PDA

Bekijk Volledige Versie : coccidiose

louis polane
08-07-2006, 22:47
de uitbraak van deze ziekte heeft nog steeds desastreuze gevolgen voor onze vogels. veel mensen kuren permanent het gehele jaar om hun vogels hiervan vrij te houden. nu weer een paar jaar geleden foniopaddy geïntroduceerd werd als natuurlijke voorkomer van deze ziekte. maar of dit zo is, is nog steeds niet echt duidelijk. ook spreek ik wel eens andere liefhebbers welke zeggen nooit te kuren met een enkel middel tegen deze ziekte. dat is natuurlijk geweldig als hun nooit last van deze ziekte hebben.
in de natuur zullen de goudvinken bvb natuurlijke stoffen tot hun nemen zodat deze ziekte onderdrukt blijft en er geen extreme groei van deze bacterie plaats vindt.
ik zou nu graag een post bij deze willen openen, waar die mensen die zeggen nooit te hoeven kuren ergens mee, te willen oproepen te melden wat zij hun vogels dan te eten geven waardoor op natuurlijke wijze dit onderdrukt wordt.
ik ben er van overtuigd, dat er bepaalde onkruiden zijn welke werkzame stoffen hebben tegen deze ziekte, maar het zou ook best in zaden kunnen zitten, want in onze winters groeien er nagenoeg geen onkruiden, maar het zou ook best kunnen dat het eten van bepaalde soorten klei of aarde deze werking hebben. ik ben benieuwd wie met met nuttige informatie hierover komt.zodat we hier allen lering uit kunnen trekken, ook reacties welke negetieve ervaring hebben met boven genoemd zaad zijn welkom, ook dit geeft ons meer inzicht.
ik neem maar een voorbeeld aan de chinese geneeswijze dit is ook gebaseerd op kruiden, misschien ligt hier wel de oplossing, ik zelf weet het niet. alle informatie is welkom.

Birdfarm
09-07-2006, 11:05
de uitbraak van deze ziekte heeft nog steeds desastreuze gevolgen voor onze vogels.
in de natuur zullen de goudvinken bvb natuurlijke stoffen tot hun nemen zodat deze ziekte onderdrukt blijft en er geen extreme groei van deze bacterie plaats vindt.

In de natuur is er voor uitbraak niet zoveel besmettingsdruk, dat wil zeggen, per paar is er voor natuurvogels veel meer omgevingsruimte dan in een voliere of nog erger broedkooi, hierin komen de vogels veel sneller overnieuw in aanraking met de bacterie. Dagelijks de kooien verschonen zou een optie zijn maar wie doet dit nou.
Bovendien geldt voor natuurvogels een selectie van resistente vogels boven onze cultuurvogels welke allemaal behouden moeten blijven voor verkoop desnoods door ze vol medicijnen te proppen.
Degene die zonder medicijnen werkt zal ook een natuurlijk resistente vogel kweken en de eventuele verliezen in jonge vogels voor lief nemen. Het recht van de sterkste zullen we maar zeggen.

rob 2
09-07-2006, 12:39
Louis volgens van der Horst (dierenarts) helpt kuren niet als je de vogels in een open voliere houd.Ik zelf heb de vogels nooit anders gehouden dan open vluchten kuur nooit en heb niet meer uitval dan andere kwekers.Vorig jaar met beginnend lid afgesproken dat als hij jonge groenlingen zou hebben niet te kuren.Wel CARMIX door het eivoer wat de jongen de eerste weken missen in het voer kun je nooit meer inhalen.Hij had totaal geen uitval heeft TT gespeeld en ook hier kwamen ze goed van af.Dit jaar doet hij hetzelfde zo goed is het bevallen dit alles in een open voliere vr.gr.Rob.P.S.heb hier zelfs putters van 5 jaar en alario's van 6 jaar die nog broeden.;)

martien_2006
09-07-2006, 19:17
in veldhoven is er een vogel kweker die zijn vogels al jaren alleen maar 20 gr pure knofflook poeder per kg eivoer geeft en in samen werking met de dieren arts van het vogel opvang centrum dit uit geprobeerd heeft, en het resultaat schijnt heel goed te zijn .
de persoon geeft hier ook spreek beurten over.
ik zelf geef nu al 2 jaar knofflook en ik heb minder dode vogels als voorheen.
vorig jaar 2 vogels dood en dit jaar nog geen.
ik heb wel allerlei parkieten soorten en geen wilde vogels.

