PDA

Bekijk Volledige Versie : mutaties en wildkleur

louis polane
16-06-2006, 20:11
de laatste jaren zie je werkelijk en explosie aan mutanten verschijnen, dit is heel goed om een liefhebberij nieuwe uitdagingen te geven. maar wat ik nu zo vreselijk jammer vind in onze vogelsport, is dat ik van een heleboel vogel soorten waar al volop mutaties in zijn nog steeds op de tt slechte wildkleur vogels tegenkom. je komt toch maar sporadies goede wildkleur roodrugparkieten tegen, behalve op de bondsshow. met de grijze valkparkiet is het nog veel slechter gesteld. maar ook bij talloze tropen kom je nog steeds zeer matige wildkleur vogels tegen. men vergeet gewoon dat de basis om goede mutanten te kweken toch de wildkleur is. natuurlijk brengen nieuwe mutanten een hoop poen op in het begin, maar dat mag toch nooit de basis vormen in een liefhebberij. daarom heb ik toch wel veel respect voor zebravinken liefhebbers, deze blijven net zo lang selecteren totdat ze toch steeds maar weer mutaties heel sterk verbeteren. mutaties waarvan men dacht dat ze klein zouden blijven, is toch gebleken dat ze de laatste jaren toch bijna net zo groot of net zo groot te kweken zijn als de grijze zebravink. daarom wil ik toch een oproep doen om proberen zowel goede wildkleur -als goede mutanten te kweken. schroom niet om als je er zelf niet uitkomt eventueel een beroep op keurmeesters te doen of andere ervaren liefhebbers die bereid zijn hun ervaring te delen. dit is nu hobby uitoefenen!

henk
16-06-2006, 20:22
Louis,

Onder begeleiding van de NBvV heeft een paar jaar geleden een student van het Van Hall instituut te Leeuwarden geprobeerd na te gaan, wat het effect is van de mutantenkweek. Zij heeft de catalogi van de laatste 10 bondsshows van de NBvV met elkaar vergeleken en komt dan tot de conclusie, dat het aantal mutanten steeds meer toeneemt ten koste van de wildkleur. Zij heeft, maar dat is natuurlijk wel theorie, voor een aantal vogelsoorten berekend, wanneer de wildkleur er niet meer zou zijn. Dat zag er niet rooskleurig uit.
Het onderzoek onderschrijft jouw pleidooi om de wildkleur te blijven kweken.

Henk, moderator

Ger
16-06-2006, 20:58
maar ook bij talloze tropen kom je nog steeds zeer matige wildkleur vogels tegen. men vergeet gewoon dat de basis om goede mutanten te kweken toch de wildkleur is.
Beste Louise ook al eens naar de grasgroene rugdekken gekeken van de Gouldamadines.
Egaliteit-blauw op de vleugelbouten-blauwe waas-geel in de nekken.
80 tot 90 % van onze goulds is wel voorzien van een of meerdere van deze euvels.
De meeste gould-amadine kwekers beginnen maar direct met mutanten terwijl ze nog niet eens weten hoe er wildkleur vogel eruit moet zien,laat staan dat ze weten hoe ze een widkleur moeten kweken.
Ze zijn al aan het wielrennen voordat ze hebben leren fietsen.:mad:
M vr gr Ger