PDA

Bekijk Volledige Versie : Portugese Arlequim Kanaries

Antoni Hopmann
26-06-2006, 17:24
Beste Kanarievrienden!
Ik had al eens van Harlekijn Kanaries gehoord.Doordat ik ergens een advertentie heb gezien,ben ik toch wel nieuwsgierig geworden.
Is er iemand op het forum die deze kanaries kent c.q. deze in zijn bezit heeft?
Bestaat er misschien ook een speciaalclub en zijn ze eigenlijk wel erkend door de COM?
Vr.groeten van
Antoni

Serinus
26-06-2006, 20:18
Hallo Antoni,

Dit ras doet het de laatste tijd goed met z'n "public relations".....
Ik heb er al eens eerder over gelezen in (ik geloof) de "Vogel Expres" in de jaren 80 van de vorige eeuw.....
Dat was een vaag artikel over Harlekijn kanaries.
Ik zou een ontzettende berg dokumentatie moeten gaan verzetten, wil ik dat artikel nog ergens op kunnen duiken, dus daar ben ik maar niet aan begonnen. :D

Wat ik de laatste tijd heb gelezen is een artikel in "Onze Vogels" nr.1 2006 pagina 9 t/m 12.
En een "tweeluik" in de "Witte Spreeuwen" 2006, nr.2 pagina 122 t/m 125, en nr.3 pagina 190 t/m 197 over dit zelfde vogeltje.
Het is ook letterlijk de zelfde tekst met dezelfde foto.

In de "Witte Spreeuwen" staat de schrijver van dit artikel genoemd; Paulo Ferreira, Jurylid OMJ Postuurkanaries, Voorzitter van de Technische Commissie van de CCAP.
Je zult vermoedelijk wel één van beide artikels hebben gelezen?
Méér kan ik je er óók niet over vertellen, "Googelen" brengt me óók niet veel op....

Wat ik op de (summiere) foto's heb gezien spreekt het ras me trouwens óók niet zo aan, "een bonte kermis".
Maar goed het is weer eens wat ánders.....

Als iemand er trouwens méér over weet, of eventueel foto's heeft, ben ik wél benieuwd!

Groeten, Serinus.

Antoni Hopmann
26-06-2006, 22:59
Inderdaad,die Harlekijn Kanaries zijn natuurlijk wel bont. Dat hoort nu eenmaal bij Harlekijn.
Eenvoudig om te fokken. Dat lijkt me niet. Afgezien van alle andere standaardeisen zie ik onder kleur:
Bonte veelkleurigheid met rode mozaiekfactor.Duidelijke en gelijkmatige melanine- en lipochroomverdeling,wat homogeniteit en evenwicht tussen de verschillende kleuren brengt. Verplichte kunstmatige kleuring.
Ga er maar aanstaan.
Wie fokt deze Harlekijn Kanaries.Ik ben benieuwd.
Vr.groeten van
Antoni

Ton Koek
27-06-2006, 08:18
Het enige dat ik er (in het Portugees) nog over kon vinden:

Arlequim Português

O único canário de origem Portuguesa, criado há cerca de 4 ou 5 anos. Muito variagado nas suas tonalidades. O casal é composto por um(a) canário(a) com popa e o par sem popa. A popa, por norma, é triangular. Essencialmente com as cores branca, vermelha, amarela. Podem ter também castanho, verde e outras, até completar sete cores. Enfim, um canário muito alegre, esbelto. Os machos são bons cantores. Promete ser uma raça para ficar, existindo já no mercado a preços que oscilam entre os 30 e os 120 Euros.

http://canarios-nobre.planetaclix.pt/media/Mvc-006f.jpg

En een adres: Clube do Canário Arlequim Português
R. Tejo, Lote 10-2ºFrt
Qtª da Piedade II Fase
2625-204 PÓVOA DE SANTA IRIA
Telf : 21 9566842 - Portugal
arlequimportugues@mail.telepac.pt

