PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe goudvinken mannen mooi op kleur krijgen?

Fedor
16-06-2006, 21:19
Hallo.

Kunnen de kenners mij vertellen wat ik moet toevoegen aan de voeding of drank om de goudvink mannen mooi op kleur te krijgen?

Groet Fedor.

girlits
16-06-2006, 22:50
ik gebruik hiervoor roodintensief wat je moet oplossen in warm water dit doe je voor de rui als je dit een week of vier geeft worden de mannen mooi rood ong. een mespuntje op een drinkflesje als het water oranje is is het goed

alexd
16-06-2006, 23:36
Is zo'n behandeling ook bevorderlijk voor de gezondheid van de vogel?

tropic
16-06-2006, 23:39
:rolleyes: Beste,
Ik ben geen goudvinkenkweker maar wel kardinalen en tropen. Rode kardinalen worden ook door verschillende kwekers volgepropt met kleurstof. Naar mijn mening is dit onzin. Probeer je vogels zoveel mogelijk afwisseling in fruit, zaden, onkruiden, eivoer, insekten e.d te geven, zodat de voeding de natuur zo dicht mogelijk benaderd, en je zal zien dat je vogels mooie, intensieve, natuurlijke kleuren aannemen. In de natuur staat er toch ook niemand met een potje kleurstof om de goudvinken op kleur te krijgen.

Goudvink
17-06-2006, 01:04
:rolleyes: Beste,
Ik ben geen goudvinkenkweker maar wel kardinalen en tropen. Rode kardinalen worden ook door verschillende kwekers volgepropt met kleurstof. Naar mijn mening is dit onzin. Probeer je vogels zoveel mogelijk afwisseling in fruit, zaden, onkruiden, eivoer, insekten e.d te geven, zodat de voeding de natuur zo dicht mogelijk benaderd, en je zal zien dat je vogels mooie, intensieve, natuurlijke kleuren aannemen. In de natuur staat er toch ook niemand met een potje kleurstof om de goudvinken op kleur te krijgen.

Hallo.
Ik ben het hier niet helemaal mee eens. De voeding die de goudvinken in de natuur eten kun je ze nooit in gevangenschap geven zeker niet de afwisseling. In de natuur is het zo dat de vogels eerst de ene zaad en insekten vinden en opeten en op een andere plaats weer iets heel anders wat ze dan weer opeten. Deze afwisseling kunnen we ze gewoon weg niet bieden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat afwisseling in de voeding niet helpt met de vogels op kleur te krijgen. Maar deze afwisseling is niet voldoende dus zul je om ze mooi rood te krijgen moeten kleuren. Dit kun je dan doen met Intensief van Bogena. Krijg je in een gewone dierenzaak. Deze gebruik ik altans altijd en heb hier al enkele jaren goede ervaring mee. Wel is het zo dat het ook niet echt goed voor de gezondheid is tenminste niet voor de lever. De dosering die ik geef is 1 gram per liter water. Wel iedere dag vers geven. Ik doe dan eerst die gram in een kopje goed warm water en daarna als het opgelost is in een literbeker en vul het dan aan tot een liter. Doe je niet je goudvinken kleuren dan zul je heel duidelijk het veschil zien of je ze wel of niet gekleurt hebt. Ook kun je ze wortel geven dit is bij goudvinken ook goed voor de kleur. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Denk er mmar over na. Succes. :rolleyes:
Groet Goudvink.

tropic
17-06-2006, 23:12
goudvink,
Ieder zijn mening, maar zeg mij niet dat je zal MOETEN kleuren. Ik nodig je uit om mijn rode kardinalen te komen bekijken, ze zijn werkelijk bloedrood, en dit zonder één grammetje kleurstof of onnatuurlijke troep.
Verder schrijf je zelf dat je al enkele jaren goede ervaring hebt met kleuren, maar als bijzaak is het dan toch maar slecht voor de lever van de vogel. Dat neem je er dan zo maar even bij, als ie maar mooi rood is?!
Nogmaals, ieder zijn mening, maar bij deze manier van vogels houden heb ik mijn bedenking:rolleyes:

Goudvink
19-06-2006, 22:03
goudvink,
Ieder zijn mening, maar zeg mij niet dat je zal MOETEN kleuren. Ik nodig je uit om mijn rode kardinalen te komen bekijken, ze zijn werkelijk bloedrood, en dit zonder één grammetje kleurstof of onnatuurlijke troep.
Verder schrijf je zelf dat je al enkele jaren goede ervaring hebt met kleuren, maar als bijzaak is het dan toch maar slecht voor de lever van de vogel. Dat neem je er dan zo maar even bij, als ie maar mooi rood is?!
Nogmaals, ieder zijn mening, maar bij deze manier van vogels houden heb ik mijn bedenking:rolleyes:

Hoi Tropic
Dat het slecht is voor de lever is voor mij zeker geen bijzaak maar als je met goudvink mannen op een tentoonstelling iets wilt maken heb je in mijn ogen niet veel keus. Ik ben in een vereniging en ga naar tentoonstellingen. Ik heb het het eerste jaar zonder kleurstof geprobeert maar daar ben ik niet ver mee gekomen. Mijn vogels waren niet rood genoeg en vielen meteen op. Je kon ze er zo tussenuit halen zonder dat je op de lijst keek. Als je nergens met je vogels naar toe gaat je heb je die keuze natuurlijk wel. En daar bij komt natuurlijk ook nog dat een goudvink geen kardinaal is.
Groet Goudvink

alexd
19-06-2006, 22:35
eigenlijk vreselijk dat het zo moet om een beetje mee te spelen.
Je zou een soort dopingtest moeten hebben en kleurstof vogels moeten diskwalificeren. Dan pas zie je de verschillen tussen kwekers en hun vogels pas echt. Nu kan dus iedereen die een goudvink weet te kweken en deze mooi onnatuurlijk rood maakt met ongezonde troep in de prijzen vallen terwijl de kweker die zonder kleurstof maar wel met hart en ziel een mooie vogel kweekt niet mee kan doen.