petra
09-07-2006, 20:11
Louis volgens van der Horst (dierenarts) helpt kuren niet als je de vogels in een open voliere houd.Ik zelf heb de vogels nooit anders gehouden dan open vluchten kuur nooit en heb niet meer uitval dan andere kwekers.Vorig jaar met beginnend lid afgesproken dat als hij jonge groenlingen zou hebben niet te kuren.Wel CARMIX door het eivoer wat de jongen de eerste weken missen in het voer kun je nooit meer inhalen.Hij had totaal geen uitval heeft TT gespeeld en ook hier kwamen ze goed van af.Dit jaar doet hij hetzelfde zo goed is het bevallen dit alles in een open voliere vr.gr.Rob.P.S.heb hier zelfs putters van 5 jaar en alario's van 6 jaar die nog broeden.;)
Hallo Rob,

Wat ik graag wil weten is wat is precies carmix en waar kun je het kopen.

groetjes petra.:confused:

rob 2
11-07-2006, 12:17
Hallo Petra,Carmix is een vitamine-en mineralencocentraat voor vleesetende zoogdieren,vogels en reptielen.Het is een product van Hope Farms,500gr kost hier €10.doe er ongeveer 1jaar mee.Gebruik het al heel wat jaartjes heb geen uitval in rui meer terwijl dat bij de putters toch wel standaart was dat er wat sneuvelde.Krijg wel van de keurmeesters te horen dat ze te groot worden volgens de standaart eisen.Soms zijn de jongen bij het uitvliegen groter dan hun ouders,succes er mee groetjes Rob.P.S.bestel het in een dierenspeciaalzaak.

Harrie van der Linden
13-08-2006, 09:01
Martien eindigt zijn bijdrage met te zeggen dat hij enkel parkieten heeft.
Martien zal zeker ooit nog wel eens het verlies van een parkiet meemaken, maar niet tengevolge van coccidiose. Papegaaiachtigen zijn namelijk niet gevoelig voor coccidiose.
Harrie

bernadette
30-08-2006, 13:28
http://users.pandora.be/parkiet/ziekte.htm

HansvdWeerdhof
30-08-2006, 16:25
ik zou nu graag een post bij deze willen openen, waar die mensen die zeggen nooit te hoeven kuren ergens mee, te willen oproepen te melden wat zij hun vogels dan te eten geven waardoor op natuurlijke wijze dit onderdrukt wordt.

Ik ben nog steeds benieuwd, jij ook Louis?

Stefan Verhoeven
30-08-2006, 17:06
Harrie van der Linden heeft helemaal gelijk door te stellen dat papegaaiachtigen niet gevoelig zijn voor coccidiose. Dus op het gebied van coccidiose bestrijding heeft het geen zin om parkieten knoflook poeder te gaan geven. Dat er op een link op internet te vinden is dat coccidiose wel ziekte kan veroorzaken bij parkieten zegt meer over de kennis van de maker van deze site.

Lucky
30-08-2006, 18:57
Hoe is jouw dosering Carmix?

Greetings Lucky:)

