Mededeling

Collapse
No announcement yet.

uit het nest meenemen van jongen goulds

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • uit het nest meenemen van jongen goulds

    Vandaag liep ik mijn voillere in en tot mijn stomme verbazing lag er een jonge goulds + een ei op de grond, nu is het zo ik kan er wel inkomen dat ze zoiets doen maar het jong +het ei lagen 6 meter verder dan het nest kastje, ik heb 3 koppels +2 extra mannen erin van 1 nestkast zijn er al 3 jonge op stok,van het andere zijn er 6 geboren en deze nestkast had 7 eieren erin liggen het jong heb ik wel gered wandt dat leefde nog erbij ingelegd en heb het overleefd het eitje niet was wel bevrucht. nu is mijn vraag aan jullie maken jullie dit ook wel eens mee,wat mij trouwens wel op val is dat er soms behoorlijk wordt gevochten in de ren ik geef ze levende buffelo wormpjes is het dat soms maar het eivoer raken ze niet aan de andere jonge groeien als kool,en ik denk dat er in de natuur ook levende insecten worden gevangen dus moet het daar ook zekers gebeuren.
    Ben benieuwd wat jullie reacties zijn kijk er naar uit.

    Groetjes Petra

  • #2
    Welke nestkastjes gebruikt je.
    Goulds vechten nauwelijks, het zijn groepsvogels.
    Levend voer geef ik niet meer worden te fel van, alleen hoogwaardig eivoer (maak ik zelf)
    Ik broed zelf in kleine groepen van 3 tot 4 koppels per vluchtje.
    vr gr Wil

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Akosua
      Welke nestkastjes gebruikt je.
      Goulds vechten nauwelijks, het zijn groepsvogels.
      Levend voer geef ik niet meer worden te fel van, alleen hoogwaardig eivoer (maak ik zelf)
      Ik broed zelf in kleine groepen van 3 tot 4 koppels per vluchtje.
      Hallo Akosua,

      Ik gebruik de orginele nestkastjes voor de goulds momenteel is het rustig in de voillere,wat mij wel opvalt is dus dat wanneer de jonge aan het uit komen zijn van een andere goulds dat de pop of man dan behoorlijk agressief zijn heb het zondag met mijn man zitten bekijken het was zelfs zo erg dat ze de jonge die net uitgevlogen waren gewoon aan de vleugels trokken.

      verder gebruik ik eivoer van witte molen en japanse millet +wildzang+onkruidzaad+hennep+negerzaad+prachtvinke nzaad van van Himbergen.

      Groetjes Petra.

      Opmerking


      • #4
        Hallo Petra,
        Volgens mij moet je stoppen met die levende buffelo wormpjes en dat hennepzaad geef je toch niet extra erbij??want het zit ook al in het wildzangzaad.Goulds zijn normaal hele rustige vogels en je hebt ze bij Wil van Z.gekocht dus denk ik dat ze veel te hitsig worden van die buffelo wormpjes!!
        Groetjes,Mirjam