Ik ben er wel over uit; wanneer ik jonge goudvinken op stok krijg kleur ik ze niet, liever geen prijzen met een eerlijke vogel dan prijzen met een gebkleurd beest...

Of ben ik nu te stellig?

Fedor
19-06-2006, 23:01
liever geen prijzen met een eerlijke vogel dan prijzen met een gebkleurd beest...

Of ben ik nu te stellig?

Ja lijkt me wel.
Waarom zou een gekleurde vogel geen eerlijke vogel zijn?
Misschien kan je ze ook wel met natuurlijke caroteen kleuren.
Het is zoiezo te proberen.
Ik ga worteltjes door mijn eivoer heen raspen en dan zie ik wel of ze genoeg kleur krijgen.
En daarbij is het toch een ieder z'n eigen zaak hoe ze op kleur te brengen.
Dus vind ik persoonlijk dat we daar niet over moeten oordelen of veroordelen.
Niet gezegd dat jij dat doet, he!!!

Groet Fedor.

tropic
20-06-2006, 00:02
;) Eén van de redenen waarom ik jaren geleden met tentoonstellingen gestopt ben!!!

rob
20-06-2006, 08:42
om mee te doen op een T.T. moet je wel iets bij kleuren ,maar ook selectie is belangrijk, een vogel die van nature al licht gekleurd is zal ook met kleurstof niet diep rood worden,zelf selecteer ik hier al jaren op met veel succes,groeten Rob1

alexd
20-06-2006, 09:11
Misschien kan je ze ook wel met natuurlijke caroteen kleuren.
Het is zoiezo te proberen.
Ik ga worteltjes door mijn eivoer heen raspen en dan zie ik wel of ze genoeg kleur krijgen.
En daarbij is het toch een ieder z'n eigen zaak hoe ze op kleur te brengen.
Groet Fedor.

Natuurlijk mag iedereen dat zelf weten, daarom zeg ik ook dat ik misschien wel wat te stellig ben. Zoveel mensen zoveel meningen, en juist daar is een forum voor, laat het maar horen.
Ik zal dan ook nooit zeggen dat mijn mening de enig juiste is.

Wat ik heel gek vind is dat vele mensen die insturen op een tt van de nederlandse bond van vogel liefhebbers toegeven aan het verstrekken van ongezonde kleurstoffen. Dan vraag ik mij af of je vogel of prijzenliefhebber bent. Ook hier kun je niet alle liefhebbers over een kam scheren. Er zullen genoeg liefhebbers zijn die hun vogels kleuren met minder gevaarlijk spul.

Ik kweek zelf met zebravinken en daarbij is het bijkleuren gelukkig niet nodig. De goudvinken heb ik er bij, dus dan maar geen prijzen :) het is al lang leuk dat je ze goed weet te kweken.
Wat jij gaat proberen met natuurlijke kleurstoffen door bijvoorbeeld het voeren van wortel spreekt mij veel meer aan. Dat is dan ook het enige op het gebied van bijkleuren waar ik mij aan zal wagen, puur en alleen omdat ik vind dat je een vogel niet vol moet stoppen met ongezonde dingen om er een goede kleur op te krijgen.

Goudvink
25-06-2006, 16:14
om mee te doen op een T.T. moet je wel iets bij kleuren ,maar ook selectie is belangrijk, een vogel die van nature al licht gekleurd is zal ook met kleurstof niet diep rood worden,zelf selecteer ik hier al jaren op met veel succes,groeten Rob1

Hoi Rob,
Opzicht heb je gelijk dat je moet selecteren maar vergeet niet dat als je dit gaat doen en je zou dan wachten met kleuren je voor dat jaar te laat bent als de kleur tegenvalt. Ook de vogels dit je koopt zijn gekleurt en als je zo'n mooie goed op kleurde vogel hebt wil dat niet automatisch zeggen dat deze vogel ook van nature zo mooi rood is. Maar selecteren blijft wel altijd heel belangrijk.
Groet Goudvink

louis polane
25-06-2006, 20:28
dit zaad bevat heel veel carotheen zo ook denne -en sparre taken, dit steeds in de kooi vers hangen scheelt een heel stuk, en zijn prima natuurlijke kleur makers. mensen die kleurvoer geven kunnen hun vogels mariadistelzaad geven, heel of gemalen, prima lever ontgifter.

Ton Koek
26-06-2006, 00:36
Ik was ook op zoek naar mariadistelzaad, inmiddels gevonden in een andere thread.

alexd
26-06-2006, 15:31
dit zaad bevat heel veel carotheen zo ook denne -en sparre taken, dit steeds in de kooi vers hangen scheelt een heel stuk, en zijn prima natuurlijke kleur makers. mensen die kleurvoer geven kunnen hun vogels mariadistelzaad geven, heel of gemalen, prima lever ontgifter.