Antoni Hopmann
27-06-2006, 16:55
Leuk Ton,dat artikel over die Harlekijn Kanaries.
Mijn Portugees is wel niet zo goed,maar een aantal dingen zijn toch wel te vertalen.
Is de Arlequim Kanarie als hij door de COM wordt goedgekeurd voor jou een vogel om te kweken? Wel een uitdaging lijkt me.Ook denk ik,dat er in de toekomst wel vraag naar zal zijn. Een attractieve vogel om te zien.
Vr.groeten
Antoni

Serinus
05-07-2006, 16:20
Hallo,

Liep ik vandaag tegen enkele foto's op het www van de Harlekijn kanarie aan;
http://www.vogelforen.de/attachment.php?attachmentid=95733&stc=1&d=1106384943
http://www.vogelforen.de/attachment.php?attachmentid=95734&stc=1&d=1106384950

Ik hoop dat de foto's te zien zijn.....

Groeten, Serinus

zeepsop
05-07-2006, 23:31
Beste Kanarievrienden!
Ik had al eens van Harlekijn Kanaries gehoord.Doordat ik ergens een advertentie heb gezien,ben ik toch wel nieuwsgierig geworden.
Bestaat er misschien ook een speciaalclub en zijn ze eigenlijk wel erkend door de COM?
Vr.groeten van
Antoni

Hallo Antoni ... kijk hier eens http://canarios.com.sapo.pt/arlequim.htm
daar staan genoeg foto's

groet

Robert

zeepsop
05-07-2006, 23:38
Hallo Antoni ... kijk hier eens http://canarios.com.sapo.pt/arlequim.htm
daar staan genoeg foto's

groet

Robert

en hier nog een flink aantal foto's http://www.ipb.pt/~joaopt/canarios/meus/2004/2004.html

Ton Koek
06-07-2006, 00:42
Is de Arlequim Kanarie als hij door de COM wordt goedgekeurd voor jou een vogel om te kweken?
Het is al zo moeilijk kiezen uit alle prachtige soorten. Wat kanaries betreft hou ik het bij rood agaat mozaïeken, dat is al uitdaging genoeg. :)

Ik ben wel weer 8 ruime broedkooien erbij aan het maken, dus niets is onmogelijk bij mij... :D

Antoni Hopmann
06-07-2006, 14:35
Ware kanarienden!
Allemaal hartelijk bedankt voor het aansjouwen van web-sites en foto's van
die Harlekijnkanaries.
Verbazend om dat allemaal te zien.Als ze worden goedgekeurd door de COM,
dan zou het wel eens kunnen zijn,dat ik er een kweekstelletje van zou willen hebben. Niet zo veel vogels meer voor mij.Die tijd ligt achter me.
Ton Koek verwoed rood-agaatmozaiekkweker bouwt 8 hokken erbij.Ook bij hem kan alles gebeuren,want de Arlequim moet wel in het bezit zijn van de mozaiekfactor en rood kleurvoer is verplicht.
Als de goedkeuring daar is,dan zou die Arlequim best wel eens een topper kunnen worden.
Vr.groeten van
Antoni

Luis Alves
17-05-2007, 14:30

Arlequim Português

O único canário de origem Portuguesa, criado há cerca de 4 ou 5 anos. Muito variagado nas suas tonalidades. O casal é composto por um(a) canário(a) com popa e o par sem popa. A popa, por norma, é triangular. Essencialmente com as cores branca, vermelha, amarela. Podem ter também castanho, verde e outras, até completar sete cores. Enfim, um canário muito alegre, esbelto. Os machos são bons cantores. Promete ser uma raça para ficar, existindo já no mercado a preços que oscilam entre os 30 e os 120 Euros.