        Opmerking


        • #5
          goulds

          ik kan mij heel goed je enthousiasme voor goulds voorstellen, het zijn pracht vogels om te zien, maar ik wil je wel adviseren in deze omtrend de kweek. ik wil zeker niet te veel schoolmeester spelen en als je het niets vindt dan moet mijn advies maar negeren.
          ik raad je aan als je streven is om hele goede goulds te kweken om dit toch paars gewijze te gaan doen. zo heb je controle wie de ouders zijn en hoe hun kwaliteit jongen zijn. het is belangrijk dat goulds een mooi vol robuust gestalte hebben, met een mooie ronde kop en en vrij korte kegel vormige snavel. ik durf te zeggen dat meer dan 50% dit niet heeft. platkoppen en spitse snavels zie ik meer op keuringen dan andersom. daarnaast moet je niet teveel zk maal rk paren omdat je maskers te donkerrood worden om hoog te scoren op de tt. het beste is rk maal rk alleen na een paar jaar dit gedaan te hebben worden de veren in het masker bij de rk te kort en wordt deze kaal achtig, dan is het tijd om een keer een zk in te paren. paar ook nooit zk maal ok, ook hier worden de ok te donker van. paar rk maal or. als je uit gaat dat de rk zuiver zijn, dan zal de eerst paring rk maal ok allemaal rk zijn welke wel ok verervend zijn. je kunt een enkele keer ok maal ok paren maar niet te veel daar bij de ok de lethaal (dodelijke) factor optreed waar het grootste gedeelte van je embryo's afsterft.
          voor het ideaal voor beeld van de gould is het keurbriefje van de nbvv een prima keus.
          het beste is goulds hun eigen partner te laten uit zoeken, maar dat is ge makkelijker gezegt dan gedaan, want je heb niet zoveel top vogels voor de hand, dat je dit kunt doen. dus probeer eerst maar zelf te selecteren en als je genoeg goede hebt kunje altijd dit nog aan hun zelf overlaten. selecteer altijd een pop met zwaar masker (met brede kopband) maal een man met dunner kopbandje. paar je twee tt toppers aan elkaar dan hebben ze zo allemaal te dunne kopbandjes. dit probleem doet zich natuurlijk niet voor bij de zk. let ook goed op de kleur egaliteit van het rugdek groen zonder een blauwe waas, en de licht groene overgangs zone in de nek moet licht groen blijven zonder dat dit naar licht geel nijgt. alleen door zo te selecteren bekom je goede vogels. en goede vogels eten net zoveel als slechte vogels.

          Opmerking


          • #6
            Hallo,
            Misschien worden jullie nu wel héél boos!!!
            Maar er zijn ook "gouldkwekers"die gewoon een volière hebben met goulds en andere leuke vogels voor hun lol(plezier) en die niet naar tentoonstellingen gaan.
            Heel fijn dat er nu mensen zijn die ons advies geven maar als je een volière hebt met verschillende kleuren goulds en ze kiezen hun eigen partner die toevallig een andere kopkleur of borstkleur hebben kan ik er niet als politieagentje bij gaan staan om ze uitelkaar te halen.
            Het is zeker niet de bedoeling iemand boos te maken maar mijn vogels zijn ook mooi en als er mensen zijn die mijn vogels kopen kijk ik naar de mensen of die wel goed zijn voor mijn vogels anders verkoop ik ze niet.
            Mijn vogels hebben het naar hun zin en dat is mijn streven dus kampioen of niet voor mij zijn jullie raadgevingen over voeding en ziekten veel belangrijker dan al die combinaties van kleuren.
            Maar dat ben ik en ik praat ook voor mezelf en mijn vogels.
            Dit bedoel ik niet verkeerd hoor maar denk ook eens aan de gewone kwekers.

            Opmerking


            • #7
              Jongen uitgooien

              He Petra het gebeurt bij allerlei vogels,dit jaar heb ik het extreem bij 2 koppels putters.Een stel deed het vorig jaar heel goed en nu 3 rondes alle jongen na 3 a 4 dagen eruit,ook als ik levend voer weg haal.Waarom het het ene jaar beter gaat dan het andere zal wel een raadsel blijven er zijn helaas niet altijd oplossingen het gebeurd gewoon.Veel plezier met je hobby dat kan alleen als je er rekening mee houd dat het wel eens tegenvalt groetjes Rob.

              Opmerking


              • #8
                goulds houden

                is een goede instelling van je, maar er zijn liefhebbers die ze kweken als allegaartje(niet negatief bedoeld) en mensen die tt kwaliteit willen kopen en kweken. Zo heb je mensen die boeren konijnen fokken, puur voor de lol en mensen die ook naar pluimveeshows gaan. het is maar net hoe hoog je de lat wilt leggen. het belangrijkste is dat je lol in je hobby houdt.
                maar als jij om advies vraagt en die ook krijgt is dit tevens gebaseerd, in mijn optie dan als tt speler. en dat het kweken zo als je dit nu doet dergelijke problemen geeft is mij in deze situatie niet vreemd. vandaar mijn advies paars gewijze te kweken, doe je dit niet prima, maar dit lost dan niet je huidige problemen op.
                verder veel lol toegewenst in jouw liefhebberij!

                Opmerking

                Working...
                X