Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jongen na enkele dagen dood

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Jongen na enkele dagen dood

    Hallo collega vogelliefhebbers,

    Ik heb een probleem waarvoor ik graag een beroep wil doen op jullie kennis en ervaring.
    Reeds enkele jaren ben ik in het bezit van enkele koppels valkparkieten. Elk broedseizoen sterven nogal veel jongen na enkele dagen. In een nestje van 5 of 6 jongen blijven er een of twee in leven. Ik voer het speciale zaadmengsel voor valkparkieten van het merk Teurlings. Mijn vogels krijgen cede mix vermengd met eivoer, dagelijks enkele stukjes wortel. Vrijwel het gehele jaar geef ik een multi vitaminenpreparaat, de vogels krijgen ook wekelijks trosgierst. Ik heb ook al geprobeerd de oplossing te zoekn in het verstrekken van appelazijn. De vogels zijn apart gehuisvest in een buitenvoliere, afmetingen per vlucht circa 2.50 bij 1 meter.
    Het is erg frustrerend om de jonge vogels een voor een dood uit het nest te moeten halen. De oudervogels zijn prima gezond. Ik ben op zoek naar de oorzaak, ik ga er vanuit dat het niet aan de vogels ligt maar zou ook niet weten wat er schort aan de verzorging.

    Ik zou dan ook willen vragen of er iemand is die mij een advies kan geven.
    Alvast bedankt voor uw medewerking, Sjors

  • #2
    jongen dood

    je moet meer vermelden over de dode jongen, hebben ze volle kroppen, hoe is hun kleur, hebben ze opgezwollen darmen, zijn ze geel gerimpeld van kleur, of zijn ze witachtig, hoe is hun ontlasting. dan pas kun je wat aan concreets gaan denken, dit nu is veel te summier.
    beter te veel vermelden dan te weinig.

    Opmerking


    • #3
      sterfte jonge valken

      Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
      je moet meer vermelden over de dode jongen, hebben ze volle kroppen, hoe is hun kleur, hebben ze opgezwollen darmen, zijn ze geel gerimpeld van kleur, of zijn ze witachtig, hoe is hun ontlasting. dan pas kun je wat aan concreets gaan denken, dit nu is veel te summier.
      beter te veel vermelden dan te weinig.
      Louis,
      Alvast bedankt voor je reactie. De jonge vogels liggen met volle kroppen en de kleur is zover ik kan beoordelen goed. Ik zie ook geen bijzondere dingen aan darmen en lever. Het is misschien waard te vermelden dat vaak de laatst uitgekomen vogeltjes blijven leven.

      Groeten, Sjors

      Opmerking


      • #4
        sjors

        het enige wat ik kan bedenken dat je jongen dood gaan is dat je het eivoer geeft als de jongen uit komen .
        geef eens eivoer na een dag of 5 .
        en wel in een plat schaalje zodat het niet kan bederven.
        ik zelf geef de eerste dagen alleen trosgriest en dan om de anderste dag eivoer met mondjes maat en extra zonnenpitten.
        ik heb dat probleem nog nooit gehad.
        veel succes.
        martien

        Opmerking


        • #5
          sectie ??

          Oorspronkelijk geplaatst door sjors
          Hallo collega vogelliefhebbers,

          Ik heb een probleem waarvoor ik graag een beroep wil doen op jullie kennis en ervaring.

          Ik zou dan ook willen vragen of er iemand is die mij een advies kan geven.
          Alvast bedankt voor uw medewerking, Sjors

          Ooit weleens sectie laten verrichtten op 1 of 2 dode vogels.
          Mogelijk had je dan al jaren eerder in kunnen grijpen.

          greetzzz

          Opmerking


          • #6
            dode jongen

            ik heb dit probleem vroeger ook gehad bij goulds, jongen dood met volle krop maar het bleek toch flagelten ziekte te zijn, ouders in prima conditie, maar jongen hebben hier nu eenmaal meer last van. ook een jaar of drie geleden had ik dit probleem bij grasparkieten, ook toen heb ik gekuurd met een geneesmiddel met rindazola of dimitridazola en ik was zo van het probleem af. het gemene bij deze ziekte is dikwijls dat de ouders hier nagenoeg geen last van hebben, maar de jongern deste meer. als het geen ziekte probleem is kun je ook proberen de man weg te halen ook hij kan de oorzaak zijn, wat ik niet vermoed.
            mijn advies is om toch eerst en kuur te geven. je moet een kuurtje geven tegen het geel bij postduiven, maar let er dan wel op of een van deze werkzame stoffen er in zit.

            wij horen van je.