Dat klinkt goed. Ik voer mijn goudvinken namenlijk Blattner goudvink 1 van Versele Laga.
Hierin zitten dennen en sparrenzaden en mariadistelzaad. Dit voer kost een paar centen maar het voldoet mij prima.

rob 2
27-06-2006, 12:32
Er zijn wel degelijk natuurlijke kleurstoffen,ben er zelf bij toeval achter gekomen bij een kapoetsenkweker in de buurt.Hij wilde bloedverversen en ik wist nog iemand die dat graag wilde,ze samen gebracht en toen viel mij en de andere kweker het kleur verschil op van zowel het zwart als ook het rood.Deze kweker deed rozenbottel pitten fijn malen in een koffiemolen en door het eivoer mengen.Had op dat moment sijzen en putters in TT kooien zitten,heb de helft van de vogels dit gevoerd(1schep op 15schep eivoer) en na 3 weken was er duidelijk verschil te zien.De kleuren werden veel intensiever,zou je dus kunnen proberen ,de pitten zijn in de handel te koop in het begin moest ik het zelf plukken een hels karwei maar het resultaat was goed blijf het nog steeds voeren en de kosten zijn vrij laag je moet een beetje moeite doen groeten Rob.

imezilstra
08-07-2006, 21:58
Ik ben het wel met alexd eens over die kleurstof.
Wanneer er kleurstof was wat geen kwaad kon voor mijn vogels dan nam ik dat.
Ik kweek rood int. en rood schimmel kanaries, het is wel een hobby maar je wilt toch wel eens met een tentoonstelling meedoen.
Wanneer ik mijn vogels geen kleurstof geef dan worden ze echt niet meer rood.
ik heb een rode kanarie wel eens bewust een jaar lang geen kleurstof gegeven maar wat er dan uitkomt is ook geen mooie kanarie meer, hij is dan gewoon lichtgeel.
Er werd geopperd om goudvinken kleurstof te geven in water dit kan wel maar het wordt een grote kliederboel, je kunt het beter door het eivoer doen dit gaat net zo goed.
Ime

ferdy
15-09-2006, 22:13
Kleur verliezen betekend volgens mij dat we de vogels niet het zelfde kunnen bieden als wat ze in de natuur kunnen vinden.
Toevoegingen aan het voer die niet uit de natuur komen zullen dan volgens mij ook uiterst gecontroleerd moeten worden gegeven.
Te veel is nooit goed ook voor ons mensen niet.
Te weinig is gewoon jammer van het geld.
Of zoek en probeer dingen uit de natuur.
Voeg momenteel zelf gemalen rozebottelzaad toe aan het eivoer, ca 1 op 10
en zie dan na ca. 3 weken dat de kleuren intensiever worden en de bestreping
strakker. Nog niet gemerkt dat de vogels hier nadeel van ondervinden.
Als ze het niet lekker zouden vinden zouden ze het niet opeten.

cihan
15-01-2007, 03:38
voor een mooie rode kleur te krijgen bij goudvinken hoef je niet geleik kleurstof te gebruiken!! je hebt in de markt ook natuurlijke produkten!
je kan bijv. wortelen geven, maar ook bepaalde zaden bevatten van nature rode kleurstof bijv: teunisbloem zaad!! je kan de vogels ook spriluna toedienen. dit is een alg wat je kan halen bij de drogist in poeder/tablet vorm. je mengt 1 gram met 100 gram eivoer. hier zit 20 maal zoveel caroteen in dan een wortel.
ik gebruik dit bij mijn putters, omdat de rode kleur bij putters na het ruien wat lichter wordt.

ik hoop dat ik julie hiermee voldoende heb geinformeerd!!

gr, Cihan;)

epiduro
16-01-2007, 22:47
Op www.loxia.net kwam ik het volgende stukje tegen wat betreft het opkleuren van kruisbekken:

Mijn mening is hier, dat de rood opgevoerde mannetjes mooier zijn dan de gele en dat alléén overmaat schadelijk is. In de handel zijn produkten verkrijgbaar om de vogels rood op te voeren. Alleen de mannetjes voer ik op met "intensief rood" van BOGENA (let op de houdbaarheids-datum!). Hiervoor neem ik een 10-grams verpakking die ik oplos in een pannetje met 250ml water van ± 70° Celcius. Intensief rood lost alleen goed op in heet water. Goed roeren met een garde. Dit dieproodgekleurd water koel ik versneld af door in de gootsteen het pannetje in koud water te plaatsen. Vervolgens giet ik het in een vorm (ijsblokzakjes van toppits) om er ijsblokjes van te maken in de diepvries. Op die manier maak ik 18 ijsblokjes die 0,55 gram intensief rood bevatten. Elke 2 weken geef op 2 of 3 achtereenvolgende dagen de mannetjes intensief rood. Hiervoor voeg ik bij elk ijsblokje 150ml lauw water. Dit is een door mij beproefde manier die goed werkt, ook voor barmsijsjes (opletten voor roodkleuring van de snavels) etc. Volgens de verpakking van intensief rood moet men 10 gram mengen met 1 liter water. Volgens bovenstaande methode mengt men 10 gram met ± 3 liter water. Naar mijn mening is de bovenstaande hoeveelheid voldoende om de mannetjesvogels, redelijk mooi rood te krijgen, zonder dat het schadelijk is voor de gezondheid van de vogels.

Als je dan toch intensief rood wilt geven dan lijkt me deze "verdunde" vorm een mooie manier om het eens te proberen.

Succes!

Leon

wildzang
04-04-2007, 22:33
maar hoe lang moet je dat dan bij barmsijzen geven en wanneer, dat rood intensief van bogena met die ijsblokjes.

Gr wildzang

goudmantel
20-10-2013, 10:56
Hj allemaal im kweek al zeker een 20 jaar met goudvinken en kleur ze al die jare mooi rood met rode biete kook vocht kwa kleur doen ze bij mij niet onder voor vogels die met rood intensief gekleurd zij mieschien een goede de tip om eens te proberen want baat het niet schaad het niet het is imers een natuur product

Mvg

kingfisher
20-10-2013, 12:22
Hj allemaal im kweek al zeker een 20 jaar met goudvinken en kleur ze al die jare mooi rood met rode biete kook vocht kwa kleur doen ze bij mij niet onder voor vogels die met rood intensief gekleurd zij mieschien een goede de tip om eens te proberen want baat het niet schaad het niet het is imers een natuur product

Mvg
Kweek je ze ook voor de show of puur voor de hobby(beetje krom want beide is een hobby en gaat vaak samen maar ik hoop dat je me begrijpt).

