gr Wil

                  Opmerking


                  • #10
                    WitoorBB

                    Hoi,
                    De meelwormen voer ik op met vitaminen, appel, brood en brinta. Verder voer ik ze af en toe andere insecten als krekels, buffalo wormen en regenwormen, maar dat is in het totaal niet veel. Misschien 1 x per week. Laatst vonden we op het terrein een enorm mierennest. Dit in zijn geheel in de voliere geschept, nou dat was een feestmaal zeg!! Binnen no - time was alles weg!
                    Bij mijn fruit voer ik fruitpatee en vitaminen waar ze ook graag van mee eten. En tot slot zijn ze verzot op de T16 korrels van nutribird en eten ze tovo universeel voer.
                    De voliere is groot en zoals ik schreef trekt de voliere veel insecten aan, verder wonen we in het open veld met veel water ed in de buurt. Dus hebben ze ook de mogelijkheid om veel uit de lucht te halen.
                    Het koppeltje ziet er uitermate gezond uit, zijn actief en de jongen zijn alle 5 gezond en worden door beide ouders prima verzorgt tot de volgende jongen op stok zitten. Dan velen ze de andere jongen nog wel, maar ze mogen niet te dicht meer in de buurt komen. In het 4e legsel liggen nu al 3 eieren, binnenkort zal ze wel weer gaan zitten.
                    Lijkt mij dan toch niet dat het ze ergens aan ontbreekt? Of zou dit op langere termijn toch onvoldoende zijn? Het lijkt me toch dat ze het erg goed doen, anders zouden ze inmiddels toch aardig de uitputting nabij moeten zijn als ze zoveel jongen groot brengen.
                    Voor mij is het ook het eerste jaar dat ik ze heb, dus ik sta met verbazing te kijken hoe leuk dit gaat. Bij het 1e nest hebben we nog lopen sjouwen met allerlei insecten, overal vandaan (winkel, sloot, grasveld), maar daar keken ze nauwelijks naar om. Volgens mij zijn de natuurlijke omstandigheden hier ideaal voor ze, wat dus niet wil zeggen dat dit in iedere voliere zo zou werken. Lijkt mij een kwestie van uitproberen, je vogels goed in de gaten houden en direct op in gaan spelen.
                    Zo lees ik van Schama dat ze nauwelijks naar meelwormen omkijken, die van mij geven daar echt de voorkeur aan, dus zal dit per koppel ook nog erg verschillen.
                    Succes ermee, leuk dat je 3 jongen hebt. Ik hoop dat ik je er een beetje mee hebt kunnen helpen, maar blijf ze vooral goed in de gaten houden.
                    Groetjes,
                    Antje

                    Opmerking


                    • #11
                      Witoor Buulbuul

                      Het is mij weer een waar genoegen om het verhaal van Antje te lezen. Zelf heb ik wel ervaring met Schamalijsters (waar andere moeite mee hebben) gaat mij dat prima af. DE Witoor bb's doen het op zich goed, maar voeren voornamelijk wasmotlarven en ik vang regelmatig sprinkhanen. Dat is een feest om te zien hoe ze daar op af duiken. Er wordt gelijk gefloten, als of ze willen zeggen, dat is een lekker maaltje. Ik zie ze ook regelmatig in de bamboe op zoek naar insecten, maar dat kan nooit voldoende zijn. 'sMorgens leg ik een paar bakjes meelwormen en een bakje levende buffalo's klaar en voor ik weg ga geef ik ze wat wasmorlarven. Tot nu toe worden de diepvries buffalo's en pinky's niet echt gegeten. Nou is het met dit warme weer ook wel moeilijk om het een beetje vers te houden. Dus regelmatig verversen. Ik bestrooi de meelwormen wel met gistocal als extraatje.
                      Weet iemand wat de broedtijd is van de BB's. Bij mij was dat 11 a 12 dagen, terwijl ik in de literatuur lees dat ze 15 dagen broeden. Weet iemand ook na hoeveel dagen ze uitvliegen en of ik ze kan ringen met 3,5mm.

                      Alvast bedankt.

                      Opmerking


                      • #12

                        Opmerking


                        • #13

                          Opmerking


                          • #14
                            Witoor Buulbuul

                            Bedankt alle voor de info.

                            Momenteel zijn ze al weer 9 dagen oud en heb ik ze geringd met 6 dagen. Wel moeilijker dan Schama's , daar ze niet echt een lange midden teen hebben. Maar het is gelukt. De pop is alweer bezig met strooitjes en heeft er schijnbaar alweer zin in. Helaas is de pop vannacht geschrokken (kat?) en heeft haar voorhoofd beschadigd. Zij voert nog wel, dus ik hoop dat dit geen hindelijke ondervinding is.

                            Wordt vervolgt.
                            Schama(Remco)

                            Mijn vervolg is dat er twee jongen op stok zitten en een helaas is overleden. Ze hebben het nest verlaten bij 12 dagen en worden nu ook met fruit gevoerd. Samen sprinkhanen/wasmotlarven en meelwormen.

                            Opmerking


                            • #15
                              Witoor buulbuuls

                              Leuk om zo wat dingen te lezen over de kweek van de witoorbuulbuuls. Ik heb zelf vorig jaar voor het eerst een nestje van twee gekweekt. Bij het tweede nestje ging het mis doordat het nesthokje vol met water liep door lekkage tijdens hevige regenval!
                              Dit jaar heb ik nu mijn tweede nestje gehad, het eerste met drie eieren en het tweede met 4 eieren. In beide gevallen zijn de jongen maar een dag of vier à vijf oud geworden, daarna werden ze uit het nest geworpen! De jongen zagen er goed uit al had ik bij het tweede nest het idee dat ik wat bloedsporen zag in de buik! Ik voer met meelwormen en heb ook altijd fruit en universeelvoer staan voor de vogels. Wie kan mij wat advies geven of zijn er anderen die het zelfde hebben meegemaakt?

                              Groeten René

                              Opmerking

                              Working...
                              X