Harrie van der Linden
30-08-2006, 20:22
Coccidiose
Coccidiose wordt veroorzaakt door verschillende soorten coccidiŽn, eencellige parasieten van microscopische grootte. De coccidiŽn maken een cyclus door in de vogel; ze evolueren echter ook in de buitenwereld waar oŲccysten (eieren) sporuleren en infectueus worden. De ziekte wordt van de ene op de andere vogel overgebracht door het opnemen van voedsel of drinkwater dat via de ontlasting met oŲccysten van coccidiŽn is besmet. De opgenomen oŲccysten worden in het darmstelsel omgezet in andere levensvormen, die we hier, om het niet te ingewikkeld te maken, maar coccidiŽn blijven noemen. Deze coccidiŽn dringen de cellen van de darmwand binnen, vermeerderen zich, breken er uit en vernielen daardoor de darmcellen. Het laat zich gemakkelijk raden welke schade coccidiose aan het darmstelsel toebrengt: vernietiging van darmcellen, bloedingen en vermindering van de weerstand van de darmwand waardoor het voor allerlei kiemen mogelijk wordt door de darmwand heen te dringen en in de bloedbaan te komen. De coccidiŽn die uit de vernietigde darmcellen vrijkomen, kunnen ofwel andere darmcellen binnendringen, ofwel zich omvormen in oŲccysten, dus ofwel dezelfde vogel aantasten ofwel met de uitwerpselen in de buitenlucht terecht komen om andere vogels te besmetten.
Het ziektebeeld is eenvoudig af te leiden uit het voorafgaande. De ontlasting is dun en slijmerig, soms treden er darmbloedingen op. De vogels tonen een gebrek aan eetlust en drinken veel door het vochtverlies tengevolge van de diarree. Voor het overige het algemene ziekte beeld: dikzitten, suffen en veel slapen. Slechts een microscopisch onderzoek kan de diagnose bevestigen. Bij acute gevallen van coccidiose sterven de vogels na enkele dagen; bij chronische gevallen kan de ziekte zich wekenlang voortslepen, waarna de vogel uiteindelijk van uitputting sterft. Het zijn vooral de pas uitgevlogen jongen die aan coccidiose bezwijken. Oudere vogels bezitten een zekere weerstand tegen deze ziekte en worden slechts zelden ernstig ziek. Papegaaiachtigen zijn ongevoelig voor coccidiose.
Zieke vogels moeten direct afgezonderd en behandeld worden met een sulfapreparaat. Goede resultaten worden bereikt met de volgende behandeling: 1 gram EsB3 30% (Ciba-Geigy) per liter drinkwater gedurende drie dagen; vierde en vijfde dag: kuur met vitaminen A-D3: zesde tot en met achtste dag: als de eerste drie dagen; negende tot en met elfde dag: multivitaminekuur
Harrie

Mirjam
30-08-2006, 20:46
Hallo Bernadette,
Heb "jouw verwijzing van ziekten bij parkieten"gelezen!!
Hierin staat dat coccidiose meestal in jonge vogels in warme en vochtige omgevingen wordt aangetroffen.
Dat houdt dus in dat je ook de nesten met jonge vogels moet schoonhouden!!!
Zou het daardoor komen dat er bij mijn vogels nog nooit(zeg nooit,nooit!!) coccidiose is aangetroffen,ze hebben me er altijd om uitgelachen dat ik ook de nestkastjes schoonmaakte. Als de jongen wat groter zijn geworden zet ik ze over in een ander nestkastje dan maak ik het nestkastje van hun globaal schoon en doe er schoon nestmateriaal in en zet ze dan weer terug.Goulds zijn heel nieuwsgierige vogeltjes en komen wel even controleren of het goed gedaan is en gaan dan gewoon weer op hun nest.Ik ben begonnen met zebravinken en nu doe ik het bij alle nesten.
Het is mij wel opgevallen dat als je heel veel soorten zaad aanbied dat ze in de winter bv meer nigerzaad eten dan nu ,op het moment eten ze veel witzaad en japanse millet en natuurlijk foniopaddy.
Dus Louis misschien heeft het toch nut dat er bij mij foniopaddy op het menu staat.
Trouwens alle zaden(gras) die je nu plukt kun je ook als je ze goed droogt voor de winter bewaren hoor!!!Drogen op een krant in een doos!!wel goed kijken of het niet gaat schimmelen!!
Oh ja mijn voliŤre is helemaal overdekt op aanraden van mijn dierenarts want er zitten hier nogal wat duiven.
Groetjes,Mirjam

vogelfreak
01-09-2006, 09:22
ik maak ook de nesten schoon heb nu een nest met vier jonge zebravinken die moet ik met een week ook schoon maken

mvg roy

natuurgould BelgiŽ
01-09-2006, 11:15
ik ben er van overtuigd, dat er bepaalde onkruiden zijn welke werkzame stoffen hebben tegen deze ziekte,................... maar het zou ook best kunnen dat het eten van bepaalde soorten klei of aarde deze werking hebben.