Ik denk dat je op een show weggekeurd wordt door vogels die kunstmatig gekleurd worden.
Of zit ik ernaast want dan vindt ik het knap.

albert300ster
20-10-2013, 12:51
Niks geen kleurstof gewoon af en toe verse lijsterbessen NU ze volop te plukken zij mooi van kleur en gezond

kingfisher
20-10-2013, 14:07
Begrijp me niet verkeerd Albert,ik ben ook niet van de kleurstof,is ook 1 van de redenen dat ik niet meer met shows meedoe.

Sommige vogels zijn zo rood gekleurd dat het pijn doet aan je ogen zo onnatuurlijk maar je ziet wel vaak dat dit soort vogels op shows wel met de prijzen weg gaan.
Dus als het met bietenvocht /lijsterbessen kan vindt ik dit alleen maar mooi.

(Even terzijde de discussie wel of geen kleurstof wil ik echt niet oprakelen,dat is niet mijn bedoeling.)

tequila_069
20-10-2013, 17:11
idd iedereen kiest wat hij wilt doen voor zijn vogels te kleuren.
ik gebruik ook liever natuurlijk product, gelijk idd worteltjes rode bietenvocht en verse lijsterbes.

altijd goed voor de vogels, maar als je idd prijzen wilt winnen en niet genoeg neemt met natuurlijke zaken moet je idd op kleurstof overgaan.

dus laten we het er bij laten zonder opnieuw te discusseren met elkaar:).

loxia
20-10-2013, 21:03
voor een mooie rode kleur te krijgen bij goudvinken hoef je niet geleik kleurstof te gebruiken!! je hebt in de markt ook natuurlijke produkten!
je kan bijv. wortelen geven, maar ook bepaalde zaden bevatten van nature rode kleurstof bijv: teunisbloem zaad!! je kan de vogels ook spriluna toedienen. dit is een alg wat je kan halen bij de drogist in poeder/tablet vorm. je mengt 1 gram met 100 gram eivoer. hier zit 20 maal zoveel caroteen in dan een wortel.
ik gebruik dit bij mijn putters, omdat de rode kleur bij putters na het ruien wat lichter wordt.

ik hoop dat ik julie hiermee voldoende heb geinformeerd!!

gr, Cihan;)
Hallo cian.
Ik geef al jaren spirulina aan mijn goedvinden. Goed spul, maar vogels worden er niet roder van. Ik meng het door mijn eigengemaakt ervoer en mijn waterslagers krijgen dit ook. Ik heb witte en gele waterslagers en hier zit geen spoortje van rood in

guy van Peteghem
21-10-2013, 19:34
Toch vreemd dat er altijd meer goudvinkpoppen sterven dan mannen! Ik kleur de mannen op met cantax van orlux. Daarna een kuur voor de lever.
Groetjes Guy

goudmantel
22-10-2013, 01:12
Ben afgelope week weer kampioen geworden met een van me goed vinken met 92 punte op een tt er zaten kngeveer 15 soortgelikke vogels dus dat ik weg gekeurd zou worden tegen vogels die gekleurd zijn met root intensief denk dat het wel mee vald en is ook geen tovals treffen speel eigenlijk ieder jaar wel in de prijze met me rode biete kook vocht en roze bottels

Mvg

kingfisher
22-10-2013, 06:31
Ben afgelope week weer kampioen geworden met een van me goed vinken met 92 punte op een tt er zaten kngeveer 15 soortgelikke vogels dus dat ik weg gekeurd zou worden tegen vogels die gekleurd zijn met root intensief denk dat het wel mee vald en is ook geen tovals treffen speel eigenlijk ieder jaar wel in de prijze met me rode biete kook vocht en roze bottels

Mvg
Daarom schreef ik ook dat ik dat knap vond en bewonderigenswaardig,als je het op deze manier kunt.
Gefeliciteerd met dit resultaat.

tequila_069
23-10-2013, 16:29
zeer leuk voor je!. altijd fijn om te horen tot je met natuurlijke producten toch kunt winnen op een tt:D.

mijn nieuwe aanwinst is straks hier (werd tijd).
3 schotse agaat groenvinken en een mooie rode natuurlijk gekleurde kruisbek man:D.

zal strx eventjes foto's plaatsen van ze, kruisbek man wordt eventjes in een gewonen zelf gemaakte kooi van draadgemaakt in gezet. want kruisbekken en houtekooien geen slim idee:D.

tequila_069
23-10-2013, 17:12
nieuwe aanwinst, rode man kruisbek natuurlijk rood gekleurd met wat de natuur allemaal te bieden heeft:).

blijft voor de moment in die kooi want is pas aangekomen hier, hier blijft die een weekje tot 2 weken in en dan mag die bij de pop samen in de voliere.

Goudvink123
08-12-2013, 13:04

Mvg

ik heb nog een vraagje in verband met het opkleuren met rode bieten: Hoe gaat dat dan? Je kookt de rode bieten en je geeft het overblijvende water(met het bietensap) koud aan de vogels? Zou graag ook zonder kleurstof mooi opgekleurde goudvink mannen willen kweken. :D

binkie
08-12-2013, 14:45
ik zelf geef lijsterbessen en rode paprika aan mijn goudvinken, deze hebben in mijn ogen dezelfde kleur als in het wild, ik ben in rosmalen op de cultuurvogel tt geweest , daar zaten goudvinken met de kleur van een brandweerwagen, dit vind ik persoonlijk te, ook het formaat van diverse goudvinken, de grote van een merel, daarom speel ik zelf geen tt meer, maar smaken en meningen verschillen nu eenmaal.