R. Tejo, Lote 10-2ºFrt
Qtª da Piedade II Fase

Ik ga probeer voor jullie te vertallen:

De enige Portugese Kanarie, de Arlequim was een erkend raskanarie 4-5 jaar geleden ondanks dat zij sinds de vorige eeuw bestaan
met veel kleur varieteiten,het koppeltje is samengestelde door een man met kuifje en pop zonder kuifje,het kuifje is per norm triangulier en dominant met de kleuren wit,rood en gele maar kan ook bruin,groen en anderen tot maar zeven kleuren op zijn kuifje,dus een zeer vrolijk,elegant kanarie.De manen zijn goede zangers het schijnt dat De Arlequim kanarie een ras dat voledig erkend is.
de Prijzen varieren tussen 30 Euro en 120 Euro voor de beste exemplaren

Groeten aan de kanarie liefhebbers ,nog vragen of iets dargelijks dat jullie zouden redelijk vertaald over dit kanarie willen hebben,dan hoor ik het graag van jullie

Groeten,
Luis Alves

Luis Alves
17-05-2007, 15:14

Arlequim Português

R. Tejo, Lote 10-2ºFrt
Qtª da Piedade II Fase

Beste kanarie liefhebbers,
ik heb nog een pdf met het geschiedenis van de Arlequim in het engels gevonden.

www.ccap.avespt.com/

hier is informatie in het engels te vinden,officiel Portugees Arlequim site

Groeten,

Antoni Hopmann
17-05-2007, 23:02
Luis Alves,
Hartelijk dank voor de vertaling en de verwijzing naar de Web-site
in het Engels.

teunis
18-05-2007, 02:07
ze zijn hier al in nederland maar ik kan nog niks zeggen.
grt teunis

Luis Alves
18-05-2007, 11:56
Luis Alves,
Hartelijk dank voor de vertaling en de verwijzing naar de Web-site
in het Engels.

Graag gedaan Antoni,

trouwens ik heb een waterslager man, zielige op zin alleentje
ik zoek 2 goeie poppen in de omgeving van Rotterdam
mocht u je iets van weten,dan hoor ik het graag

met vriendelijke groeten,
Luis Alves

Antoni Hopmann
18-05-2007, 15:43
Hallo Luis!
De kanaries zitten overal in de broederij.
In juni is er weer een vergadering van The Spanish Timbrado Society
en zal ik eens navragen over een adres voor Waterslagers.Het is iemand,die
zelf ook Waterslagers fokt of heeft gefokt.
Dat zal dan wel een adres in of om Katwijk a/Zee zijn,want daar heb ik vroeger ook wel eens een Waterslager gehaald.

Luis Alves
19-05-2007, 12:28
Hallo Antoni,

Oke bedankt!

termeer
15-04-2008, 20:41
Beste Kanarievrienden!
Vr.groeten van
Antoni

antonio.
het is al weer enige tijd geleden dat jij jou vraag over harlekijnen stelde, nu wil ik zelf er ook meer van weten , dus heb je al wat vernomen dan hoor ik dat graag
Roel Termeer r.termeer5@chello.nl

Antoni Hopmann
15-04-2008, 22:07
Hallo Roel!
Ik heb je vraag per e-mail beantwoord.

Piet
16-04-2008, 11:45
Hierbij een paar plaatjes van Arlequino's die in Hasselt zaten op de COM-show als postuurras in studie. Ik heb begrepen dat ze net te weinig punten hebben behaald om erkend te worden.

Er zijn er met en zonder kuif.

http://i270.photobucket.com/albums/jj111/p-onderdelinden/DSC_4226.jpg

http://i270.photobucket.com/albums/jj111/p-onderdelinden/DSC_4218.jpg

Ik heb er geen idee van wat de eisen voor dit "ras" zijn.

Hans de Vries
03-05-2009, 11:21
Ik was gisteren bij een kweker in Duitsland en heb een aantal fraaie Harlekijnen mogen bekijken. (jammer dat de batterij van m'n camera net leeg was...) Een groepje kwekers is daar al enige jaren mee doende en het wachten is op de goedkeuring van de Duitse vogelbond.
Ik heb begrepen dat er gewerkt wordt aan een vogel waar de kuif,- mozaiek,- en melaninefactoren bijeen komen. Bont dus maar wel volgens een bepaald patroon. Als niet-kanarieboer werd ik toch gegrepen door de schoonheid van deze vogels....... en in het najaar verhuizen enkele koppels van Ost-Friesland naar Friesland. En verder viel mij op dat de mannen uitstekende zangers zijn, dat moet jou zeker aanspreken, Antoni.

