PDA

Bekijk Volledige Versie : Parelhalsamadines

Ellen
10-07-2006, 15:28
Beste mensen,

Mijn 1e keer dat ik de stoute schoenen aantrek en om hulp vraag. Ik heb sinds medio vorig jaar een koppel parelhalsamadines. De winter hebben ze doorgebracht in een broedkooi en aangezien de broeddrift aanwezig was, ze voorzien van een nestkastje. 2 nestjes met jongen gehad, welke helaas na een aantal dagen dood waren. Geen overbodige controles uitgevoerd (1x om te kijken of de eitjes bevrucht waren en 1x om te zien of er jongen waren). Man en pop zaten dusdanig vast op het nest, dat je er vanaf moest duwen bij wijze van spreken. Het probleem, ze voerden amper tot niet. Naast gekiemde zaden kregen ze ook levend voer (buffalo wormpjes) eivoer en beyers zaadmengsel.
Nu zitten ze in de voliere, wederom op eieren (1 bevrucht) en ik wil toch graag een dat jong op de stok krijgen. Wie heeft suggesties....

louis polane
10-07-2006, 19:29
wat een enkele keer nog wel eens wil helpen als ze niet voeren, is het geven van veel vogelmuur. het lijkt vaak dat ze hierdoor een soort braak stimulans krijgen en dan wel voeren. het is het proberen waard.

rob 2
11-07-2006, 11:36
He ellen is het voor jou mogelijk om verse graszaden te plukken.Dit wil net als vogelmuur wel eens helpen het voeren op gang te helpen in de vrije natuur word het door veel vogels gebruikt.Ik ken zelfs iemand die Cake voerd als vogels de jongen slecht voeren,ga als er jongen zijn iets meer soorten voedsel aanbieden lost het probleem misschien wel op groetjes Rob.

Ikke
11-07-2006, 14:06
Ellen,
Misschien een tip.
Ik heb geen Parelhalsamadines, maar wel verschillende afrikaanse vinken. En die vreten dan hoofdzakelijk veel wormpjes als er jongen zijn, hoewel het niet een moet is, zolang het voer maar eiwitrijk is. Maar buffalo wormpjes is makkelijk.
Ik heb jonge goudbuikjes gehad in een koude periode. Als jonge kuikentjes het koud hebben, dan piepen ze niet, wat tot gevolg heeft dat de ouders denken dat het "jong" niet honger heeft. Het is soms dus niet van "niet willen voeren, maar als het weer niet "goed" is, en de jongen koud "lijden", dan worden ze niet gevoerd. Ik het dus die probleem dit seizoen gehad met mijn goudbuikjes. Wel zaten de ouders goed op de jongen, maar dat warmt de omgeving dus niet op rond de nest, alleen het vogeltje zelf. Dus ik heb buffalow wormpjes genomen, in 2 of 3 stukken gehakt(let wel: de kop verpletteren met pootjes, en staartje, om te voorkomen dat kropje en bekje beschadigd worden) en met een pincet gevoerd. Dus even het kuikentje uit het nest halen, op de hand leggen en met pincet met wormpje tegen het bekje aan duwen. Vanzelf gaat het bekje open, en dan is het makkelijk. het wormpje tegen de achterkant van het bekje laten raken, en dan gaat het bekje vanzelf dicht. pas op dat u de pincet niet direct wijd open doet, anders scheurt het bekje kapot, maar laat het wormpje zachtjes los. het lijkt wel of er weerhaakjes in de bek zitten, want het wormpje is meteen weg. Ik geef per keer dan een worpje of 3 - 4(en dan nog even kapot snijden).
Dat 3x per dag. Ik deed het s'morgens, vrouw smiddags en sávonds weer ik. Dat mag wel meer, maar als die kuikentje die 4 wormpjes op heeft(mag ook meer hoor, als ze willen, gewoon meer geven). Dan worden die kuikentjes warmer en kunnen ze om voer gaan bedereln zodra het weer beter word. Ik heb enkele dagen zo bij gevoerd, de ouders zaten gewoon op de jongen, dus daar hoefde ik mij geen zorgen om te maken.
Wel bleef ik wormpjes aan de ouders voeren.
Inmiddels zijn beide jongen uitgevlogen en zelfstandig!
(er is er een dood gegaan voor ik het in de gaten had dat ze nietgevoerd werden)

Ik zou zeggen: gewoon proberen met wormpjes, het is makkelijk, per vogeltje bent u een minuutje of 3 kwijt.

En het grootbrengen van afrikaanse tropen is nietzo moeilijk, al zou u het kleintje binne in huis halen bij een warme lamp met constande temperatuur(30-32 graden) in een broedmachine kan ook, even de temp omlaag, en een mooi kweek kamertje.

Succes en laat maar weten of het lukt.

louis polane
19-11-2006, 23:11
Het is nog steeds erg jammer dar er weinig van deze vogels gekweekt wordt. Maar het is wel frappant dat er sommige mensen zijn die al zoveel mutanten hebben en hier op dit forum geen advies geven over de kweek. Latenook hun eens reageren, anders wordt het ook voor deze soort eerdaags te laat en dat zou toch vreselijk zonde zijn.