Zoals zo vaak al vastgesteld blijkt Dhr. Polane over een breed beschouwend inzicht te beschikken. Zijn vermoeden klopt. Diegenen die met ongeloof reageren, verklaren terstond zichzelf en de zeer relatieve vitaliteit van hun vogels, en geven aan dat ze houden aan en vertrouwen op pharmaceutische wondermiddelen.

Eerst toch maar even zeggen dat wij niet geloven in wondermiddelen uit potten, zakjes en pakjes, zeker niet als ze van industrieel chemische oorsprong zijn.
Op ons hok wordt idd gekuurd, maar dan met de globale voedingsbenadering, die louter natuurlijk geïnspireerd is : de orthomolecaire aanpak.
Op voordrachten (van mijn vader) blijkt telkens weer dat de meeste fokkers deze "arbeidsintensieve" aanpak "te moeilijk" vinden, of eerder nog "te omslachtig". Tja...

Een gehele beschrijving geven van alles wat onze gouldamadines seizoensgericht en situatiespecifiek ter beschikking hebben, zou ons hier te ver leiden.
Toch wil ik even bevestigen, verwijzend naar de door Louis genoemde klei en onkruiden :

1. Op ons hok hebben de "klassieke" antibiotica of chemotherapeutica GEEN enkele plaats, nooit;
2. Op ons hok hebben gouldamadines het jaar rond ONDER ANDERE beschikking over Franse groene klei (granulaat)
3. Verder werken we ONDER ANDERE met huisbereide complexen van kruidenessenties op organische (fruit) zuren enerzijds, en anderzijds tevens onze huisbereide oliecomplexen met plantenextrakten. De combinaties van oliën zijn gekozen in functie van hun gehalte aan linoleenzuur. De gebruikte planten zijn vooral van mediterane oorsprong.
4. Sinds bijna 20 jaar is een sleutelfunctie (met back-up van een orthomoleculaire aanpak) weggelegd voor de (onkruid)plant die we gericht telen in onze tuin : bijvoet.
Vanaf eind juni ( dus nog tijdens de ruiperiode) krijgen onze gouldamadines elke dag een verse tak (jonge) bijvoet, 21 tot 25 dagen lang. Naargelang de noodzakelijkheid volgt er dan een interval van 2 à 3 weken of zelfs iets langer,zonder bijvoet maar wel nog met (kruiden-)oliecomplexen, die we langzaam afbouwen. Net voor het opstarten van de kweek ergens half september/begin oktober wordt nogmaals een 10-tal dagen of iets langer bijvoet verstrekt.
Belangrijk : geef bijvoet best bij zonnig weer, en best nooit natgeregende bijvoet verstrekken.

Waarschuwing :
Genetisch gedegenereerde vogels wier immuniteitsreflex nog amper enig potentieel heeft, gaan al te vaak ten onder bij het langdurig verstrekken van bijvoet. Bij vogels die wel bekwaam zijn om hun natuurlijke weerstand aan te spreken en te ontwikkelen, krijgt men net het tegenovergestelde beeld : Zij zullen zich vitaler en vruchtbaarder tonen dan ooit, en heel wat topgezonde jongen voortbrengen,vaak in grote getallen.
De keuze blijft altijd de uwe, maar weet dat er steeds het risico is dat u bij aanvang erg hevig schrikt.

Afsluitend :
In het vermoeden dat het bovenstaande voor sommigen een aanzet kan zijn om zich verder op eigen kracht te informeren (google is er voor elk) en vervolgens zelf voorzichtig één en ander te gaan uitproberen, zetten wij hierna enkele trefwoorden op rij :
orthomoleculair
groene klei
bijvoet
enkelvoudig & meervoudig onverzadigde vetzuren
alfa & gamma linoleenzuur
linolzuur
thijm
rozemarijn
oregano - marjolein
munt
salie
look (inderdaad)
kruidnagel
peterselie
echinacea (purpurea)

Hiermee bent u wellicht een tijdje bezig. Ons heeft het jaren gekost.
Mogelijk zal u er zich op een gegeven moment over verbazen welke anti-septische en protozoa-remmende en immuunversterkende effecten u kan bekomen door aangewezen combinaties van essenties van bepaalde planten en kruiden op de aangewezen ogenblikken aan uw vogels beschikbaar te maken.