rudi
08-12-2013, 15:40
ik heb in een ander topic al aangegeven dat er van alles gebeurt wat niet in de haak is hieronder mijn reactie.
ben gisteren op de show van de bec geweest. als ik daar de putters hoor zingen dan waan ik me op een kanarie show.
ook heb ik goudvinken gezien zo groot als een "merel".
ik wist niet wat ik zag, mooi maar naar mijn mening niet helemaal zuiver.
zo deed het woord de ronde dat er groeihormonen aan te pas komen.
ik weet dat voor geld veel gedaan wordt,maar zo een hobby uitoefenen gaat mij te ver..
ik houd het bij 4 koppels putters en als ik dan aan het eind van het kweekseizoen niet al te veel geld erbij moet leggen dan ben ik dik tevreden.
ik hoop dat ik niet overkom als een oude zeurpiet maar dit gaat voor mij te ver
maar nogmaals iedereen bedankt voor de reacties.

tequila_069
08-12-2013, 17:07
ik geef dus ook alleen maar natuurlijken producten aan mijn goudvinken, en ze zijn tans mooi rood?.

veel lijsterbes, veel onkruid en kruidzaden gemengd onder elkaar,paardebloemen,geitebaard enz, ook geef ik extra kruisbek mengeling een mijn goudvinken klinkt mss dom om dat het voer duur is, maar ze worden er dus ook wel rood van.

zonder kleurstof of dergelijken te geven aan de vogels, wat schadelijk kan en is voor de vogel zelf.

goudvink123, ik doe het overblijfstel mengen met water en dan laat ik het een dagje in de ijskast staan en dan geef ik het aan mijn goudvinken pas, weet niet hoe dit zelf tegoei ging dus deed ik er ook nog gewoon water bij, mss ben ik fout bezig als dit het geval is hoor ik het graag:).

Goudvink123
09-12-2013, 17:52
ik geef dus ook alleen maar natuurlijken producten aan mijn goudvinken, en ze zijn tans mooi rood?.

veel lijsterbes, veel onkruid en kruidzaden gemengd onder elkaar,paardebloemen,geitebaard enz, ook geef ik extra kruisbek mengeling een mijn goudvinken klinkt mss dom om dat het voer duur is, maar ze worden er dus ook wel rood van.

zonder kleurstof of dergelijken te geven aan de vogels, wat schadelijk kan en is voor de vogel zelf.

goudvink123, ik doe het overblijfstel mengen met water en dan laat ik het een dagje in de ijskast staan en dan geef ik het aan mijn goudvinken pas, weet niet hoe dit zelf tegoei ging dus deed ik er ook nog gewoon water bij, mss ben ik fout bezig als dit het geval is hoor ik het graag:).

ik heb mijn vogels mooi kunnen opkleuren met rood eivoer voor kanaries, dit gemengd met mijn eivoer. Maar ik weet al te goed dat dit de vogels te veel belast en wil ik het op een natuurlijke manier doen. Ik heb verder geen ervaring met het opkleuren van goudvinken. :p

gert bronkhorst
09-12-2013, 22:51
zo zien mijn goudvinken eruit zonder kleurstoffen geef alleen lijsterbes als dat er is en wortel,en volgens mij is dit een natuurlijke kleur

Goudvink123
10-12-2013, 11:58
zo zien mijn goudvinken eruit zonder kleurstoffen geef alleen lijsterbes als dat er is en wortel,en volgens mij is dit een natuurlijke kleur

zeer mooie forse vogel Gert

tequila_069
10-12-2013, 21:10
mooi natuurlijk gekleurd gert!, er zijn genoeg natuurlijke dingen wat goed zijn voor goudvinken, je kunt dus wel genoeg vinden in de natuur voor de op kleur te krijgen, tot je dit niet kunt vinden is zever, als je geen goesting hebt om het te zoeken vind je dit idd niet.

ik zoek meestal tusse 2 en 4 uur voor ik terug na huis ga, maar dan heb ik wel 2 zakke vol onkruiden en dergelijken voor mijn vogels te kleuren.

en is nix schadelijks tussen, want dit eten ze in de natuur dus ook.

Goudvink123
10-12-2013, 21:22
mooi natuurlijk gekleurd gert!, er zijn genoeg natuurlijke dingen wat goed zijn voor goudvinken, je kunt dus wel genoeg vinden in de natuur voor de op kleur te krijgen, tot je dit niet kunt vinden is zever, als je geen goesting hebt om het te zoeken vind je dit idd niet.

ik zoek meestal tusse 2 en 4 uur voor ik terug na huis ga, maar dan heb ik wel 2 zakke vol onkruiden en dergelijken voor mijn vogels te kleuren.

en is nix schadelijks tussen, want dit eten ze in de natuur dus ook.

Zijn de jouwe ook zo mooi opgekleurd?

tequila_069
10-12-2013, 21:26
ik kan je zeggen, 1 man krijg maar bepaalde zaken voor te kleuren van natuurlijke zaken, en de andere krijgt alles wat ik vind voor hun, en ik kan zeggen tot de man wat buiten in de voliere zit, zeer mooi gekleurd is, en die wat binnen zit wat mindere zaken krijgt ook minder mooi gekleurd is.

guy van Peteghem
11-12-2013, 21:29
ik kan je zeggen, 1 man krijg maar bepaalde zaken voor te kleuren van natuurlijke zaken, en de andere krijgt alles wat ik vind voor hun, en ik kan zeggen tot de man wat buiten in de voliere zit, zeer mooi gekleurd is, en die wat binnen zit wat mindere zaken krijgt ook minder mooi gekleurd is.