Hans.

Antoni Hopmann
03-05-2009, 14:56
Ik was gisteren bij een kweker in Duitsland en heb een aantal fraaie Harlekijnen mogen bekijken. (jammer dat de batterij van m'n camera net leeg was...) Een groepje kwekers is daar al enige jaren mee doende en het wachten is op de goedkeuring van de Duitse vogelbond.
Ik heb begrepen dat er gewerkt wordt aan een vogel waar de kuif,- mozaiek,- en melaninefactoren bijeen komen. Bont dus maar wel volgens een bepaald patroon. Als niet-kanarieboer werd ik toch gegrepen door de schoonheid van deze vogels....... en in het najaar verhuizen enkele koppels van Ost-Friesland naar Friesland. En verder viel mij op dat de mannen uitstekende zangers zijn, dat moet jou zeker aanspreken, Antoni.

Hans.

Verdraaid zal je altijd hebben. Laat de batterij van je camera het afweten. Hans waar was je reserve-batterij? Vergeten? Thuis gelaten?
Die Portugese Harlekijnen zijn natuurlijk heel interessant.
In het najaar enkele koppels naar Friesland. Sjonge geweldig.
Ik ben benieuwd wanneer ze eens worden goed bevonden door de COM.
Momenteel ben ik er eigenlijk niet zo mee bezig omdat die goedkeuring er maar niet aankwam. Ik zal dus nog even geduld moeten hebben.Bovendien zijn er speciaal voor mij kortgeleden Spaanse Timbrado's uit Z.Spanje ingevlogen.Topvogels van gerenommeerde kwekers. Dat wel natuurlijk.
T.z.t. hoop ik toch wat foto's van je Harlekijns te zien Hans.
Het ga je goed.

Hans de Vries
04-05-2009, 19:56
Ja, waar was je reserve-batterij........ eh, in m'n tas, maar wel leeg.
Maar geen nood, ik ga deze zomer wel vaker richting oost en indien mogelijk schiet ik een paar plaatjes. Ik houd je op de hoogte.

Groetend
Hans.

Rofry
23-10-2009, 08:51
Hallo,

Wie kweekt er met de portugese harlekijn kanarie, en wat zijn de ervaringen hiermee ?

kobaltkanarie
09-11-2009, 17:39
ziet er mooi uit met dat kleurenpallet, het lijken mij roodfactorige mozaiek duitse kuifkanaries of zoiets, maar zo'n bont stelletje is wel mooi voor het oog.
gr wil

zeepsop
09-11-2009, 19:12
Hallo Antoni

Gisteren (zondag) was er in het Haagse "Klein Dieren Centrum" een kanarieshow van de Nationale Vorm en Postuurkanaries.
Een schitterende show v.w.b. de vorm en postuurkanaries. Veel kanaries bijeen.
Aldaar gezien in de Hoofdgroep F niet erkende rassen, ja de Harlekijn.
4 stuks, waarvan 91 punten de hoogste score was. Leuke vrolijke vogels, maar als je de huidige kleurkanaries en vorm/postuur kanaries in je hart heb gesloten dan lijkt dit nergens op. Ik begrijp ook niet, dat als ze niet erkend zijn, waar halen ze dan een standaard vandaan om te keuren en punten te geven.
Ondanks dat, leuke vogels .......... ze hebben de kleur van ... zeg maar als je iets te veel gegeten heb en dan na een uurtje moet nekken. Dit is niet rot bedoeld, maar daarmee probeer ik duidelijk te maken dat alle kleueren door elkaar zitten.

