Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe goudvinken mannen mooi op kleur krijgen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hoe goudvinken mannen mooi op kleur krijgen?

    Hallo.

    Kunnen de kenners mij vertellen wat ik moet toevoegen aan de voeding of drank om de goudvink mannen mooi op kleur te krijgen?

    Groet Fedor.

  • #2
    rood kleuren

    ik gebruik hiervoor roodintensief wat je moet oplossen in warm water dit doe je voor de rui als je dit een week of vier geeft worden de mannen mooi rood ong. een mespuntje op een drinkflesje als het water oranje is is het goed

    Opmerking


    • #3
      Is zo'n behandeling ook bevorderlijk voor de gezondheid van de vogel?
      Wat een leuke hobby hebben wij toch!

      Opmerking


      • #4
        Beste,
        Ik ben geen goudvinkenkweker maar wel kardinalen en tropen. Rode kardinalen worden ook door verschillende kwekers volgepropt met kleurstof. Naar mijn mening is dit onzin. Probeer je vogels zoveel mogelijk afwisseling in fruit, zaden, onkruiden, eivoer, insekten e.d te geven, zodat de voeding de natuur zo dicht mogelijk benaderd, en je zal zien dat je vogels mooie, intensieve, natuurlijke kleuren aannemen. In de natuur staat er toch ook niemand met een potje kleurstof om de goudvinken op kleur te krijgen.

        Opmerking


        • #5
          Kleuren of niet.

          Oorspronkelijk geplaatst door tropic
          Beste,
          Ik ben geen goudvinkenkweker maar wel kardinalen en tropen. Rode kardinalen worden ook door verschillende kwekers volgepropt met kleurstof. Naar mijn mening is dit onzin. Probeer je vogels zoveel mogelijk afwisseling in fruit, zaden, onkruiden, eivoer, insekten e.d te geven, zodat de voeding de natuur zo dicht mogelijk benaderd, en je zal zien dat je vogels mooie, intensieve, natuurlijke kleuren aannemen. In de natuur staat er toch ook niemand met een potje kleurstof om de goudvinken op kleur te krijgen.
          Hallo.
          Ik ben het hier niet helemaal mee eens. De voeding die de goudvinken in de natuur eten kun je ze nooit in gevangenschap geven zeker niet de afwisseling. In de natuur is het zo dat de vogels eerst de ene zaad en insekten vinden en opeten en op een andere plaats weer iets heel anders wat ze dan weer opeten. Deze afwisseling kunnen we ze gewoon weg niet bieden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat afwisseling in de voeding niet helpt met de vogels op kleur te krijgen. Maar deze afwisseling is niet voldoende dus zul je om ze mooi rood te krijgen moeten kleuren. Dit kun je dan doen met Intensief van Bogena. Krijg je in een gewone dierenzaak. Deze gebruik ik altans altijd en heb hier al enkele jaren goede ervaring mee. Wel is het zo dat het ook niet echt goed voor de gezondheid is tenminste niet voor de lever. De dosering die ik geef is 1 gram per liter water. Wel iedere dag vers geven. Ik doe dan eerst die gram in een kopje goed warm water en daarna als het opgelost is in een literbeker en vul het dan aan tot een liter. Doe je niet je goudvinken kleuren dan zul je heel duidelijk het veschil zien of je ze wel of niet gekleurt hebt. Ook kun je ze wortel geven dit is bij goudvinken ook goed voor de kleur. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Denk er mmar over na. Succes.
          Groet Goudvink.

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door tropic
              goudvink,
              Ieder zijn mening, maar zeg mij niet dat je zal MOETEN kleuren. Ik nodig je uit om mijn rode kardinalen te komen bekijken, ze zijn werkelijk bloedrood, en dit zonder één grammetje kleurstof of onnatuurlijke troep.
              Verder schrijf je zelf dat je al enkele jaren goede ervaring hebt met kleuren, maar als bijzaak is het dan toch maar slecht voor de lever van de vogel. Dat neem je er dan zo maar even bij, als ie maar mooi rood is?!
              Nogmaals, ieder zijn mening, maar bij deze manier van vogels houden heb ik mijn bedenking
              Hoi Tropic
              Dat het slecht is voor de lever is voor mij zeker geen bijzaak maar als je met goudvink mannen op een tentoonstelling iets wilt maken heb je in mijn ogen niet veel keus. Ik ben in een vereniging en ga naar tentoonstellingen. Ik heb het het eerste jaar zonder kleurstof geprobeert maar daar ben ik niet ver mee gekomen. Mijn vogels waren niet rood genoeg en vielen meteen op. Je kon ze er zo tussenuit halen zonder dat je op de lijst keek. Als je nergens met je vogels naar toe gaat je heb je die keuze natuurlijk wel. En daar bij komt natuurlijk ook nog dat een goudvink geen kardinaal is.
              Groet Goudvink

              Opmerking


              • #8
                Ik snap het kleuren wel, maar toch.....

                eigenlijk vreselijk dat het zo moet om een beetje mee te spelen.
                Je zou een soort dopingtest moeten hebben en kleurstof vogels moeten diskwalificeren. Dan pas zie je de verschillen tussen kwekers en hun vogels pas echt. Nu kan dus iedereen die een goudvink weet te kweken en deze mooi onnatuurlijk rood maakt met ongezonde troep in de prijzen vallen terwijl de kweker die zonder kleurstof maar wel met hart en ziel een mooie vogel kweekt niet mee kan doen.