Ook niet vergeten dat er intensieve vogels zijn en schimmel vogels. Meestal zijn de intensieve vogels gevoeliger voor kunstmatige kleurstoffen, als je dat weet dan kan je er wat aan doen.
Groetjes,
Guy

tequila_069
12-12-2013, 00:01
klopt, maar ik moet eerst proberen alles te geven ook aan de andere wat minder krijgt.

tot ik zeker kan uitmaken als 2 verschillende zijn of de zelfde, want nu jha ene kreeg meer kruid en andere ook dus kan het moelijk zeggen nu, maar ga het zelfde doen kan ik binne kort wel meer zeggen.

guy van Peteghem
12-12-2013, 22:14
klopt, maar ik moet eerst proberen alles te geven ook aan de andere wat minder krijgt.

tot ik zeker kan uitmaken als 2 verschillende zijn of de zelfde, want nu jha ene kreeg meer kruid en andere ook dus kan het moelijk zeggen nu, maar ga het zelfde doen kan ik binne kort wel meer zeggen.

Ik geef na de kleurstof een kuur voor de lever, dat scheelt ook alweer.
Groetjes,
Guy

tequila_069
13-12-2013, 01:19
klopt, als je kleurstof zo geeft toch, dit is niet het geval hier, hier is puur natuurlijke producten en voor de rest niets van kleurstof:).

dus hoef ik ze ook geen kuurtje te geven voor te lever:p.

guy van Peteghem
13-12-2013, 13:02
klopt, als je kleurstof zo geeft toch, dit is niet het geval hier, hier is puur natuurlijke producten en voor de rest niets van kleurstof:).

dus hoef ik ze ook geen kuurtje te geven voor te lever:p.

En zijn ze even rood?
Groetjes,
Guy

tequila_069
13-12-2013, 13:23
laten we zeggen, ik ben content met het rode van hun:), 1is minder mooi klopt, maar de andere vind ik wel ook, maar natuurlijk krijg je ze wel niet zo mooi als je echt kleurstof geeft dat nu weer niet:).

maar voor puur natuurlijke kruide enz te geven ben ik content:).

guy van Peteghem
13-12-2013, 19:51
Als je ermee tevreden bent, dat is het belangrijkste. Ik verkoop goudvinken die opgekleurd zijn. Als je het niet doet, verkopen ze moeilijker. Gv mannen sterven niet zo gauw, het zijn eerder poppen die sterven.
Groeten,
Guy

gert bronkhorst
13-12-2013, 20:30
Als je ermee tevreden bent, dat is het belangrijkste. Ik verkoop goudvinken die opgekleurd zijn. Als je het niet doet, verkopen ze moeilijker. Gv mannen sterven niet zo gauw, het zijn eerder poppen die sterven.
Groeten,
Guy

ik kleur mijn goudvinken niet op en ik had er dit jaar wel 20 meer kunnen hebben zo goed kon ik ze kwijtraken
een goede gezonde vogel verkoopt beter dan zo.n onnatuurlijk rode opgekleurde vogel [tenminste is mijn ervaring]

Goudvink123
19-02-2014, 21:01
Dus volgende natuurlijke producten zijn een mogelijkheid om uw vogels mee op te kleuren: rode bieten(via het water), paprika rood, spirulina, teunisbloemzaden, (on)kruidzaden, wortel, lijsterbessen, dennenzaden,...Welke nog? Ik had namelijk een wildkleurman vorig jaar aangekocht (via via), waarvan zijn rood zo helder(licht helder natuurlijk rood) was :eek: , ik weet niet wat deze gekregen had...
mvg

brecht2
19-02-2014, 22:09
hallo iedereen,

ik vind dit allemaal overdreven met dat roodstof geven ! :mad: waarom laat men de vogel niet zoals ie is. ik laat mijn jonge goudvinken gewoon uitruien en de rode kleur wat ze van nature hebben laat ik gewoon zijn. bij een kameraad van me die geeft ze roodstof en dit vindt ik onnatuurlijk zoveel roodstof erin gevlamt in zo een klein vogeltje juist dat het erin is gespoten. soms eens iets natuurlijks geven zoals een wortel,biet,....
ik was voor de eerste keer op tentoonstelling gegaan met mijn goudvink man. ik had 82 punten vond ik best mooi voor de eerste keer en na de tentoonstelling gevraagd wat is eigenlijk dan mis met mijn goudvink man ? tja hij is niet opgekleurd. (ik in mijn eigen: wat zei u ?). deze man is toch mooi rood ? nee, kijk eens naar deze langs u maar ja wat had ie roodstof,roodstof en nog eens roodstof in zich. ik zei:" maar dat is niet meer van natuur, de mijne wel" en daarom wint mijn dus niet wat een flauwe zever . de man deed juist alsof ie mij niet gehoord van.

besluit: het trek gewoon op niks een goudvink wat geen roodstof heeft gehad is niet goed genoeg. daarom ben ik ook hiermee gewoon gestopt!!!!! ik vind het gewoon niet kunnen omdat de ene wat schoner is door de roodstof. en de mijne niet rood genoeg is maar ze zijn zo van nature ale. maar ja ik vind het persoonlijk geen liefhebbers van de natuurlijke kleuren dan, het is altijd maar roodstof,roodstof en roodstof maar ja je kunt er toch niks aan doen,....