Antoni Hopmann
09-11-2009, 22:16
Hallo Antoni

Gisteren (zondag) was er in het Haagse "Klein Dieren Centrum" een kanarieshow van de Nationale Vorm en Postuurkanaries.
Een schitterende show v.w.b. de vorm en postuurkanaries. Veel kanaries bijeen.
Aldaar gezien in de Hoofdgroep F niet erkende rassen, ja de Harlekijn.
4 stuks, waarvan 91 punten de hoogste score was. Leuke vrolijke vogels, maar als je de huidige kleurkanaries en vorm/postuur kanaries in je hart heb gesloten dan lijkt dit nergens op. Ik begrijp ook niet, dat als ze niet erkend zijn, waar halen ze dan een standaard vandaan om te keuren en punten te geven.
Ondanks dat, leuke vogels .......... ze hebben de kleur van ... zeg maar als je iets te veel gegeten heb en dan na een uurtje moet nekken. Dit is niet rot bedoeld, maar daarmee probeer ik duidelijk te maken dat alle kleueren door elkaar zitten.

Die Port.Harlekijnen zijn nog steeds niet erkend. Dus zullen de Portugezen er toch nog meer hun best moeten doen om alsnog die erkenning van de COM te verkrijgen. Dat is geen eenvoudige taak voor de fokkers.
Het is een heel ander soort kanarie dan wij gewend zijn en dat merk ik dan ook aan jouw uitlatingen. Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen,dat je ze niet erg aantrekkelijk vindt.

Hans de Vries
10-11-2009, 00:20
De Harlekijn is inderdaad nog niet erkend. De keurmeester had dit ook wel kunnen weten, de vogel mag ten hoogste 89 punten krijgen en moet bij de KMV gemeld worden. Ondanks dat sommigen de kleur van deze vogel vergelijken met een door eigen schuld veroorzaakt afvalproduct van de mens, gaan wij, m'n maat en ik, op de dag dat Sinterklaas Nederland vaarwel zegt, naar onze oosterburen om een paar koppels op te halen. We hebben er zin in, temeer omdat we steun van de vorige eigenaar krijgen. Mooie hobby, toch?

Hans.

RobK
10-11-2009, 00:24
Bij de NBvV worden nog niet erkende kleuren en rassen met maximaal 89 punten gewaardeerd. Bij de ANBvV echter maximaal 91, dus toch terecht van de keurmeesters.

Ik ga volgend jaar ook weer (trachten) wat Harlekijntjes te kweken. Gaat dus gezellig worden met deze gekleurde rakkers.

Groet,

Rob.

geurtje
17-05-2011, 10:58
hallo
mijn moeder heeft ook harlekijn kanaries
zijn hele mooie vogels
ze heeft glosters norwich mozaiek en harlekijn

gr

Wiggel
17-05-2011, 15:54
Heb je daar toevallig foto's van ben best benieuwd.

geurtje
31-05-2011, 11:25
Heb je daar toevallig foto's van ben best benieuwd.

dit zijn de foto,s van de harlekijn kanarie van mijn moeder

Wiggel
31-05-2011, 17:23
Ik hoop niet dat je er teveel voor hebt betaal want afgaand op de foto, die niet echt duidelijk is, is dit geen Harlekijn.

Moet ik er wel bij zeggen dat bijna niemand echte harlekijnen heeft omdat de eisen die daar aan gesteld worden erg hoog zijn.

Zelf heb ik een Harlekijn man, ook geen goede overigens, tegen 3 poppen gezet in de hoop er 1 of 2 redelijke harlekijn-achtige uit te kweken.

Ook heb ik nog een ander koppel gekoppeld waar ik meer van verwacht.

Hieronder foto's van mijn Harlekijn man met kuif.

http://img834.imageshack.us/img834/1123/harlekijn108.jpg

http://img695.imageshack.us/img695/1697/harlekijn112.jpg

Wiggel
31-05-2011, 17:30
Hieronder wat resultaten van de kweek met bovenstaande man. Ik heb uit 2 rondes tegen die 3 poppen 21 jongen gekweekt.