                Ik ben er wel over uit; wanneer ik jonge goudvinken op stok krijg kleur ik ze niet, liever geen prijzen met een eerlijke vogel dan prijzen met een gebkleurd beest...

                Of ben ik nu te stellig?
                Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                Opmerking


                • #9
                  Quote
                  liever geen prijzen met een eerlijke vogel dan prijzen met een gebkleurd beest...

                  Of ben ik nu te stellig?
                  Quote

                  Ja lijkt me wel.
                  Waarom zou een gekleurde vogel geen eerlijke vogel zijn?
                  Misschien kan je ze ook wel met natuurlijke caroteen kleuren.
                  Het is zoiezo te proberen.
                  Ik ga worteltjes door mijn eivoer heen raspen en dan zie ik wel of ze genoeg kleur krijgen.
                  En daarbij is het toch een ieder z'n eigen zaak hoe ze op kleur te brengen.
                  Dus vind ik persoonlijk dat we daar niet over moeten oordelen of veroordelen.
                  Niet gezegd dat jij dat doet, he!!!

                  Groet Fedor.

                  Opmerking


                  • #10

                    Opmerking


                    • #11
                      om mee te doen op een T.T. moet je wel iets bij kleuren ,maar ook selectie is belangrijk, een vogel die van nature al licht gekleurd is zal ook met kleurstof niet diep rood worden,zelf selecteer ik hier al jaren op met veel succes,groeten Rob1

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Fedor
                        Misschien kan je ze ook wel met natuurlijke caroteen kleuren.
                        Het is zoiezo te proberen.
                        Ik ga worteltjes door mijn eivoer heen raspen en dan zie ik wel of ze genoeg kleur krijgen.
                        En daarbij is het toch een ieder z'n eigen zaak hoe ze op kleur te brengen.
                        Groet Fedor.
                        Natuurlijk mag iedereen dat zelf weten, daarom zeg ik ook dat ik misschien wel wat te stellig ben. Zoveel mensen zoveel meningen, en juist daar is een forum voor, laat het maar horen.
                        Ik zal dan ook nooit zeggen dat mijn mening de enig juiste is.

                        Wat ik heel gek vind is dat vele mensen die insturen op een tt van de nederlandse bond van vogel liefhebbers toegeven aan het verstrekken van ongezonde kleurstoffen. Dan vraag ik mij af of je vogel of prijzenliefhebber bent. Ook hier kun je niet alle liefhebbers over een kam scheren. Er zullen genoeg liefhebbers zijn die hun vogels kleuren met minder gevaarlijk spul.

                        Ik kweek zelf met zebravinken en daarbij is het bijkleuren gelukkig niet nodig. De goudvinken heb ik er bij, dus dan maar geen prijzen het is al lang leuk dat je ze goed weet te kweken.
                        Wat jij gaat proberen met natuurlijke kleurstoffen door bijvoorbeeld het voeren van wortel spreekt mij veel meer aan. Dat is dan ook het enige op het gebied van bijkleuren waar ik mij aan zal wagen, puur en alleen omdat ik vind dat je een vogel niet vol moet stoppen met ongezonde dingen om er een goede kleur op te krijgen.
                        Wat een leuke hobby hebben wij toch!

                        Opmerking


                        • #13
                          Kleuren Goudvinkmannen

                          Oorspronkelijk geplaatst door rob
                          om mee te doen op een T.T. moet je wel iets bij kleuren ,maar ook selectie is belangrijk, een vogel die van nature al licht gekleurd is zal ook met kleurstof niet diep rood worden,zelf selecteer ik hier al jaren op met veel succes,groeten Rob1

                          Hoi Rob,
                          Opzicht heb je gelijk dat je moet selecteren maar vergeet niet dat als je dit gaat doen en je zou dan wachten met kleuren je voor dat jaar te laat bent als de kleur tegenvalt. Ook de vogels dit je koopt zijn gekleurt en als je zo'n mooie goed op kleurde vogel hebt wil dat niet automatisch zeggen dat deze vogel ook van nature zo mooi rood is. Maar selecteren blijft wel altijd heel belangrijk.
                          Groet Goudvink

                          Opmerking


                          • #14
                            denne en sparrezaad

                            dit zaad bevat heel veel carotheen zo ook denne -en sparre taken, dit steeds in de kooi vers hangen scheelt een heel stuk, en zijn prima natuurlijke kleur makers. mensen die kleurvoer geven kunnen hun vogels mariadistelzaad geven, heel of gemalen, prima lever ontgifter.

                            Opmerking


                            • #15
                              Ik was ook op zoek naar mariadistelzaad, inmiddels gevonden in een andere thread.
                              Groet Ton,
                              www.allevogels.nl

                              Opmerking

                              Working...
                              X