Maandag begint voor mij een nieuw jaar van studie.
Heeft u, ondanks google en internetdata, toch nog vragen aan ons te stellen, dan kan dat telefonisch na 17u15. Dan is mijn vader thuis (hij kan u beter inlichten, maar de pc is niet zijn favoriete instrument)

Veel succes.
Veel mooie kweekvogels,
en heel veel mooie jongen gewenst.

Lester Lievens
Erpe-Mere

http://www.natuurgould.be/Frameset_collage.htm

Mirjam
02-09-2006, 20:28
Hallo Lester,
Heb met veel belangstelling je "verhaal"gelezen en natuurlijk gelijk op internet diverse "trefwoorden"opgezocht.
Orthomolecaire aanpak!!het klink heel moeilijk maar is eigenlijk toch wel logisch,in de natuur staat er natuurlijk geen dierenarts klaar om de vogel van zijn diaree af te helpen.Maar als je konijn bv aan de diaree is dan moet je hem/haar selderij geven !! en als je je "gebrand"hebt aan een brandnetel dan staat er in de natuur naast de brandnetel de weegbree en de hondsdraf om de pijn te verlichten d.m.v. het blad te pakken en dat over je pijnlijke plek te wrijven!!
Voor deze orthomolecaire aanpak heb ik wel heel veel belangstelling.
Jammer dat je vader niet zo graag met de pc werkt anders zou het voor mij wat eenvoudiger zijn om wat meer informatie hierover te krijgen(mits jullie die willen delen??)
Nou Lester ik hoop nog veel van jullie te horen en...succes met je studie.
Groetjes,Mirjam

louis polane
23-09-2006, 21:54
Ik hoop toch dat er nog wat meer reacties komen over middelen cq voedingsstoffen tegen deze toch veel voorkomende ziekte. We kunnen met z'n alle hieruit alleen maar lering trekken. Helaas is het clubje mensen die wat zinnigs op papier zetten erg klein. Dit mogen best meer mensen zijn, het is maar hobby, en hobby moet voor ontspanning en liefhebberij staan.

Serinus
23-09-2006, 23:31
Hallo Louis,

Ik hoop toch dat er nog wat meer reacties komen over middelen cq voedingsstoffen tegen deze toch veel voorkomende ziekte.

Ik ben wel eens benieuwd hoeveel "ervaringsverhalen" over de bestrijding van Coccodiose gestaafd worden door een goed onderzoek door een ter zake kundige (!) dierenarts die ook Coccodiose heeft vastgesteld!
Ik denk wel eens dat er nogal wat in het wilde weg gekuurd wordt bij een vogel die "dik" zit, en dķs (volgens de eigenaar) Coccodiose heeft....

Dus ťťrst een goede diagnose; en laat dan die ervaringen met geneesmiddelen maar eens komen.
DŠn kun je er wat mee.....

Benieuwd ben ik wťl naar de reacties!

Om maar meteen een start te maken; ik heb een "open" gemeenschappelijke vlucht waar de vogels in verblijven die niet zijn ingezet voor de kweek.
Van Šlle mestonderzoeken die ik heb laten uitvoeren door ťn m'n "eigen" dierenarts, ťn Dr. van der Horst is nog nooit (!) diagnose "Coccodiose" vastgesteld.
Terwijl je toch zou verwachten dat dit ziektevťrwekker no.1 zou zijn in een "open voliŤre"

Dus, wie volgt?

Groeten, Serinus.

Zwartkopje
24-09-2006, 07:45
Hallo serinus. Ik vermoed dat je gelijk hebt. Maar een vraagje. Welke vogels heb je.
Ik hoor namelijk eigenlijk alleen van coccidiose bij europese cultuurvogels en dan alleen de zaadeters.
Volgens het boekje: "gezondheid en ziekten bij europese cultuurvogels" heeft elke vogel ze in zich. Alleen komt de ziekte naar voren als de vogel zwak wordt.
Er schijnt(met de nadruk op schijnt) een zaad te zijn die coccidose tegengaat/onder duim houdt.
Ben de naam even kwijt

Serinus
24-09-2006, 09:28
Hallo Zwartkopje;

"Fonio Paddy" dit zaad werd een paar jaar geleden op de Nederlands/Europese markt geÔntroduceerd.
Een "wonderzaad" zoals toen de reacties waren.

