Mededeling

Collapse
No announcement yet.

natuurbroed kwartels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • natuurbroed kwartels

    Stelling
    Ik heb 2 kwartel hennetjes die eieren uitgebroed hebben.
    Het ene hennetje liet de jongen in het nest liggen en die gingen bijna dood van de kou, deze heb ik onder een warmtelamp gezet en het is goed gekomen.
    Het 2e hennetje heeft de eieren ook uitgebroed, alleen het haantje ging de jongen dood pikken, jongen er uit gevangen en ook onder de lamp gezet gaat ook goed.
    Wat zijn het nu natuurbroed kwartels of moet ik ze rangschikken onder broedmachine broed.
    mvg Ime

  • #2
    natuur broed ??

    Dat is een goede Ime,denk toch dat ze onder natuurbroed vallen bij warm weer hadden ze zich waarschijnlijk wel gered.Heb laats nog vrij jonge eendjes gezien zonder moeder,dagen later zaten ze nog alleen en waren ook al groter geworden.Dus ik beschouw ze wel als natuurbroed helaas dat de ouders niet helpen met grootbrengen groeten Rob.

    Opmerking


    • #3
      Jonge kwartels

      Hoi ime
      Ik denk ook dat het natuurbroed is. Vaak is het probleem dat het koppel geen of nog niet genoeg ervaring heeft met het grootbrengen van jonge. Maar het feit dat ze de eieren hebben uitgebroed wijst erop dat het natuurbroed is. Begin ook niet te vroeg met de kweek. Kwartels die uit een broedmachine komen broeden maar heel zelde de eieren uit. Het haantje kun je na het uitkomen van de jonge beter even apart zetten. Probeer er wel voor te zorgen dat het haantje de jonge wel kan zien. Op deze manier kan hij dan aan de jonge wennen. Als de jonge dan een paar dagen oud zijn kun je het haantje er dan weer bij laten maar houd het dan goed in gaten zodat je kunt ingrijpen als het weer mis zou gaan. Ik hoop dat het je de volgende keer beter vergaat. Succes.
      Groet Goudvink.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door imezilstra
        Stelling
        Ik heb 2 kwartel hennetjes die eieren uitgebroed hebben.
        Het ene hennetje liet de jongen in het nest liggen en die gingen bijna dood van de kou, deze heb ik onder een warmtelamp gezet en het is goed gekomen.
        Het 2e hennetje heeft de eieren ook uitgebroed, alleen het haantje ging de jongen dood pikken, jongen er uit gevangen en ook onder de lamp gezet gaat ook goed.
        Wat zijn het nu natuurbroed kwartels of moet ik ze rangschikken onder broedmachine broed.
        mvg Ime
        In het 2e geval zou ik het haantje uitvangen, niet de jongen.
        Voor mij hebben de hennen voldaan aan hun plicht: broeden! Iets wat bij broedmachinehennetjes (40 punten bij scrabble) nauwelijks meer voorkomt.

        Maar nu dit: Ik heb een koppeltje die had afgelopen voorjaar hun 1e natuurbroed nestje: 2 jonkies. De zomer werden er 40 eieren gelegd waar de moeder neit op ging zitten dus daar zijn er wat bij mijn oom in de broedmachine gelegd. De 7 eieren die bleven liggen hebben geresulteerd in het volgende nestje van 7 dwergkwartels.
        Erfelijk zijn de broedmachinekuikens dus maar 1 stap verwijderd van het echte broedmachinegebeuren. Ik bedoel genetisch zijn ze hetzelfde als hun natuurbroed 9! volle broeren en zussen. Zullen deze kuikens dan ook dezelfde broedinstincten hebben?

        PS ik heb de broedmachinekuikens verkocht dus kan zelf het antwoord niet geven.

        Opmerking


        • #5
          kwartels

          kwartels die uitgebroed zijn die broeden meestal niet meer zelf, het lijkt wel of ze het dan verleerd zijn.
          Het gekke van dit haantje is dat verleden jaar zat hij met 1 hennetje dat netjes de eitjes uitbroede, maar na een week ging het hennetje dood, maar wat schets mijn verbazing het mannetje nam de zorgplicht gewoon over.
          Zo had ik 9 kwarteltjes.
          Nu een jaar later pikt hij de jongen dood

          Opmerking


          • #6
            Waarschijnlijk zitten er tussen jouw jongen een aantal hanen.
            Deze moet je er tussen uit halen.
            Kwartels zijn heel erg fel tegen andere hanen. Meerdere hennen gaat meestal wel goed, maar meerdere hanen niet, of er moet geen hen in de buurt zijn.
            Groeten,

            Arjan

            Opmerking

            Working...
            X