met vriendelijke groeten brecht

3 jaar wildzang en kanaries

Goudvink123
20-02-2014, 08:17
Helemaal met jou eens!
Ik doe geen tentoonstellingen, ik wil ze wel een mooi kleurtje geven met natuurlijke,niet kwalijke stoffen. Ik heb hier ook twee vogels zitten(man en pop), die ik gekocht had, die zijn zo opgekleurd dat hun buik er knalrood van ziet! ... Het zijn wel mooie grote vogels...
Ik ga ze niet opkleuren, mijn goudvinkenmannen, maar enkel met natuurproducten, de resultaten (foto's) zal ik jullie bezorgen. Na het kweekseizoen dan...
Als er nog tips zijn...?
Mvg

tequila_069
20-02-2014, 13:03
hallo iedereen,

ik vind dit allemaal overdreven met dat roodstof geven ! :mad: waarom laat men de vogel niet zoals ie is. ik laat mijn jonge goudvinken gewoon uitruien en de rode kleur wat ze van nature hebben laat ik gewoon zijn. bij een kameraad van me die geeft ze roodstof en dit vindt ik onnatuurlijk zoveel roodstof erin gevlamt in zo een klein vogeltje juist dat het erin is gespoten. soms eens iets natuurlijks geven zoals een wortel,biet,....
ik was voor de eerste keer op tentoonstelling gegaan met mijn goudvink man. ik had 82 punten vond ik best mooi voor de eerste keer en na de tentoonstelling gevraagd wat is eigenlijk dan mis met mijn goudvink man ? tja hij is niet opgekleurd. (ik in mijn eigen: wat zei u ?). deze man is toch mooi rood ? nee, kijk eens naar deze langs u maar ja wat had ie roodstof,roodstof en nog eens roodstof in zich. ik zei:" maar dat is niet meer van natuur, de mijne wel" en daarom wint mijn dus niet wat een flauwe zever . de man deed juist alsof ie mij niet gehoord van.

besluit: het trek gewoon op niks een goudvink wat geen roodstof heeft gehad is niet goed genoeg. daarom ben ik ook hiermee gewoon gestopt!!!!! ik vind het gewoon niet kunnen omdat de ene wat schoner is door de roodstof. en de mijne niet rood genoeg is maar ze zijn zo van nature ale. maar ja ik vind het persoonlijk geen liefhebbers van de natuurlijke kleuren dan, het is altijd maar roodstof,roodstof en roodstof maar ja je kunt er toch niks aan doen,....

haha gelijk heb je brecht:), het meeste op tt's van vogels gelijk goudvinken en putters enz krijgen nu 1maal kleurstof daar anders zijn je punte niet hoog genoeg:), vind het wel mooi een goudvink opgekleurd met kleurstof, maar je moet dit dan blijven geven want na de rui ziet die er helemaal niet uit, daar ben ik ook geen voorstander van, geef mij dan ook maar natuurlijk gekleurde manne door alleen zade en besse en dergelijken vind ik mooier dan zo een vuurrode man.

brecht2
20-02-2014, 19:37
beste tequila,

hier ben ik het met je eens. gewoon natuurlijke producten gebruken als je ze roder wilt maken. gewoon wat rode biet,wortel enz,...

maar ik geef ze gee kleurstof en ook geen natuurlijke producten ik laat ze zoals ze zijn. het is mijn hobby en daar laat ik niemand zich mee bemoeien denk ik toch ? nee maar als ze echt niet rood zijn geef ik ze eens een lekker, sappig stukje wortel haha

tequila_069
20-02-2014, 19:47
beste tequila,

hier ben ik het met je eens. gewoon natuurlijke producten gebruken als je ze roder wilt maken. gewoon wat rode biet,wortel enz,...

maar ik geef ze gee kleurstof en ook geen natuurlijke producten ik laat ze zoals ze zijn. het is mijn hobby en daar laat ik niemand zich mee bemoeien denk ik toch ? nee maar als ze echt niet rood zijn geef ik ze eens een lekker, sappig stukje wortel haha

ik geef nooit kleurstof, wel natuurlijke zaken gelijk wortel en zaden en dergelijken, maar iets anders krijgen ze hier niet, ik ben blij zo lang ze wat rood zijn en ze zijn gezond allemaal ben ik content, slecht is het niet als je die dingen geeft natuurlijk.

Jimmy
21-02-2014, 20:54
beste tequila,

Beste Brecht, je doet inderdaad wat je wil met uw hobby, maar dan moet je er ook tegen kunnen dat je goudvinken niet veel punten krijgen op de tt.
Trouwens die diep rode kleur was vroeger wel te vinden bij goudvinken uit de natuur. Toen noemde we deze de Beierse goudvink, was iets kleiner dan de noordse, heel geblokt en diep rood van kleur. Deze kon je vooral in Duistland( vandaar de naam) vinden en kon je toen veel makkelijker verkrijgen dan noordse. Het waren prachtige vogels en van uit die goudvink is de norm misschien wel deels ontstaan, of toch zeker de kleur.
De echt héél grote noordse goudvinken (van uit streken als Kamchatka) waren flets roze van kleur en natuurlijk ook prachtig. Want dat roze dat deze vogels hadden heb ik nooit meer terug gezien in volière.
Mvg Jimmy.

brecht2
21-02-2014, 21:59
Beste Brecht, je doet inderdaad wat je wil met uw hobby, maar dan moet je er ook tegen kunnen dat je goudvinken niet veel punten krijgen op de tt.
Trouwens die diep rode kleur was vroeger wel te vinden bij goudvinken uit de natuur. Toen noemde we deze de Beierse goudvink, was iets kleiner dan de noordse, heel geblokt en diep rood van kleur. Deze kon je vooral in Duistland( vandaar de naam) vinden en kon je toen veel makkelijker verkrijgen dan noordse. Het waren prachtige vogels en van uit die goudvink is de norm misschien wel deels ontstaan, of toch zeker de kleur.
De echt héél grote noordse goudvinken (van uit streken als Kamchatka) waren flets roze van kleur en natuurlijk ook prachtig. Want dat roze dat deze vogels hadden heb ik nooit meer terug gezien in volière.
Mvg Jimmy.