Deze jongen kregen ten tijden van de foto nog geen kleurstof maar beginnen nu vanwege de kleurstof rood te tonen.

http://img846.imageshack.us/img846/7241/kuifkanariewitbontjong2.jpg

http://img190.imageshack.us/img190/2979/babykooinestjebontkuif0.jpg

Op de onderste foto staan er 2 waarvan die met geel waarschijnlijk het beste in de buurt gaat komen. Wat nu geel is zal rood worden over een paar weken.

imasu
01-06-2011, 17:19
Knap van je dat je aan de foto kan zien dat ik geen echte Harlekijn heb.
Mijn Harlekijnpop heeft de erkende kleuren rood,wit,zwart,grijs,bruin,heeft de mozaiekfactor en is puur natuur(dus zonder kleurstof)
Ik heb haar samen zitten met een rood agaat mozaiek man omdat ik niet aan een goede Harlekijn man kan komen.
Helaas zit mijn pop te broeden en heb ik geen fotokooi om mooie foto's van haar te maken.

http://i56.photobucket.com/albums/g199/cuckootowns/portugese%20harlekijn%20kanaries/014.jpg

http://i56.photobucket.com/albums/g199/cuckootowns/portugese%20harlekijn%20kanaries/021.jpg

http://i56.photobucket.com/albums/g199/cuckootowns/portugese%20harlekijn%20kanaries/020-1.jpg

populier
01-06-2011, 17:28
Toch zijn het mooie vogels om te zien:)

Ik heb nog een tip: Als je toch indraai zitstokken heb kan je beter een dubbele set nemen kan je de stokken van tijd tot tijd een verwisselen voor schonen;)

imasu
01-06-2011, 19:44
Ik had er pas nieuwe stokken in gedaan,ik heb namelijk veel reservestokken.
Ze kosten maar 0.75 eurocent per stuk,dus dat is niet duur.
Maar de pop zit nu te broeden en ik wil haar zo min mogelijk storen.

bva118
04-12-2011, 16:21
Twee weken terug zaten er zo'n twintig harlekijn kanaries op de tentoonstelling van Kanaria 1 te Utrecht.
Hoogste harlekijn had daar 93 punten.
Dit weekend zitten er ook op de show van de EUKV te Utrecht, ook daar tot 92 punten.

HenkvdMeer
18-11-2012, 12:23
http://img826.imageshack.us/img826/8165/mg1620q.jpg

populier
18-11-2012, 12:46
Schitterde foto en dito harlekijn, is dit een eigen vogel?

Wiggel
18-11-2012, 14:29
Bij mijn weten heeft Broto geen vogels meer sinds hij van woning is gewisseld:)

Erg mooie vogel en kan zeker door voor een halrkekijn.

Probleem met die beestjes is dat ze zelden de geeiste 16 cm lengte halen en dat niemand de kuif krijgt zoals het volgens de standaard wordt gevraagd.

Deze kuif is hetzelfde als mijn harlekijn kuiven waren, gewoon van een Duitse Kuif kanarie. Eerdat je dat onder de knie hebt ben je spekkoper.

Volgens een bekende postuur keurmeester hier uit Tilburg is de standaard helaas alweer veranderd bij de COM en ANBVV.

RobK wist er echter nog niets vanaf dus hoe het precies zit weet ik niet.

De nieuwe standaard zou niet meer praten over de 5 verplichtte kleuren maar over een zoveelzijdig gekleurde vogel waar de mozaiek tekening zo goed mogelijk verdeeld moet zijn.

Ook hebben de postuur keurmeesters van de ANBVV afgesproken dat een harlekijn die niet voldoet aan de vereiste 16 cm en een driehoekige kuif met de punt naar achteren nooit meer dan 91 punten mogen krijgen.

Tal
18-11-2012, 15:48
http://img826.imageshack.us/img826/8165/mg1620q.jpg

Ben geen fan van kanaries maar deze is wel erg leuk en mooi.

HenkvdMeer
18-11-2012, 17:25
http://img231.imageshack.us/img231/3821/mg1626.jpg