Als ik me goed herinner was het verhaal bij de introductie, dat enkele wetenschappers die in Afrika "veldwerk" aan het verrichten waren er van stonden te kijken dat in een bepaald gebied de vogels geen coccodiose hadden.
Zij schreven dit toe aan de "Fonio Paddy" die in dat gebied volop door de plaatselijke bevolking werd verbouwd.
De zaden zijn rijk aan methionine en cysteÔne.

Het werd vervolgens op de markt gebracht als het boven genoemde "wonderzaad" tegen coccodiose.

En nu komen we dus weer bij mijn eerdere stelling;
Ik ben wel eens benieuwd hoeveel "ervaringsverhalen" over de bestrijding van Coccodiose gestaafd worden door een goed onderzoek door een ter zake kundige (!) dierenarts die ook Coccodiose heeft vastgesteld!
Stel; degene die dit zaad is gaan gebruiken heeft een vogel die tůch gaat "dikzitten" en vervolgens sterft deze vogel.
Had die vogel coccodiose of niet?
Kunnen we nu zeggen dat dit zaad niet werkt tegen coccodiose omdat deze vogel is gestorven, zonder dat een doodsoorzaak is vastgesteld, of een goede diagnose van de ziekte?
Deze vraag kunnen we natuurlijk ůůk op alle andere werkwijzen toepassen....

Mijn mening over dit zaad, Fonio Paddy; het zal best wel een goede aanvulling zijn op het menu van onze vogels, zťker de beide aminozuren, methionine en cysteÔne zijn zeer belangrijk en worden in weinig andere zaden in voldoende mate gevonden.
Maar de eigenschappen van "wonderzaad en coccodiose bestrijder" vind ik nogal overtrokken.
Ik geef het niet aan m'n vogels, ik weet niet of ik ze hiermee nu tekort doe....

Nog even een antwoord op je vraag wat voor vogelsoorten ik heb Zwartkopje.
Mijn kweek bestaat uit Afrikaanse Serinus-soorten (Cini's) ťn ik kweek Hybriden.
Zoals gezegd; al m'n vogels, dus ůůk m'n Putter(s) Groenling(en) en kanaries zitten, buiten het kweekseizoen, in deze open voliŤre.

Groeten, Serinus
http://www.mijnalbum.nl/Foto=3U6S4LDL

Serinus
24-09-2006, 11:52
Hallo,

Nog vlķg even om het een en ander te onderstrepen; lees deze Thread er nog maar eens op na http://www.vogelcafe.nl/forums/showthread.php?t=505

Wie kan zeggen wat er loos is met deze Goudvink?
Ik niet, de eigenaar ůůk niet, maar hij heeft wťl gekuurd tegen coccodiose....

Groeten, Serinus.

peter wauben
26-09-2006, 23:39
Kan nu iemand eens zeggen of coccidiose nu wel of niet bij parkieten voorkomt ??.
Zover weet ik het ook bij cultuurvogels en zaad eters ,maar parkieten zijn dus ook zaadeters , kippen en duiven ook.
Wie O wie kan hier eens een duidelijk antwoord op geven ??.

Anderzijds krijgen ze bij mij een kuur met Baycox,aansluitend paracur ,dan Baytrill met vitaminen en de boel wordt ontsmet met halamit-d.
Wees wel zo verstandig en weet wat men doet.
En als dat niet helpt en er sneuvelt er misschien toch eentje (wat dus niet vaak gebeurt),een mooie begrafenis in de kliko.

Als iemand zich zorgen gaat maken over de kweek van de vogels,wees gerust,de voortplanting is uitstekend met kerngezonde jongen.
Ook zonder veren plukken aan hun cloaca.

Harrie van der Linden
27-09-2006, 08:11
Coccidiose komt niet bij parkieten voor. Zie verder mijn bijdrage over dit onderwerp elders op dit forum.
Harrie