Beste Jimmy,

Tuurlijk kan ik tegen mijn verlies daarom wou ik het eens proberen je kunt niet altijd geluk hebben in het leven. Maar hoe u zegt van ook zo rood vroeger geloof ik niks van, sommige zijn zo rood gekleurd met kleurstof dat dat niet uit nature mogelijk is. Je kunt dan zo zien een goudvink wat wild is of als die goudvink dan uitgelaten is zo rood. Ze kunnen rood zijn zoals sommige tentoonstelling maar dan zijn deze toch niet zo rood.

Met vriendelijke groeten brecht

naruch
22-02-2014, 09:16
nou deze zijn toch anders mooi rood.

http://zoom.nl/foto/full/719488/dieren/uitsnede-goudvink.html?object=user&object_id=33712

gert bronkhorst
22-02-2014, 14:50
zijn echt mooi ja,maar toch is dit ander rood dan die opgekleurde goudvinken vind ik tenminste

gors
22-02-2014, 18:19
rood ,rooder,roodst keurder is baas
ik speel gewoon de poppen:p

brecht2
24-02-2014, 18:36
nou deze zijn toch anders mooi rood.

http://zoom.nl/foto/full/719488/dieren/uitsnede-goudvink.html?object=user&object_id=33712

beste,

dit is ook echt uit nature als je dan eens kijk op tentoonstelling verschrik je je dood hoe rood.

Goudvink1
24-02-2014, 20:02
Hoor hier het merendeel van de leden tegen het opkleuren.
Ikzelf kleur mijn vogels wel op.
Vind het prachtig hoe het contrast is van het rood tegen de blauwe rug en zo wit mogelijke vleugelbanden.
De gedomesticeerde goudvink is op geen enkele manier te vergelijken met de goudvink in de natuur.
Iedereen moet dit voor zich zelf uitmaken.
Veel succes met de kweek

kingfisher
24-02-2014, 20:05
Hoor hier het merendeel van de leden tegen het opkleuren.
Ikzelf kleur mijn vogels wel op.
Vind het prachtig hoe het contrast is van het rood tegen de blauwe rug en zo wit mogelijke vleugelbanden.
De gedomesticeerde goudvink is op geen enkele manier te vergelijken met de goudvink in de natuur.
Iedereen moet dit voor zich zelf uitmaken.
Veel succes met de kweek

Moet iedereen inderdaad voor zich zelf uitmaken maar je hebt rood en je hebt rood.
Veel vogels op de shows zijn gewoon onnatuurlijk rood en dat ziet er toch heel anders uit.

.goudvink
25-02-2014, 08:40
Volgens mij is er een standaardeis daar dient men naar te kweken die zegt dieprood dat bereik je alleen met opvoeren en wat daar mis mee is? het zal wel haha

guy van Peteghem
25-02-2014, 11:23
Of door selectie, dat scheelt ook al een pak in de rode kleur.
Groeten,
Guy

Goudvink1
25-02-2014, 20:35
Klopt guy, bereik je grotendeels door selectie.
Bleke vogel kun je nooit dieprood opkleuren.

gors
25-02-2014, 20:56
en waar ga je diep (natuur) gekleurde vogels halen?

Goudvink1
25-02-2014, 21:05
selectie wil zeggen dat je dan steeds de roodste vogels gaat nemen om mee verder te kweken, ook hier in de poppenlijn rekening mee te houden.
Dit is een werk van jaren maar zo kun je aan de rode kleur van de mannen werken.

Jimmy
26-02-2014, 18:24
En toch zullen ze nooit zo rood zijn als in de natuur. Waarom niet? Omdat je ze nooit de voeding kan geven zoals zij in de natuur vinden.

Goudvink1
28-02-2014, 06:58
Dit is een goudvink in het wild, zie eens hoe rood.

barmsijscabaret
28-02-2014, 12:08
Dit is een goudvink in het wild, zie eens hoe rood.

Dit lijkt wel een volièrevogel ...

Ton
28-02-2014, 19:43
hoe goed wij ook ons best doen, wat de natuur de vogels bied, kunnen wij niet benaderen.

barmsijscabaret
28-02-2014, 23:32
Vorig jaar in mijn tuin een gans nestkastje pimpelmezen de hongerdood gestorven door het aanhoudende slechte weer. In m'n volière werden de vogels wel pinky's en andere insecten aangeboden en groeiden baardmezen zonder problemen op. Soms kan je net iets meer dan de natuur te bieden heeft.

Dus de uitspraak dat wij niet kunnen benaderen wat de natuur te bieden heeft is soms wat kort door de bocht.

binkie
01-03-2014, 00:35
goudvink 1 ik betwijfel of dit wel een natuurvogel is, ik vind hem te

binkie
01-03-2014, 00:38
barmsijscabaret ik denk dat de overlevingskans van een volièrevogel om te overleven over het hele jaar dor genomen vele malen groter is als vogels in het wild.

Ton
01-03-2014, 13:53
Vorig jaar in mijn tuin een gans nestkastje pimpelmezen de hongerdood gestorven door het aanhoudende slechte weer. In m'n volière werden de vogels wel pinky's en andere insecten aangeboden en groeiden baardmezen zonder problemen op. Soms kan je net iets meer dan de natuur te bieden heeft.

Dus de uitspraak dat wij niet kunnen benaderen wat de natuur te bieden heeft is soms wat kort door de bocht.

ja, zo lust ik er nog wel een paar. als er op de savanne een brand is, gaan er ook een hoop dieren dood, maar bij mij in de voliere niet.

ik probeerde duidelijk te maken, dat een vogel in het wild, exact weet wat hij nodig heeft en zoekt, wat er op dat moment te verkrijgen is.

en dat de vogels in onze voliere, maar moet afwachten wat wij hem geven.

barmsijscabaret
02-03-2014, 12:17
Dus maar stoppen met in (strenge) winters al die mezenbollen en andere voertoestanden te verstrekken aan de vogels in de vrije natuur...