            Opmerking


            • #7
              sterfte jonge valkparkieten

              Beste Louis,

              Erg bedankt voor je antwoord en ik ga je advies opvolgen, zou je me kunnen zeggen waar ik dit produkt kan kopen of moet ik dit via de dierenarts bestellen.

              Groeten, sjors

              Opmerking


              • #8
                geneesmiddel

                bij de meeste kuurtjes voor het geel van postduivren zit het erin, inhoud moet altijd op de verpakking staan. produkten van bogena en herbabird hebben het. dit is bijna tekrijgen in iedere dieren speciaalzaak, maar ook aquarium winkels hebben het vaak omdat discusvissen met gatenziekte de zelfde bacterie is, daar heet het vaak flagiel ook dit bevat de zelfde werkzamestof. maar een dierenarts zal het ook wel hebben.

                Opmerking


                • #9
                  Hoi Sjors,

                  Hoe gaat het nu?
                  Mijn vermoeden is inderdaad toch een bacterie onder de vogels,. dit zorgt vaak voor sterfte van de jongen op vroege leeftijd.
                  Overigens wordt wel aangeraden om dagelijks vers eivoer te verstrekken tijdens het hebben van jongen,. Ook hiervoor tweemaal per week als ze op eieren zitten.

                  Groetjes
                  Kirsten

                  Opmerking


                  • #10
                    gezonde vogels

                    ga door je eivoer anders permanent eens wat knoflookpoeder en fenegriek poeder door je eivoer mengen. dit houd je vogels in goede conditie, knoflook is goed om allerlei wilde bacterie groei in toom te houden nm in het maag- darmgestel. mespuntje dagelijks is voldoende. fenegriek is een heel heilzaamkruid, is in gemalen vorm te koop bij winkels de paarden artikelen verkopen. dit is egr vit rijk maar erg goed tegen allerlei kwalen (zoek op google) je vogels zullen je er dankbaar voor zijn. en het kost niet niet zo veel. het is veel goedkoper dan allerhande produkten op vogel gebied.

                    Opmerking


                    • #11
                      He Sjors je zou er ook beter aandoen om eivoer en cede-mix naast elkaar te voeren kunnen ze beter zelf zien wat ze willen voeren.Veel zijdig voeren met meerdere soorten zaad naast elkaar niet door elkaar dan zie je ook wat ze wel of niet opnemen.Deed zelf vroeger ook mixen met kiemzaad en de soorten die jij beschrijft,na het apart voeren ging het veel beter vr.gr.Rob.

                      Opmerking


                      • #12
                        Jongen na enkele dagen dood

                        Oorspronkelijk geplaatst door louis polane
                        ga door je eivoer anders permanent eens wat knoflookpoeder en fenegriek poeder door je eivoer mengen. dit houd je vogels in goede conditie, knoflook is goed om allerlei wilde bacterie groei in toom te houden nm in het maag- darmgestel. mespuntje dagelijks is voldoende. fenegriek is een heel heilzaamkruid, is in gemalen vorm te koop bij winkels de paarden artikelen verkopen. dit is egr vit rijk maar erg goed tegen allerlei kwalen (zoek op google) je vogels zullen je er dankbaar voor zijn. en het kost niet niet zo veel. het is veel goedkoper dan allerhande produkten op vogel gebied.
                        Beste Louis,

                        Bedankt voor je tip, ik ga het uitproberen. Ik heb destijds jouw advies om ronidazole te gebruiken opgevolgd, ik wil eerst hiervan het resultaat afwachten. Ik ben nu in afwachting van de eerste jongen na deze kuur.

                        Groeten, Sjors

                        Opmerking


                        • #13
                          EN hoe is het afgelopen??.
                          Vindt het namelijk jammer als men iest uitprobeerd en gepubliceerd wordt er geen of nagenoeg geen reeactie van de afloop komt.

                          Opmerking


                          • #14
                            Sjors,

                            Waarom dagelijks vitamine verstrekken, overdosering is ook schadelijk.

                            Opmerking


                            • #15
                              Valkparkieten

                              waar zijn je broedblokken van gemaakt als dit van spaander plaat is dan zit daar formdehyde in en dit is dodelijk voor de jonge vogels.

                              Opmerking

                              Working...
                              X